lapsi sijoitettu uuteen kotiin...tarvitsen vastauksia mitä ajatella...
kyse siis pienestä koululaisesta, jolla todella rankka lapsuus. Uudessa kodissa mies alistaa lasta toden teolla, siis moittii pienistäkin asioista, biologiset lapset on ns.täydellisiä, kuria ei pidetä.
Olen "hieman"huolissani tästä lapsesta.Hänellä on todettu monenlaisia ongelmia, ja uskon että tällä alistamisella on asian kanssa jo osansa asiaan.lapsi ei silti puhu tästä, vaikka on jo tarpeeksi "vanha".
Kyläillessäni tekisi mieli ottaa lapsi syliin ja helliä, sitä ei kotona tehdä, kuin omille lapsille. Näen että hänen on paha olla.
Mitä pitäisi ajatella?
Kommentit (30)
mietin että he osaavat aika hyvin peittää nämä asiat. ls ajattelee että turha ilmoitus...
ap
sossun kanssa? Todennäköisesti lapsi on jo terapiassa. Varmasti on huonoja sijaisvanhempia mutta sitten taas toisaalta.. Seurasin joku vuosi sitten sivusta draamaa jossa lapsen sukulaiset sotkivat TODELLA hyvässä sijaisperheessä olevan lapsen elämän täysin. Nämä on hankalaia asioita.
kun soskun tyyppi tuli kylään oltiin erilailla. Lapsilta ei oikeastaan kysytty asioista vaan sijaisvanhempien kanssa nämä juttelivat. Aika lailla oma maailma sai pyöriä sijaisperheessä. Nim. sijaisperheessä ollut lapsi
Hän saa sitten miettiä, onko kyseessä ls-ilmoitus vai ei. Siis sijoittavan kunnan sossuun, josta tytön oma sosiaalityöntekijä löytyy. Mut on sijoitettu 9-vuotiaana perheeseen, jossa vallitsi kuvailemasi kaltainen tilanne. Kuri oli kova, ja muistan että mulle huudettiin joka päivä jostakin asiasta, jotka näin aikuisena tuntuvat varsin naurettavilta. Perheen isä kai piti jotenkin puoliani, mutta äiti kyykytti toden teolla. Itse en sen ikäisenä osannut juurikaan kommentoida asiaa suuntaan enkä toiseen, enkä aikanaan uskaltanut sossuille tuoda pahaa oloani julki, kilttinä tyttönä vain arvelin että näin tämän kuuluukin mennä "oikeissa perheissä". Onneksi sosiaalityöntekijäni olivat viisaita naisia ja huomasivat tilanteen, sijoitus purettiin vuoden kuluttua ja pääsin myöhemmin perheeseen, jossa olin oikeastikin perheen täysivaltainen jäsen. Mutta jos kukaan ei olisi huolestunut tilanteestani, en tiedä missä olisin tänään. Ap, lapsen edun kannalta tartu siis tilanteeseen ja kerro huolesi eteenpäin!
perhe on aina erilainen tuolla ulkomaailmassa, meidän aikanamme kyllä lasta mollataan ja haukutaan, ei saa syödä jos haluaa jne.Ihan hirveää.
ap
että perhe on harkitsemassa jo lisää lasten ottamista RAHAN takia.(onko ne korvaukset tosiaan niinkin hyvät??)Miehelle tämä käy hyvin, kun on sellainen kusipää!!
ap
ei saa syödä jos haluaa jne.Ihan hirveää. ap
Siis miten ei saa syödä. Saako muut silloin syödä? Vai onko kyse siitä ettei ap:llä ollut lapsen kanssa mitään rutiineja ja rajoja syömisen suhteen ja nyt kun joku sellaiseen pyrkii, se on hirveää.
muutama sata euroa kuussa ja sillä hoitaisit itse vaativaa erityislasta 24/7 ja päälle sossun ja biovanhempien/suvun jutut?
eli rahan takia tätä ei kyllä kukaan tee!
T: sijaisäiti
ja ulospäin voi näyttäö hurjalta tämä meidänkin elo, mutta kun lapsella on 4 diagnoosia (joista ei voi puhua, vaitiolovelvollisuus). terapiaa, psykiatria, neurologia, psykologia, psyk.sairaanhoitajaa ym ym liittyy meidän elämään ja ihan yhteistyössä heidän kanssaan vedetään ne linjat joilla lasta kasvatetaan.
ja voivat olla aika erilaiset kuin ns tavislapsen kanssa.
olisikin!!
Mielestäni kommenttisi ei ollut perusteltukaan, minähän en itse tiedä mitä lapsesta maksetaan, mutta he ainakin harkitsevat toisen lapsen ottamista.(ja KYSYIN maksetaanko lapsesta tosiaan niin paljon että rahallisesti kannattaa)
ap
ts.siis ilmoitat suoraan viestissäsi, että teillä kasvatetaan lasta erilailla kuin tavislasta, niinkö?Eli sinusta ap kirjoitus on ok, mies saa käyttää alistavaa käytöstä lasta kohtaan mutta muita säännöt ei koske?
Sen kuvan sain.
olen käsittänyt nuo korvaussummat vähän eri tavalla. Tutut lapset sijoitettiin useampi vuosi sitten perheeseen, jossa lapset otettiin ilmeisesti sen takia, että äiti pystyi jäämään lasten kanssa kotiin...
Ap, ota yhteyttä sossuun ja kerro miltä susta tuntuu. Kyllä ammattilaisten pitää osata reagoida tilanteeseen.
muutama sata euroa kuussa ja sillä hoitaisit itse vaativaa erityislasta 24/7 ja päälle sossun ja biovanhempien/suvun jutut?
eli rahan takia tätä ei kyllä kukaan tee!
ihan käsittämätöntä miten lapsia otetaan RAHAN vuoksi!rakkautta ei silti sillä hinnalla anneta..
sijaislapsen, haluaisin pitää häntä omanani kuten biologisiakin lapsia!ja kasvattaa hänestä hyvällä itsetunnolla varustetun lapsen.ja rakkautta pitää näyttää!!!
esim.leipää tms. ap
ja aloittajan arvostelukyky. Jos lasta pidettäisiin nälässä siellä tietoisesti niin tuskin sitä vieraille näytettäisiin tuolla lailla. Tässä on nyt taas joku asiallinen tilanne jonka ap tulkitsee täysin vinksalleen ja tarkoitushakuisesti. Vaikka nyt sellainen ihan vaan esimerkkinä, että lapsi on ylipainoinen ja syö holtittomasti kaiken mitä käteensä saa ja valvomattomana salaa (epäilemättä tottuneena siihen että bioperheessä oli parasta toimia jos näki ruokaa). Lapsen syömistä jouduttiin siis aluksi rajoittamaan ihan yhteisellä sopimuksella ja säännöt kaikille selviksi tehden. Siis opettelemaan siihen että on ruoka-ajat jne.
ihan käsittämätöntä miten lapsia otetaan RAHAN vuoksi!rakkautta ei silti sillä hinnalla anneta..
ja se on se, että koetetaan rakastaa niitä omia lapsia enemmän kuin esim. viinaa, ettei lapsia tarvitse ruveta viemään pois kotoaan. Ei sitä kukaan huvikseen tee.
lapsi ei ole lihava, ei sinnepäinkään, että epäile ihan rauhassa mitä haluat.
ap
ajatukseen ettei kaikki ole siltä miltä se näyttää eikä ihmiset aina tee asioita pahuuttaan, vaan kannattaa miettiä ensin voisiko tähän toimintaan olla jokin järkevä syy.
Tuohon leipäesimerkkin vaikka sellanen, että sijaislapsi tulee ekana koulusta kotiin ja syö paketillisen leipää, vaikka on opeteltu järkeviä annoskokoja ja syömisen lopettamista kohtuullisen ajan jälkeen. Sitten hetken päästä kotiin tulee vanhemmat (ja havaitsee syödyn ruoan määrän), sitten tulee vieras, omat lapset tippuu myös koulusta kotiin. Omat lapset saa välipalaa. Sijaislapsi ei. Vieras kertoo nettipalstoilla mitä piruja sijaisvanhemmat on kun ei anna lapselle edes ruokaa, vaikka omat saa.
vaan tehdä heti ls-ilmoitus.