Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Pariisi ihan toivoton kohde kielitaidottomalle?

Vierailija
26.11.2009 |

Tai siis ranskaa osaamattomalle? Pärjääkö englannilla sen verran, että pääsee hotelliin ja saa ravintolasta ruokaa? Vai onko kaikki nämä kauhutarinat totta?

Kommentit (17)

1/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tilaatte Les Hampurilaiset.

Vierailija
2/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin jos sanoo ensin 'bonjour'.

Sitten voi vaihtaa hyvin englantiin =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai varmaan vaikka ilman kieltäkin. Opettele ennen lähtöä hieman ranskaa. Ovat imarreltuja, kun yrittää puhua ranskaa vaikkei osaa ja tästä innostuneena alkavat herkemmin esitellä (usein huonoa) englannin taitoaan. Kokemusta on.

Vierailija
4/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävällisyydellä ja "bonsuur":lla pärjää kyllä

Vierailija
5/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin riippuu esim. ravintolasta. Jos menee hienoon ranskalaiseen ravintolaan, ei listaa ole kuin ranskaksi. Mutta ainahan voi näyttää listalta, mitä haluaa. Sitten tietää, mitä se on :) Näin olen itse toiminut ja nykyisin jo osaankin useimmat ruokalajien nimet jopa ranskaksi.

Vierailija
6/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on muuttunut parissakymmenessä vuodessa huimasti.

Vierailija
7/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli bonjour ja le big mac... Eiköhän sillä sitten pari päivää pärjätä :D

Ap

Vierailija
8/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no, osittain ovat. Riippuu siis hyvin paljon kaupunginosasta ja hotellista millaista palvelua englannilla saa.

On erittäin kohteliasta kuitenkin opetella nämä tärkeimmät fraasit kuten bonjour, a bientot, s´il vous plait, aurevoir, merci ja merci beaucoup. Jos et tiedä mitä noi meinaa, etsi suomennos niin osaat jo monta kohteliasta asiaa. KOhteliaisuus on näet pariisilaisille a ja o.

Esim latinalaiskortteleista löytyy ihania hotelleja joissa saa myös palvelua englanniksi kunhan osoitat kohteliaisuutesi fraaseilla. Ketjuhotelleissa (esim holiday inn) toki puhutaan selkeää englantia eikä tuota ongelmaa ranskankielentaidottomuus. Mutta jos haluaa autenttista pariisilaistunnelmaa ranskalaishotellissa, kannattaa ainakin etukäteen tutkailla puhutaanko hotellissa englantia. Hyviä kokemuksia voi lukea esim pallontallaajat.netin keskustelupalstoilta.

Ravintola kannattaa hinnan puolesta valita syrjempää. Jos epäilee puhutaanko ravintolassa englantia, kannattaa tiirata onko menu englanniksi. Silloin mun kokemuksen mukaan saa palvelua englanniksi. ja toki varaat mukaan hyvän sanakirjan, jossa kattava ruokaosio.

T pariisissa asunut ja 8 kertaa muuten käynyt

Vierailija
9/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tapasin kahdenlaisia ranskiksia siellä, niitä jotka olivat heti avuliaita ja yrittivät puhua englanniksi ja sitten niitä, jotka katsoivat nenän vartta pitkin. Esim. yhdessä kaupassa kysyin nuorelta myyjänaiselta, että excuse me, do you speak english ja nainen ei edes katsonut päin, puristeli vain päätään. Sitten kysyin läheiseltä vanhemmalta myyjältä (esimies?) saman, niin johan innostui tämä nuorikin tunkemaan siihen ja puhumaan ihan ok -englantia. :O Eli, todennäköisesti kannattaa tehdä kuten neuvottu, eli aloittaa ranskalla ja sitten siirtyä englantiin.

Vierailija
10/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo nettisivusto olikin uusi tuttavuus :)

Ap

Vierailija
11/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun osaa muutamat fraasit ranskaksi. Itse puhun ranskaa, mieheni opetteli suurinpiirtein sen verran, että sai oluensa ranskaksi tilattua;-)

Pyrin kyllä aina muulloinkin kuin Ranskan kohdalla opettelemaan muutaman sanan ko. maan kieltä - ihmiset ovat mielissään.

Vierailija
12/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki varmasti selviät hengissä muutenkin, mutta etköhän osaa jo nyt nuo bonjourit ja mercit, joten viljele niitä aina kun voit. :) Itse aloitin esim. ravintolassa tilaamisen tyyliin bonjour! Je... I would like to have... Siis ikään kuin olisin yrittänyt aloittaa lausetta ranskaksi mutten olis vaan osannut enempää kuin tuon tervehdyksen ja minä-sanan (mikä nyt sinänsä onkin totta :). Auttoi jo kummasti, ja sitten kun vielä vetäiset listasta sen ruoan nimen englanniksi niin avot! Johan toimii palvelu!

Vierailija
13/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain (hyvissä) ravintoloissa tosiaan se ruokalista ei välttämättä ole kuin ranskaksi, olen myös törmännyt sellaiseen että ruokalistan englanti on ollut väärin. Sanakirjan avulla voi selvittää osittain ainakin mitä ruoka-annokset sisältää.

Ja kaikissa kaupoissa ei saa palvelua englanniksi, tai myyjät eivät osaa. Mutta avuliaita kovasti ovat kun edes vähän yrittää solkata ranskaksi :)

Vierailija
14/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki varmasti selviät hengissä muutenkin, mutta etköhän osaa jo nyt nuo bonjourit ja mercit, joten viljele niitä aina kun voit. :) Itse aloitin esim. ravintolassa tilaamisen tyyliin bonjour! Je... I would like to have... Siis ikään kuin olisin yrittänyt aloittaa lausetta ranskaksi mutten olis vaan osannut enempää kuin tuon tervehdyksen ja minä-sanan (mikä nyt sinänsä onkin totta :). Auttoi jo kummasti, ja sitten kun vielä vetäiset listasta sen ruoan nimen englanniksi niin avot! Johan toimii palvelu!

Vierailija
15/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa pärjää niillä alueilla missä åperusturistit pyörii englanniksikin. Ei Pariisi mikään kauhukammio ole.

Vierailija
16/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanaakaan en osaa ranskaa ja juuri olin Pariisissa viikon. Huonolla englannillani selvisin aivan loistavasti, jokaikinen katukauppiaskin osaa englantia. Olisinko törmännyt ehkä yhteen tai kahteen pikkukauppaan, joissa homma hoitui elekielellä. Taksit, hotellit, tavaratalot, nähtävyydet...joka paikassa opasteetkin englanniksi.

Älä turhaan jännitä, jos mä pärjäsin, selviät aivan loistavasti!

Vierailija
17/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahkerasti "bonjour" ja "merci" sekaan niin hyvin menee!