Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

neuvolakäynnit alkuraskaudessa???

23.11.2009 |

Olin viime viikolla ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja terveydenhoitaja sanoi, että seuraava neuvola on vasta maaliskuun alussa? Miten tämä on mahdollista? Onko nämä jotain uusia säästötoimia? Vai ymmärsinkö väärin? Kaupunki on Helsinki.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! On varmaan väärinymmärrys, alkuraskaudessa on käynnit yleensä n. neljän viikon välein. Loppuraskauden seurannoissa on enemmän eroja. Soitapa huomenna ja kysy uudestaan, en usko että tuo voi olla oikein.

Niin ja onneksi olkoon! :)

Vierailija
2/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosissaan vähennetty - että eka neuvolan jälkeen seuraava voi olla vasta rv20-22!!!

Saa nähdä miten meillä täällä Turun seudulla, itselläni tänään eka neuvola.

p rv 9+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös Helsingissä eka käynti oli 2.11 rv7 ja seuraava sovittu samalla kertaa 7.12, jolloin rv12. Varmaan joku virhe käynyt sulle. Soittele ja kysy asiaa.

Vierailija
4/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli monessa paikkaa on joku kk väliä neuvolakäynneis(täälläpäin ainaski)mutta sitten kuulemma juuri esim.helsingissä on tooosi pitkät välit mun mielestä kyllä hiukan väärässä paikassa säästetään...ja kun joissain paikoissa on vain np-ultra eli se n12 viikolla tehtävä eikä sitten muuta koko raskausaikana kun normisti pitäisi olla myös se rakenneultra(n20viikolla)toki ilmiesesti aika harvas paikkaa näin on..Mutta voin kyllä itsekkin tunnustaa että hulluksi olisin tullut jos ei neuvoloita olisi ollut kk välien(nyt rv18+1).Nyt pikkuhiljaa alkaa liikkeet tuntua ja sellasta että ei niin tarvii enää huolehtia, mutta kyllä aluksi piti niitä sydänääniä kuulla välillä ja meidän neuvolas ny oon vauvanki nähny ultralla joka kerta paitsi viimeksi:)Että suosittelen ehkäpä jossain välissä ainakin käydä yksityisellä vaikka maksaakin mutta näkee että kaikki ok ja ne osaa varmaan myös antaa vinkkejä:)Tsemppiä odotukseen!

Vierailija
5/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos katsoo pelkkiä perusneuvolakäyntejä. Kuntana Espoo. Ensimmäinen kerta oli 7+0, ja seuraavan kerran olin neuvolassa 18+2. Siinä välissä oli tosin np-ultra (11+6) ja 1. kolmanneksen lääkärineuvola (12+2).

Ehkä neuvolatäti tarkoitti, että seuraava perusneuvolakäynti on vasta maaliskuussa? Ehkä lääkäriajoille on omat erilliset varaussysteeminsä? Vaikka olisi mitä säästötoimia, niin kyllä neuvolalääkäriä pitäisi päästä tapaamaan 1. kolmanneksen aikana. Samalla kertaa tosin otetaan nämä punnitukset ja mittaukset, joten siinä mielessä lääkärikäynti on myös neuvolakäynti.

Vierailija
6/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Hgissä (itä-) asun. Eka nlakäynti oli viikolla 7 tms. ja seuraava oli vkolla 17. Perusteluna oli se, että niskapoimu-ultra on parempi kuin ennen (sain esikoisen v. 2008, ihan sama se ultra nyt oli kuin silloinkin...). Ja lekuriin en ole vielä päässyt kertaakaan, nyt olen vkolla 19. Kolmesta lääkärikäynnistä (mitkä oli vielä vuonna 2007) on se eka jätetty pois. Ja kyllä: säästösyistä.

Kolmanteen nlaan pääsen jo viikolla 22, joten nyt ei käyntien väliin jää kuin 5 vkoa... Lekurista ei ole sanottu, että koska se olis.

Yhdelle tutulle sanoivat nlassa (siis edelleenkin Itä-Hgissä), että "ei se täällä ravaaminen mitään auta jos sattuu sikiö kuolemaan". Juu, mutta kai siinä sitä äidinkin terveydentilaa seurataan... Mä aloin popsia rautatabletteja, ku terkka sanoi ekalla käynnillä että "jos TUNTUU siltä, että hemoglobiini laskee, niin ala syödä rautaa". No, musta tuntui (...) siltä...

Eli Hgissä 2 lekuria (jotka kumpikaan ei ekan kolmanneksen aikana) ja harvennetut nlakäynnit.

T: Miukkis rv 19

Vierailija
7/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mulla molemmissa raskauksissa tehty vain "pakolliset" niskapoimu- ja rakenneultra synnytyssairaalassa (jolloin joutuu maksamaan poliklinikkamaksun 25,60 €/kerta). Neuvoloissa EI ole ollut ultralaitetta...

Miukkis

Vierailija
8/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla eka neuvola rv 8+1 ja seuraava 17+0 ja sit 25+0, eli n. 2kk väliä. Välissä np-ultra 11+5.

Lääkäri olis ollut virallisesti vain loppuraskaudessa, mut kun oli vaivoja pääsin keskiraskaudessakin.

Vierailija
9/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyntejä ei oikein tiuhaan ole.

Olin tänään 1.kertaa neuvolassa ja viikoja nyt 7+4

Lääkärikäynti myöskin vielä tänään.

Sitten lähtee liput ja laput keskussairaalaan ja sieltä sitten pitäis tulla n.11 viikolla uä aika.

Seuraava neuvola aika on viikoilla 16-17 ennen viikon 20 uä.

Eli ei kauheen tiuhaan näitä käyntejä ole.

Asuinkunta Ulvila.

Ystäväni kertoi, että Pohjanmaalla on eri käyntäntö ja siellä on neuvola sekä uä- tiuhaan.

Riippuu niin paikasta missä sillä hetkellä asuu kun lastaan alkaa odottaan.

Itse toivoisin käyntejä vähän useammin, koska olisi oikeasti hyvä tietää missä mennään.

Ehkä sinne yksityiselle jossain vaiheessa päädytään...itsekin.

Vierailija
10/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli niin meilläkin kyllä tosiaan se toinen neuvolakäynti oli lääkärineuvola, mutta laskin sen neuvolakäynniksi kun neuvolatädilläkin täällä käytiin..Eli tosiaan kun täällä suunnilleen kk välein neuvola niin silloin kun on lääkärineuvola niin se on yksi käynti eikä sillä kuulla sitten erikseen ole normi neuvolaa:)Mutta niin mulla nuo nla:t oli 8+3,13+1(lääkäri),17+3 ja seuraava on 22+1 ja np-ultra oli 12+2 ja 15+jotain kävin ihan mielenrauhan saamiseksi tarkistamassa että kaikki ok eli meillä neuvolaan voi soittaa jos itseä jokin vaivaa ja käydä tarkastamassa tilanteen.Eli on noissa osassa 5vko väliä mutta aikalailla se kk ja seuraava onkin siksi tuolloin että on yli 22 että nlatäti saa antaa mulle ne kelan paperit jo:)Niin ja tosiaan ei tuota ultraa taida ihan joka neuvolassa olla että silleen onnekas tilanne kun tuola meidän neuvolassa on, mutta ei ne sillä aina katso ekalla kertaa mulla katsottiin siksi et on ollu 1 km niin tarkistettiin että sielä varmasti joku on ja lääkärineuvolassa siksi ettei löytyny sydänäänet..

Joo tuli taas pitkä romaani:D

Vierailija
11/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime viikolla ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja terveydenhoitaja sanoi, että seuraava neuvola on vasta maaliskuun alussa? Miten tämä on mahdollista? Onko nämä jotain uusia säästötoimia? Vai ymmärsinkö väärin? Kaupunki on Helsinki.

Tässä välissä käyt sitten siellä np-ultrassa, jos haluat siis seulassa käydä. Helsingissä on tietääkseni nykyään noin.

Alkuraskaudessa ei vielä niin paljon ole seurattavaa, tietysti henkisellä puolella voi olla enemmän tuettavaa. Komplikaatiothan yleensä alkavat vasta myöhemmin.

Ainahan voi sitten soittaa, jos on jotain sellaisia fyysisiä oireita, joihin kaipaa neuvoa.

Vierailija
12/27 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HELSINGISSÄ säästetään ja alkuraskauden neuvoloita on vähennetty! Ainakin suurimmassa osassa Helsinkiä pitäisi olla näin..

Itse olen pohjois-helsingistä ja mulla näin:

Neuvola nro1 rv8+

Neuvola nro2 rv23+4 (eikä silloin ole edes vielä labraa nro2)

Aika pitkällä olen toisessa neuvolassa ja tosiaan ei hajuakaan hemoglobiinista, verenpaineesta tai muista ennen sitä :// - mulla on vielä miinusveri ja mua pitäisi erityisesti seurata mahd. vasta-aineiden takia...

Välissä kun on ultrat, kuului neuvolatädin perustelut tälle "säästölle"...

fantasy rv22+5 = neuvolaa odotellessa ;D

Vierailija
13/27 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmasti onkin...

Terveyskeskuksen sivuilla sanotaan käynneistä näin:

"Keskimääräinen käyntimäärä neuvolassa raskauden normaaliseurannassa:

Käyntikerta: Raskausviikot: Toiminta:

1. 7-10 terveydenhoitajan vastaanotto

2. 10-12 tarvittaessa lääkärin vastaanotto

3. 10-12 ja 19-20+6 sikiön seulontatutkimukset

4. 20-24 terveydenhoitajan vastaanotto

5. 26-28 lääkärin vastaanotto

6. 30 terveydenhoitajan vastaanotto

7. 32 terveydenhoitajan vastaanotto

8. 34 terveydenhoitajan vastaanotto

9. 36 lääkärin vastaanotto

10.-14. 37-41 terveydenhoitajan vastaanotto

15. synnytyksen jälkeen terveydenhoitajan kotikäynti

16. 5-12 viikkoa synnytyksestä terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotolla jälkitarkastus"

Itselläni oli eka käynti rv 8 ja seuraava vasta rv 22. Välissä 2 tarjottua seurantaultraa. Ekaa lääkärineuvolaa ei kuulemma enää rutiinisti ainakaan ole. Ja itselläni rv 36 lääkärikäynti oli 6. käynti, eikä 9. kuten voisi listaa katsoessaan luulla. Loppuraskauden aikana jokaista käyntiä on pikkuisen siirretty pitemmälle, kuin ohjeen mukaan olisi ollut ja siten saatu käyntejä vähemmäksi.

Minusta tuntuu aika hurjalta näin harvat käynnit. Ei sillä etteikö kaikki olisi mennyt hyvin, mutta mitä jos olisi ollut jotain ongelmia? Puhelintunnillakaan on ihan turha koittaa terkkaria tavoittaa, linja on ihan tukossa. Eikä mun terkkarilla ainakaan helpolla mitään ylimääräisiä aikoja ole ollut tarjota, hyvä kun on saanut nämä totetutuneet järjestettyä.

Lisäksi käynnit on olleet aika lailla temppujen tekemistä. Katsotaan pakolliset paineet ja pissat ja sitten aika onkin jo loppu. Terveydenhoitaja on oikein mukava ja kokeneen oloinen, mutta enpä hänen asiantuntemustaan ole juuri päässyt hyödyntämään. Ensisynnyttäjänä ja lapsettomuuden sekä huonosti päättyneen raskauden kokeneena olisin kaivannut edes vähän tukea myös henkisellä puolella.

En tiedä onko syksyllä käyntien harventamiseen ollut syynä tämä sikainfluenssahämminki rokotuksineen, vai olisiko muutenkin harvennettu käyntejä.

Killa rv 37+2

Vierailija
14/27 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli ensimmäinen neuvola rv 7+2, 9+2 oli lääkärineuvola. Rv 11+4 oli niskaturvotus ultra+verikokeet (nämä tulevalla synnärillä) ja seuraava neuvola viikon päästä rv 16+0

T:Jean rv 15+2

Vierailija
15/27 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli ensimäinen neuvola rv 7+3, np-ultra oli rv 11+2 (mikä muuttui rv 12+1, raskaus olikin 6 päivää pidemmällä), neuvolan lääkäri oli rv 13+2, seuraava aika neuvolaan on rv 17+2 ja rakenneultra on rv 20+3. Näin ainakin minulla Tampereella.

Tyttö87 rv 13+2

Vierailija
16/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kuten muutkin totesivat, Helsingissä on neuvolakäyntejä todella vähän alkuraskaudesta. Itselläni ensimmäinen käynti oli rv 10, seuraava oli joskus rv 20. Välissä ehti olla niin nt- kuin rakenneultra. Kyllä olisin todellakin kaivannut siihen yhden lisäkäynnin neuvolassa.

Vierailija
17/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sikion voinnista ja raskauden etenemiseta kertovat, kuin se tuokio terveydenhoitajan kanssa. Varsinkin jos th on kovin kiireinen.

Meilla Espoossa sanottiin tuolla alussa, etta jos kayntien valilla on epailystakaan, ettei asiat hyvin, niin sitten pitaa vain soittaa. Yleensahan vaikka lapi ei soittotunnilla paasisi, voi jattaa viestin.

Itse olen ollut tyytyvainen siihen, ettei ihan alussa ole tullut kaynteja. Nyt tasta eteenpain (rv 30) kun on senkin edesta.

Tottakai jos on murhetta, sita toivoo enemman aikaa ja paneutumista. Muistan kun ekaa odotin yksin, sattui siita ihana th, etta han varasi aina tunnin ajan. Se tuli kylla tarpeeseem. Edullinen tukimuoto yhteiskunnalle, sanoisin...

Vierailija
18/27 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla rv 36+5 ja olen käynyt tähän mennessä koko raskauden aikana neuvolassa seitsemän kertaa. Kokonaisuudessaan käyntejä kertyy 10, sillä kolme aikaa on vielä jäljellä. Lopussa raskautta seurataan 1 kerta/viikko. Ja se todella on niin että loppuraskaudessa lasta ja äitiä tuleekin seurata, sillä yleensä juuri loppuvaiheessa voidaan havaita ongelmia (raskausmyrkytys, vauvan perätila, vauvan koko, lapsiveden määrä yms.) Eihän alkuraskaudessa paljoa voi vielä tehdä/kuunnella/katsoa.

fantasy: eihän tuolla rh neg. veriseulalla ole mitään tekemistä neuvolakäynnin kanssa... Neuvolasta saa lähetteet, joiden kanssa käydään labrassa omatoimisesti lappusissa määrätyillä viikoilla. Näin mulla on ollut kaikissa kolmessa raskaudessa (osa Espoossa, osa Helsingissä). Labraan voi soittaa tuloksia jos ei halua odottaa seuraavaa neuvolakäyntiä.

Jos jokin huolestuttaa soittaisin heti neuvolaan ja pyytäisin extra-aikaa, luulisi sellaisen vielä irtoavan :)

Rouvaii

Vierailija
19/27 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rouvaii, juu ei ole tekemistä neuvolan kanssa silleen, mutta sieltä saan sen lähetteen sinne labraan :)! Olen kysynyt asiaa aiemmin neuvolasta ja sieltä sanottiin, että ei sillä ole edelleenkään mikään kiire - sillä verikokeella siis :/! Että en tiedä milloin labraan pääsen... Pistää vaan miettimään, kun joka paikassa siitä toitotetaan, että jos miinusveri niin niitä arvoja tutkitaan erityisen tarkasti - ja pah, ehkä ennen muinoin... Kaikki extrat on myös peruttu sikainfluenssa rokotusten takia... Niin tietenkin lopussa vasta yleensä tuleekin mahd. "ongelmia", että ei niitä neuvoloita tarvi olla kuukauden välein alussa - mutta itsellä olisin vaan toivonut pikkasen aiemmin toista neuvolaa!

fantasy rv23+1 ja toinen neuvola ensi maanantaina :)

Vierailija
20/27 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut kaikki 3 lähetettä kerralla, ja kyllähän sun olisi pitänyt jo ekassa seulassa käydä, ne on 1/jokainen raskauskolmannes. Eli jos et ole yhdessäkään seulassa vielä ollut niin kyllä neuvola on mokannut. Husin alueella voi sitten käydä siellä kokeessa missä vaan labrassa ja niin mä olen tehnytkin, mutta ite on kyllä pitänyt muistaa, ei paljon neuvolasta perään ole katsottu.