TAMMIKUISET -08! Uusi taaperoviikko 5.1 -
moi!
En löytänyt uutta aloitusta, joten kiiruhdin tämän naputtelemaan.
Tässä edelliset jutut:http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Jatkan, kun luoja suo :)
Ametisti
Kommentit (52)
Halloo, onkos puolet porukasta unohtunut vauvoihin vai kaikki järkkäämässä synttärijuhlia vai missäs kaikki luuraa?
Ametisti: Mitenkäs Olavin juhlat sujuivat? Ota vaan esikoinen mukaan, täältä löytyy kaveri. Pistän huomenna meiliä.
Vauva - eikun taaperonäyttely siis meillä Espoossa tiistaina 27.1. Paikalle pääsevät: laittakaa meiliä strutsi70 (at) gmail.com, niin kerron tarkemmat koordinaatit.
Meidän taaperon suosikkihommaa - tai yksi niistä - on tavaroitten ottaminen pois mistä tahansa, lelut laatikosta lattialle, pyykit pesukoneesta lattialle, tavarat hyllyiltä, yhden kaapinkin osaa avata. Ääh, tulis pian se vaihe, että myös tavaroitten mättäminen jonnekin koriin tai laatikkoon sisään kiinnostaisi!
Strutsi ja neiti 31.1.
Moi!
Strutsi: Kiitos kysymästä, juhlatmenivät hyvin. On näköjään kuitenkin erilaista viettää synttäreitä talvellä kuin kesällä. Näin talvella kaikkien pitää kiiruhtaa iltapuuhille ja nukkumaan. Olemme tottuneet viettämään juhlia aina pitkään ja hartaasti. Nyt oli vähän väkeä ja kakkukahvit vaan. Ehkä ensi vuonna siirrymme teidän malliin, oikeana päivänä omalla porukakka kakku ja seuraavana viikonloppuna sukulaiset ja kaverit kylään.
Kiitos s.postikutsusta. Vastasin jo siihen. Ehdottelin sitä aamuaikaa? Esim. klo 10. Vai nukkuvatko kaikki taaperovauvat vielä aamupäikkärit?
Olavilla on taas nuha, ollut jo viisi päivää, nyt on myös vähän lämpöä. Sama kaava jatkuu lähes joka kuukausi. Nyt vaan puuttuu yskä. Olavi nukahti aamulla puuron jälkeen mun syliin, oli siis tulossa kipeäksi.
Mitäs teille muille kuuluu? Tulkaa vaan kirjoittelemaan :). Joku olisiko ollut Miikaro oli kirjoittanut tuohon edelliseen ketjuun.
Hyvää viikonloppua!
Ametisti ja Olavi 1v.
Huh, pian helpottaa. Sitten viime kuulumisten, ollaan sairastettu pientä flunssaa koko perhe (vieläkin päällä), käyty päiväkodissa harjoittelemassa, vietetty parit synttärit, ym. ym.
Maanantaina pojilla alkaa arki ja mulla 3 viikon "loma". Ellei pojat sairastu kunnolla.
Huomenna olis taas synttärit, ver.III. Neljännet 1v-synttärit vietetään joko helmikuussa tai pääsiäisenä. Meillä lasten synttärit on ripoteltu eri päiville, jotta ehditään jutteleen ja leikkimään kaikkien kanssa. Tämä siksi, koska lapset on vielä niin pieniä, eikä varsinaisia kaverisynttäreitä ole vielä juhlittu. Nyt juhliin ovat päässeet vain isovanhemmat, vanhempien sisarukset perheineen ja kummit.
Meidän taapero sai viikolla piikin, eikä inahtanutkaan. Mutta illalla itketti ja nousi kuume. Viralliset 1v-mitat on 74,5cm ja 8,5kg. Vesseli on 8cm lyhyempi kuin isosisaruksensa tuon ikäisenä! Ehkäpä juuri tuon koon vuoksi on tuntunut oudolta käsitellä pojua. Eikä oikein jaksa ymmärtää miten voi olla jo niin kehittynyt :). Huhtikuussa uudelleen mitattavaksi, painoa kun oli tullut 2kk vain 300g. Tosin juoksee jo paikasta toiseen ja vietti tuossa pari viikkoa ruokalakkoa.
Ulkomailla on muuten tehty suomalaisista miehistä tutkimus 50-luvulla. Sen mukaan esikoispojasta kehkeytyy merkittävä henkilö, jos hän on 1-vuotiaana 80cm tai yli!
Nyt täytyy taas mennä. Ens viikosta alkaen pääsen (toivottavasti) taas paremmin tännekin!
Justus & poju 14.1.
Taaperonäyttely siis ti 27.1. Lahopää kun olen, niin se kellonaika jäi tietty laittamatta. Siis se surullisenkuuluisa iltapäiväaika n. klo 14 alkaen. Sitten ei ole kiire mihinkään vaan saadaan höpöttää ja ihailla taaperoita ihan rauhassa.
Ametisti: Aamupäivä kävisi muuten, mutta jäisi hätäiseksi, koska mun on oltava tasan klo 13.15. hakemassa tuo eskarilainen kotiin. Koulussa järjestetyn esiopetuksen iloja tämä tarkka kellonaika. Jos en ole hakemassa, niin poika jää pihalle seisomaan. Osaisi kyllä kävellä kotiin, mutta en ihan vielä päästä yksinään kulkemaan.
Tytöt taitaa tosiaan olla erilaisia kuin pojat (kysehän ei voi olla muuten vaan yksilöllisistä eroista...). Neitokainen on jo pitempään tykännyt kuljetella ja heilutella vaatteita, mutta eilen yritti selvästi pukea itse päälleen! Nosti bodyn päänsä päälle ja ähkäisi kun tyhmä vaate vaan putosi lattialle. :)
Kakkoselle pidetään viikon päästä lastenkutsut. Kymmenen kymmenvuotiasta on kyllä silkkaa riemua. Esikoisen 10v juhlat kaksi vuotta sitten oli ihan yhtä h*****ttiä. Pitää keksiä jotain järjestettyä aktiviteettia, ettei tarvitse hätäpäissään improvisoida. Jos se lauma keksii itse tekemistä, niin meno on hurjaa... Erään toisen perheen mallia seuraten meilläkin saa lastenkutsut loppua siihen kymppiin. Sen jälkeen saa mennä vaikka parin kaverin kanssa leffaan.
Justus: Kiva kun ehdit piipahtamaan välillä. Hih, meidän pojista ei sitten todellakaan tule merkittäviä henkilöitä.
Strutsi ja neiti
kirjoittelin viikko-kaksi sitten mutt ilmeisesti väärään pinoon niin se sitten meni sinne...
Joulu meni anoppilassa syöden ja juoden. Kvaa oli ja lapset nautti. Mikael ja hänen puoli vuotta vanhempi serkku ensin pelkäsi joulupukkia mutta sitten sitä ei edes huomattu enää.
Uudenvuodenaattona Mikael otti ensimmäiset askeleet ja siitä asti ollaan menty ja lujaa. Hampaita on kuuusi ja hiukset kasvaa. Sanavarasto on laaja mutta ei niistä kaikista ymmärrä. Kissa on ehoton ykkonen ja äitin keittiön laatikot kanssa. Kauhea sotku koko ajan mutta tuntuu turhalta siivota kun kohta on samanalinen kun tuo pieni mies raahaa lelulaatikon keskelle lattiaa ja kirjaimellisesti heittää tavarat sieltä.
Tänään pitäisi mennä uuteen kotiin järjstelemään. Siis pääsemme muuttamaan omakotitaloon . Talo on appivanhempieni ja siellä asui ennen mieheni isovanhemmat, mutta he iän ja sairauden painaessa muuttivat palvelukotiin niin seuraava sukupolvi eli me muutetaan sinne. Olen innoissani. Pääsee rivitalokaksiosta omakotitaloon jossa on lääniä, marjapuskia ja joen rannassa vielä. ihanaa :)
Mies ei ole vieläkään töissä mutta minun tuurilla kun ollaan saatu vanha koti tyhjäksi ja uusi koti on täynnä jätesäkkejä ja pahvilaatikoita niin hänelle soitetaan norjasta töitä ja minä jään sotkun keskelle. Eipähän ole sanomassa mihin mikäkin menee :)
Mikael kantelee kaikkia tavaroita paikasta toiseen. Minun puhelimen laturi on ollu hukassa jo useamman viikon ja piti ottaa vanha puhelin käyttöön.
Kävin Mikaelin kanssa neuvolassa 5.12 eli reilun 10kk iässä:
paino 11,06
pituus 75,7
on kasvanu sillä 80 vaatteet menee kohta pieneksi...
yritän laittaa muutaman kuvan.
MiiKaro & Mikael 310108
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=08ff7d3e-e53d-11dd-9b23-…!
tämä on lempparini :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=319559d0-e53d-11dd-9b23-…!
Sisu täytti 1v. eilen ja on nyt niin isoa, niin isoa ;)
Vietämme mummo-vaari-kummi-synttärit vasta ensi viikonloppuna, mutta eilen oli pakko vähän juhlistaa kuitenkin. Meillä oli yhdet kaverit käymässä ja kakku piti tietenkin tehdä.
Juhlan kunniaksi poika tuli tietenkin kipeäksi, nuhainen ja yskäinen. Vein eilen esikoisen korvakontrolliin ja samalla tarkistutin nuoremmankin. Molemmat saivat toistaiseksi puhtaat paperit. Mutta nyt olen minä kipeä ja mieskin tuossa kiroili oloaan. Vitamiinia ja buranaa naamaan, niin sillä siitä on ennenkin selvitty.
Me oltiin viime viikolla laivalla, siis päivä Tukholmassa risteilyllä. Oli tosi mukavaa. Meillä oli iso luxus-hytti, jossa oli parisänky, esikoiselle iso vuodesohva ja Sisulle vauvasänky. Ja tilaa jäi vielä rattaille ja tavaroillekin. Hytti oli ihan keulassa, joten parempia näkymiä sai etsiä. Kävimme Junibackenilla, tosi kiva paikka. Olen aivan haltioissani siitä satujunasta, suosittelen!!!!!
Muutoin rauhaisaa eloa täällä vietellään. Odotellaan karvaista virkamiestä meille saapuvaksi ja siihen pitää valmistautua. Totesimme juuri, että pitää ostaa toinen auto. Kalliiksi tuli ;)
Voikaa hyvin ja vältelkää tauteja. Aika ärhäkkää influenssaa on ollut jo täällä päin, yksi tuttu joutui vauvansa kanssa sairaalahoitoonkin.
ipu
(siis insinööriä ei ole luotu leipuriksi, heh...)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=407d523c-e6ef-11dd-8bc8-…!
Iltaa!
Mukava kun on lunta, on valoisampaa ja esikoisen kiva leikkiä illalla ulkona.
Miikaro: Onnea uuteen kotiin! Miehet osaavat lieta näistä huushollihommista :). Onnea miehesi työstä!
Ipu: Onnea Sisun 1v. johdosta! Hauska kakku! Sun pitää ensi vuonna tehdä jäänmurtajakakku :). Flunssaiset tuttavat ovat olleet todella jopa viikkoja kipeinä. Jokos te olette elpyneet? Kuinkas 1-vuotiasta nukuttaa?
Olavi se vaan kasvaa ja kehittyy! Hän yrittä matkia puhetta. Seuraavat sanat ovat hallussa: äiti, tyttö ja tissi! Tänään tuli uusin; isi. Huumoria, iloa ja vauhtia löytyy. Hän haluaa keskustella vauvakielellä, siis muut vastaavat hänelle jokeltelemalla. Ainoa iso murhe on yöunille nukahtaminen. Olavi vaan pyörii, riehuu, valitta hyplää ja nyplää sängyssä. Välillä saan häntä silittää tai pitää kiinni, välillä ei. Loputonta melskaamista. Mitäs keinoja teillä on käytössä? Pitäisikö kokeilla sitä 2-4-6-8 minuutin huudatusunikoulua?
Olen liittynyt facebookiin ja pelaan päivisin esikoisen family tamacotsilla.........lapsettomat ystävät suosittelevat töihin paluuta. Tätä kotiäidin lobotomiatilaa on varmasti vaikea ymmärtää.
Voikaa hyvin! Nukkukaa hyvin!
Koitan laittaa Olavista kylpykuvan.
Ametisti ja Olavi 1v.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=f9ac821f-e7fc-11dd-8bc8-…!
Huh huh, selvisinpäs hengissä eilisestä. Keskiviikkoisin on perheessä iloisesti viisi harrastusta, joista kolme on mun hoidettava kuskausten osalta. Harrastajina niissä toinen ja kolmas poika (esikoinen kulkee partioon itse ja mies menee omia menojaan) ja pienimmäinen kulkee kainalossa mukana. Kaiken kukkaraksi mies ilmoitti siinä seassa, että illalla tulee vielä vieras - tai no, tuttuhan esikoisen kummisetä on - ja mulla ei ollut enää siinä vaiheessa mahdollisuutta käydä kotona. Onneksi ei ollut ihan katastrofaalinen siivottomuus, vaikka mua tietty vähän hävetti tiskipöydällä lojuvat likaiset astiat. Me ollaan ihan seinähulluja kun on annettu lasten aloittaa yhtään harrastusta!
Eilen hoitamatta jääneet lumityöt tein aamulla eskarilaisen viennin jälkeen. Inhasti lumi kiillottuu liukkaaksi näillä keleillä heti kun ajaa autolla yli. Toivottavasti kukaan ei mene pihalla nurin. Yritin kyllä hakata lapiolla ne renkaanjäljet rikki ainakin jyrkimmässä mäessä.
Meidän neitokainen otti maanantaina pari askelta! Seisoo myös joskus hetken pitämättä kiinni. Nyt ei sitten olekaan niin innokkaasti yrittänyt kävellä, mutta taitaa silti oppia kävelemään nopeammin kuin kaksi edellistä, jotka hennoivat päästää tuesta irti vasta 1v4kk iässä.
Ipu: Hauska kakku! Toivottavasti olette toipuneet taudista.
Ametisti: Eilen meidän neiti ei jäänyt suosiolla itsekseen nukahtamaan sänkyyn, vaan isän piti olla lähellä. Riitti kuitenkin, että isä vaan makaili meidän sängyllä siinä vieressä. Meinasi isä nukahtaa ennen tytärtään... Yleensä jää suht suosiolla nukkumaan. Me ollaan unikoulutettu lapsia sellaisella "mennään kun on hätä, mutta ei jäädä hyssyttelemään"-metodilla. On siis menty luokse, kun lapsi itkee (siis itkee oikeasti, kutsuvat huudahdukset on jätetty huomioimatta), rauhoitellaan halaamalla, antamalla tuttia, silittämällä vähän selästä. Peittelyitten jälkeen sitten sanotaan hyvää yötä ja poistutaan paikalta. Tätä sitten toistetaan tarvittaessa vaikka minuutin välein ja niin kauan kunnes nukahtaa. Ekana iltana voi mennä parikin tuntia, toisena vartti jne. Tarkoitus on siis opettaa, että ei ole hätää, apu on lähellä, mutta palvelu ei pelaa.
Kiva kuva Olavista.
Taitaa tämän päivän aikataulut mennä jänniksi. Neiti heräsi seiskan pintaan ensimmäiseen herätyskelloon. Nukahti sitten ysiltä kun vietiin esikoinen ja nukkuu vaunuissa vieläkin! Ai taida mennä vartin päästä päiväunille. :D Samapa tuo, kohtapuoliin pitää mennä kolistelemaan hereille, jotta ehtii syödä ja saada puhtaan vaipan ennen kuin lähdetään isoveljeä hakemaan.
Miukkis, Magda_lena halloo! Keitäs muita on täälläpäin, Justus? Emem? Pääsettekös taaperoita tapaamaan ensi tiistaina iltapäivällä?
Lunta sataa taas. Ihan hyvä. Jos vaikka pääsisivät koululaiset hiihtämään tänä vuonna!
Strutsi ja neiti 31.1.
Morjentes!
Tulin nopsaan ilmoittautumaan... Viime viikko meni työharjoittelus kun mies oli talvilomal. Plus pe oli tentti, yööök. Tajusin just, että jos pääsen kaikist tenteist kerralla läpi, niin mulla on enää 2 tenttiä koko kouluaikana!!! Ja siis ne on tänä keväänä. En kyl käsitä, mitä syksyl teen, toisaalta meil on 4. vuosi varattu kokonaan opinnäytetyön tekoon. Eli ehkä sitä sit (vaikka teenkin sitä jo). No juu ja asiaan.
Milla on nyt sit 1 vee. Käytiin viime viikol neuvolassa ja tässä tuloksia: pituus ällistyttävät 70 cm, paino järkälemäiset 7,8 kg ja pipo häkellyttävä 43,3 cm! Alamme olla kohta puolvuotiaan mitoissa täällä :p
Itse asias alkaa vissiin neuvolatätiäki tuo meidän minimimmi huolestuttaa, nimittäin laittoi meidät lisäkäynnille helmikuun loppuun. Katotaan mitä siel sit tulee...
Strutsi: emme taida päästä teille ens ti :( Silloin on taaperojumppa ekaa kertaa ja pitää maksaa se (mulla on vanhoja liikkaseteleitä, jotka kelpaa sinne viel tammikuun eli ens viikol...), eli syytä mennä. Sen piti alkaa jo tammikuun alus, mutta ei ollu tarpeeks osallistujia.
Seuraaville treffeille tulemme! Ja etenkin maaliskuun alussa mulla helpottaa, ku koulust yks kurssi loppuu ja jää enää yks.
Nyt on pakko mennä nukkuu, mä alan oleen jotenki ihan loppu (henkisesti, sen huomaa siitä että ei tahdo pinna kestää Millan kiukuttelua...).
Öitä kaikille!!
T: Miukkis&Milla 3.1.
Olihan mulla ihan asiaa, kun tulin tänne pikkukakkosen aikaan :).
Olimme tänään 1v. neuvolassa. Joten mr Olavi on:
78,5 cm pitkä
9400g painava
47cm pipo
Kilon painavampi ja 0,5cm pidempi kuin sisarensa oli 1v.
Strutsi: Laitoin nyt kalenteriin ylös tuon 27.1 päivän. Joudun todennäköisesti ottamaan esikoisen mukaan, seuraksi teidän kolmoselle. Olemme tulossa, jos jokin tauti ei iske. Laita mun s.postiin vaan osoitteesi, kun ehdit.
Huomenna on suuri päivä, se on niin liikkistä kun vauva täyttää vuoden. Olavi saa lahjaksi yöasun, käsin tehdyt pienet pehmohevoset ja pikkuautoja. Esikoinen teki pikkuveljelle kortin.
Ametisti ja Olavi 13.1