Luulin että lapsi kuolee H1n1 rokotteesta tulleeseen reaktioon
jouduimme eilen syöksymään yhtä äkkiä iltapäivällä keskussairaalaan kun lapselle nousi hetkessä 40kuume, alkoi kamala oksentelu ja meni veltoksi. ikää 6vuotta.
oltiin yö osastolla ja kuume saatiin alas, oksentelu loppui kun saimme osmosalin viimein pronaxenin vaikutettua pysymään sisällä . sen jälkeen alkoi mennä suklaapatukkaa ja tikkaria, aamulla jo jugurtti ja murot pillimehua ja jäätelöä. tänään ei enää noussut kuume ja vointi hyvä.
mutta eilen pari tuntia sairaalassa istuessani sängyn vieressä jossa tuo pieni poika makasi ja vapisi luulin, että tässäkö tämä sitten oli.
toinen lapsi rokotettu myös muutama päivä sitten, hänellä imusolmukkeet kainolosta pullottaa. saa nähdä pääseekö vähemmällä
Kommentit (81)
voi olla että kirjoitan sekavia kun olen miltei valvonut viimeyön ja nyt vasta kotiuduttu päivällä ja tästä tohinasta itsekin toipumassa ajattelin kokemuksesta kirjoittaa kun se mielessä pyörii.
t: ap ja kuittaa
raportoitu moniakin vakavia sivuoireita sikainfluenssrokoktukseen liittyen, jopa muutamaa harva kuolemantapaus liitetty siihen.
ja koska rokote on niin uusi niin tässähän on vasta tutkimus tavallaan menossa oikeilla ihmisillä testamalla.
on se kumma jos ei suomessa muka päde samat jutut...
voi olla että kirjoitan sekavia kun olen miltei valvonut viimeyön ja nyt vasta kotiuduttu päivällä ja tästä tohinasta itsekin toipumassa ajattelin kokemuksesta kirjoittaa kun se mielessä pyörii.
t: ap ja kuittaa
sinulle ap, koita saada nukutuksi vaikka tapahtumat eivät varmasti heti jätäkään rauhaan.
minulta myös. Vastenmielisiä ovat kiusaajien kommentit täällä. Onneksi kaikki meni hyvin lopulta. Silitykset pienelle lapsellesi!
minulta myös. Vastenmielisiä ovat kiusaajien kommentit täällä. Onneksi kaikki meni hyvin lopulta. Silitykset pienelle lapsellesi!
Toivottavasti se oli SI. Syntyi sitten elinikäinen immuniteetti. Jos olisi ollut reaktio rokotteeseen, niin olisi voinut aiheuttaa myös neurologista tuhoa aivoissa.
Aamulehti 11.11.2009:
Kuinka pitkän suojan rokote antaa, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin infektiolääkäri Jukka Lumio?
- Rokotuksen suojaa ainakin puoli vuotta, mutta ei vuosia, eli yhdellä rokotuksella pääsee koko influenssakauden yli. Sen jälkeen mietitään, tarvitaanko tehosterokotetta.
Kuinka pitkän suojan taudin sairastaminen antaa?
- Taudin sairastamisen ajatellaan antavan elinikäisen suojan.
joten rokotereaktioista ei hajuukaan tän rokotteen kohdalla, koska emme sitä enään ota. (emme saaneet ajoissa). Tuli vaan mieleen, että meidän poika sai elokuussa (muistaakseni) pneumokokkirokotteen ja yöllä sillä nous noin 38 asteen kuume ja se yrjös yhden kerran... lämpöä tais olla vielä seuraavan päivän ja rokotekohta oli punainen ja turvonnut. Eli ap:n pojan keho on voinut reagoida tohon rokotteeseen todella vahvasti. Eihän kaikillä sikainfluenssan sairastaneillakaan ole kaikilla SAMAT OIREET... esim. meidän perheessä mies selvisi vuorokauden kuumeella ja pienellä yskällä, kun meillä muilla se tauti kesti viikon...
mä olen kerran sairastanut ihan hirveän mahataudin, en tiedä mikä oli, mutta kuume oli yli 40 monta päivää. Sama juttu oli miehellä. Mahatautiin kuuluu usein kuume.
Minä uskon kyllä, että kuume ja oksentelu saattoivat johtua rokotteesta. Itse otin rokotteen tiistaina ja mulle tuli heti huono olo. Kasvoja ja jalkoja pisteli/tuntuivat puutuneilta ja näkökin jotenkin sumeni. Puolessa tunnissa olo sitten normalisoitui. Eilisen päivän sitten makasin sängyssä 38,5 asteen kuumeessa ja olo oli ihan kamala. Nyt onneksi kuume ohi ja enää vain rokotuskäsi melkoisen kipeä. Minun reaktioni ei siis ollut mitenkään vakava, mutta kokemuksen perusteella en pidä vakavampiakaan reaktioita mitenkään mahdottomina. Samaan aikaan rokotetulle lapselleni ei ainakaan vielä ole tullut haittavaikutuksia.
Ja en kyllä pidä mitenkään outona makean antamistakaan vatsataudin jälkeen. Sairaana syödään sitä mitä tekee mieli.
osui vaan joku pöpö samaan aikaan. Ja mä väitän, että monilla nämä "oireet" jotka tulee heti rokotuksen jälkeen (kuten tuossa yhdessä viestissä, pistely, puutuminen, näön sumeneminen) ovat psyykkisiä oireita. Rokotteesta on puhuttu niin paljon, että sitä odottelee rokotuksen jälkeen, että mitä kamalaa tapahtuu ja sitten kuvittelee näitä oireita. Kuume ja käden kipeytyminen ovat oikeita rokotusoireita, mutta nuo muut menee kyllä mun mielestä luulotautisuuden piikkiin.
erityisen huolestunut rokotuksen sivuvaikutuksista varsinkaan itseni kohdalla, joten en jaksa uskoa luulotautisuuteen. Toki sekin vaihtoehto on olemassa.
Tuo heti rokotuksen jälkeinen reaktio kasvoissa oli samantyyppinen kuin silloin, kun syön jotain sopimatonta esimerkiksi pähkinää. En siis ole pähkinälle vakavasti allerginen. Voin syödä niitä, mutta kasvoja alkaa pistelemään ja tuntuu kuin alkaisivat turpoamaan mutta eivät kuitenkaan turpoa, nielua kutittaa... Joten en niitä mielelläni tietenkään syö, joskus vahingossa pähkinää suuhun joutuu. Mainittakoon vielä, että pistelyn/puutumisen ja näön sumentumisen lisäksi heti rokotuksen jälkeen tuli myös hiki ja olo oli kaiken kaikkiaan sellainen, että auton rattiin en uskaltanut heti lähteä. Tiistai-illan aikana olin väsynyt ja olo oli jotenkin tokkurainen. Mainitsin myös läheiselleni, että tuleekohan tästä vielä oikeesti sairaaksi. Ja siis sitten seuraavana aamuna olin kuumeessa ja päätä ja lihaksia särki.
En kyllä ihan ymmärrä teitäkään, jotka eivät voi millään uskoa, että rokotuksella voi olla haittavaikutuksia, kun niistä kuitenkin tuoteselosteessakin kerrotaan.
mikä sisällä pysyy.
Ihmeellistä kitinää joillakin.
Terveenä voidaan sitten noudattaa ruokavalioita mutta sairaan pitää saada syödä just sitä minkä se syömään pystyy.
Voi hyvin olla rokotusreaktio. Eihän sitä pystytä todistamaan, ettei se olisi sitä ollut. Hyvä, että lapsi sai hoitoa ja on nyt kunnossa joka tapauksessa.
Ja yhden päivän osastohoito nyt on niin tavallista, että enpä nyt ihan kuolemasta puhuisi. Mutta hysteerikkoja riittää.
Etkö nyt VÄHÄN ylidramatisoi otsikossasi AP: "luulin että lapsi KUOLEE"... Ikävät oireet, ja sairaala oli varmaan oikea paikka jos lapsi meni myös veltoksi kuten sanot, mutta kuumetta ja oksentelua ovat varmaan kaikki alle 10 vuotiaiden lasten vanhemmat nähneet enemmän kuin tarpeeksi, eikä niihin yleensä ihan kertalaakista kuole...
ei varmasti ollut niin vakavaa , mutta minä PELKÄSIN että on. siellä eristyshuoneessa kun ne tunnit istuin puolitajuttoman lapsen vieressä yksin kerkesin miettiä vaikka mitä. poika ei ole ikinä ollut noin sairas ja säikähdin toden teolla.
tänäaamuna oli vielä lämpöä ja eilen illalla nousi reilu 38. mutta huonoa oloa ei onneksi ole ollut. syö ja juo jo normaalisti.
sikaflunssatulokset eivät olleet tulleet vielä joten ei varmasti tiedä oliko se sitten sitä. vai jotain muuta. eikä lääkäri osannut sanoa että näyttääkö tulos mahdollisesti positiivista esimeriksi siksi että on rokotteen juuri saanut. eli testi näyttää että on influenssa vaikkei olekaan. jännä juttu. eli vaikka testi sanoisi että on niin ei välttämättä olekaan. mutta pääasia että on parantumaan päin. mielenkiinnosta vain soitan tulokset
eipä ole koskaan itselläni tai lapsilla noussut oksutaudissa
kuumetta. varsinkaan 40 asteeseen.lisäksi oksentaminen loppui eilen mutta lämpöä on yhä, ei paljoa mutta on kuitenin
nuorimmainen sairasti viime keväänä rajun rotaripulin ja kyllä vaan hänelle nousi korkea kuume.
Perusterve, vahva lapsi oli sen takia monta päivää sairaalassa nesteytyksessä.
Niitä oksutautejakin on niin monenlaisia.
Ap:n lapsen oireilu voi johtua siitä rokotteesta tai jostakin muusta.
Tärkeintä kuitenkin lienee se, että lapsi on toipumassa =)
Meilä rokotettiin kolme lasta, yksikään ei saanut juuri mitään oireita, käsi oli ehkä vähän arka, edes kuume ei noussut.
ehkä hän oksensi verta??