Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö suomen kielen olla pakollinen oppiaine Ruotsissa?

Vierailija
26.11.2009 |

Kaikkien lasten Trelleborgista Kiirunaan olisi opiskeltava suomea.

Mitä mieltä sinä olet?

Vastaisi täysin Suomen pakollista ruotsin kielen opiskelua.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotineet tämän maan vapaaksi. Kun julistauduimme itsenäisiksi, päätimme että maasta tulee virallisesti kaksikielinen. Suomessa on jo pitkään asunut ruotsinkielisiä, koko maa on ollut Ruotsin vallan alla monta sataa vuotta.

Että samaa ei tod voi sanoa Ruotsista:). Sittenhän Ruotsissa pitäisi opetella varmaan 10 eri kieltä vrt heidän maahanmuuttajien määränsä.

Vierailija
2/27 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hallitsee molemmat kotimaiset. Se on fakta. Itsekin olen saanut useammankin työn, koska hallitsen ruotsin lähes yhtä hyvin kuin suomen. Mieheni on suomenruotsalainen (minä siis en), ja olen niin ylpeä lapsistani, kun he osaavat molemmat kotimaiset kielet. Se todella on rikkaus. En ole mikään fanaattinen pakkoruotsin kannattaja minäkään, mutta ainankin minulle on ollut ruotsin opiskelusta niin paljon hyötyä, että kannatan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se kannattaa. Ruotsinkielisillä/kaksikielisillä kun on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään täällä kaksikielisessä Suomessa. Niinpä periaatteessa aika monessa työssä PITÄISI osata myös ruotsia. Vaikka näin ei kyllä kuitenkaan ole.

Vierailija
4/27 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kaiken kaikkiaan kielten opiskelua, on pelkästään rikkaus oppia niitä. On jopa pienen kansan etu, että meidän on pakko opetella myös muita kieliä. Kanssakäyminen Ruotsin kanssa on Suomelle kuitenkin niin arkipäiväistä ja varmaan vaan lisäänytyy tulevaisuudessa. Lisäksi on todella paljon työpaikkoja, mihin ei ilman ruotsin osaamista pääse. Minä kannustan lapsiani opiskelemaan kieliä, sinä voit olla kannustamatta. Tämä kyllä tulevaisuudessa varmaan näkyy sitten heidän pärjäämisessään.

Vierailija
5/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisi täysin Suomen pakollista ruotsin kielen opiskelua.

Vierailija
6/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulla ap yllätys, että äidinkielenään ruotsia puhuvat joutuvat yhtälailla opiskelemaan pakkosuomea? Ja yritä jättää se iänikuinen valitus "Suomessa pitää puhua suomea" pois. Ihan samalla lailla pakkokielenopiskelu koskettaa tässä maassa kaikkia. Voi voi ja vali vali.

Vierailija
7/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole sama asia kuin ruotsin opiskelu Suomessa - jonka tosin pitäisi olla vapaaehtoista.

Vierailija
8/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällaista pakkosuomea vastustetaan mutta vastaavasti Suomessa pitäisi olla pakollinen ruotsin kielen opiskelu.

Tutustukaapa Ruotsin historiaan niin huomaatte miten paljon suomalaisvaikutusta maassa on. Jos historia oikeuttaa ruotsin kielen pakollisen opiskelun Suomessa niin samoin pitäisi olla Ruotsissakin.

Vierailija
9/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olen niin kirjoittanut?

HUOM! On hiukan eri asia opiskella asuinmaansa valtakieltä kuin pienen vähemmistön kieltä.

Esimerkki

Asut Venäjällä ja ole marinkielinen. Koetko että sinun olisi hyvä osata venäjän kieltä?

Oliko sinulla ap yllätys, että äidinkielenään ruotsia puhuvat joutuvat yhtälailla opiskelemaan pakkosuomea? Ja yritä jättää se iänikuinen valitus "Suomessa pitää puhua suomea" pois. Ihan samalla lailla pakkokielenopiskelu koskettaa tässä maassa kaikkia. Voi voi ja vali vali.

Vierailija
10/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielisten määrä on jopa suurempi kuin ruotsinkielisten Manner-Suomessa.

Suomalaisvaikutus ollut maassa aina suurta, metsäsuomalaiset, meänkieliset, Tukholmassa on esimerkiksi jo satoja vuosia sitten ollut joka kymmenes asukas suomalainen yms.

Vierailija
11/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö olisi sitten sama asia jos venäjänkieli olisi pakollinen Suomessa?

siis Ruotsissa ei mitään tarvetta olla suomenkielen opiskelu 'pakkoa'

Vierailija
12/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa pitäisi opiskella ruotsia kun ei kerran Ruotsissakaan opiskella suomea?

eikö olisi sitten sama asia jos venäjänkieli olisi pakollinen Suomessa?

siis Ruotsissa ei mitään tarvetta olla suomenkielen opiskelu 'pakkoa'

Vierailija
13/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakollinen ruotsin kielen opiskelu? Mä vaan vastasin tohon kysymykseesi!

t. 2

että tällaista pakkosuomea vastustetaan mutta vastaavasti Suomessa pitäisi olla pakollinen ruotsin kielen opiskelu.

Tutustukaapa Ruotsin historiaan niin huomaatte miten paljon suomalaisvaikutusta maassa on. Jos historia oikeuttaa ruotsin kielen pakollisen opiskelun Suomessa niin samoin pitäisi olla Ruotsissakin.

Vierailija
14/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ymmärtänyt että Suomessa voi kirjoittaa ylioppilaaksi osaamatta sanaakaan suomea, mutta ylioppilaaksi ei pääse jos ei osaa sanaakaan ruotsia...

Vierailija
15/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä pakkoruotsiasia? Jo vuonna -94 tästä meidän silloisten teinien keskuudessa jupistiin.

Nyt kasvaneena ymmärrän, että Ruotsin oppiminen oli todellinen rikkaus. Teininä en edes olisi osannut ajatella että joskus kyseistä kieltä tulisin tarvitsemaan, oli vaan kiva kapinoida auktoriteettiä ja pakkoa vastaan.

Nyt teen töitä poissa suomesta ja tarvitsen tosiaan tätä kieltä päivittäin. Jos pakkoruotsi poistettaisiin niin paljon voisi mennä ohi moneltakin ihmiseltä joka ei vielä 13-15v osannut kuvitellakaan tarvitsevansa elämässään ruotsin kielitaitoa.

Vierailija
16/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa suomalaisista ei tarvitse ruotsin kieltä. Sen sijaan venäjän kielen osaajista on huutava pula. Näinäkin työttömyydenaikana venäjää osaava saa työpaikan todella helposti ja palkankin voi itse toivoa. Heti tulee 1000 euroa kuussa lisää palkkan kun vaan osaa venäjää.

Siis tämä pakkoruotsiasia? Jo vuonna -94 tästä meidän silloisten teinien keskuudessa jupistiin.

Nyt kasvaneena ymmärrän, että Ruotsin oppiminen oli todellinen rikkaus. Teininä en edes olisi osannut ajatella että joskus kyseistä kieltä tulisin tarvitsemaan, oli vaan kiva kapinoida auktoriteettiä ja pakkoa vastaan.

Nyt teen töitä poissa suomesta ja tarvitsen tosiaan tätä kieltä päivittäin. Jos pakkoruotsi poistettaisiin niin paljon voisi mennä ohi moneltakin ihmiseltä joka ei vielä 13-15v osannut kuvitellakaan tarvitsevansa elämässään ruotsin kielitaitoa.

Vierailija
17/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan se on suomalaisten oma juttu, ja täällä se pitää hoitaa. Itse olen sitä mieltä, että ranska, venäjä tai saksa voisi olla monelle tarpeellisempi kieli kuin ruotsi, enkä pidä perusteltuna peruskoulumme kielipainotteisuutta muutenkaan.

Mutta tosiaan, ei sillä ole Ruotsin opetusohjelman kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
18/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotta. En ole Suomessa pakkoruotsia joutunut opiskelemaan. Sen jälkeen kun muutin Suomeen, en ole kieltä tarvinnut siis ruotsia. Ainoastaan kun netissä käyn ruotsalaisilla sivuilla tai katson televisiota. Asun Lappeenrannassa, viimeisen 5 vuoden aikana olen täällä alle 5 kertaa kuullut ruotsin kieltä.

Vierailija
19/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vaan kysellä mitä mieltä esimerkiksi pakkoruotsinkannattajat ovat asiasta.

ihan se on suomalaisten oma juttu, ja täällä se pitää hoitaa. Itse olen sitä mieltä, että ranska, venäjä tai saksa voisi olla monelle tarpeellisempi kieli kuin ruotsi, enkä pidä perusteltuna peruskoulumme kielipainotteisuutta muutenkaan.

Mutta tosiaan, ei sillä ole Ruotsin opetusohjelman kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
20/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kokemus ei muuta sitä tosiasiaa että suurin osa suomalaisista ei tarvitse ruotsin kieltä.

tarvitse ruotsia. Tarkoitinkin sitä että etukäteen on mahdotonta sanoa kuka tulee tarvitsemaan ja kuka ei. Teinit vielä vähemmän.

Minusta se on kuitenkin kaikille rikkaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän