ekaluokkalaisen matikankokeesta....
en osaa lisätä kuvia mut tehtävä menee näin:
ankka= __ 2 = ankka + ankka
perhonen= __ perhonen= ankka+ankka+2
tipu= __ tipu-perhonen-ankka=3
voitteks kertoo vastaukset, kiitos!
Kommentit (61)
kuuluu että miksi hitossa ei lapsille voida koulussa opettaa ihan normaalia matikkaa enää...???
ankalla vatsausta jonka tekee 1+1
perhosessa 4 tekee 1+1+2
tipu 1+1+1
tehtävä, mutta miten onnistuu ankka = 2 = ankka+ankka? 2 ei ole yhtä kuin 4.
ankka = ankka+ankka onnistuu vaan, jos ankka = 0.
ette osaa noin yksinkertaista laskua?? Saanko kysyä, mikä on koulutuksenne?
Miks ihmeessä niitten kakaroiden pitää laskea jotain ankkoja ja tipuja? Eikö pelkät numerot riitä pitämään Nico-Pettereiden mielenkiintoa yllä?
Kuvassa karkkeja 2:n, 2:n, 2:n ja 1:n ryppäissä.
Lapsi siis laski: 2 + 2 + 2 + 1 = 7
Mutta tehtävän vastaus olikin:
2,4,7
Terv.
Lukion matematiikan opettaja
Mulla oli matikka 9-10 koko peruskoulun ajan enkä ymmärtäny tuota kysymystä. Omissa ekaluokan matinkokeissa (2 koetta) mulla oli yhteensä 1 vastaus väärin. Mä oon tippunu kyydistä.
Miks ihmeessä niitten kakaroiden pitää laskea jotain ankkoja ja tipuja? Eikö pelkät numerot riitä pitämään Nico-Pettereiden mielenkiintoa yllä?
2 = ankka + ankka
Ankka=____perhonen= ankka+ankka+2
Perhonen=____tipu-perhonen-ankka=3
tipu=____voitteks kertoo vastaukset, kiitos!
Ettekö ymmärrä sitä näinkään aseteltuna. Ap vaan oli kirjoittanut kaiken putkeen. Ihan perustehtäviä.
matikan kokeessa oli kolmiulotteisesti palikoita niin että osaa ei näkynyt ja palikat piti laskea, en osannut, onneksi tyttö osasi...
Ei ole ihme, etteivät lapset opi matematiikkaa.
Terv. Lukion matematiikan opettaja
Minusta matikka on kivaa ja minusta on hienoa, että ekaluokkalainen tyttäreni on siitä myös innostunut.
Olin positiivisesti yllättynyt, että kirjassa (Tuhattaituri muuten, kun joku kyseli) on myös tämänkaltaisia tehtäviä, ei vain niitä tyyliin 1+2=3.
Päättelykykyähän tämä vain vaatii ja toisekseen myös harjoituttaa, ja sitä tarvitaan monessa asiassa. Sanallisissakin tehtävissä on hyvä osata ajatella out of the box...
t. 21/27
Valmistavat yhtälönratkaisuun. Tuossa nuo eläimet voisi tietysti muuttaa kirjaimiksi, mutta lasta motivoivat enemmän eläimet (varsinkin, kun ekaluokkalaisella saattavat vielä kirjaimet mennä hyvinkin sekaisin, mutta eläimet harvemmin).
X=? X+X=2 (vastaus: X=1 [1+1=2])
Y=? X+X+2=Y (vastaus: Y=4 [1+1+2=4])
Z=? Z-Y-X=3 (vastaus: Z=8 [8-4-1=3])
Tehdään siis näin:
X=?
X+X=2
(vastaus: X=1 [1+1=2])Y=?
X+X+2=Y
(vastaus: Y=4 [1+1+2=4])Z=?
Z-Y-X=3
(vastaus: Z=8 [8-4-1=3])
joukko-oppi alkioineen tulossa taas muotiin vai?
Moista paskaa ei Suomen kolulaitos ole toistaiseksi tuottanut...neuvostomyönteinen liturgia nyt tietenkin poislukien.
Toivottavasti omille lapsilleni opetetaan jotain järkevämpää.
Luin vain ap:n tehtävänannon ja se tuntui todella sekavalta.
terv. matematiikan ope
No sitten kahdenkymmenen vuoden päästä kun Nico-Petteri miettii asuntolainansa korkoa ja yrittää laskea onko käteistilillä riittävästi yuaneja, niin voi vain toivoa että pankki ilmoittaa saldon saldon ankkojen ja tipujen joukkona.
joukko-oppi alkioineen tulossa taas muotiin vai? Moista paskaa ei Suomen kolulaitos ole toistaiseksi tuottanut...neuvostomyönteinen liturgia nyt tietenkin poislukien. Toivottavasti omille lapsilleni opetetaan jotain järkevämpää.
tulkattuna tuo olikin ihan ymmärrettävä tehtävä. Tosin viikko sitten olin aivan ihmeissäni kun autoin ekaluokkalaista siskontyttöä matikanläksyissä, en kertakaikkiaan ymmärtänyt tehtävää vaikka olen sentään lukion pitkän matematiikan suorittanut!
Jotenkin vaan tuntuu erikoiselta, että ankkaa pidetään yhtälön tuntemattomana.
Ehkäpä joku salaisuuspussi toimisi paremmin.
terv. matikan ope
matikankirjasta. Ihan samoja tehtäviä oli siis matikankirjassa - lisätehtävä-osastolla.
Katselkaahan äidit lastenne kirjoja, niin ei tule yllätyksenä vastaavat tehtävät/kokeet.
Meillä muksu tykkää matikasta (ite olen täysi nolla) ja olen häntä kannustanut tekemään omalla ajalla lisätehtäviäkin. Näköjään on hyötyä :o)
t. äiti jolle tuo aukesi heti