Päiväkodin oveen oli tullut lappu:
Jos perheestä joku sairaana kotona, ethän tuo tervettäkään lasta hoitoon. Tämä siksi, ettei terve lapsi tartuta muita. Täysin naurattavaa minun mielestäni, vaikka olenkin sitä mieltä että vanhemman loma on myös lapsen lomaa. Mutta jos lääkäri on määrännyt vanhemman vuodelepoon ja todellakin lepäämään ettei tule jälkitauteja, kuka hoitaa lapset jos niitä ei saa viedä hoitoon? Lepäisin enemmän töissäkin kun lasten kanssa kotona. Samalla päiväkodin johtaja sanoo sairaslomalla olevalle työntekijälleen, että pitää levätä kunnolla. Ristiriitaista ja typerää.
Kommentit (66)
niin päiväkoti-ikäiset lapset ovat tietysti kotona kanssani, en minä niitä sairaana lähde kuljettamaan minnekkään.
Jos pienempi lapsista sairastuu, niin olen kyllä vienyt isomman päiväkotiin, koska joudun menemään aina lekuriin hakemaan saikkulappua. Isompi lapsista ei juurikaan sairastele vaikka pienempi saisikin vaikka mitä tartuntoja.
Ja koululainen ei jää kotiin jos pienemmät sisarukset sairastuvat, taikka minä.
Mutta työssäkäyvien aikuisten elämä on erilaista. On tosiaan niin helppo määräillä muita sieltä omasta näkövinkkelistä käsin. Mitäs tykkäisit jos lääkärisi, lastesi opettaja, kampaajasi, sosiaalityöntekijäsi jne olisi viikkokausia pois, koska ei saa sairastaa rauhassa, vaan hoitaisi omat terveet lapsensakin siinä sivussa pitkään huonossa kunnossa. Kotona olevallakin on vaihtoehto kpotonaololle, eli työssäkäyminen. Silloin sinun ei tarvitse hoitaa lapsiasi samalla kun sairastat. Meillä kyllä kotiäitiysaikana mummi tuli avuksi tai mies jäi töistä pois, jos olin niin kiepä etten jaksanut huolehtia lapsista. onko sekin sun mielestä väärin??? Elämä on epäreilua, eikö totta?
Miettikääs ressukat sitä, eetä kaikkien lapset ei ole ollenkaan päiväkodissa, ja jos vanhempi ssairastuu, pakko ne lapset on silti hoitaa. Hurjaa, eikö totta?
On eri asia tuoda hoitoon lapsi, joka ei ole vielä tautia sairastanut, jos kotona on kipeä perheenjäsen, kuin sellainen lapsi, joka on taudista jo parantunut.
Musta on oikeasti tosi törkeää rahdata perheen Petteri hoitoon kun äiti hoitaa saman perheen sairasta Jennaa kotona. Tottakai Petteri jo tartuttaa muihin lapsiin tautia vaikka itse sairastuukin vasta 3 pvän päästä.
Minua raivostutta tämä asia erityisesti siksi, että meille olisi tällä vkolla ollut tulossa 4 lastamme tartuttamaan yksi lapsi, jonka perheessä jo sairastetaan SI:aa ja toinen lapsi kävi tod. näk. tuomassa vesirokon, kun ei kertonut, että kotona on sisarus rokossa ja ko. vieras ei itse ole vielä rokkoa sairastanut.
Kouluun menon vielä ymmärrän, kun on pakko mennä, mutta SI/vesirokko yms. muut tautiperheet antavat (vielä) terveiden lastenssa hillua ympäri kyliä tartuttamassa muita ennen kuin itse kaatuvat sairaina sänkyyn. Käsittämätöntä toimintaa.
Henkilökunta on luultavasti saanut ohjeet kunnalta, eikä siis ole henkilökunnan omaa keksintöä.
Jos yrittäisin meidän lapsia 3 ja 6 v hoitaa kotona, kun olisin itse kipeä, esim.sikainfluenssassa, niin tulisin vaan sairaammaksi!!! Mieluummin raahautuisin kipeänä töihin, helpommalla pääsisin siellä. Ilmeisesti joillain on niin kilttejä lapsia, että kipeänä heidän "hoitamisensa" onnistuu. Itse olen ollut kaksi kertaa
kausi-influenssassa ja hyvä, että pystyin itseni hoitamaan! En kyllä missään nimessä yrittäisi meidän lapsia itse kipeänä hoitaa ja piste! (Tavallisessa lievässä flunssassa tai mahataudissa se onnistuisi.)
Onnea vaan niille, jotka siihen influenssassa pystyvät!
Meilläpäin todellakin terveet sisarukset menevät ihan normaalisti kouluun/hoitoon.
SI on sen verran rankka tauti monella, että hyvä, jos just pystyy itsensä vessaan raahaamaan. Oletetaan, että äiti tai isä on kipeänä. Tosi kiva hoitaa siinä jotain taaperoa, joka taatusti joutuu vaaratilanteisiin, eikä vanhemmasta ole reagoimaan, kun on niin sairas.
Eräs lääkäri kehitti minua varten hauskan testin, jolla voit testata, oletko lapsenhoitokunnossa: Kuvittele, että joku jättää just nyt ovesi eteen 50 euron setelin. Jos pystyt lähtemään hakemaan sitä, voit tod. näk hoitaa myös lapsiasi. Jos et voisi kuvitellakaan nousevasi noutamaan rahaa, olet liian kipeä lastenhoitajaksi.
Toivottavasti olet provo. Pakko olla.
Tai sitten et vaan tiedä/ymmärrä että sikainfluenssa tarttuu kantajasta jo päivää ENNEN kuin oireet tulevat näkyviin.
sen lapsen hoitaa sitten? mä ainakin vien hoitoon jos sairastun, se on satavarma. en itse siihen pysty kipeänä.
pois töistä vaikka ovat terveitä jos perheessä joku on sikataudissa.
Meillekin oli tunkemassa perhetyöntekijä, jonka perheessä sikatautia, en päästänyt meille, koska meillä on rokottamaton vauva.
Mutta vaan niinpäin että jos joku muu perheestä sairastuu niin lapsen saa tuoda hoitoon.
Eihän tuo käytännössä voi toimia.
vai ihan mita diagnoosia tahansa. Outoa. Mun terve lapsi menisi takuulla hoitoon jos itse olisin potilaana. Tai joku muu lapsistani.
Olen lääkäri ja kuvailemasi kaltaiset laput ovat valitettavan yleisiä. Päiväkotien ja koulujen henkilökunta ottaa ohjat käsiinsä asioissa, jotka eivät kuulu heidän valtaansa eivätkä osaamisalueeseensa ja joista he eivät oikeasti mitään ymmärrä.
Tuollaisten ohjeiden laatiminen ei ole päiväkotihenkilökunnan tehtävä, vaan se kuuluu infektiolääkäreille. Tämänhetkinen infektiolääkäreiden yksiselitteinen kanta on, että eristää tarvitsee vain sairas henkilö itse ja vain sairauden ja sen vaatiman toipumisen ajaksi - ei siis ketään varmuuden vuoksi!
Ottaisin asian vakavasti puheeksi päiväkodin johtajan kanssa ja kysyisin perusteita ohjeelle (sekä kehottaisin poistamaan sen). Kannattaa myös muistaa ja muistuttaa, että terveen lapsen hoitaminen kotona ei oikeuta palkalliseen työstä poissaoloon. Työnantajan kustannuksella palkattu sairaan lapsen hoitaja ei myöskään lain mukaan saa hoitaa muuta kuin sitä sairasta lasta, eli terveen sisaruksen hoito on järjestettävä muuten.
Toivottavasti olet provo. Pakko olla.
Tai sitten et vaan tiedä/ymmärrä että sikainfluenssa tarttuu kantajasta jo päivää ENNEN kuin oireet tulevat näkyviin.
Siis kyllä ymmärrän sikainfluenssan kanssa, mutta entä ihan tavalliset taudit. Ei onnistu.
Sinunlaisiasi itsekkäitä ihmisiä, kun ei olisi niin tautejakin vähemmän, sori näin vaan faktaa.
Ja minä itse & mieheni hoidamme lapset kotona, jos itsekin ollaan, eli ei tartte lasten olla hoidossa jos mahdollista kotona. Kyllä sitä saa itse ainakin levättyä kuumeessa & mahataudissakin kolmen lapsen kanssa. Laittaa leffaa ja pitää tiistaina lauantain sijaan namipäivän jne..vähän kekseliäisyytt peliin ja hommat hoituu.
Ai niin toiset on tehnyt lapsensa muiden hoidettavaksi ;)
ei ainakaan 1.5-vuotias vilkas joka paikkaan kiipeilevä lapsi. Kenen hyväksi on, se että äiti ei lepää kunnolla? Painaa kuumeessa taaperon perässä ja selvittelee isompien tappeluita ja saa tästä hyvästä itselleen jälkitaudin mikä vie pahimmassa tapauksessa sairaalaan, jonka takia äiti joutuu ottamaan lisää sairaslomaa.
Olen yhden lapsen yh. Jos sairastun, oli sitten kuume, oksennustauti tai sikainfluenssa, jää lapseni kanssani kotiin. En lähde häntä sairaana kuljettamaan päiväkotiin.
Eri asia on sitten, kun on koulussa, ja joka tapauksessa kävelee koulumatkat yksin.
Näin olen jo 6 vuotta tehnyt ja tulen tekemään ensi vuoteen asti, eli kunnes lapsi menee kouluun.
Kuka teidän lapset sinne päiväkotiin vie, jos itse olette kipeitä? Lähdettekö tosiaan ulos käppäilee ja viemään lasta päiväkotiin, jos teillä esim kuumetta? Minä en edes jaksaisi, ihan suoraan sanottuna.. No, lapseni on ns helppo lapsi, piirtelee ja leikkii mielellään yksin pitkiäkin aikoja (minä siis toisessa huoneessa, tai makaan sängyssä/sohvalla).
Meillä osalla porukasta SI, kaikki ollaan kotona. Ihmettelen kanssa, että millä ilveellä sairaat yleensäkin kuljettavat lapsensa hoitoon...
Mitä teette silloin kun itse olette JA lapsi on kipeänä samaan aikaan? Onhan teidän silloinkin hoidettava lapsenne sairaana. Miksi se ei onnistuisi lapsen ollessa terve?
ei ole ollenkaan päiväkodissa, ja jos vanhempi ssairastuu, pakko ne lapset on silti hoitaa. Hurjaa, eikö totta?