Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotitöitä lapsenne tekevät? Ikä?

Vierailija
06.01.2009 |

Mietin millaisia kotihommia voisi jo vaatia 8&10v lapsiltani? Toki vievät roskiksia ja hoitavat pikkusisaruksia mutta muuta? Ja paljonko he tekevät hommia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-v. laittaa joskus tiskit koneeseen/koneesta kun rahaa haluaa.

Hyvä jos 11-v saisi paskaiset vaatteensa edes pyykikoriin ilman sanomista.

Mielummin teen itse kun jankutan samoista asioista joka helvetin päivä.

Vierailija
2/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi 3v haluis imuroida ja on saanut kokeilla : )

Tää ikä on kai se että haluu auttaa ja tehdä kaiken, toivon että se into jatkuu myös teini-iässsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

He pesevät vessan ja kylpyhuoneen yhdessä. Joskus imuroivat. Vanhin laittaa ruokaa. Tänään esim. teki lounaan alkusalaatteineen. Jälkiruoaksi oli erilaisia hedelmiä kauniisti aseteltuna. Kaksi vanhinta (10 ja 12) tyhjentävät ja täyttävät astianpesukonetta. Pienin ei oikein yllä laittamaan astioita kaappeihin. Kaikki laittavat pyykkiä kuivamaan kuivaustelineille ja kuivausrumpuun. 12-vuotias pesee pyykkiä ja osaa valita koneesta pyykille oikean ohjelman. 10 v ei osaa.

6-vuotias leipoo kanssani. Teen taikinan ja hän pyörittää sämpylät tai pullat. 12 v leipoo makeita herkkuja. Kaikki vievät roskiksia. Roskiksen viennistä kukaan ei tykkää!

Suurin osa näistä hommista sujuu kaikilta ihan mukavasti. Ruokaa laittaisivat vaikka kuinka useasti. Jotkut hommat taas välillä tökkivät kuten tuo roskisten vienti ulos. 10 v ei tykkää yleisestä järjestelemisestä lainkaan.

Perhe ja koti on meille kuitenkin sellainen yhteinen projekti, johon kaikkien tulee osallistua; välillä enemmän ja välillä vähemmän innokkaasti.

Vierailija
4/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tällä viikolla

10v: Imuroi kerran koko talon, lajittelee kahtena iltana pyykit ja pe siivoaa oman huoneensa

6v: Vie joka päivä roskat, siivoaa pe oman huoneensa

4v: Siivoaa pe oman huoneensa

Joka ilta ennen iltapalaa keräämme koko perhe yhdessä tavarat paikalleen.

Vierailija
5/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2vee tyhjentää tiskikoneen ja kiikuttaa kaikki mitkä ylettää laittamaan oikeille paikoilleen kunhan otan ensin terävät välineet pois:D Omalla äidillä oli aikanaan varsin hyvin teineihin pureva taktiikka,äiti käski kerran siivota huoneen, viedä lattialla lojuvat vaatteet pyykkiin jne. Puolen tunnin päästä saapui sitten itse paikalle JÄTESÄKIN kanssa ja viskoi sinne vaatteet ym rojut lattialta jos ei alkanut tapahtumaan..ja jätesäkin vei vintille,jestas että vitutti ne lempifarkut ja cdt siellä säkissä.sitten jatkossa siivottiinkin itse:)

Vierailija
6/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole vähän liikaa, jos 10 vuotias imuroi koko talon? Missä on äidin & isän tehtävälista?

Vierailija
7/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-v ja 9-v tekevät monenlaisia juttuja, mutta säännöllisesti ainoastaan huolehtivat oman huoneensa siistiksi ja tarvittaessa katsovat pienempien perään. Muihin tavallisiin hommiin kuuluvat pöydän kattaminen ja tyhjentäminen, tiskikoneen tyhjentäminen, roskien vienti, pojalla (9) puiden kanto saunaan, tytöllä (11) kaikkien lasten yhteisen "askarteluhuoneen" (joka on enimmäkseen 11-v:n valtakunta) siivoaminen, koiran ulkoilutus. Kaikki kuitenkin tapahtuvat erikseen pyydettäessä eli eivät osoita asioiden suhteen oma-aloitteisuutta ja nykyisin tuo 11-vuotias on kova pistämään vastaan, ei haluaisi tehdä mitään. Noiden lisäksi tarvittaessa isommat osallistuvat kodin perussiivoukseen imuroimalla, pyyhkimällä pölyjä ja pesemällä vessoja. Näitä töitä joutuvat kausiluontoisesti tekemään toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän, ja varsinkin isompiin hommiin kaipaavat jonkin porkkanan (pääsee lähtemään jonnekin kun homma on tehty tai saavat jostakin isommasta urakasta ylimääräisen euron-pari.

4- ja 2-vuotiaiden pitäisi periaatteessa huolehtia omien lelujensa keräys, mutta 2-v nyt ei oikein jaksa ja 4-v uhmaa tässä asiassa usein. Pikkuhiljaa opetellaan. Lelujen keräys jätesäkkiin uhkaus toimii suht hyvin 4-vuotiaalle, mutta ei sitä joka kerta voi käyttää.

Kaikki lapset 2-vuotiasta myöten vievät likaiset vaatteet pyykkikoriin.

Vierailija
8/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkorahan edellytys on kaikkien (siis myös 6 ja 4-vuotiaille) oman huoneen siivous.

Kerran kahdessa viikossa on koko perheen yhteinen siivouspäivä, johon lapset osallistuvat kykyjensä mukaan. Yleensä mattojen tamppaus, pölyjen pyyhkiminen, wc.t ja lavuaarit kuuluvat lapsille.

Arjessa pyrimme siihen, että kaikki siivoavat omat jälkensä (saa muistutella loputtomasti), ettei isompaa sotkua tulisi. Ellei klertakaikkiaan toimi, tai tulee urputusta, saa siivota ylimääräistä.

Vierailija
9/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa ruuanlaitossa, vie tiskinsä tiskipöydälle tai koneeseen, kattaa pöydän, auttaa lakanoiden vaihdossa ja pyykin lajittelussa ja joskus imuroi. Mitään pakkohommia hänellä ei ole, vaan auttaa noissa hommissa silloin, kun haluaa ja se tapahtuu ainakin vielä suurimman osan ajasta.

Vierailija
10/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa pikku siskon hoidossa ja auttaa ruuan laitossa/ tekee ruokaa. Välillä käy myös kaupassa. Oman huoneen siivoamisesta en tingi, sillä en ole siellä sotkenutkaan. Lapsi on tehnyt näitä asioita 6- vuotiaasta. Mun mielestä lapselta pitää vaatia osallistumista kotitöihin, sillä kyseessä on kaikkien viihtyvyys ja ei niitä muuten opi.

Vierailija
11/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat laittavat ruokaa ja leipovat (mutta omasta aloitteestaan), pienemmät kattavat pöytää ja auttavat ruuanlaitossa. Isommat käyvät kaupassa/vahtivat pienempiä kaupassakäynnin ajan.

Muuten lasten vahtiminen ei kuulu lapsille. Tarpeeksi, että kantavat vastuun koulusta, harrastuksista yms.

Vierailija
12/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v auttaa tiskikoneen tyhjäyksessä, vie vaatteensa likapyykkikaappiin, täyttää pesukonetta, tyhjää pesukonetta kuivausrumpuun, vie roskia roskikseen, pyyhkii ruokapöydän..... Haluaisi lisäksi kastella kukkia, imuroida, laittaa pesukoneeseen pesuaineet ym. mutta ihan vielä en anna kuin olla mukana.

Vierailija
13/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjentöö apuna tiskikonetta, nostelee sieltä lasit ja lautaset mulle ja mä laitan kaappiin, ihan itse tyhjentää korista ruokailuvälineet omille paikoilleen

vie omat likavaatteensa pyykkikoriin

tyhjentää puhtaita koneesta siis ojentaa ne mulle ja laiatan narulle

ottaa kuivia pyykkiä telineestä, joka siis se matala versio

pyyhkii pölyjä,imuroi ei tosin ihan osaa mutta harjoittelee

leipoo pullaa piparia mun kanssa

vie roskia roskikseen

kattaa pöytää

ja laitta likaisia asitoiita koneeseen, aina vie omat astiansa ja muiden välillä

pesee vessanpönnttöä, onkin lmepipuuhaa huh huh

auttaa pedin petauksessa

kerää leikin jälkeen leluja koreihin ja vie korin paikoilleen

yms

eli innokas on kaikkeen mitä vaan voi ja uskaltaa antaa thedä

toivotaaan ettt'into jatkuu

Vierailija
14/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee hommia minun kanssa, yhdessä tyhjennetään astianpaesukone, imuroidaan, kerätään leluja, tyhjentää pyykkikoneen. Lattiat pestään yhdessä, hänellä oma rätti ja minulla oma (vesiämpäriä en ole hänelle antanut). Mattoja tampataan yhdessä, roskat viedään yhdessä (osaa hyvin lajitella jätteet oikeisiin astioihin kotona ja pihalla). Puhtaita vaatteita viikkaa minun kanssa.

Vierailija
15/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon ei vaadita mutta se että hänenkin pitää osallistua. Käytännössä tarkoittaa sitä, että kerää lelunsa pois lattialta, koska hän ne on siihen levittänytkin. Tämä ihan vain sen vuoksi, että tietää tämän sittenkin kun on 15v. - äiti ja isi eivät ole mitään hänen kotiorjiaan.

Tosin hän myös tykkää osallistua kotitöihin, vie useinkin likapyykkiä (sekä omansa että muiden) pyykkikoriin, laittaa koneeseen, auttaa kuivumaan laittamisessa. Äitiä auttaa usein ruuanlaitossa sekä jälkien siivoamisessa (isi ei anna auttaa kun ei jaksa sitä ylimääräistä sotkua ja sähellystä). Leipomisessa auttelee sitten sekä isiä että äitiä. Siivotessa hän pyyhkii pölyt sieltä mihin yltää, putsaa ikkunoista/peileistä sormenjäljet ja kissojen jättämät nenänjäljet, haluaisi myös imuroida mutta pelkää hiukan imurin pitämää hurinaa (mutta yhdessä isin/äidin kanssa kyllä imuroi), pesee lattioita ja siivouksen jälkeen laittaa aina kaikki matot paikoilleen ja osan muistakin tavaroista. Tämä mattojen laitto on sellainen homma, jonka hän ehdottomasti haluaa tehdä, eikä kukaan muu enää edes yritä sitä hoitaa koska siitä on niin monta raivaria jo nähty kun isi/äiti vahingossa laittoi yhden matoista takaisin lattialle.

Lisäksi hän vie roskat roskiin ja usein auttaa roskapussien ulos kantamisessa, ja kaupassa hän tahtoo omat ostoskärryt (ne pienet) ja kerätä sinne itse kaikki tavarat, jos vain yltää hyllystä ottamaan. jos ei, äidin/isin pitää ojentaa se hänelle että hän saa laittaa sen kärryyn.

Tosissaan toivotaan että into säilyy, etenkin nyt kun on pikkusisaruskin tulossa, eikä kumpaakaan meistä vanhemmista juuri innostaisi jatkuvasti kulkea keräämässä hänen sotkujaan (tosin tuskin meistä kumpikaan siihen alkaa, ennemmin kuljetaan perässä kehottamassa siivoamaan) samalla kun pitäisi vauvaa hoitaa.

Vierailija
16/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...täällä kun moni kertoo 3-4-vuotiaiden innosta auttaa kotitöissä....

Meilläkin esikoinen oli suorastaan yli-innokas kotitöissä auttaja 2-4-vuotiaana, mutta kas kummaa, pikkuhiljaa se into hiipui. Nyt neiti on 11-v sottapytty, jolla ei oma huone tahdo millään pysyä järjestyksessä eikä mikään kotityö maistu! Ja tasaisesti niitä on tehty vuosien ajan, joten kyse ei ole siitä, että ne olisivat jotenkin vieraita.

Vierailija
17/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä, pyykkien laittamisessa, imuroimisessa, luuttuamisessa (lempihomma), pölyjen pyyhkimisessä, tiskaamisessa... Melkein kaikessa auttaa, mutta mikään ei ole hänen hommansa, paitsi omien tavaroiden paikalleen vieminen, jossa mä autan tyttöö.

Niin ja ruuanlaitosta ja leipomisesta tykkää tosi paljon. Ruokaa laitetaan yhessä niin että mä laitan tarvittavan määrän esim. kannuun ja tyttö kaataa astiaan/kattilaan ja sekottaa. Osaa myös polkkoa kurkun ja tänään teki porkkanaraastetta ekaa kertaa.

Vierailija
18/26 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin oli tosi tarmokas lapsi 2- 4 -vuotiaana. Ns. herkkyyskautena oli mukana jokaisessa hommassa, mihin vähänkin kykeni...

Vierailija
19/26 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v poika osaa korjata lelut lelukoppaansa ja on innokas imurin käyttäjä :) Poika on halukas auttamaan myös tallissa ja haluaa aina omiin pikkukottikärryihinsä heinää, turvetta, olkea, mitä olenkin viemässä ja kantaa pienellä kastelukannullaan eläimille vettä. Poika myös harjaa mielellään hevosia, mutta harvoin minulla on aikaa siihen, koska noin pientä en jätä hetkeksikään hevosen kanssa kahden.

Vierailija
20/26 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki katson mitä sinne laittaa:) kaadan siis esim. valkoisen pyykkikorin sisällön lattialle ja laittaa siitä koneeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi