Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään puukiuasta ok-talossa? Oliko hyvä valinta?

Vierailija
01.12.2009 |

Uuden talomme saunaan ei saada mahtumaan puu- ja sähkökiuasta, joten jompi kumpi pitäis valita. Mies on aina unelmoinut puukiukaasta, mutta mua mietityttää, onko se liian työläs ja hidas sähkökiukaaseen verrattuna. Itse en ole edes koskaan sytyttänyt tulta puukiukaaseen, joten ei ihme että vähän mietityttää. Toisaalta aika harvoin varmaan minä sitä tulta sytyttelisin. Onko kellään puukiuasta ok-talossa, oliko hyvä valinta?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vaikkapa lapsia joille voi samalla lämmittää ammevesiä. Sähköä säästyy taas:) Sähkökatkotkaan ei silloin haittaa peseytymistä.

Mutta sähkövaraus kannattaa vetää saunaan, jos jonkun remontin yhteydessä haluaakin asentaa sähkökiukaan (seuraavat asukkaat tai itse vanhuksena).

Vierailija
22/26 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimerkiksi keskellä taloa, niin kyllä ne pellit suljetaan, ettei lämpö karkaa harakoille talvipakkasilla.

peltejä suljetakaan saunomisen jälkeen... En minä ainakaan niin koskan tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole edes koskaan sytyttänyt tulta puukiukaaseen, joten ei ihme että vähän mietityttää. Toisaalta aika harvoin varmaan minä sitä tulta sytyttelisin.

Häh, mitä? Onko olemassa ihmisiä, jotka eivät ole sytyttäneet tulta saunanpesään? Mökillä? Kaverin mökillä? Vanhempien luona?

Puukiuas on ehdoton, jos löylyjen laatu on keskeinen pointti. Puulöylyt on paljon paremmat (lempeämmät, kosteammat) kuin sähkökiukaan! Ei se suuri vaiva se puukiuas ole, jos on puuliiteri, jonne voi hankkia isomman erän klapeja kerrallaan.

Vierailija
24/26 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että käännyn minäkin nyt sitten sen puukiukaan puolelle. Kyllähän siinä on paremmat löylyt, siitä ei pääse mihinkään! Talo tullaan muutenkin lämmittämään puulla (sen minkä lähes passiivitaloa nyt tarvitsee lämmittää), joten puukiuas olisi luonnollinen valinta.

Vierailija
25/26 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulta kiukaaseen laittanut. En ole ikinä sytyttänyt takkaakaan, kun sellaista ei ole ikinä ollut kotonani. Mökillä kun kiuasta ollaan sytytetty on aika usein ollut ongelmia tulen pitämisessä hengissä. Voi tietty johtua puun huonoudesta tms., mutta on tuntunut hieman haastavalta se homma. Mutta en usko että asian opettelu tulee olemaan mulle mikään ylitsepääsemättömän vaikea asia. ;-)

ap

Vierailija
26/26 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puusaunan lämmittämisessä on lisäksi vielä aivan eri tunnelma kuin mitä sähkökiukaan napsauttamisessa päälle. On ihana viritellä tulta sinne kiukaan alle ja istuskella liekkejä tuijottamassa :))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi