Kuunteletko äänikirjoja?
Vai luetko mieluummin perinteisiä paperikirjoja? E-kirjat? Itse luen kirjaa iltaisin sängyssä, äänikirjoja (bookbeat) kuuntelen sitten esim kävellessä, bussissa, siivotessa tai vaan sohvalla makoillessa, keskimäärin 10 tuntia viikossa, e-kirjoista en tykkää enkä käytä kun muutenkin tulee ihan tarpeeksi tuijotettua kännykkää/tablettia. Yleensä en jaksa sitä normaalia kuuntelunopetta vaan nopeutan 1,2 kertaiseksi, tänä vuonna kuunneltu 26 kirjaa eipä tuki millään luettua tuollaista määrää, olen tavallaan löytänyt kirjojen maailman uudelleen ja jonossa onkin jo odottamassa 61 kirjaa 😄
Kommentit (28)
Työmatka suuntaansa 45 min ja sen kuuntelen aina mennen tullen. Vaan olipa tuskaa kun työkaveri keksi ruveta kulkemaan samassa bussissa niin piti seurustella hänen kanssaan mutta onneksi jäi sitten pois töistä ;)
Tykkään kuunnella myös ruokaa laittaessa, pyykkejä asetellessa, käsitöitä tehdessä (varsinkin ompelusten silittäminen tai neulonta).
Pääasiassa menee dekkareita, nyt viimeksi Aussimaisemissa olen seikkaillut Jane Harperin tahtiin kesälomani.
Kuuntelen norminopeudella ja suomeksi mutta jos löytyy alkuperäisteos enkuksi, pyrin ennemmin kuuntelemaan sitä (ei kyllä onnistu kaikkien lukijoiden kanssa, esim. Gabaldonin Outlander-sarjan lukijalla on ihan liian vanhan ihmisenä ääni, samoin kyllä Katajanmäki-sarjan kanssa jotka on pakko oikeasti lukea itse).
Vierailija kirjoitti:
Työmatka suuntaansa 45 min ja sen kuuntelen aina mennen tullen. Vaan olipa tuskaa kun työkaveri keksi ruveta kulkemaan samassa bussissa niin piti seurustella hänen kanssaan mutta onneksi jäi sitten pois töistä ;)
Tykkään kuunnella myös ruokaa laittaessa, pyykkejä asetellessa, käsitöitä tehdessä (varsinkin ompelusten silittäminen tai neulonta).
Pääasiassa menee dekkareita, nyt viimeksi Aussimaisemissa olen seikkaillut Jane Harperin tahtiin kesälomani.
Kuuntelen norminopeudella ja suomeksi mutta jos löytyy alkuperäisteos enkuksi, pyrin ennemmin kuuntelemaan sitä (ei kyllä onnistu kaikkien lukijoiden kanssa, esim. Gabaldonin Outlander-sarjan lukijalla on ihan liian vanhan ihmisenä ääni, samoin kyllä Katajanmäki-sarjan kanssa jotka on pakko oikeasti lukea itse).
Ai niin lenkkeily! Se on nyt tänä vuonna jäänyt kun talvi oli niin liukas mutta syksyllä ajattelin jatkaa ja silloin myös tykkään kuunnella samalla äänikirjaa kun tallustelee pimeässä.
Mielelläni lukisin ihan oikeita kirjoja, niin teinkin siihen asti että vaikea näkövamma esti, siksi kuuntelen.
En! Osaan viellä itse lukea ja kirja luettuna itse on hyvä unilääke!
En ole kuunnellut sen jälkeen kun lopetin satukasettien käytön 1990-luvulla. Äänikirjat eivät kehitä aivoja samalla tavalla kuin itse lukeminen.
Illalla luen kirjaa sängyssä kunnes silmät alkavat painua kiinni, lenkkeillessä ja pyöräillessä taas kuuntelen kirjaa, aika hankala silloin olisi kyllä kirjaa lukea 😉
Luen ja kuuntelen.
Sängyssä ja automatkoilla luen.
Äänikirjat soi, kun teen tylsiä kotihommia.
Kuuntelen kun trimmaan koiriani. Ja kun leikkaan ruohoa. Ja kun ajan autoa. Ja kun leivon, siivoan, lenkkeilen, pyykkään.
Illalla nukahdan kirjaan. Saan ajatukset pois kehää kiertämästä.
Ihan paras keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Iltalukemisena ihan oikea kirja. Julkisessa liikennevälineessä e- tai äänikirja. Töissä äänikirja. Tänäänkin kuuntelin 8 tuntia politiikkaa. Onnea on työpaikka, jossa saa useimmiten olla yksin.
Mulla sama
Vierailija kirjoitti:
En ole kuunnellut sen jälkeen kun lopetin satukasettien käytön 1990-luvulla. Äänikirjat eivät kehitä aivoja samalla tavalla kuin itse lukeminen.
Kuuntelen töissä mieluummin äänikirjaa kuin radiota. Nykyään radiosta ei tule yhtään mielenkiintoista ohjelmaa. Uskon äänikirjan kuuntelun kyllä kehittävän aivoja ihan eri tavalla kuin radio, positiivisessa mielessä..
Mulla on liikunta lisääntynyt huomattavasti äänikirjojen myötä, ennen pidin kävelylenkkejä ja pyöräilyä tylsänä ja aina oli tekosyitä miksi ei huvita lähteä, nyt oikein odotan näitä reissuja, napit korviin ja uppoan hyvän kirjan maailmaan, musiikkia en tykkää kuunnella ja seuraa en ulkoiluun halua eli äänikirjat ovat hyväksi myös fyysiselle terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Onpa suppea maailmankuva. Varmasti vuoden aikana kuunnellut 200 kirjaa kehittävät ihmistä enemmän kuin luetut kaksi.
Jonkin verran. Lisäksi kuuntelen synteettisenä puheena e-kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Pitää olla paljon tarkempi, koska saattaa mennä jotakin oleellista ohi jos ei keskity!
Luen Bookbeatista ja kuuntelen myös. Kuuntelen lenkillä ja lomamatkoilla.. Töihin mennessä myös, mutta nykyään olen lähes aina etänä.
Luen enemmän, kun olen paljon nopeampi lukemaan mitä kuuntelu kestää, enkä kestä sitä nopeutettua ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on synteettinen puhe? Kyllä ne ovat ihan ihmisiä olleet,ainakin ne , mitä kirjastojen Helmet-palvelussa kuuntelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on synteettinen puhe? Kyllä ne ovat ihan ihmisiä olleet,ainakin ne , mitä kirjastojen Helmet-palvelussa kuuntelen.
Mä toivoisin että pystyisin yhden PDF-muotoisen omakustannekirjasarjan kuuntelemaan jotenkin digitaalisesti (englanniksi). Kerran kokeilinkin laittaa sitä google kääntäjään mutta ei mahtunut paljon ja olisi ollut kätevä tehdä samalla jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa suppea maailmankuva. Varmasti vuoden aikana kuunnellut 200 kirjaa kehittävät ihmistä enemmän kuin luetut kaksi.
Lukutaitoa eivät näköjään ainakaan kehitä. En vertaillut sitä, kuinka paljon mikäkin aivoja kehittää. Kerroin, että äänikirjat eivät kehitä samalla tavalla kuin itse lukeminen. Kirjasta lukeminen vaatii aivoilta enemmän kuin kirjan kuunteleminen. Lukiessa ei voi samalla häärätä muuta, mutta lähes aina kuuntelijat hääräävät samalla muuta ja näin menee puolet ohi, mitä sanotaan.
Iltalukemisena ihan oikea kirja. Julkisessa liikennevälineessä e- tai äänikirja. Töissä äänikirja. Tänäänkin kuuntelin 8 tuntia politiikkaa. Onnea on työpaikka, jossa saa useimmiten olla yksin.