Myöntääkö kukaan edes hitusen ylireagoineensa sikainfluenssaan?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sikainfluenssa+saavuttanut+huippunsa…
Harmittaako yhtään että menit ottamaan rokotuksen?
Kommentit (64)
Ei harmita. Ei haluttu kyseistä korkea kuume/viikko pedissä sikasairaana/hengitysvaikeus/oksennustautia, ja toivon mukaan ollaan siltä säästytty. Rokotteet otettu ja suoja alkaa olla kunnossa. Erittäin hieno asia!
Ehkä 2/3 tapauksista joita olen kuullut (koululaiset, tarhalapset) sairastuneet ovat saaneet rokotteen. Koska lopetetaan sen toistaminen että "rokotus ei ehtinyt vaikuttaa", vaan todetaan rehellisesti että Rokotus ei suojaa.
Ei harmita. Ei haluttu kyseistä korkea kuume/viikko pedissä sikasairaana/hengitysvaikeus/oksennustautia, ja toivon mukaan ollaan siltä säästytty. Rokotteet otettu ja suoja alkaa olla kunnossa. Erittäin hieno asia!
Ehkä 2/3 tapauksista joita olen kuullut (koululaiset, tarhalapset) sairastuneet ovat saaneet rokotteen. Koska lopetetaan sen toistaminen että "rokotus ei ehtinyt vaikuttaa", vaan todetaan rehellisesti että Rokotus ei suojaa.
rokottamattomia tiedän useita
Googlaa hieman, ja katso kuinka moni suomessa tautiin kuolleista oli saanut rokotteen. Jopa se 8 vuotias tyttö.
Ei kukaan ole väittänytkään että rokotus suojaisi heti.
Nyt kun ihmisiä on laajemmin ehditty rokottaa ja monien rokotuksista on jo enemmänkin aikaa niin kas kun epidemia on laantumassa.
Googlaa hieman, ja katso kuinka moni suomessa tautiin kuolleista oli saanut rokotteen. Jopa se 8 vuotias tyttö.
kun sanottiin että hän ei kuulunut riskiryhmiin ja senikäisten koululaisten rokotukset eivät olleet vielä käynnissä?
Eipä se niin kamalan yllättävää ole että kuolleistä monilla oli rokotus koska heistä suurin osa kuuluivat riskiryhmiin joita rokotetaan juuri siksi että heillä on suurempi riski kuolla tautiin.
Nyt kun riskiryhmien rokotuksista alkaa olla jo aikaa niin kuolemantapausten määräkin on vähentymään päin jos tuo 16 pitää edelleen paikkansa.
Ei kukaan ole väittänytkään että rokotus suojaisi heti. Nyt kun ihmisiä on laajemmin ehditty rokottaa ja monien rokotuksista on jo enemmänkin aikaa niin kas kun epidemia on laantumassa.
Epidemia oli laantumassa muutenkin, rokotukset tuli liian myöhään. Juuri näin ennustettiin, että kun rokotukset laitetaan liikeelle kun epidemia on jo laantumassa, niin lääkärit voivat kertoa sen johtuneen onnistuneesta rokotuskamppanjasta.
tottakai se vaan jyllää ja jyllää silloin! Mutta nyt, kun rokotettuja on jo niin paljon, niin luonnollisesti se epidemia alkaa laantumaan. Ja on ihan luonnollista, että kuolleista niin moni oli rokotettu, koska HE OLIVAT RISKIRYHMÄÄ!! Muita ei oltu vielä edes rokotettu! Tajutkaa nyt tämä asia hyvät ihmiset!! Ilman noita rokotuksia näitä riskiryhmäläisiä kuolleita olisi varmasti kymmenkertainen määrä! Nyt kuitenkin rokotus ehti suojata suurimman osan, valitettavasti ei kaikkia.
erittäin pieni määrä, koska useimmat ottivat rokotteen ja se ehti suojata heitä.
Esim. Pirkanmaalla ei kukaan sairaalapotilaista ole ollut raskaana, kun muualla maailmassa he ovat olleet yliedustettuina.
Onneksi edes riskiryhmät ehdittiin rokottaa! :)
ovat joko provoja tai sitten todella harvinaisen tyhmää porukkaa. Eiköhän ensimmäinen vaihtoehto ole todennäköisempi. Sen verran luotan vielä ihmisen hyvyyteen ja järkeen.
Juuri joutui eräs työkaveri hengityskoneeseen.
Olen vain ihan kaikessa rauhassa popsinut tavallista enemmän d-vitamiinia, pitänyt työssäni yläkoulun opena erityisesti huolta käsihygieniasta ja pitänyt käsidesipurkkia laukussa varmuuden vuoksi mukana esim. ulkomailla lokakuussa matkustaessani.
Eli en esim.
a.) perunut pahimpaan epidempiakauteen osunutta ulkomaanmatkaa
b.) alkanut panikoida ja jäänyt pois töistä, kun koulun oppilaita alkoi sairastua
c.) jättänyt menemättä minnekään, mihin muutenkin olisin mennyt
d.) ahdistunut edes siitä, ettemme minä tai mieheni ole saaneet rokotetta, koska emme kuulu riskiryhmiin.
Nyt on mies kuitenkin sikainfluenssassa, joka vaikuttaa pahimmalta taudilta, jonka hän on tähän ikäänsä mennessä sairastanut. En varsinaisesti pelkää hänen puolestaan, mutta onhan tuo yli 39 asteen pitkäkestoinen ja edes takas sahaava kuume kurjaa katseltavaa. Nyt sitten vain odottelen omaa sairastumistani, harmistuneena, mutta kohtuullisen rauhallisin mielin. Miehen sairastuttua olen jäänyt pois ylimääräisistä menoista hoitamaan häntä kotiin.
Sillä panikoinnilla oli tosi negatiivisia vaikutuksia mun ja vauvan suhteeseen, ja kun vähän toivuin, päätin, etten enää panikoi tuollaisista jutuista. Ja näin olen elänytkin.
Toisen aallon odottaja voisi ottaa oppia.
rokotutin lapseni mutta koska itse en kuulu riskiryhmiin en saanut rokotetta. Nyt sairastan parhaillani sikainfluenssaa, ja joskaan en pelkää tämän koituvan kuolemaksi niin harmittaa silti olla näin sairas. Onneksi lapset on rokotettu.
lapseni oli kuolla
Miten ylireagoin?
Tunnustuksia, että ihmiset, jotka ovat rokotuttaneet lapsensa ja hieman koittaneet väistellä tartuntaa, ovat YLIREAGOINEET?
Onko se sinusta ylireagointia, jos ei halua jotain tautia? Minä kun luulin, se on ainoastaan valinta millaisen suhtautumisen ottaa mahdolliseen sikainfluenssatartuntaan tai sen mahdollisuuteen, ja kuten tunnettua, me ihmiset ajattelemme asioista eri tavalla, joten myös muunlaiset suhtautumistavat kuin itsellä pitää hyväksyä osana elämää.
Onko se sitten mielestäsi sitä hyväsyttävää ja normaalia suhtautumista, että elää pahimman epidemian ajan täsmälleen kuten aina, menee kaikkiin mahdollisiin isoihin yleisötapahtumiin pienten lasten kanssa eikä rokota lapsiaan? Että tulee jos on tullakseen? Sekö on sinulle ainoa mahdollinen "normaali" suhtautumistapa?
...mutta tähän voisin kommentoida sen verran, että juu, minusta on normaalia suhtautumista se, että eletään tavallista elämää hysteriankin keskellä.
Meillä tytöt menivät kouluun, päiväkotiin, diskoon, pelireissuille yms.
Kaksi neljästä sairasti sikalenssun lievänä, kahteen ei tarttunut. Ja juu, emme rokottaneet lapsiamme.
Muuten olen samaa mieltä kanssasi, että me ihmiset ajattelemme eri tavalla asioista, ja että muunlaiset suhtautumistavat on hyväksyttävä.
Tässä rokotejupakassa voi katsoa peiliin sekä vastustajat, että puolustajat, kumpikin osapuoli nakkeli p....a toisen niskaan
Tämä siis tuossa joskus alkukesästä kun ennuste oli että Suomessa tautiin tulee kuolemaan noin 6000 ihmistä. Pikkuhiljaa pelko laantui ja rokotteenkin jätimme ottamatta kun tauti osoittautui näin lieväksi. En tosin tiedä olemmeko sairastaneet sen vai emme, mutta en kuitenkaan ole huolissani. Suomessa siihen on kuollut vain yksi perusterve ja hänkin lähinnä siksi ettei saanut hoitoa. On siis paljon suurempi riski vaikka saada syöpä tai vaikka kuolla onnettomuudessa.
Teillä sairastui osa porukasta. Meillä ei kukaan. Minä taas en halunnut tautia meille, ja siksi olimme poissa normaaleista harrastuksista ennen rokotteen suojan vahvistumista.
Ei ollut keltään pois, paitsi terveyskeskuksen jonoista (ja ilmeisesti niiltä, joita tällainen ratkaisu harmittaa kauheasti), ja itse olemme saaneet olla terveinä.
Kerroit, että sinusta on normaalia elää normaalia elämää epidemian aikana. Niin, on se minustakin, mutta minusta on myös normaalia välttää tartuntamahdollisuuksia, jos ei halua sairastaa jotain tautia ;) Ei silloin pitäisi puhua ylireagoinnista, koska me aikuiset saamme usein tehdä valintoja näissäkin asioissa. Kuten nähtiin, teidän lapsenne sairastuivat, meidän eivät. Olisi tauti voinut tulla teille pahanakin ja vaatia sairaalahoitoa, kuten joillain on käynyt.
Ajattelin kokoajan että on "vaan" flunssa, täälläkin pitkin kesää ja syksyä asiasta paasasin. Että ei se sen kummempi ole kuin tavallinenkaan flunssa. Mutta, mieleni muuttui kun äitini sairastui. Hän joutui sairaalaan, oli henkihieverissä ja joutui olemaan hengityskoneessakin. En ole eläissäni nähnyt ketään niin sairaana. Silloin säikähdin ja tajusin, että kyse EI ole tavalisesta flunssasta, kaikille ihmisille ainkaan. Se ihan oikeasti voi olla tappava tauti, juuri minulle tai läheisilleni. En kyllä yhtään epäröinyt, kun rokotusten aika tuli.