Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsittämätöntä: tullaan sairaan lapsen kanssa harrastuksiin tartuttamaan

Vierailija
01.12.2009 |

En ymmärrä, en sitten ollenkaan, voisiko av valaista minua tyhmää:

Miksi on niin ajattelemattomia äitejä että tuovat räkätautisen lapsen harrastustunnille jossa hän tartuttaa 15 lasta ja 15 aikuista.

Minun pieneen mieleeni ei mahdu yhtään hyvää selitystä mokomalle käytökselle...

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi on kärttyinen ja kitisee kotona, vienpä sen kerhoon häiritsemästä... nukkuu illalla aikaisemmin, kun on kerhon jälkeen kunnolla väsynyt..."

PS: jokin allerginen nuha on eri juttu, siitä ei nyt puhuta. Eikä pakollisista menoista.

Vierailija
2/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tullut kipeitä lapsia synttäreille, lapsen koulussa opettaja tuli kipeänä töihin, päiväkodissa lapset notkuu sairaina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää on, ettei sairasta (=kuumeista, nuutunutta, väsynyttä, selvästi sairasta tai puolikuntoista lasta) viedä minnekään.

Mutta yskivän ja/tai nuhanenäisen lapsen voi ihan hyvin viedä harrastuksiin/tarhaa jne, koko syyskuu-huhtikuu-väliä ei yksinkertaisesti voi pysyä kotona. Yskäkin yksinkertaisesti kestää useimmiten useamman viikon, miksi sen takia pitäisi jäädä kotiin?

Järki käteen.

Vierailija
4/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kestää viikkotolkulla siksi, ettei sitä malteta hoitaa pois, vaan ollaan liikkeellä puolikuntoisina.

3

Vierailija
5/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttutamaan. Valitettavasti niitäkin vanhempia on jotka viis veisaavat muista.

Vierailija
6/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi ärsyttävää. Ja puhumattakaan ällöttävyydestä, kun lapset ei aina muista laittaa kättänsä suun eteen ja sitte sitä räkää lentää ihan klönteinä päälle. Hyi saatana!

Vierailija
7/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää on, ettei sairasta (=kuumeista, nuutunutta, väsynyttä, selvästi sairasta tai puolikuntoista lasta) viedä minnekään.

Mutta yskivän ja/tai nuhanenäisen lapsen voi ihan hyvin viedä harrastuksiin/tarhaa jne, koko syyskuu-huhtikuu-väliä ei yksinkertaisesti voi pysyä kotona. Yskäkin yksinkertaisesti kestää useimmiten useamman viikon, miksi sen takia pitäisi jäädä kotiin?

Järki käteen.

Valuva nenä tai yskiminen ei tarkoita välttämättä, että ovat kipeitä. Me ei pystyttäisi tekemään mitään syksystä kevääseen, jos näin olisi. Silloin harvoin kun kuume nousee, pysytään kyllä pois, mutta kokoajanhan noilla pienillä räkä valuu.

Vierailija
8/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää on, ettei sairasta (=kuumeista, nuutunutta, väsynyttä, selvästi sairasta tai puolikuntoista lasta) viedä minnekään. Mutta yskivän ja/tai nuhanenäisen lapsen voi ihan hyvin viedä harrastuksiin/tarhaa jne, koko syyskuu-huhtikuu-väliä ei yksinkertaisesti voi pysyä kotona. Yskäkin yksinkertaisesti kestää useimmiten useamman viikon, miksi sen takia pitäisi jäädä kotiin? Järki käteen.

muun flunssan jo parannuttua. Ei se silloin enää tartuta, on minulle lastenlääkärit vakuuttaneet.

Mutta flunssan alkuvaiheessa yleensä tartuttavat. Eli silloin olisin varovaisempi. On siis olemassa kahdenlaisia kriteerejä sille, lähdetäänkö lapsen kanssa harrastamaan:

- lapsen oma vointi: jaksaako harrastaa vai onko menemisestä hänelle itselleen haittaa?

- tartuttavuus: onko menemisestä muille haittaa?

Ikävä kyllä tuo kakkosjuttu monelta mammalta unohtuu. Ja se on itsekästä ja laiskaa.

-2-

Vierailija
9/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koska Nico-Petterin nenä vuotaa usein, on OK tartuttaa muut. " Kyllä röhäyskä ja vihreä jojo nenässä on infektio.

Etenkin kun se on seuraavalla viikolla sekä minulla että lapsella.

Sieppaa niin, arvelinkin että av:lla löytyy joku näitä minä-minä-minä äitejä kommentoimaan, yhtään ei malteta ajatella, moniko saa tartunnan kunhan oma lapsi saa harrastaa.

arrggh

ap

Vierailija
10/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kestää viikkotolkulla siksi, ettei sitä malteta hoitaa pois, vaan ollaan liikkeellä puolikuntoisina. 3

Itse olen astmaatikko ja flunssien jälkeen menee aina tooooooosi pitkään, ennen kuin yskä laantuu, astmalääkkeiden avullakin. Ihan sama, otanko relasti vai olenko töissä, sama juttu.

Lapsistani toinen on sellainen, että saa melkein mistä tahansa nuhaflunssasta keuhkoputkentulehduksen, keuhkokuumeen tai ainakin nyt larygniitin. Vaikka kuinka otan aina kotiin lepoon, kun osoittaa ensioireitakin. Ja yskä jatkuu aina pitkään muiden oireiden loputtua.

Toinen lapsista taas sairastaa nopeasti ja tehokkaasti. Kolme päivää ja that's it. Niin on ollut aina, ja samoin siis on molemmat hoidettu.

TIETYSTI se liian aikaisinkin menoihin vienti voi pitkittää vaivoja, mutta ei se aina ole pelkästään siitä kiinni.

-2-

Vierailija
11/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuumetta ja on ihan muuten kunnossa, niin eikö silloin saa mennä harrastukseen?

Onhan lapsi tällöin päiväkodissa/koulussakin päivällä.

Vierailija
12/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hometalossa niin on AINA räkätauti ja silti täytyy elää ihan normaalisti. kokemusta on 3 vuoden räkätaudista yhdistettynä muihin hengitystietulehduksiin vähän väliä.

Vierailija
13/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuumetta ja on ihan muuten kunnossa, niin eikö silloin saa mennä harrastukseen? Onhan lapsi tällöin päiväkodissa/koulussakin päivällä.

miten se oikeuttaa tartuttamaan monta UUTTA lasta, että lapsi on jo päivällä ollut tartuttamassa muita lapsia?

Kouluun ja päiväkotiin voi olla pakko mennä, jottei jää opetuksesta jälkeen ja jotta vanhemmat pääsevät töihin. Lääkäri harvoin kirjoittaa lasten vanhemmille töistäpoissaoloon oikeuttavaa sairastodistusta pelkän nuhan takia.

Mutta turhat menot on syytä karsia, jos lapsi on tuloillaan flunssaan. Ei sitä montaa päivää tarvitse tarkkailla, aika pian sen näkee, onko kunnon tauti iskemässä päälle vaiko ei.

-2-

Vierailija
14/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koska Nico-Petterin nenä vuotaa usein, on OK tartuttaa muut. " Kyllä röhäyskä ja vihreä jojo nenässä on infektio.

Etenkin kun se on seuraavalla viikolla sekä minulla että lapsella.

Sieppaa niin, arvelinkin että av:lla löytyy joku näitä minä-minä-minä äitejä kommentoimaan, yhtään ei malteta ajatella, moniko saa tartunnan kunhan oma lapsi saa harrastaa.

arrggh

ap

asuisit hometalossa ja lapsesi olisi aina sairas niin olisitteko aina vaan kotona? ei jumankekka.

Vierailija
15/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu antaa lapsiensa asua hometalossa.

lastensuojeluilmoitus tuollaisista...

Vierailija
16/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on yhtään taipumusta astmaan, sisäilmaongelmia joko kotona tai päiväkodissa/ koulussa/ työpaikalla.

Itselläni on talvisin jatkuvasti yskä, johtunee työpaikan kuivasta ja huonosta ilmasta (pidemmillä lomilla helpottaa). Tiedän myös astmaattisia tai allergisia lapsia, joilla usein "vetistä" nuhaa ja/tai kuivaa yskää.

Vierailija
17/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka saa pitkään kotona toipua flunssasta. On juostu erikoislääkärillä tutkimuksissa, eikä ole syytä löytynyt (paitsi että nielurisat ovat isohkot). Juu, eikä lapsi voi olla poissa koulusta ja harrastuksista viikkotolkulla pelkän yskän takia.

Vierailija
18/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin päivähoitoon on jossain vaiheessa mentävä, mutta harrastuksissa voisi vähän miettiä muitakin kuin itseä.

Vierailija
19/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näin meille ovat ihan korva- ja kurkkutautien erikoislääkärit sanoneet. Ehkä olivatkin väärässä?

Eri asia on tietenkin akuutti virusinfektio. Jos nyt kykenette ymmärtämään näiden eron, huoh.

Vierailija
20/38 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yskä & nuha saattavat tosiaan kestää toisinaan viikkojakin, mutta jos lapsi on juuri ollut kuumeessa, niin kyllä minimissään pitäisi olla edes se yksi kuumetoon päivä kotona. Jos taas on ollut vatsataudissa niin 2 oireetonta vuorokautta pitäisi olla kotona viimeisen oireen jälkeen koska kyseinen tauti tarttuu muuten tehokkaasti eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän