Mitä tuumisit jos sinulla jäisi 1800€ joulu-
kuuksi rahaa käyttöön, eli tuosta pitäisi laittaa lahjat ja jouluruoat+normi eläminen? Osa ruoista tulee kyllä isovanhemmilta, eli laatikot ym on valmiina. Tekisikö tiukkaa?
Kommentit (32)
Mitä sää oikeen ostat jos tuo ei riitä?
Siks toisekseen miks ne lahjan hommaamiset pitää jättää kokonaan joulukuulle?Meillä 7 henk. perhe ja ajattelin tonnilla selvitä.
olen ollut reissussa aika paljon ja nyt tulevat viikonloput täynnä menoja; hautajaiset, kuopuksen synttärit, koulun menoja illalla jne. Mutta enköhän mä vielä ehdi :)
jo kesäkuussa lahjojen ostamisen. Oletko sinä kesäkuusta asti ollut kiireinen? Tuskinpa.
Mutta joo asiaan siis... minun joulukuun kotihoidontukeni on se sama kuin kaikkina muinakin kuukausina ja mikäli nyt oikein muistan niin se ei ihan lähentele tuota 1800 euroa ja olen päättänyt pärjätä silläkin.
Vituttaa nämä avaukset. Sori vaan.
mutta onneksi meillä jää aina laskujen jälkeen sellainen 2500e, ja jouluun voi valmistautua nyt koko syksyn ja sitten meille tulee vielä veronpalautuksia 3200e, että onneksi nyt jää ylikin, keväällä joku reissu sitten heitetään.
Siks toisekseen miks ne lahjan hommaamiset pitää jättää kokonaan joulukuulle?Meillä 7 henk. perhe ja ajattelin tonnilla selvitä.
olen ollut reissussa aika paljon ja nyt tulevat viikonloput täynnä menoja; hautajaiset, kuopuksen synttärit, koulun menoja illalla jne. Mutta enköhän mä vielä ehdi :)
jo kesäkuussa lahjojen ostamisen. Oletko sinä kesäkuusta asti ollut kiireinen? Tuskinpa.
Mutta joo asiaan siis... minun joulukuun kotihoidontukeni on se sama kuin kaikkina muinakin kuukausina ja mikäli nyt oikein muistan niin se ei ihan lähentele tuota 1800 euroa ja olen päättänyt pärjätä silläkin.
eikä mulla mikään stressi lahjoista edes ole. Yksi ostosreissu niin se on siinä.
En usko että olen koskaan käyttänyt jouluun noin paljon, vaikka ei varsinaisesti ole rahasta kiinni. JOulu vaan ei ole meillä niin iso juttu.
Mitä pitäisi sisällään normieläminen? Jos pelkkää ruokaa, eikä sähköä, lainoja jne, niin hyvinhän tolla pärjäisi.
Oon budjetoinut nyt jouluruokiin+lahjoihin 400€. 180 jouluruokiin ja loput lahjoihin. (lahjat ostettava lapselle, miehelle, lapsen kummeille ja mummeille+omille sisaruksille)
Ruokaan meillä menee kuukaudessa joku 300€ normaalisti. Jouluruokiin tuo 180€ on reilu. Lainat 1000€ ja laskut vaihtelee kovasti, mutta 200€/kk suunnilleen ainakin ns "minun osuus".
Mies maksaa hoitovastikkeen+lapsen hoitomaksun + osan ruoista. (tienaa vähemmän kuin minä)
Jos nyt lasketaan tuota summaa, niin meillä:
1000€ lainat
300€ ruoka
400€ jouluruoka+lahjat
200€ laskut
= 1900€ noin niinkuin karkeasti laskien, tosin näistä mies osallistuu noihin ruokaostoihin joulukuussa varmaan parilla satkulla vielä...
eikä mulla mikään stressi lahjoista edes ole. Yksi ostosreissu niin se on siinä.
vaan tarkoitin tuota, että jos pitää miettiä että piisaako ne rahat vai ei niin sitten kannattaa aloittaa jo kesällä se miettiminen. Toisilla sitä rahaa ei ole ihan noin mitä sinulla (?) ap joten on pikkupakko miettiä sitä joulua jo kesällä. Eikä se isoa miettimistä vaadi. Jos näen jotain kivaa niin ostan sen ja laitan jemmaan. On tota aivokapasiteettia sen verran, että en koe rasittuvani moisilla mietteillä.
jouluksi on niin paljon rahaa etten tiedä mitä tekisin... Vuokra maksettuna, ex antaa elarivelkojaan pari tonnia, oma veronpalautus on 800,-, siihen päälle 491,-lapsilisät. Tyhmää kun en osaa säästää -----> olisi mukava saada raha jonnekin "lisääntymään". t.lähivanhempi
olisi omalla tililläni olisin iloinen.
Jos tuo olisi koko talouden käytettävissä oleva summa niin tekisi tiukkaa.
noin pieni summa.
Pitäisi karsia menoja aika tavalla.
Mulla palkka ennen veroja 2000 e.
todellakin tiukkaa, jäisi paljon lahjoja ostamatta.
nyt kohti joulua ja tilillä 400 euroa, tästä sitten laskut, ruuat ja lahjat..miehelläkin pieni palkka, joten 1800 euroa ois lottovoitto!