Loukkaantuisitko, jos kaverisi sanoisi...
ettei uskalla tuoda lastaan sinulle hoitoon, koska hänen lapsensa PELKÄÄ sinun poikaasi?
Minulle kvi juuri näin. Oli pakko sanoa parhaalle kaverille, missä mättää, kun ei olla tapailtu enää niin usein. Oma tyttöni (5 v.) nimittäin todella pelkää kaverini villiä ja väkivaltaisita poikaa (7v.), joka pyrkii tahallaan satuttamaan tätä aina, kun aikuisen silmä välttää.
Luulen, että kaverini veti herneet nenään pahemman kerran...
Kommentit (4)
Sanoin, ettei tyttöni uskalla enää tulla kylään, koska pelkää jostain syystä kaverini poikaa. Arvelin poikien leikkien olevan vähän liian rajuja tytölleni (tms). soopaa.
Itse tiedän vilkkaan pojan äitinä, miten raskasta on saada jatkuvasti negatiivista palautetta ympäristöstä kun lapsella on vaikeuksia toimia järkevästi eri tilanteissa.
Nyt oma vilkas poikamme on jo vanhempi, eikä negatiivista palautetta enää samalla tavalla tule, mutta silti on vielä niskakarvat pystyssä asian takia.
Meillä on muitakin lapsia, joten tiedän, miten erilaista on saada joku kommentti lapsesta, jolla yleensä kaikki menee todella hienosti, kuin lapsesta, jolla moni asia on vaikeaa. Ylivilkkaus kun ei kuitenkaan ole pahuutta. Moni rauhallinen lapsi osaa olla ilkeä hienovaraisemmin kuin riehakas lapsi.
Itse olin samanlaisessa tilanteessa joskus vuosia sitten. Kaverin poika oli aina mun tytön kimpussa. Ei mun tyttö nyt mitenkään varsinaisesti pelännyt poikaa, mutta olihan se kurjaa kun joka kerta poika jotenkin satutti tyttöä. Mun kaveri tajus sen tilanteen itsekin joten mun ei erikseen tarvinnut mitään sanoa. Kyllä se kiusanteko loppui kun tarpeeksi napakasti siihen puututtiin.
ja toiset loukkaavat enemmän kuin toiset. Ja oma lapsi on jokaiselle tosi arka paikka.
Eli jos selittää, että lasten leikit ovat niin erityyppiset, että tyttäresi ei viihdy pojan kanssa kovin hyvin, ei se kuulosta yhtä pahalta kuin sanoa, että poika on väkivaltainen ja satuttaa tahallaan.