Onko rv 41-42 syntyneet vauvat "aina" isoja?
Itsellä jo viikkoja yli 42 ja hirvittää minkä kokoiseksi vauva mahtaa kasvaa. Onko reilusti lasketun ajan jälkeen syntyneet vauvat lähes aina isoja, yli nelikiloisia? Millaisia kokemuksia teillä?
Kommentit (82)
Painoi 4220g ja pituutta oli 53cm. Mutta olen itsekin ollut syntyessäni iso, ja niin oli miehenikin. Isot vauvat taitaa kulkee meillä suvussa, kun nyt tarkemmin mietin, niin kaikki: äiti, enot (no joo, ettei kukaan ala taas päätään aukoa, niin niiden enojen vaimot!), serkut ja mummut on saaneet isoja vauvoja
Mun 3 lasta syntyneet noilla viikoilla ja painaneet kukin 3100-3600g.
Meillä 2700g ja 49cm. Mitään "vikaa" tytöstä ei löytynyt vaan hän oli ihan yksinkertaisesti pieni.
tyttö syntyi 41+ 6 viikolla paino 3150 pituus 50
toinen tyttö syntyi 43+1 painoa oli 4590 pituus 55
Jos geenit on sellaiset että ihminen on pienen pieni, niin hän on pieni vaikka syntyisi myöhään.
Valmiimpi vauva on kun ei synny liian aikaisin.
Ei siis mitään isoja ja syntyivät käynnistämättä ja alakautta ihan ok.
meidän esikko syntyi 41+4, painoa oli reilu 3kg ja pituuttakin 49cm :)
tyttö oli 4110 g ja 51,5.
Poika syntyi 39+2 ja oli 3880g ja 53 cm. Onneksi ei sentään pysynyt kauempaa mahassa, olis ollut isompi kuin tyttö!
Painoa reilu 4,5kg ja pituutta 53cm. Omia aikojaan tuli, ei tarvinnut käynnistellä...
1. syntyi rv 41+6 ja oli 50cm / 3070g
2. syntyi rv 41+6 ja oli 53cm / 3670g
3. syntyi rv 42+1 ja oli 54cm / 4010g
Kaikki synnytykset ovat olleet helppoja, tuo isoin ehkä kaikkein helpoin ja nopein (ulos 3 minuutissa). Yhtään repeämää ei ole koskaan tullut. EN koe että vauvan koko korreloisi mitenkään synnytyksen vaikeuden/helppouden kanssa.
päivän yli lasketun ajan, mutta mulla oli raskausajan diabetes ja vauvan kokoa seurattiin. Huolestuneena kyselin lastenlääkäriltä, että mitä jos menee hirveesti yli lasketun ajan, että kuinka isoksi kasvaa.
Lääkäri sanoi minulle, että ei se lapsi merkittävästi kasva enään niillä ylimenevillä viikoilla. Sitä en muistanut kysyä, että miksi ei mutta näin lääkäri sanoi!
paino 3630g ja 52cm, että elä turhaan murehdi(;
3200 ja 50cm. Eli ei aina "isoja"
Tarkkoja viikkoja en muista, enkä pituuksia, enkä jaksa kaivella =) mutta molemmilla oli viikkoja n. 42 (toisella tais olla jopa yli) ja painoa toisella n.3900g ja toisella n. 3400g eli ei ne nyt niin isoja..
mun esikoinen ei syntynyt yliaikaisena, vaan rv 39+1 ja oli 2,8kg, ja nyt toinen lapsi on vielä mahassa mutta viikkoja on jo 41+0 ja painoa tämänpäiväisen ultran mukaan 3,6kg. Luulen että tässäkin on enemmän tekemistä perintötekijöillä, lapsillani on eri isät ja tämä toinen olisi varmaan isompi vaikka olisi tullut ajoillaan.
Itseasiassa vauva ei juurikaan taida kasvaa l.a:n jälkeen..
1. rv 41+3 3720 g ja 52 cm
2. rv 41+4 3555 g ja 52 cm
3. rv 41+2 3885 ja 52,5 cm
2 viikkoa yli lasketun ajan ja pojalla oli painoa 3600g, pituus 50 cm. Lapsen koko on kiinni niin paljon muustakin kuin vain viikoista, jos esim. suvun muut naiset synnyttävät yli nelikiloisia niin todennäköisempää saada isokokoinen lapsi toisissa suvuissa taas pienempiä lapsia vaikka ovat yliaikaisia.