6-vuotiaalla eilisestä korkea kuume, ketoaineet +++++, tosi väsynyt!
Nukkunut eilisestä klo 16 alkaen lähes yhteen soittoon. Ja nukkuu yhä. Ei saa kunnolla juomaan. On kyllä herätettävissä, mutta haluaa nukahtaa pian uudelleen. Kuume ei tahdo laskea millään. Eilen aloitettu antibiootti AMorion, molemmat korvat oli tulehtuneet. Tänään pika CRP 35, virtsassa ketoaineita viidellä plussalla. Koskaan ei ole korvatulehduksesta ollut näin kipeä. Sairasti sikainfluenssan vajaat kaksi viikkoa sitten, sekin oli lievä tauti tähän verrattuna!
Kommentit (23)
ja sitä juotavaa pitää tarjota aika aktiivisesti.
T: 6 (sh)
verensokeri heti mieleen!!!! Ihan samanlainen tilanne kun mulla, kun todettiin 1tyypin diabetes!!! Jaiks!!
Pronaxenia tänään aamulla ja illalla. Siitä huolimatta kuume korkealla. Äsken saatiin juoteltua n. 3 dl, sen jälkeen oksensi. Olen nyt illan mittaan n. ½ tunnin välein tarjonnut juotavaa, paljoa ei ole mennyt kerralla, mutta edes vähän.
verensokeri heti mieleen!!!! Ihan samanlainen tilanne kun mulla, kun todettiin 1tyypin diabetes!!! Jaiks!!
mutta huomenna aammusta uudelleen lääkäriin jos tilenne ei helpota. Tai yöllä päivystkseen jos pahenee
Hussin sivuilla hyvät ohjeet kotihoitoon ja seurantaan.
ketoaineet oli niin pahana tuossa vaiheessa, että lekuri sanoi, että jos en olisi sinä päivänä tullut lekuriin olisin seuraavana päivänä ollut luultavasti kuollut :(... Vähänkös säikäytti....
Mä en pysynyt hereillä hetkeäkään ja olin TOSI kipeä..
T: se diabeetikko
sillä saat ulkoisin konstein laskettua lämpöä niin että nesteet menee paremmin alas. Mutta kyllä mä vakavasti harkitsisin sitä päivystykseen lähtöä, varsinkin jos on oksentanutkin. Te ette oikein millään saa kirittyä kiinni sitä nestevajetta mikä on jo syntynyt ja siksi tarvii uuden arvion.
Omalla lapsella oli tuon tyyppinen tilanne joka eteni niin nopeasti että aamulla klo 9 oli tilanne tuo mikä sun lapsella, illalla klo 21 oli crp 100 ja laitettiin lastenosastolle, keuhkokuume. Siihen liittyi meillä myös oksentelu. Poika oli jo kuiva kuin korppu siinä vaiheessa kun klo 23 oltiin sairaalassa...
Onko lapsi pissanut milloin viimeksi?
T: sh, nro 6
Mutta seuraa ihmeessä sitäkin jos pissaa alkaa tulla tilanteeseen nähden paljon, eli että alkaa käydä pissalla vaikka kerran tunnissa (on niin kuiva että seuraavaan pissaan pitäis mennä ainakin 3-4 tuntia, jos sitä nestettä saatte menemään). Eli jos pissaa alkaa tulla tosi paljon, niin sitten ne sokerit on tosi tosi korkeat.
T: 6
kun pystyy tekemään kaikki mahdolliset kokeet lapsille himassa. Kätevää. Tavalliset ihmiset "lainaa" työnantajalta kyniä ja kumeja.
kun pystyy tekemään kaikki mahdolliset kokeet lapsille himassa. Kätevää. Tavalliset ihmiset "lainaa" työnantajalta kyniä ja kumeja.
eilen lääkärissä, siitä nuo labra-arvot on tiedossa...
Ja jos oman lapseni tapauksesta puhut, niin hänenkin kohdallaan nuo arvot mitattiin aamulla terkkarissa ja illalla päivystyksessä.
T: 6
saa kun pyytää lekurista. Ainakin täällä meillä. Ja apteekistakin voi ostaa.
T: se diabeetikko
kun astui lattialle kuivahtaneeseen pissaan ja sukkaan se tuntui tahmealle. Siinä oli siis sokeria.
enkä pois lähtisi ennen kuin lapsi otettaisiin hoitoon!
EIkö tuollainen lapsi kuulu jo ehdottomasti nesteytykseen?
sillä voi olla että ovat muuttuneet edelliseen lääkärikäyntiin verrattuna. Ja kyllä lasta vois vähän tehokkaamminkin nesteyttää, vaikka sitä pissaa tuleekin.
Mutta toisaalta, jos kuumeen saa laskemaan ja nesteet pysyy sisällä eikä lapsella ole muita oireita (yskää, hengenahdistusta, iho-oireita) niin tilanne vois olla parantumaankin päin kun antibiootti alkaa vaikuttaa.
Mut kuten sanottua, jos olis mun lapsi niin veisin kyllä päivystykseen.
T:6
Mies otti yöllä hommakseen herättää lapsi juomaan kahden tunnin välein. Yöllä jo kuume laski, aamulla oli kuumeeton ja oikein nousi ylös sängystä ensimmäisen kerran sitten keskiviikko-iltapäivän. Tänään vielä nousi aamupäivällä lämpöä ja nukkuikin muutaman tunnin. Nyt kuumeeton, ruoka alkanut maistua, rakentelee tuossa junanrataa =)
Lääkäriin! Eiköhän tuo kuulu jo sairaalahoitoon!
missä olet mitannut lapsesi ketoaineet? Mitä tuloksista sanottiin?
ja sitä juotavaa pitää tarjota aika aktiivisesti. Sairaanlapsen perushoitoa on nesteiden saannista huoletimien sekä kuumelääkitys. Oletko ontanut panadolin rinnalla jo esim buranaa. Panadolia 4 krt vuorokaudessa ja buranaa kahdesti, ja jos ei sittenkään laske niin uusi yhteys lääkäriin. Päivystykset ovat aika täynnä lapsia,jotka sairautensa vuoksi voitaisiin ihan hyvin hoitaa kotona, ihan samoilla ohjeilla.
Antibiootti hoito onneksi jo aloitettu ja nuo muut crp 35 ja keto plussalla ( kuivumisen vuoksi ) eivät vielä kovin huolestuttvia ole. Kipeä poikas varmasti on. Toipumisia