Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkuraskaus, pahoinvointi ja kova flunssa...

25.09.2006 |

Hei!

Tässä kärvistellään toista raskautta (10:llä vkolla mennään), joka on ollut ekan kaltainen pahoinvoinnin vuoksi, eli oksentelen kerrasta useampaa päivässä, enkä oikein tiedä mistä johtuu että jotkut päivät ovat parempia kuin toiset, ehkä syöminenkin vaikuttaa. Olen ollut nyt 2 vkoa saikkarilla, ja vielä tämän lääkäri on kirjoittanut. Hyvä niin, koska kummatkin nämä 2vkoa olen ollut myös valtavan kovassa flunssassa samanaikaisesti. Kuumettakin kesti 1½vkoa, nyt olen vaiheessa ' yski keuhkosi pihalle' vihreää inhottavaa ' materiaa' . Lääkäri on kirjoittanut minulle pahoinvointiin Primperania peräpuikkoina, jota olen käyttänyt sellaisina aamuina kuten esim. tänään, kun aamu alkoi heti 6:lta oksentamisella. Ja apuakin niistä tuntuu aika paljon olevan. Primperanin lisäksi olen ottanut yöksi Panacodin, koska sitä kuulemma raskaana olevalle voi määrätä, ja tavallisia yskänlääkkeitä taas ei. En kyllä pystyisikään ottamaan sitä kuin yöksi, sen verran jytyä tavaraa on. Eikä siinä kaikki, tietty närästys on kamala (mun krooninen vaiva muutenkin) johon otan aina pahimpaan ruokatorven polttoon joko Rennietä tai Antepsinia, ja vielä kaiken tämän päälle mun on pakko ottaa pahaan urtikariaan (kosketusnokkosihottuma, joka on vain pahentunut raskauden myötä) yksi Xyzal lähes päivittäin, koska siihen hirvittävään kutinaan ei auta mikään muu.

On siis sanomattakin selvää, että olen enemmän kuin huolissani siitä, mitä tämä kaikkien näiden lääkkeiden popsiminen vaikuttaa kasvavaan sikiöön. Esim antihistamiinin kohdalla ihotautilääkärini soitti erikseen ja tiedusteli sen sopivuutta joltain asiantuntijalta, ja neuvolastakin sanottiin, että juu, sitähän voi ottaa raskaudenkin aikana. No sitte flunssasta ollessani terv.keskuslääkärillä hän totesi ykskantaan ettei hänen mielestään saisi syödä kyseistä antihistamiinia... alan olla ihan pihalla ja stressaantunut, tuntuu siltä ettei flunssa lähde millään pois ja kaikki tämä yskiminenkin vain lisää pahoinvointia = kierre on valmis.

Pyydän anteeksi jo etukäteen tällaista vuodatusta, mutta jos olis joku muukin jolla pahoinvointiin on yhdistynyt flunssa, ois kiva vaihtaa kuulumisia, tässä alkaa tuntea itsensä turhien riskien ottajaksi tällaisella lääkearsenaalilla alkuraskaudessa...

tiriro

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita teratologiseen tietopalveluun, jos lääkkeet arvelluttaa. Itse olen sieltä joskus jotain kysynyt, ja sain kyllä niin perusteellista neuvontaa ettei yksikään lääkäri ole vielä yltänyt samaan.

Täältä löytyy tiedot:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Vierailija
2/6 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta alkaa neljäs viikko kun yskitään ja niistetään...

Sanomattakin on selvää, että hiukan jo pelkästään se alkaa väsyttää. Mulla on nyt kolmas raskaus ja toinen jossa heti alkuun flunssa. Ilmeisesti mulla sit se vastustuskyky romahtaa alkuun kun heti nappaa nuha. Just tossa mietin että raskauden herkistämällä makuaistilla on " ilo" kokea kaikki sen vihreän mähmän hienoudet oikein tarkasti...

Lääkkeitä on kyllä ole ikinä käytellyt mainittavammin, joten nämäkin olen koittanut mennä ilman. Mutta kunto oli yhdessä vaiheessa se, että olin jopa ottamassa Panadol-poretta, kun ei muutakaan ollut ;-) Ts. mulla toi nimenomainen lääketapa(poretabletit, samariini yms.) on vaan jotenkin synonyymi yök-kammotukselle, ei vaan mee alas kuin viimeisessä hädässä.

Että tämän kärvistelyn ymmärrän täysin ja myötätuntoa täältä, kyllä se ohi menee vaikkei siltä sillä hetkellä tunnukaan.

rv 7+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... flunssa senkun jatkuu, aamuyskimiset pahentavat oksettavaa oloa ja närästystä.... töihin pitäis jaksaa ma:na 3vkon saikkarin jlk, en taida kyetä, koska oksentelu jatkuu näinkin kovana. Huomenna sit vaan päivystykseen hakemaan lisää sairaslomaa...

tiriro

Vierailija
4/6 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun ajan päästä toinen lääkäri käski hänen ehdottomasti lopettaa, ei kuulema sovi ollenkaan odottaville. Mut hankala sanoa miten asia todellisuudessa on kun eri lääkärit antaa erilaisia ohjeita..

Vierailija
5/6 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika tujua ainetta, morfiinijohdannainen tuo kodeiini. Itse en ottaisi ilman raskauttakaan. Yleensä antihistamiineja ei raskaana oleville anneta. Mutta lääkärihän sen päättää ja luulisi että tietää mitä antaa. Mistähän mahtaa johtua, tai ainakin mulla on sellainen tunne, että monelle tulee alkuraskaudessa flunssa.

Vierailija
6/6 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkolailla koko raskaus mennyt itsellä tähä jonkun sortin flunssailuun. TÄhän asti olen pärjännyt ilman lääkkeitä. Nyt kuitenkin mennyt keuhkoihin asti. Määräsivät Kefexin 500mg. 3 kertaa vuorokaudessa.

Tuo lievin mahdollinen noilla senkoilla.

Ehdottomasti sinun kannattaa käydä mittauttamassa crp vaikka useaan otteeseen jos flunssa jatkuu.

Tuo Panacod kuulostaa kyllä aika tujulta lääkkeeltä flunssaan. Itselläni ollut joskus migreeniin. Koeta pärjätä panadolilla jos mitenkään mahdollista.

Pikaista parantumista ja hyviä vointeja.

Itsellä tuo pahoinvointi lievitti viikolla 17 joten tuttua sekin ja toivottelen jaksamista öklön olon kanssa sinne.

Ulpu 25+6