kuinka usein viet roskia ?
Mä kovasti ihmettelen miten 3 hengen perheessä tulee näin paljon roskia.
Mä teen joka toinen päivä sellaista ruokaa, jotta pitää viedä bio tyhjennykseen, esim kuorin perunoita, porkkanoita, syödään kanaa jne.
Kun vien bion, vien samalla jotain muuta.
Eilen vein lehtiä, tölkkejä, vaippapussin bion lisäksi ja 2 pv sitten vein saman verran.
Kun asuin yksin, tyhjeni roskapussi kerran kuussa. Ja ei, siellä ei haissut mikään, koska biot olen varmaan 10 v jo vienyt oikeaan osoitteeseen.
Kommentit (2)
biojäte 2-3 krt viikossa, sekajäte parin kolmen viikon välein. Kierrätysroskat (muovi, lasi, metalli, paperi, nestekartonki) laitan niille varatuille paikoille, mutta olen kyllä aika laiska viemään... Nyt on muovilaatikko täynnä, joten se pitää viedä seur. kauppareissulla. Paperiroskasta osa poltetaan, osa viedään paperinkeräykseen. Nyt suurin osa poltetaan, koska meillä on koiranpentu, ja mattojen tilalla sanomalehdet, jotka pissitään ja kakitaan likaisiksi. Gerbiilit nakertavat suurimman osan kartonkijätteestä, loput poltetaan, samoin kuin gerbiilien ja muiden eläinten pehkut.
Sekajäteroska-astiaa ei ole vielä tyhjennetty, mutta nyt se on ihan täynnä. Se oli n. puolillaan, kun muutimme tähän kesällä. Rakennusjätettä ollaan lajiteltu ja viety kaatopaikalle. Olen iloinen paikallisesta muovinkeräyksestä, sen ansiosta sekajätettä tulee hyvin vähän.
pari, kolme kertaa viikossa. Kompostoidaan, kompostiastia täyttyy suunnilleen samaa tahtia kuin sekajäte (lähinnä pakkausmuovia ja vaippoja. Tuon liäksi uläkerrasta tulee vaippoja.
Meillä on 150 litran jäteastia, joka tyhjennetään kahden viikon välein., Usein on ihan vajaa, kun auto tulee. Kompostori on Biolanin pikakompostori, se tyhjennetään (tai vajutetaan, otan sen alaosan tyhjäksi) keväisin ja syksyisin. Perhekoko 2+2, lapset alle kouluikäisiä.
Kierrätyskamoja haudotaan liian kauan, aina on tolkuton määrä pulloja ja paperia+pahvia vietävänä, kun ne lopulta haalitaan kasaan ja autoon. Ehkä 3 krt vuodessa :D. Isossa talossa mahtuu säilyttelemään...