Miten reagoida, kun 1-vuotias pudottaa kylässä lasikipon?
Siis jossa on esim. jäätelöä ja se menee rikki. Onko riittävää kerätä isoimmat sirpaleet ja sanoa voi-voi.
Kommentit (37)
Tosin itse olisin pyytänyt muoviastiaa, aivan sama minkä näköinen olisi ollut.
Sulla ei ole varmaan lapsia, kun et ymmärrä, että lasiesine ei 1v. sovi.
Niillä tippuu kokoajan jotain ja se on aivan normaalia.
Autetaan siivoamaan sotku JA tarjoudutaan maksamaan kippo.
Iittalan ja Arabian astioista. Joskus on joku pudonnut, mutta enimmäkseen itse hajottelen astioitani. =)
Mutta vastauksena kysymykseen, olen samoilla linjoilla monen muun kanssa: kuuluisi kyllä pahoitella (omaa huolimattomuutta), auttaa siivoksessa ja tarjoutua korvaamaan kippo.
Emäntänä taas en tekisi kauheaa numeroa, vaikka astia kuinka olisi "arabiaa tai iittalaa", niin kuin joku sanoi... =) Enkä taatusti suostuisi ottamaan rahaa vastaan. Oma mokanihan se on: tiedostan riskit, kun katan lapselle rikkoutuvia astioita. Ennemminkin olisin huolissani, ettei kukaan astu lasiin.
antanut 1 vuotiaalle muoviastioita, nehän tippuu alta aika yksikön kun ovat niin kevyitä, meillä syödään aina painavista ja lasisista astioista eikä ole koskaan tippunut vaikka "sählä" onkin.
1-vuotiaasta myös kylässä. Hoitaa sotkut ja muut. Jos jotain menee rikki niin tietysti pitää pahoitella, tarjoutua korvaamaan ja siivota jäljet.
t. äiti-ihminen
ollut jonkun lapsettoman puolitutun luona niin olisin syöttänyt sen jätskin 1 vuotiaalleni, ja varmaan pyytänyt mielummin pakasterasiaan sen. MUTTA en mä nyt olisi sulta rättejä ja imuria käsistä repinyt tuossa tilanteessa.
Olisin sanonut että OHHOH, anteeksi kamalasti jos lapsi olisi sen lasikipon tiputtanut. Jos olisi joku kalliin näkönen kippo kysyisin haluatko korvauksen mutta jos joku perusteema en kysyisi.
Ja tule sitten tänne uudelleen:)
Noin pienen vanhemmat saattavat olla myös täysin sekapäisiä väsymyksestä ja hitaat refleksit ja tilanteet tuntuu sekavilta.
Ap jos saat itse lapsia joskus, niin toivon että muistat tämän. Olkaamme armeliaita pienten lasten vanhempia kohtaan. Kukaan ei tiedä mitä on totaalinen väsymys, ennenkuin on valvonut vuoden putkeen.
Kyllä mä itse varmaan tarjoutuisin maksamaan kipon, tosin kenties yllättyisin, jos tarjous otettaisiin vastaan ;) Ellei olisi siis yli 15 euron kippo, missä tapauksessa en olisi alunperinkään huolinut sitä yksivuotiaani jäätelöastiaksi.
Mutta se sotku: olisin joo todellakin siivonnut itse lapseni jäljet viimeistä lasinsirua myöten. Toki varmaan ehtoisa emäntä olis siinä autellut (harva jää vierestä katsomaan, kun vieraat konttaa sirujen perässä), mutta olisin tietenkin osallistunut koko höskän siivoukseen.
minullakin on lapsia, monta, väsymyskin on tuttua mutten ikinä kehtaisi jättää 1-vuotiastani kylässä vahtimatta/hoitamatta.
Ja eikös se kuulu ihan peruskäytöstapoihin että jos jotain menee rikki, pahoitellaan ja tarjoudutaan korvaamaan? Ja jos tulee sotkua niin ainakin tarjoudutaan siivoamaan?
Tietenkin jos lapsi tahallaan rikkoo jotain tai vahingossakin ikkunan tms. isompaa niin tietenkin korvaan. Mutta että 1v tiputtaa jonkun jätskiastian vahingossa.. Meille on sattunut noita puolin ja toisin enkä todellakaan edes muista kuka rikkonut minkäkin enkä pidä niistä lukua. Tuntuisi naurettavalta niissä piireissä jossa liikun edes tarjoutua korvaamaan joku kippo, siis sehän on vain kippo, tärkeintä ettei lapsi loukkaantunut. Meillä nyt menee harva se päivä astioita rikki, ei se ole mikään iso juttu.
ei yksivuotias syö jäätelöä
syöhän. meiän 1-vee ainakin huutaa ihan mahdottomasti, jos meinaa jäädä ilman. :D
ihmettelen kyllä tätä mekastusta. mitä sitten jos joku kippo menee rikki, sattuuhan noita. ja kun kerran ap:lla ei ole lapsia, niin helpomminhan se siivoaminen sillon käy. ;)
siihen, että astioita yms. menee rikki, että ei kyllä kylässä tulisi ehkä mieleen tarjota rahaa rikkoontunesta astiasta ellei ole jotain kallista sarjaa.
kuule toisten tavaraa, niin se pitää maksaa.
Ihme sählä lapsi.
tietenkin tarjoudut korvaamaan rikki menneen tavaran.
Kaukoviisaana voisit kyllä pyytää 1-vuotiaalle jäätelön muovikippoon.
ja ostaa tilalle uusi kulho, toki myös siivota jäljet. Mutta tapasi ilmaista asia kertoo sen, että sinä olet se jonka kulho on tiputettu, ja joku toinen on vaan sivuuttanut asian lapsensa tiputettua kulhon.
Mutta tosiaankin pitää kyllä astia korvata, ja saattaisinpa jopa tapauksesta riippuen sitä tuodessani tuoda uudet jäätelötkin.
itse emäntänä tarjoaisi lasikiposta 1 vuotiaalle.
Ihmettelen kommentteja "ihme sählä lapsi". :D Kyllä sitä vaan aikuisetkin joskus vahingossa tiputtaa kippoja lattialle ja rikkoo niitä saati sitten 1v.
Ihmettelen kyllä, jos se korvata pitää. Jos se oli joku iittalan kippo niin ei nekään hunajaa maksa, silloin tarjoaisin maksua mutta itse en ainakaan henk. koht. huolisi sellaista. Oma mokani jos annan sellaisen pienelle lapselle.
Ja jos se taas oli joku 50 sentin lasikippo niin....
On sen verran pieni vahinko, että oikeestiko olis korvausvelvollinen?? Eikä?
Sattuu ja tapahtuu, tahallaan ei ole rikottu. Sitäpaitsi, miksi pikkuiselle lasiastia?? Onko syönyt itse vai syötetty (syöttäjä voisi pitää parempaa huolta astiasta!!)?
Ei ei, keskittykää elämässänne oikeisiin ongelmiin.
En siis odota korvausta kiposta, vaan jäin vain miettimään, onko tosiaan voi-voi ja kolmen sirpaleen kerääminen riittävä reaktio, jos ja kun meillekin joskus käy tulevan lapsemme kanssa tuolla tavalla kylässä. Itse olisin sanonut sen anteeksi ja pahoitellut tilannetta, antanut varmaan lapsen miehelle ja auttanut siivoamisessa. Ja alunperin olisin ottanut lapsen syliin ja syöttänyt häntä, vaikka miten kotona saisikin syödä itse. Ehdotin että lapsi olisi äidin sylissä, mutta vastaus oli, että osaa jo syödä ihan itse.
ap