Tuleeko teillä sellaisia valkoisia todella pahan hajuisia patteja kurkusta??
Mulla tulee ja ne haisee ihan järkyttävälle, miten saisin ne lopullisesti pois tuolta nielusta, tää alkaa jo olla aika kiusallinen vaiva kun suu välillä löyhkää ihan kaameelle. Ja mun mielestä toi haju johtuu pelkästään noista pateista koskan huolehdin muuten suustani hyvin olen:
-kurlannut suolavedellä ja kaikenlaisilla suuvesillä
-pesen hampaat aamuin illoin
-pesen kielen monta kertaa viikossa
-käytän hammaslankaa
....ja siltikin vaan löyhkä jatkuu...
Kertokaa mulle miten saisin kotikonstein pois ton hajun vai oonko jo yrittänyt kaikkea...vai tarvinko jo lääkärin apua??
Kommentit (47)
noi haisevat pallot on ns. proppuja.
ne sais pois jos ovat siellä syvemmällä, mutta itselläni jos on ollut näkösällä siellä kurkun perällä, olen esim. topsipuikolla kaivamalla saanut niitä pois. Todellakin ovat oksettavan hajuisia ja tekevät suun pahan hajuiseksi! Kärsin siis samasta ongelmasta.. :/
Ovat muuten proppuja nimeltään.
esteettisen vaivan vuoksi. leikkauksissa kun on aina riskinsä. noita proppuja on melkein kaikilla.
Mä oon opetellu kielen avulla "imemään" niitä pois sieltä!
ne sais pois jos ovat siellä syvemmällä, mutta itselläni jos on ollut näkösällä siellä kurkun perällä, olen esim. topsipuikolla kaivamalla saanut niitä pois. Todellakin ovat oksettavan hajuisia ja tekevät suun pahan hajuiseksi! Kärsin siis samasta ongelmasta.. :/ Ovat muuten proppuja nimeltään.
no hätä
ei ole takuulla melkein kaikilla mitään proppuja.
ne vaan aina välillä pulpahtaa tuolta nielusta, yleensä keskellä yötä kun nukun niin herään usein siihen kun ihan yhtäkkiä nielusta pullahtaa niitä suuhun. Mut nyt on tosi kauan haissu suu tosi pahalla eikä sieltä tule mitään vaikka kuinka teen mitä tahansa...grrr, tosi ärrrsyttävää!!!
-ap
Sama täällä!! Multa tuli äsken niitä kaks! Nehän on sellasia valkosia/keltasia palloja jotka yhenäkin tulee jostain kurkusta tai jostain hampaanvälista ja ne haisee oksennukselta.
Hyi että. Käykää ihmeessä leikkauttamassa nielurisat pois, minulta leikattiin 30 vuotiaana, ja nyt muistin että noita oli mullakin...
Suosittelen lämpimästi poistamaan nielurisat, ei niistä ole kuin haittaa. Lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että mulla ne risat oli olleet mätää täynnä... Itse en tientenkään tuota tiennyt silloin kun ne oli paikallaan. Aika monella voi olla sama tilanne, mätäpallot kurkussa...
kannattaa ottaa vaikka pumpulipuikko tai pinnin pää ja kaivaa ne ulos :)
Nyt minäkin tiedän tuon ongelman nimen. Joskus tulee suuhun tuommonen pieni klöntti, väriltään vaalea tai vihreä. Haisee.
mutta peruin kun luin netistä kauhutarinoita, miten leikkaushaavat aukeilee monta kertaa ja pitkään ei pysty syömään juuri mitään muuta kuin jäätelöä.
niitä pois ihan sormella. Pitää painaa siitä risan edestä. Jossain vaiheessa ne loppui ja nielurisat pieneni, mutta tänä syksynä vaiva on taas alkanut.
Äidilleni ihan korva- ja kurkkulääkäri suositteli tuota painamista. Käsihygienian pitää olla hyvä, pesu ennen ja jälkeen ja kurlaus jollain alkoholia sisältävällä. Tuossa operaatiossa iho menee helposti rikki ja seurauksena saattaa olla afta tai jopa paise.
Jos suinkin saat lähetteen, niin anna mennä vaan. Netti on tosiaan väärällään noita kauhutarinoita, mutta läheskään kaikilla ei ole mitään ongelmaa. Minulta leikattiin nielurisat reilu vuosi sitten jatkuvien nielutulehdusten takia ja kauhulla odotin itsekin leikkauksesta toipumista. Mitään ongelmia ei ollut, kun otin särkylääkettä säännöllisesti.
Ekan viikon käytännössä nukuin, sen verran vahvoja kipulääkkeitä piti ottaa. Sitten aloin murehtimaan sitä peitteiden irtoamista, mutta sekin oli ihan läpihuutojuttu: ehkä teelusikallinen tuli verta ja siinä kaikki. Eniten ärsytti se, että piti syödä vaan nestemäisiä juttuja, mutta viikossa sekin oli takana.
Apteekista saa sellaisia pitkiä vanupuikkoja, joilla niitä on helpompi kaivella. Mullakin on aina vessassa taskulamppu ja näitä vanupuikkoja ja niillä kaivelen.
Minä leikkautin parikymppisenä nielurisat pois, kun kyllästyin noihin kuvottavan hajuisiin proppuihin. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa (+rauhoittava esilääkitys). Pari viikkoa oli nielu sairaan kipeä, mutta en kadu (enkä katunut) hetkeäkään. Loppuelämä ilman karmean hajuista hengitystä ja sitä mätäpallojen kaivelua on sen arvoista, enemmänkin!
Et sinä niitä enään kurkusta pois saa, niitä rupeaa kehittymään itsekseen sinne ja se on se patti mikä siellä haisee. Itsekin kärsin näistä, kuten myös äitini ja veljeni. Se on ikuinen homma, mutta välillä tulee niitä aikakausia, ettei niitä tule ja välillä taas niitä tulee ihan sairaasti. Sille ei ole löydetty mitään hoitokeinoa, kuin vain poistaminen ja jos niitä ei poista, niistä saattaa tulla tulehdus, että innokkaasti vaan tökkimään niitä irti, ei siinä muu auta, itsellenihän tämä on tuskaa, koska tulee erittäin herkästi yrjörefleksi. Toivottavasti tämä vastaus auttoi sinua, mutta ei kyllä mikään mukava asia tietää, myönnän!
Minulla on niitä erityisesti flunssaisena. Muulloin ei kovin usein.
ruoka-bakteerikertymiä. Ei niistä eroon pääse ellei nielurisoja leikata. Mutta ei niistä ainakaan minulle ole mitään haittaa ollut.