Keksikääs Saden veljelle nimi!
Todellinen ongelma nyt, kun mikään ei miehelle käy. Mielellään tietysti luontoaiheinen nimi ja Sadeen sopiva. Mutta ei sitä Pyryä!
Tyttö on siis koko nimeltään Sade Kirsikka :)
Kommentit (54)
Sade ja Sampo olisi minusta kiva yhdistelmä
pojasta tulee nyt sitten Otava Miikail :)
Kiitos vielä kaikille ehdotuksista.
Ap
Naavasta, Kuismasta, Kaurista ja Osmosta, mies vain haraa vastaan. Syksy olisi niin meidän nimi, mutta läheinen tuttavaperhe on jo vienyt sen. Ei viitsi laittaa samaa. Kysyin mieheltä ja ollaan nyt päätymässä Otavaan, sisko on tuputtanut sitä pitkään ja sopisi ihan. Päätöksellä alkaa olla jo kiirekin. Jos löytyy mukava ehdotus toiseksi nimeksi Otavaan, kertokaa toki :) Niin, ja huomasin tosiaan että Hallaa on vain tytöillä :D Ap
...ehdottaa tosi kivaa nimeä mutta vaikutat tosi keskinkertaiselta, valitse siis joku nimi sen mukaan.
Täältä löytyy ohjeet:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html
Periaatteena siis yleisnimenkaltainen taivutus, PAITSI i-loppuiset JA monet muutkin, kuten Taika, Touko, Varpu jne.
Sade-nimestä ei ollut erikseen mainintaa, mutta se rinnastunee Säde-nimeen, joka ohjeistetaan taivutettavaksi yleisnimen tavoin. Kuitenkin siellä maininta, että mitä konkreettisempi on sanan merkitys, sen useammin halutaan irtaannuttaa merkityksestä taivutuksella ja korostaa nimimäisyyttä; tähän sarjaan saattaisi Sadekin kuulua. Uskon siis, että kumpikin taivutus Sade-nimen kohdalla käy.
Mutta, veljen nimeen :)
Minusta hyviä olisivat (osa jo ehdotettukin)
Aarni
Ilmo
Ukko
Oula
Okko
Tuisku
Otso
Ohto
Jouka
Kaius
Sampo
Aatos
Mua on nimen perusteella luultu paljon useammin mieheksi kuin naiseksi.
terv. sirpa
A-loppuiset nimet mielletään ulkomailla naisen nimiksi. Miten olisi Kivi, Kauri, Kelo, Otso, Luoto?
en edes ajatellut että Sade olisi luontonimi mutta niinpäs onkin : )
eikä somalialaista alkuperää. Lisäksi nimi lausutaan suhu-ässällä eli Shade.
Olen aina ajatellut, että nimet taivutetaan, kuten nimen kantaja haluaa. Itselläni oli kerran oppilaana Sade-niminen tyttö, ja meni jonkin aikaa ennen kuin uskalsin sitä ollenkaan taivuttaa, piti miettiä koko ajan mitä sanoi. Kyse on siis harrastuksen ohjaamisesta, missä käytetään paljon nopeita täsmäkomentoja nimellä.
Kuura-nimestä minulla valitettavasti tulee synkkiä mielleyhtymiä, joten olisin sitä varovainen antamaan (samoin kuin Halla ja Kalla). Itse tiedän myös kaksi pientä Kuuraa, toinen on poika ja toinen tyttö, eli tämäkin kannattaa huomioida.
Itse antaisin Saden/Sateen veljelle nimeksi Otava, Jouka tai Aarni, kaikki täällä jo esillä olleet.
Ajattelin itse myös Hallaa tai Kauria. Ap
[/quote]
Nimet ovat osa kieltä eikä nimen haltijan omaisuutta. Taivutuksessa menee harvoin metsään, jos taivuttaa kieliopin sääntöjen mukaan.
Eli mun pitäisi taivuttaa oma nimeni Meren, Merelle? Mennään Merelle, mene Meren kanssa? Höpönlöpön.
Minä ainakin ymmärsin, ja olen käynyt myös kielenhuollon kursseja, ja olen samaa mieltä.
AP:lle: minusta Sumu olisi kiva nimipari Sateelle.
Se Sedun ehdottaja. Ikävä ettei ole luontonimi.
mieleen tuli puro, vaikka en edes tiennyt onko se nimi vai ei. No oli se, molemmille sitä on annettu, miehille 5 kertaa ja naisille 3 kertaa.
Olis luontoon liittyvä, mutta taitaa olla liian epämuodikas tällä hetkellä...
Molemmat taivaan ilmiöitä, Sade ja Otava.