Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon vähintään 7-vuotiaan "pitäisi" leikkiä kavereiden kanssa päivässä/viikossa?

Vierailija
29.11.2009 |

Kuinka paljon mielestänne olisi minimimäärä mikä ekaluokkalaisen olisi suositeltavaa leikkiä kavereiden kanssa? Leikiksi ei lasketa koulussa välituntileikkejä.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellon kanssako vahtaatte kuinka monta tuntia lapsi leikkii? Tunti ei riitä ja joku kertoi 3-6 tuntia riittävän... Mulla on ekaluokkalainen poika, eikä ole tullut mieleenkään vahdata, että leikkiiköhän se nyt tarpeeksi omanikäistensä kanssa ja olla huolissani siitä, että haluaa olla kotonakin välillä. Poika on tyytyväinen ja se riittää. Te ootte ulkoistamassa leikinkin ip-kerholle, että lapsi ei saa olla rauhassa omassa kodissaan. Hulluja olette kaikki! Ja muuten... siellä ip-kerhossa ON usein aikamoinen hulina, eivätkä kaikki todellakaan halua olla siellä koulupäivän jälkeen. Koulupäivä on jo sinällään raskas ekaluokkalaisella. Mutta pakottakaa te vaan lapsi sinne. Oppiipahan ainakin, että ip-kerho on äidin mielestä lapselle parempi paikka koulun jälkeen kuin oma koti.

Vierailija
42/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei tunne edes lastasi :) unohda ne tuntimäärät ja seuraa sitä lastasi, jos hän voi hyvin, kaikki on hyvin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani ap:n lapsesta. Minusta tuossa on jotakin mikä ei täsmää.

Omaa lastani kiusattiin eskarissa ja hän alkoi käyttäytyä juuri tuolla tavalla. Ei kertonut, sanoi vain haluavansa olla kotona. Ja kukaan eskarin aikuisista ei tiennyt mitään kiusaamiskuviosta. Se alkoi sitten sattumalta paljastua. Keväällä, kun lapsi oli ensin käyttäytynyt tällä tavoin koko syksyn.

Nyt kun se kiusaaminen on selvitetty, samainen lapsi tosiaan itse haluaa sinne ip-kerhoon - vaikka minä olen kotona ja voisin hakea hänet aikaisemminkin.

Oikeasti. Minulla soi hälytyskellot ja lujaa.

Vierailija
44/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joa´ka vahtaa lastaan koko ajan ja jos pienikin poikkeus käytöksessä näkyy tai vaikka joskus ei halua mennä jonnekin niin heti kauhistuu ja hyökkää kouluun ja iltapäiväkrhoon kiljumaan että lastani varmaan kiustataan täällä.

Sallikaa nyt lapsille se että kaikki ei ole samalla muotilla valettu

Vierailija
45/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusaamista tarvitse sallia lapsille.

En hyökännyt sinne. En tajunnut sitä. Vaan ajattelin juuri niin kuin ap, että lapsi itse tietänee parhaiten.

Se koko kiusaamiskuvio alkoi paljastua vasta pikku hiljaa.

Ja kun on ainokainen lapsi tai esikoinen, ei välttämättä osaa nähdä noita hälytysmerkkejä.

Kovin aggressiivinen reaktio sinulla... Miksi ihmeessä?

Vierailija
46/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista asiaa joka ei ehkä ole. Ei kaikilla samallatavalla asiat mene

Vierailija
47/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se, että lapsi on mieluummin kotona kuin ip-kerhossa ei ole syy alkaa selvittää ja epäillä kiusaamista sen enempää...

Ei se, että lapsi on mieluummin kotona kuin ilttiksessä, tarkoita, että ilttiksessä "mättää" jokin. Kai itsekin mieluummin olette kotona kuin töissä ja silti ei välttämättä töissä "mätä" mikään... Kai nyt kotona on aina parempi olla kuin jossain laitoksessa vieraiden tätien hoidettavana.

Lapsi leikkii silloin tällöin koulukaveriensa kanssa koulun jälkeen tai viikonloppuisin, mutta enimmäkseen kaveriseura on muita kavereita.

ap

Vierailija
48/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kaikki myöskään ole aina niin kuin itse haluaa luulla.

Vierailija
49/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli minä yhtään lapsia tunnen, kaverit on lapsille valtavan tärkeitä.

Kaikki ne lapset jotka haluavat aina mieluummin kotiin kuin kaverien luo, ovat myöhemminkin olleet sosiaalisesti ongelmaisia.

Vierailija
50/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en jaksanut lukea kaikkia vastauksia. Mut ekaksi kehut siitä, että otit lapsen pois ip-kerhosta. Kerhopaikkoja on rajoitetusti, ja nyt sen sai sellainen lapsi, joka oikeasti tarvii sitä.

Kävitkö koskaan katsomassa, millaista ip-kerhossa on? Sitä melun ja melskeen määrää on vaikea kuvitella jos ei ole sitä koskaan nähnyt. Ryhmässä voi olla hyvin haastavia lapsia, jotka vie ainakin yhden aikuisen ajan ja huomion kokonaan, ja sitten se yksi yrittää jotenkin pitää kasassa levottomia ja pitkästä päivästä väsyneitä lapsia. Mä en ihmettele yhtään, jos sun lapsi ei vaan jaksa sellaista, vaan tulee mieluummin kotiin. Moni aikuinenkaan ei jaksaisi sellaista.

On ihmisiä jotka tarvitsevat yksinoloa ihan pienestä pitäen, he saavat siitä voimaa olla taas toistenkin kanssa. Jos taustalla ei ole koulukiusaamista tai sitä että pojalla on vaikea isossa ryhmässä keskittyä yhtään mihinkään, niin en mä olisi huolissani.

Vierailija
51/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten luetun ymmärtämisessä on ongelmia, tai loogisessa päättelyssä tms.

Ja jos nyt joku sitten olisikin syystä tai toisesta sosiaalisesti ongelmainen, niin asiaa tuskin auttaisi se, että hänet pakotetaan ip-kerhoon.

Ap:n lapsi ei ole mieluummin KOKO AJAN kotona, kuin kaverien kanssa. Kavereita on kotonakin.

Miksihän tämä meni ip-kerhopuolusteluksi ja ongelmien hakemiseksi, vaikka se ei ollut alkuperäinen aihe..? Sitä voi jokainen miettiä.

Mutta nyt lopetan todella ip-asiasta puhumisen enkä reagoi enää, vaikka kuinka väittäisitte lapselleni tulevan/olevan sosiaalisia ongelmia kun ei ole ilttiksessä "sosiaalistumassa". Keskustelen mielelläni alkuperäisestä aiheesta lisääkin, jos juttua riittää, mutta ilttiksestä ja lapseni muka-ongelmista en. Ette varmaan itsekään pitäisi siitä, että täysin vieraat ihmiset alkavat epäillä lapsellanne olevan kiusaamis/sosiaalisuusongelmia ja väittäisivät kivenkovaa, että jotain outoa siinä lapsessa on, vaikka omasta mielestänne ei olisi.

ap

mikäli minä yhtään lapsia tunnen, kaverit on lapsille valtavan tärkeitä.

Kaikki ne lapset jotka haluavat aina mieluummin kotiin kuin kaverien luo, ovat myöhemminkin olleet sosiaalisesti ongelmaisia.

Vierailija
52/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 tunti kavereita koulun ulkopuolella riittää 8 vuotiaalle. Lähes 30 vuotta äitinä, ja kymmeniä lapsia eri vuosina nähneenä voin sanoa että harva tokaluokkalainen on enää missään iltapäiväkerhoissa, ja lapset haluaa olla mieluusti yksin, lukea, käydä illemmalla harrastuksissa, ja vain olla. Iltapäivä kerhoissa on kamala hälinä, eikä siellä välttämättä ole mitään mahdollisuutta esim kahdenkeskiseen leikkiin sisätiloissa. Kuinka moni haluaa viettää aikaansa työkavereiden kanssa työpäivän jälkeen? Tää kaverit on kaikkein tärkeintä mantra alkaa olla jo ihan mielipuolista.

Vierailija
53/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asiassa ei sinustakin ole jotain outoa???

Ja Anna Wahlgren on mennyt pois muodista. Hänellä sitäpaitsi noin 10 lasta, joten mitä hän tietää yhden lapsen perheistä?

Vierailija
54/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan huolehtia, että lapsellani on riittävä määrä sosiaalista seuraa. Asia ei millään lailla liity ip-kerhoon. Outo kysymys sinulta. Etkö itsekin halua huolehtia lapsesi riittävästä sosiaalistumisesta?? Olet varmasti itsekin miettinyt, että lapsesi tarvitsee tietyn määrän kaveriseuraa päivässä - eikö vain? Onko tällaisen miettimisessä jotain outoa?

En ole ollut mitenkään erityisen huolissani tästä kaveriasiasta, mutta lähinnä välillä mietityttää, että haittaako, jos vaikka joinain päivinä meillä on jotain menoa johon lapsi tulee mukaan, eikä lapsi silloin voi leikkiä kavereiden kanssa koko päivänä tai voi leikkiä vain vähän aikaa, että kärsiikö lapsi siitä tms.

ap

jos asiassa ei sinustakin ole jotain outoa???

Vierailija
55/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkona, ja päivittäin on läksyt tekemättä, kun ei kuulemma jaksettu. Ja ihan turhaa ilmoitella kotiin, vanhempia ei todellakaan kiinnosta. Muoti vaihtuu lastenkasvatuksessa viiden vuoden välein, mikään ei ole se ainoa autuaaksi tekevä, mutta sääli lasta jolla ei ole mitään tarvetta olla kotona, ja jonka vanhemmatkin jäävät vieraaksi.

Vierailija
56/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ole, pillastut. Tosi kypsää.

Vierailija
57/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hieman alkaa hermostuttamaan tämä koko pitkän keskustelun ajan jatkunut hiillostaminen ja epäily lapseni ongelmista. Se on ainoa, mikä hermostuttaa hieman. Ei se, jos joku on vaikka sitä mieltä, että lapsen pitää leikkiä 10 tuntia päivässä kavereiden kanssa :). Et nyt hirveän kypsältä itsekään vaikuta.

ap

Vierailija
58/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole sanonut, että pitää leikkiä 10 tuntia päivässä.

Sinä halusit kuulla, että kaikki on oikein ja hyvin ja sitten kun kuulet, että näin ei ole, alat räiskiä seinille.

Vierailija
59/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten olet itsekin pillastunut minun aloituksestani, koska olet puhunut minusta/lapsestani ikävään sävyyn. Olet varmaan itse tosi "sosiaalinen", kun olet tuollainen kiusaajaluonne.

ap

Vierailija
60/79 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun nykyään pitäisi lapset hoitaa laitoksissa lähes syntymästä lähtien. Mulla on neljä lasta ja kukaan ei ole ollut päiväkodissa eikä iltapäiväkerhossa,kaikki ovat sosiaalisia lapsia. Meillä käy kyllä lasten kavereita pari kolme kertaa viikossa,mutta muulloin lapset leikkivät keskenään,ulkoilevat,lukevat ym. En ymmärrä ollenkaan,että lapsi olisi jotenkin epänormaali,jos ei halua iltapäiväkerhoon. Eskariope ja ekaluokkalaisten opet ovat aina kertoneet miten tärkeää lapselle on,että koulupäivän jälkeen saa rauhoittua ja levätä. Iltapäiväkerhossa näitä ongelmia syntyy,kun koulun jälkeen väsyneet lapset riehuvat ja meteli on hirveä. Monelle lapselle tämä aiheuttaa stressiä. Muistelen omaa lapsuuttani,miten kivaa oli kun koulusta sai mennä kotiin ja äiti odotti siellä välipalan kanssa. Välillä on meilläkin kauppa ym reissuja koulun jälkeen ja lapset joutuvat joskus olemaan mukana. Mutta itse näen nämä päivät kasvattavina,joskus on hoidettava asioita eikä jääkaappikaan itsestään täyty. Kaupassa lapsi oppii seuraamaan vanhempien esimerkkiä,vertailemaan hintoja tuotteita ym... Monet tutkijat ovat olleet huolissaan,kun lasten normaali leikkiminen pihalla on monilta unohtunut. Ulos voi mennä kouluikäinen yksinkin,jos luonto on lähellä sieltä löytyy monenmoista puuhaa lapselle. Myös ihan normaalit arkiaskareet ovat lapsille tärkeitä,jos lapsi luuhaa kaiket päivät kavereiden kanssa,voi jäädä vieraaksi miten pyykit siirtyvät puhtaana kaappiin,miten lamppu vaihdetaan,mitä kaikkea pitää siivota viikottain jne. Näitä uusavuttomia kyllä löytyy,ei ole taidettu äidin kanssa olla koskaan kotona.