Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhdyssanat ovat monille niin vaikeita??

Vierailija
23.11.2009 |

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista miten se menee. :D Siis siihen, että onko sana yhdyssana vai ei. Jotenkin niin se meni, että jos siihen väliin voi tunkea toisen sanan niin se ei ole tms.

Vierailija
2/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sita minakin ihmettelen, viimeksi tanaan. Olen ollut poissa Suomesta kohta kaksikymmenta vuotta, ja tuntuu etta ihan viime vuosina yhdyssanat ovat "kadonneet" suomenkielesta, ainakin jos monien ihmisten kirjoituksia katselee mm. netissa. Ehka se on sita englanninkielen vaikutusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku kullannuput eivät ole seuranneet opetusta.

"Vittu mä sen lehmän muminoita kuuntele saatana hei eix oleki hiano taustakuva mun uudessa puhelimessa, mennääks röökil?"

Vierailija
4/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään vaikeata! Tosi urbå on, jos ei tajua miten kirjoitetaan esi merkiksi: matka laukku, sohva pöytä, kumi saapas, jalka lamppu, tiski harja ja niin edelleen. Siis tää on must just iisii, hä?

Vierailija
5/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ainakin mokia kokoajan, kun vaan lähetän kirjoitukseni, enkä lue niitä kirjoituksen jälkeen. Voin päteä suomen osaamisellani muualla.

Vierailija
6/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ainakin mokia kokoajan, kun vaan lähetän kirjoitukseni, enkä lue niitä kirjoituksen jälkeen. Voin päteä suomen osaamisellani muualla.

Eli siis ymmarran hyvin, etta netissa kirjoitellessa tulee virheita itse kullekin, eika kyse olekaan patemisesta tms. Mutta tuntuu, etta juuri niita yhdyssanavirheita on "liikkeella" ihan alyttomasti, jopa niin paljon etta tulee mieleen etteivat useimmat ihmiset enaa alkujaankaan tieda monien sanojen olevankaan yhdyssanoja (ja kyseessa on siis enemman kuin nappisvirhe). Ehka kyse on myos siita, etta suomenkieli muuttuu, ja ajan kanssa yhdyssanat todella katoavatkin, tallaisia prosessejahan tapahtuu kaikissa kielissa.

Vierailija
7/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

virheet ja todellinen osaamattomuus on kaksi eri asiaa.

Jos tänne kirjoittaa pelkkää siansaksaa niin enpä usko että silloin "pädetään" missään muuallakaan.

Vierailija
8/8 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku kullannuput eivät ole seuranneet opetusta.

"Vittu mä sen lehmän muminoita kuuntele saatana hei eix oleki hiano taustakuva mun uudessa puhelimessa, mennääks röökil?"

joskus muistan kuulleeni että "kin" päätteellä voi kokeilla onko yhdyssana vai ei. Linja-auto(kin) kuulostaa oikealta (ei linjakin-auto), maksamakkara(kin) kuulostaa oikealta (ei maksakinmakkara). Että tämmönen sääntö täällä päässä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi