Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pinoon kaikki vinkit, miten helpottaa arkea kaksosten kanssa!

Vierailija
29.11.2009 |

Meille on reilun kuukauden päästä syntymässä kaksoset, esikoinen tulee olemaan sillon 1,5v. En kaipaa mitään "saarnoja" pienestä ikäerosta kuitenkaan. Esikoisemme sai alkunsa hoidoilla ja oli erittäin toivottu. Ehkäisyä emme ole koskaan käyttäneet, koska meille sanottiin, ettemme saa koskaan lapsia luomusti. Nyt sitten kuitenkin masussani kasvaa luomuylläri ja yhden sijaan saammekin kaksi. Tuleva pelottaa, että miten sitä jaksaa, varsinkin kun esikoisella oli koliikki, allergioita ja refluksi ja ensimmäiset 6kk meni valvoessa ja varmasti ois oma pää hajonnu ja parisuhde ollu kriisissä ilman auttavaa miestä ja hyvää tukiverkkoa. Olen toisaalta varautunut pahimpaan, että taas ekat kuukaudet on itkua valvomista jne, vaikka tiedän, ettei koliikki välttämättä tule kaikille ja nyt sitä osaa sit jo vaatia tutkimuksia kun on esikoisesta kokemusta. Esikoisen kanssa kun uskottiin lääkäriä, että on vaan koliikkia. Uskon siis, että saamme lähipiiristä kaksosten kanssakin apua.

Silti kuulisin mielelläni, että mitä vinkkejä teillä ois kertoa, miten helpottaa arkea kaksosten kanssa kun hoidettavana on myös 1,5v esikoinen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset ovat meillä olleet huonounisia ja mahavaivaisia, niin myös tuplat ja olihan se tosi rankkaa. Mä en tehnyt ekaan vuoteen ruokaa oikeastaan yhtään. Mies teki ruuan illalla valmiiksi muiden mentyä nukkumaan ja mä vaan lämmitin. Rytmitin tuplat aika pian samaan rytmiin niin että kun toinen heräsi syömään herätin myös toisen, muuten en olisi ehtinyt nukkua yhtään. Joka päivä nukuin tunnin unet pikkukakkosen aikaan, mies hoiti silloin tuplia ja isommat lapset hiljenivät piirrettyjen pariin. Kantoliina oli myös hyvä.

Vierailija
2/5 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja he kertoivat, että ainakin nämä helpotti heidän elämäänsä. Heillä oli vihko, johon merkattiin kumpi on syötetty ja millon, millon on vaippa vaihdettu jne. Siinä rumban keskellä tuollaisia ei välttämättä muista, varsinkaan jos kaksoset vielä valvottaa. Lisäksi he tekivät ruokaa valmiiksi pakkaseen ja pyysivät vieraita tuomaan kahvitarjottavat itse ja/tai ruokaa. Imetyksestä ei kannata ottaa stressiä, jos ei onnistu niin anna surutta pullosta, pääasia, että pienet saa mahansa täyteen. Tällä meidän ystäväperheellä oli esikoinen 1v 2kk kun kaksoset syntyivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mehän ei apua pyydetä, jos ei sitä joku tarjoa". Eli ihan härskisti pyydätte kaikilta mahdollisilta ja mahdottomilta tahoilta apua aina kun siltä tuntuu. Ja kaksosten kanssa kannattaa ottaa relammin, itse ainakin huomasin että esikoisen kanssa tuli stressattua ja hermoiltua enemmän, kun kaikki huomio kiinnittyi siihen yhteen vauvaan. Sitten kun niitä on kaksi, ei jokaiseen ininään ja kitinään tule kiinnitettyä niin tarkkaa huomiota, kun ei nimittäin kerta kaikkiaan voi... Kaksoset joutuvat aina jossain kohtaa odottamaan vuoroaan, jos hoidat heitä yksin, joten he kyllä siihen tottuvatkin. Ja kun vauvoja on kaksi, he kyllä tyyntyvät toistensa seurassa helpostikin, jos antaa heidän nukkua samassa sängyssä.

Vierailija
4/5 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutin imeminen opetetaan heti alkuunsa, samoin pullosta syöttäminen. Tulet hulluksi jos vaan imetät koko ajan. Saat imettää sitten ihan koko ajan, varsinkin jos vauvat syövät eri aikaan.

Vierailija
5/5 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotitöissä ainakin auttaa se, että hommaa kaksi ap-konetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan