neuvolakäynnit alkuraskaudessa???
Olin viime viikolla ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja terveydenhoitaja sanoi, että seuraava neuvola on vasta maaliskuun alussa? Miten tämä on mahdollista? Onko nämä jotain uusia säästötoimia? Vai ymmärsinkö väärin? Kaupunki on Helsinki.
Kommentit (27)
1. neuvola rv 9
Ultra rv 12 (tai siirty nyt viikolla kun tulin kipeeksi)
Ultran yhteydessä lääkäri +labrat
Rakenneultra rv n. 20
2.neuvola rv n. 21-22
Ja näin ymmärsin, että mennään siksi, kun toka raskaus ja ekassa meni kaikki hyvin.
Jotkut ovat varmaan jo huomanneet tämänkin, että perhevalmennukset toistaiseksi peruttu! Helsingissä ainakin. Rokotuksilta eivät ehdi pitää. Lupasivat meille jonkun kirjan ja videoita... Että näin.
Vauva-lehti voisi tehdä jutun siitä ovatko odottavat äidit eriarvoisessa asemassa eri kunnissa? Miten hoito toteutuu, jotain vertailua aiheesta tai vastaavaa..
Vauva-lehti voisi tehdä jutun siitä ovatko odottavat äidit eriarvoisessa asemassa eri kunnissa? Miten hoito toteutuu, jotain vertailua aiheesta tai vastaavaa..
mutta itse arvostan pk-seudulla (HUSin alueella) sitä, että voi synnyttää yliopistollisessa sairaalassa ja valinnanvaraa löytyy siinäkin, useampia sairaaloita.
Samoin arvostan sitä, että vaikka tk:ssa ei olekaan ultrausta, käynnit ovat sitten yliopistollisessa sairaalassa, missä kuitenkin loppujen lopuksi suht kokenut kätilö/erikoislääkäri ultraa.
Jollain toisella paikkakunnalla saattaisin voida käydä neuvolassa usein, mutta ultrat tehtäisiin mahdollisesti kehnoilla laitteilla, eikä itse sikiöstäkään saisi juuri mitään selvää. Seuloja olisi yksi, jonka saisi tai joka pitäisi itse valita jne.
Aika harvalta kuulostaa nuo neuvolat. Minulla kun asustelin Kaarinassa (nyt muuttanut Turun puolelle), oli perusneuvola kerran kuussa. Plus sitten olen itse ollut kaksi kertaa ylimääräistä, kun on ollut noita kohdunkasvukipuja ja sitä myöten huolta. Neuvolatätini kaarinassa sanoi että aina saa tulla kuunteluttamaan sydänäänet jos huoli painaa :) ja muutenkin. Pelkkää positiivista siis itselläni pienemmistä paikkakunnista.
Turkuun kun soitin että silloin ja silloin on viimeksi ollut neuvola-aika, sain seuraavan kuukauden päähän. Uskoisin siis että täälläkin käydään kerran kuussa.
Nyt raskausviikkoja kasassa 20+4 ja neuvolakäyntejä takana 4+2ylimääräistä+lääkäriaika+niskapoimuultra, seuraava neuvolakäynti on ensiviikolla samoin kuin rakenneultra.Verikokeet otettiin ekalla neuvolakäynmnillä.
Minulla on myös RH-, ainkain kun esikoista odotin Helsingissä katsottiin alkuraskaudessa ensimmäisestä labranäytteestä vasta-aineet, samoin toimittiin Espoossa, kun odotin kuopusta. Nyt tässä kolmannessa raskaudessa verikoe otettiin niskaturvotus ultran yhteydessä ja ne tulokset lähetettiin neuvolaan, ja terkka katsoi niistä tuloksista vasta-aineet, seuraavan kerran verikokeet otettaan rv 24-26 ja rv 36
T:Jean rv 16+0
Tosi tylsää mennä täysin vieraaseen paikkaan synnyttelemään...
Rouvaii, tänään mulla oli vihdoin se toinen neuvola ja nyt sain myös lähetteen verikokeeseen vajaan 2vkon päähän... Siis oon mä käynyt silloin siinä alkuraskauden ekassa labrassa (rv8), otettiin siinä varmaan ne!? Eri systeemit on näköjään eripaikoissa!
Noh ei tässä mitään, onneksi on nyt aika varattu labraan :))
fantasy rv23+4