Pohdinta rokotteesta sai minut innostumaan muidenkin myrkkyjen välttämisestä (ruoka, kosmetiikka)
Aloin pohtimaan tutkiessani rokostusasioita myös muita myrkkyjä ja lisäaineita joita saamme itseasiassa valtavia määriä. Minulla on pieniä lapsia ja aloin miettimään mistä sitä tietää aiheuttavatko nuo kemikaalit ja lisäaineet vaikka mielen sairauksia tai muita viime vuosikymmeninä yleistyneitä sairauksia. Heräsin viimeistään kun kuulin että nainen saattaa helposti käyttää päivittäin yli 500 eri kemikaalia (tässä mm. linkki KemikaaliCoctail-blogiin jonka arkistosta löytyy vaikka mitä yllättävää ja mielenkiintoista http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2009/11/naisten-iholle-yli-500-ke… ) Jostain luin myös joidenkin lisäaineiden aiheuttaneen rottakokeissa mm. poikisikiöiden sukupuolielinten surkastumista jne. mutta niitä käytetään silti koska määrät on niin pieniä että niitä voidaan pitää turvallisina ?!?!? (Voikohan sellainen aiheuttaa homouttakin? En nyt tarkoita että homoudessa mitään pahaa olisi mutta vaikeuttaahan se edelleen ihmisen elämää).
Ostin eilen kaikesta mahdollisesta luomuvaihtoehdon mitä vain oli Citymarketissa tarjolla. Nyt syödään myös salaattia reilusti joka aterialla vaikka minun pitäisi sitten soseuttaa se ruuan sekaan että lapset suostuvat syömään. Olen tosi iloinen tästä herätyksestä vaikka mies on kauhuissaan että maksaakohan se paljon enemmän. Ei se nyt kauhean montaa euroa kauppalaskussa tee. Luomujauhelihaakin käytän vähemmän kun jatkan sitä soijarouheella 1/4 niin siinä ollaan jo normaalijauhelihan hinnoissa.
Kiinnostaisi onko muita jotka ovat alkaneet miettimään myös muita terveyteen liittyviä asioita nyt sikainfluenssan takia/ansiosta?
Kommentit (27)
Mikrokuituliinat on tosiaan hyviä! Ei tarvitse pesuainetta välttämättä ollenkaan ja poistavat rasvatahrat ja pinttyneetkin jäljet keittiön pöydältä jne.
Polykarbonaattia kannattaa välttää, on PC merkiltään yleensä astian pohjassa. Kova, joskus kirkas muovi, jota käytetään esim. nokkamukeissa ja tuttipulloissa! :(
Kestovaippoja olen käyttänyt jo 7 vuotta, kolmella lapsella.
Jos haluatte suosituksia, niin olen tehnyt jo monta tilausta Violey-nettikaupasta Saksasta http://www.violey.com/language/en . Siellä on Ruohonjuuri-tuotteita, mutta halvemmalla. :)
Deodoranttina käytän kookosrasvaa (ei marketin voipakettituotetta, vaan esim. Ruohonjuuresta). Suihkun jälkeen murunen kumpaankin kainaloon. Ihan oikeasti toimii, tulee halvaksi ja on turvallista ja hyväntuoksuista.
Shampoot ja hoitoaineet olen ostanut jo kauan koko perheelle esim. Sante, Logona tai Lavera. Santen Brilliant Care -hoitoaine on huippua.
Luomua ostan aina kun sitä löytyy. Ja Kemikaalicoctail on tuttu jo monen vuoden takaa. Ainoa, mitä siinä kritisoin on, että blogisti ostelee tosi paljon kaikkea ja matkustelee lentokoneella, mikä on kaukana ekologisuudesta... Muuten tekee tosi hyvää työtä luomuasioiden eteen!
mutta olen jättänyt hötöhiilarit pois (tuli tässä vain mieleeni)
Alunperin aloin katsella ruokien sisältöjä tarkemmin allergioiden takia, joten pois jäivät lisä-, säilöntä- ja väriainemössöt, samoin light-tuotteet ja keinotekoiset makeutukset. Olo ja vointi on paljon parempi, ja kas kummaa osa allergioista on hävinnyt.
Kemikaaleja olen vasta äskettäin ruvennut miettimään, mutta onneksi en muutenkaan ole meikannut usein tai käytä hajuvettä niin niidenkin käyttö on pysynyt kohtuudessa. Pyykinpesuaine on hajusteetonta, huuhteluainetta en käytä. Ainut missä tykkään hajuista on käsitiskiaine ja suihkusaippua, mutta saippuassakin löytyy onneksi luonnollisempia vaihtoehtoja
Tässä linkki keskusteluun jossa ollaan kokonaan ilman shampoota ja hoitoainetta :) Olen itsekkin kokeillut ja pian hiukset tottu siihen:)
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/muoti-ja-kauneus/kropan-kohentajat/161…
Shampoot ja hoitoaineet olen ostanut jo kauan koko perheelle esim. Sante, Logona tai Lavera. Santen Brilliant Care -hoitoaine on huippua.
Ja Kemikaalicoctail on tuttu jo monen vuoden takaa. Ainoa, mitä siinä kritisoin on, että blogisti ostelee tosi paljon kaikkea ja matkustelee lentokoneella, mikä on kaukana ekologisuudesta... Muuten tekee tosi hyvää työtä luomuasioiden eteen!
Löytyykö noita shampoo tuotemerkkejä ihan marketeista?
Mulla on nyt suosikeissa tuo Kemikaalicoctail. Kumpa jokainen tekisi edes muutaman ekologisen muutoksen elämäänsä niin sekin olisi jo paljon, ainakin hyvä alku!
ap
Ja Kemikaalicoctail on tuttu jo monen vuoden takaa. Ainoa, mitä siinä kritisoin on, että blogisti ostelee tosi paljon kaikkea ja matkustelee lentokoneella, mikä on kaukana ekologisuudesta... Muuten tekee tosi hyvää työtä luomuasioiden eteen!
Löytyykö noita shampoo tuotemerkkejä ihan marketeista?
Mulla on nyt suosikeissa tuo Kemikaalicoctail. Kumpa jokainen tekisi edes muutaman ekologisen muutoksen elämäänsä niin sekin olisi jo paljon, ainakin hyvä alku!
ap
Hyvä ketju tämä, kiitos ap:lle!
Ja sit voisin toivoa myös idätysastiaa :). Voi kunpa tämä innostus ei nyt heti laantuisi.
ap
tutkimaan ruoka-aineselostuksia, kun aloitin karppauksen. Sitä ennen ostin mitä mieli teki. Luomua ei kyllä ole varaa kauheasti ostaa, mutta kaikki einekset, marinoidut tuotteet, muka-kermat ja -voit, kevyttuotteet yms. jätän nykyään kauppaan. Miksi ihmiset suostuvat syödä sellaista roskaa? Rokotuksista oli todella vaikea tehdä päätös!