Miksi suomalaiset tuijottaa?
Vai tuijottaako? Toki ei sellaista voi olla huomaatta, jos ei itse myös kiinnitä huomiota ympäristöönsä ja muihin. Mutta sellainen tavallinen omaan itseensä keskittyminen, jossa välillä vilkaistaan toisia tai sitä mitä tapahtuu, on ihan erilaista kuin se, mitä kokee joskus paikoissa jossa on pakkautuneena paljon maamiehiäni.
Tässä tapauksessa esimerkki on lentokoneen boarding. Juu, lähtöportilla ei yleensä ole liiemmin katseltavaa eikä nähtävää, mutta väitän, että jonkun muun maalainen sietää sitä vaikka lukemalla jotain tai selailemalla puhelintaan. Jos ympärillä jokin hälisee, eivät niin kiinnitä huomioita. Mutta auta armias, kun tällä viikolla olin lasteni kanssa kotiin palaamassa, ja muutenkin melko hälyisässä tilassa pienin lapseni hermostui vähän, korotti kerran ääntään ja sanoi isosisarelleen että "ei, et ota sitä multa!". Tuntui, että päät kääntyi ja intensiivinen tuijotus perhettäni kohtaan kesti koneeseen asti.
Miksi? Miksi te tollotatte kuin lehmä uutta veräjää?
Sama tapahtui, kun erehdyin varaamaan matkanjärjestäjän kautta lentokenttäkuljetuksen. Bussiin noustessa joka ikinen tuijotti käytävällä kävelijää ja muutama mulkoili pahasti sylissäni nukkuvaa (!) lasta.
Oikeasti. Seuraavan kerran menen taksilla, maksoi mitä maksoi.
Kommentit (41)
Siksi koska emme siedä huutavia kakaroita. Vaikka ne eivät huuda juuri nyt niin he alkavat huutamaan ja meuhkaamaan jossain vaiheessa.
Ovat jostain peräkylältä missä se uusi veräjä on vuoden tapaus ja uusien naamojen näkeminen vielä harvinaisempaa.
Muutin tällaiselle pikkupaikkakunnalle ja todellakin täällä tuijotetaan suurin piirtein suu auki vaikka vaan ohi kävelis. Helvetin ärsyttävää.
Suomalainen vanha kansa on kyräilevää ja kyttäävää. Metsäläisiä, jolta käytöstavat puuttuu. Murahdellaan kun joudutaan kommunikoimaan tuntemattomien kanssa.
Olen tämän siis itsekin huomannut. Esim. korealaisia paljon nähneenä olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten he keskittyvät tekemään sitä, mitä tekevät, esim kaupassa eivät tuijottele muita, vaan sitä mitä hyllyillä on tarjolla. Ja joo myönnän, että olen itse heitä katsellut, mutta ihan vain mielenkiinnosta eri kulttuureja kohtaan ja myös heidän pukeutumistaan, joka miellyttää minua.
Fanström kirjoitti:
Siksi koska emme siedä huutavia kakaroita. Vaikka ne eivät huuda juuri nyt niin he alkavat huutamaan ja meuhkaamaan jossain vaiheessa.
Minä en siedä kaakattavia keski-ikäisiä, mutta en kuitenkaan mulkoile heitä enkä kommentoi ikäviä. Käytöstavat sentään on hallussa, vaikka äiti olenkin.
Minusta taas tuntuu, että useammin ulkomaalaiset katsoo silmiin vaikka vastaan tullessa. Suomalaiset kääntävät äkkiä päätään ja katsovat muualle.
Oot joutunut matkalle oululaisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Introvert stare.
Minä olen introvertti, enkä tuijota, vaan keskityn omiin juttuihin jotta voisi unohtaa ympärilläni olevat raivostuttavat ihmiset. Tai okei, ehkä olen enemmän sellainen ihmisinhoaja?
Miniaa tuijotetaaan esimm siksi että teen liikaa töitä ja orjentoiidun liikaa siiihen mitä teen.
Olivat varmaan jostain peräkylältä, niissä ihnisillä on tapana tuijottaa muita niin käyttäytyvät samoin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvert stare.
Minä olen introvertti, enkä tuijota, vaan keskityn omiin juttuihin jotta voisi unohtaa ympärilläni olevat raivostuttavat ihmiset. Tai okei, ehkä olen enemmän sellainen ihmisinhoaja?
Sama mulla. En tuijota, ja olen kohtelias muille, mutta mielessäni ajattelen: "Puhuis hiljempaa toi akkalauma", "Miksei toi kakara lopeta huutamista." jne.
Juuri pari päivää sitten olin kaupassa. Hiljainen keski-ikäinen pari ennen minua kassalla, siihen tullessani vaimo, lyhyet ohuet vaaleat hiukset, siniharmaat silmät, kääntyi oikein tarkkaan minua katsomaan. Katsoin tiukasti takaisin ja nainen kääntyi takaisin.
Tämä sama ilmiö ainaainaaina suomalaisten kohdalla! Niin kyllästynyt olen!
Kokeilepa hymyillä tuijottaville. Tämä on hauska ja mielenkiintoinen ihmiskoe. Osa kääntää pään pois säikähtäneenä, osa tuijottaa vaan vihaisesti ja osalta saat myös hymyn.
Tämä ihmeellinen vanha tapa on jostain syystä tullut takaisin. Olen hämmästykseksi huomannut saman esim. marketissa. Todella ärsyttävää. Joskus tuijotan myös takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ovat jostain peräkylältä missä se uusi veräjä on vuoden tapaus ja uusien naamojen näkeminen vielä harvinaisempaa.
Muutin tällaiselle pikkupaikkakunnalle ja todellakin täällä tuijotetaan suurin piirtein suu auki vaikka vaan ohi kävelis. Helvetin ärsyttävää.
Paluumuuttaja-suomaalaiset ( = Ryssän-suomaalaiset ) on samanlaisia.
Nykyiseen taloomme kun muutimme, tällainen vanhempi pariskunta toljotti meitä myös - sanomatta kuitenkaan edes rapussa sanaakaan..
Me aloimme myös toljottaa takaisin - ja autosta jopa vilkuttelin heille kun toljottivat kun pyörittelin autoa pihalla esim.
Edelleen jopa Malmin Lidlissä akka toljottaa metrin päästä - en tosin ole edes huomaavinani.
Tuo toljotus on siis geeneissämme. Liittynee vuosituhantiseen karjankasvatuselinkeinoomme. Karjalassa se kai on vahvimmillaan ollut - kun ei muutakaan elinkeinoa ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuntuu, että useammin ulkomaalaiset katsoo silmiin vaikka vastaan tullessa. Suomalaiset kääntävät äkkiä päätään ja katsovat muualle.
Näin on! Eikä sanota sanaakaan..
Esim. englantilaiset kyllä katsovat vieraan näköistä, mutta myös lähietäisyydellä tervehtivät ja kysyvät jotain kohteliaasti.
Vanhemmat ihmiset siis pääsääntöisesti.
Vierailija kirjoitti:
Juuri pari päivää sitten olin kaupassa. Hiljainen keski-ikäinen pari ennen minua kassalla, siihen tullessani vaimo, lyhyet ohuet vaaleat hiukset, siniharmaat silmät, kääntyi oikein tarkkaan minua katsomaan. Katsoin tiukasti takaisin ja nainen kääntyi takaisin.
Tämä sama ilmiö ainaainaaina suomalaisten kohdalla! Niin kyllästynyt olen!
Niin ja se tuijotus on joskus sellaista arvostelevaa tai sitten vaan tunnen niin. Saatan joskus noille moikata ja joskus kysyn tunnetaanko. Olen aika introvertti, mutta tuollaiseen kykenen kummallisen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin saada sydärin kun tuntematon mies (ihan suomalainen) moikkasi minua kadulla :D
Ihan oikeasti. Onko hiukan liiottelua tässäkin ketjussa. En ole koskaan huomannut mitään suomalaista tuijottamista, missään.
.