Vauvalle 3kk suositeltiin neuvolassa kiinteitä
Kyseessä on meidän esikoinen ja olen häntä pääsääntöisesti imettänyt. Kuitenkin pari päivää ennen neuvolaa oli pakko antaa lypsettyä maitoa kun iho oli ihan rikki ja imetys oli todella kivuliasta.
Tulin sitten neuvolassa maininneeksi, että poika syö 3tunnin välein 200-250ml maitoa (kerroin, että ei ole korviketta vaan tissimaitoa), niin tämä neuvolan täti sitten sanoi, että kannattais alotella varmaan jo kiinteitä. Onko rintamaidossakin joku raja paljonko saa juoda? Eikös se ole korvikkeessa se rajoitus vai oonko ymmärtänyt väärin? Poika ei siis ole itkuinen vaan todella hyväntuulinen syöntien välissä eikä tuo 3tunnin välein syönti ole minusta kauhean tiheään. Ainakin tutun vauva syö 1,5tunnin välein eikä hällekään oo sanottu, että pitäis antaa lisämaitoa tai kiinteitä.
Kommentit (28)
paljonko se vauva syö? En minä ainakaan tiedä paljonko meidän imetetyt on kerralla syöneet.
Ja rintamaidossa ei ole mitään määrää eikä vauvasi edes syö mitenkään usein. Imetä ihan rauhassa vain ja unohda moiset höpinät. Ei taas ole tiedetty mistä on puhuttu.
eihän tuossa ole mitään syytä miksi pitäisi... Mutta olisin kyllä huolissani rinnoistasi, miten ne nyt sillätavalla rikki oli? Onko imuotetta katsonut kukaan?
poika sai lypsettyä maitoa koska minulla iho oli rikki ja imetys oli liian kivuliasta.
Meidän neuvolantäti on aika iäkäs ja välillä tuntuu, ettei ole perillä mistään asioista, siis jos jotain tietoa haluaisi niin häneltä sitä ei mitä luultavimmin saa.
ap
paljonko se vauva syö? En minä ainakaan tiedä paljonko meidän imetetyt on kerralla syöneet.
Ja rintamaidossa ei ole mitään määrää eikä vauvasi edes syö mitenkään usein. Imetä ihan rauhassa vain ja unohda moiset höpinät. Ei taas ole tiedetty mistä on puhuttu.
Mullekin sanottiin esikoisen aikaan (tällöin suositus oli 4 kk iästä) jo 2,5-kuisena että sille pitää syöttää perunaa. Mä sanoin vaan että juu juu katsellaan ja odottelin sinne lähemmäs 6 kk ikään. Jos vauvasi on tyytyväinen niin luota vain omiin tuntemuksiisi.
Mutta minäkin ihmettelen että mikä sun rinnat on niin rikki saanut?
imetys ole ollut kivuliasta, mutta poika sai vähän aikaa sitten ekan hampaansa ja välillä syödessään purrut, varsinkin yöllä kun puoliks nukun pojan syödessä ja havahdun sit aina kun poika alkaa leikkiä, et nyt on masu täys.
ap
Mullekin sanottiin esikoisen aikaan (tällöin suositus oli 4 kk iästä) jo 2,5-kuisena että sille pitää syöttää perunaa. Mä sanoin vaan että juu juu katsellaan ja odottelin sinne lähemmäs 6 kk ikään. Jos vauvasi on tyytyväinen niin luota vain omiin tuntemuksiisi.
Mutta minäkin ihmettelen että mikä sun rinnat on niin rikki saanut?
Onko oikeasti korvikkeessa jokin raja että enempää ei saa antaa?
Jos lapsi on täyttänyt kolme kk niin on se jo neljännellä kuulla. :)
kiinteiden aloittamiselle. Tämä 4 kk suositus on tullut eu:n myötä.
Itse aloitimme 3,5kk iässä syöttämään kiinteitä (tai siis harjoittelemaan niiden syömistä). Meille tämä toimi varsin hyvin. Teimme sen omasta aloitteesta vaikka neuvolassa meille suositeltiin että kiinteät vasta 4 kk ikäisenä. Siinä minä sitten kysymään että mikähän peruste siinä on kun minulle ja kolmelle sisaruksille on jo kiinteät aloitettu 3 kk iässä. (olemme kaikki 70 luvun lapsia). Neuvolantäti ei voinut muuta sanoa kuin että tämä on eu:n myötä tullut suositus. ITse lopetin imettämisen kun vauva oli 2 kk. Oman sairauteni vuoksi maidontuotanto loppui.
Mutta tässä asiassa kannatta toimia niin kuin sinusta itsestä tuntuu parhaalta. Kiinteät voi aloittaa joko 3 kk iässä tai myöhemmin. Kummastakaan vauvaisi tuskin kärsii. Pääasia on että vauva voi hyvin ja saa riittävästi ruokaa.
Suositus on kiinteät 6kk iässä vasta...
koska meidän poika ei ole itkuinen enkä koe tiheänä syöntinä tuota 3tunnin välein, alkuun söi 2tunnin välein, oisko ollu ekat 3viikkoa. Minusta ei ole vielä tarvetta siirtyä kiinteisiin kun nälkä pysyy hyvin poissa imetykselläkin.
Lisäksi minä ja mies ollaan molemmat allergisia, minä moniallergikko ja on hyvinkin todennäköistä, että poika saa allergioita, siksikin mieluummin annan vielä vaan omaa maitoani, koska tähän ei ainakaan reagoi, tosin ruokavalionikin on aika suppea, siihen ei kuulu ne yleisimmin allergisoivat ja monet muutkin on kiellettyjen listalla.
Kiitos vastauksista, jatkamme yhä tissimaidolla, kiinteitä toivottavasti vasta 2-3kk päästä aloitellaan.
ap
Ja mikä siinä ruuassa on niin vaikeaa? Jos lapsi on täyttänyt kolme kk niin on se jo neljännellä kuulla. :)
Pitäisi helpottaa tuota kipua ja saisit silti jatkettua imetystä. Aina imetyksen jälkeen kannattaa laittaa bepanthenia tai lansinohia.
Jos vauva puree, lopeta se imetyskerta siihen. Yrität vaikka puolen tunnin päästä uudelleen. Aina kun puraisee, ota tissi pois.
myös kiinteitä normaalia aiemmin, koska maitoa kyllä tuli riittävästi, mutta vauva kasvoi vähän hitaammin siinä kohtaa.
1kk neuvolassa painoa oli tullut 700g ja 2kk neuvolassa paino noussut 800g ja nyt oli painoa tullut lisää 1,1kg. Pituutta on tullut neuvolan tädin mukaan hyvin suhteessa painoon eli en usko, että kasvun takia kiinteitä suositteli.
Kiitos vinkistä, täytyy käydä ostamassa nuo rintakumit ja käyttää rasvaa ja lisäks lopettaa imetys, jos poika puree.
ap
Ono vauva kasvanut ok? Mä ymmärsin että mulle suositeltiin myös kiinteitä normaalia aiemmin, koska maitoa kyllä tuli riittävästi, mutta vauva kasvoi vähän hitaammin siinä kohtaa.
ja kasvaa. 3t välein imetys on ihan norm. Mutta jos sinusta tuntuu että haluat aloitella maistattamaan lapselle muutakin, tuskin siitä haittaakaan on. Ottaen huomioon että ne maistatus määrät on todella pieniä.. lusikallinen päivässä. Aiemmin aloiteltiin kolmen kuukauden ikäisille maistattamaan soseita (tyyliin maku per viikko) ja ihan hengissä nekin lapset on. Minä ja muut ikäiseni ainakin.
Joskus minua suuresti ihmetyttää myös että mitä äidit oikein "pelkää" siinä ruuassa?
Mutta tosiaan, teillä kyllä tunnutaan maidolla pärjäävän, ettei sinällään ole kiire.
Luota itseesi.
t: 3:n äiti.
Suositus on kiinteät 6kk iässä vasta...
kiinteät voi aloittaa lähempänä 4kk, viimeistään 6kuukauden iässä. Kuka milloinkin aloittaa, hyvänen aika tätä taas.....
tänään aloiteltiin kiinteiden maistelu. Pojalle ei enää tunnu pelkkä tissi riittävän. Ja näin suositeltiin neuvolassakin. Syö ihan alinomaan. Saisinko kerran pari päivässä pidemmille unille. Muuten on väliä imetyskerroilla korkeintaan 30 min, silloinkin sitten syö 30min-1h.
Esikoisen aikaan oli näin myös :)
niin että kiinteät aloitetaan 4kk korvilla sen 6kk sijaan josta vielä alkuvuodesta pidettiin kiinni. En tiedä onko allergiat sitten lisääntyneet vai miksi nyt suositaan aiempaa kiinteiden aloitusta "vanhanajan" tyyliin.
Et tietenkään anna kiinteitä noin pienelle! Aikaisintaan nelikuisena.