Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeinkirjoitussäännöt

Vierailija
01.12.2009 |

Menikö otsikko oikein? Mä myönnän olevani täysin hukassa esim. yhdyssanojen ja pilkkusääntöjen kanssa. Olen yrittänyt opetella sääntöjä useaan otteeseen, koska olen joutunut kirjoittamaan paljon esseitä yms. En vain saa pysymään kaikkia sääntöjä päässä. Luontasesti en huomaa pilkun paikkoja ja ainoastaan osittain yhdyssanat.

Joten kertokaapa vinkkejä, joiden avulla erottaa yhdyssanat ja pilkunpaikat. Muitakin oikeinkirjoitussääntöjä otetaan vastaan :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näistä oikein vai onko kaikki mahdollisia: opettajan viran sijainen / opettajan viransijainen / opettajanviran sijainen.

Vierailija
2/4 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään sanasta viransijainen:

"Virankin sijainen" kuulostaa oudolta -> viransijainen on oikein.

"Opettajankin viransijainen" kuulostaa normaalilta -> "Opettajan viransijainen" on oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkisana: oikeinkirjoitus tai oikein kirjoitus.

Käytä tavua -kin helpottaaksesi tätä.

Lisää tuo tavu aina sanojen perään mielessäsi. Jos nyt ajattelet tuota esimerkkisanaa, ja mielessäsi lisäät tavun -kin siihen perään, niin tulee sana oikeinkirjoituskin, joka on ihan oikea sana. Mutta jos kuvittelet sanan olevan oikein tässä asussa: oikein kirjoitus, niin lisää se -kin tuohon väliin, niin huomaat ettei siinä sanassa voi olla väliä.

Eli lyhennettynä: jos tavu -kin ei sovi kahden sanan väliin, niin niistä muodostuu yhdyssana.

Vierailija
4/4 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kertoo kyllä pilkkusäännöt ja normaalit kirjoitusvirheet. Yhdyssanoja se ei aina tiedä, mutta niihinhän onkin tuossa edella neuvottu paljon. Toisaalta suomen kielessä on sellainen mukava piirre, että useimmat sanat voi halutessaan kirjoittaa yhteen jos ITSE katsoo ne "vakiintuneiksi käsitteiksi". Suomeksi on siis melkein aina puolusteltavissa kirjoittaa yhdyssanantapainen yhteen - kun taas jos yhdyssanan kirjoittaa erikseen se vaan ON väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme