Suositelkaa matkakohdetta, joka käy myös raskaana olevalle!
Suunnittelen kevääksi lomamatkaa mieheni kanssa. Viikon reissua jonnekin lämpimään. En haluaisi mitään ihan turistirysäkohdetta kuitenkaan.
Samaan aikaan yritämme tulla raskaaksi, ei ole vielä onnistunut, mutta toivottavasti pian onnistuu. Tästä syystä toivon, että matkakohde olisi turvallinen myös raskautta ajatellen.. eli ei mitään ihan hirveän eksoottista?
Kommentit (25)
Ensimmäiseksi tuli mieleen Pohjoismaat, mutta halusit lämpimään. kuinka olisi Kanariansaaret? Siellähän on kuulemma kaikenlaisia hienoja luontokohteita sisämaassa, niissä turistirysissä ei tarvitse olla.
tai onko esim Floridassa tai kaliforniassa silloin lämmin? Pitkä lentomatka kyllä, enkä tiedä onko se veritulppariskin suhteen kaikkein paras vaihtoehto, mutta länsimainen lääketiede lähellä.
jossain egyptissä. Ja sikälikin olisi hyvä, että maa olisi turvallinen kaikinpuolin. Jonnekin vain tekisi mieli ja kaipaan irtiottoa. Jos en tule raskaaksikaan, niin kaipaan edes jotain piristettä mitä odottaa.
ap
Kyproksella ja Dubaissa. Ei mitään ongelmia.
kaupunkilomalle johonkin Euroopan kaupunkiin, jossa kevät olisi jo pidemmällä kuin Suomessa. Esim. Rooma, Madrid jne.
ainakin ovat turvallisia.
Italia, Espanja ja Ranska nyt ensimmäisenä tulee mieleen.
Vaikka täällä nyt muutamat naureskelee ap:n kysymykselle, ymmärrän minä hänen huolensa.
Ei varmaan kannata lähteä semmoisille alueille missä lähes satavarmasti saa jonkun taudin ja sen seurauksena pahimmassa tapauksessa keskenmenon.
Italia, Espanja ja Ranska nyt ensimmäisenä tulee mieleen.Vaikka täällä nyt muutamat naureskelee ap:n kysymykselle, ymmärrän minä hänen huolensa.
Ei varmaan kannata lähteä semmoisille alueille missä lähes satavarmasti saa jonkun taudin ja sen seurauksena pahimmassa tapauksessa keskenmenon.
Egyptissä en ole saanut kertaakaan, Turkissa kerran, nyt jotain mainitakseni.
että olin raskaana ollessani (noin puolivälissä raskautta) työmatkalla Pohjois-Italiassa. Olin matkalla syksyllä, mutta lämpötila oli silti lähes joka päivä yli 30 astetta. Suomessa en kärsinyt raskausvaivoista kunnolla oikein missään vaiheessa raskautta Suomessa, mutta tuo kuumuus aiheutti satunnaisesti heikotusta. Onneksi kokoustilat oli ilmastoitu.
Vapaa-aikaakin ehdin reissussa vähän viettää ja voin sanoa, että reissu kyllä kannatti. Tuon lämpimämpään kohteeseen en kyllä hevin lähtisi raskaana ollessani.
olin raskaana ollessa Mallorcalla Santa Ponsassa. Kohteen valintaan vaikutti suuresti se että 20 kilsan päässä on Palman kaupunki. Rantaloman lomassa pääsi myös haistelemaan kaupunkilomaa ja voi olla aika turvallisin mielin kun luulisi lähes puolen miljoonan asukkaan kaupungista löytyvän kunnolliset sairaalapalvelut jos jotain sattuisi. Millekään Kreikan pikkusaarelle en halunut tuosta syystä lähteä.
jos huhtikuussa menossa niin kreikka italia tai ranska voisi olla kaunis (ja lämmin) .
Siellahan on tapettu viime vuosina useastikin turisteja, ihan vaan siksi etta ovat lansimaalaisia... Eli jos turvaa kaipaat, niin ehka ei kuitenkaan sinne.
kun vain hilppaisen Pohjoismaiden ulkopuolelle. tauti saatu Englannissa, Skotlannissa, Irlannissa, Ranskassa ym. Muuten en kotimaassa sairastele, mutta vatsa menee reissatessa aina sekaisin. En tiedä sitten, että onko ruoka-aineallergioitteni syytä osaksi. Muutaman kerran olen joutunut sairaalaan tiputukseen, koska kuivuminen oli niin lähellä. Itse en siis kovin mielelläni raskaana ollessani matkusta muualla kuin näissä Euroopan maissa korkeintaan.
kolmonen
Italia, Espanja ja Ranska nyt ensimmäisenä tulee mieleen.Vaikka täällä nyt muutamat naureskelee ap:n kysymykselle, ymmärrän minä hänen huolensa.
Ei varmaan kannata lähteä semmoisille alueille missä lähes satavarmasti saa jonkun taudin ja sen seurauksena pahimmassa tapauksessa keskenmenon.Egyptissä en ole saanut kertaakaan, Turkissa kerran, nyt jotain mainitakseni.
Tuota... Mieleen tulee nyt heti pari kohdetta johon EI kannata mennä. ;-)
Tiedän henkilön joka sai vaikean "turistiripulin" (salmonella joka johti sairaalareissuun saakka) lomailtuaan kylpylähotellissa hyvin eksoottisessa paikassa nimeltä Keski-Suomi. Löytyy myös henkilöä joka sai shigellan käydessään työmatkalla ihan Tampereella asti ja Nokialaiset vesikriisistä kärsineet tuskin haluavat tähän edes vastata miten vaarallinen paikka voi kotikaupunkikin olla...
Ei siis se matkakohde eikä sen pituus välttämättä kerro yhtään mitään. Ihan jo bakteerikannan muutos, erilainen ruoka tms. voi vetää mahan ripulille.
Kuten joku kirjoittikin, niin enemmän miettisin tuota muuta puolta. Ymmärrän kaipuun lämpöön, mutta tosiaan jollekin se yleensä ah niin ihana lämpö voi olla ikävä juttu raskaana ollessa. Raskauden alkupuolella sitä nyt voi lisäksi olla hyvin pahoinvoiva muutenkin ilman mitään ärsykettäkään...
Itse miettisin myös enemmän lennon pituutta. Pitkillä lentomatkoilla laskimotukosten riski kasvaa. Tahi jos raskauden aikana esiintyy jotain ongelmaa (ennenaikaisia supisteluja, verisiä vuotoja tms.), lentämistä ei suositella.
Anteeksi kun tämä varmaan kuulostaa siltä kuin en haluaisi sinun pääsevän lomalle. Se ei ole tarkoitus. Hyvä kun mietit asiaa ja etsit parasta kohdetta. Yritän vain sanoa, että raskaus ja matkustaminen voi aina olla yllätys kohteesta riippumatta. Mitä vain voi sattua missä vain. Älä siis ota vain ripulin mahdollisuutta ainoaksi tekijäksi miettiessäsi parasta kohdetta.
voin suositella, tosin maaliskuun jälkeen alkaa olla liian kuuma. suht lyhyellä lennolla takuulämpöön. hyvä hygieniataso, turvallinen liikkua. ainoa miinus on liikenne, jota on _paljon_...
sairaalaan ei pääsekään vaan joutuukin huonotasoiseen sairaalaan. Onhan Arabiemiirikunnissa kuollut suomalainen vauvakin kun synnytys alkoi ja joutuivat alkeelliseen sairaalaan. Eivät päässeet parempitasoiseen sairaalaan kun eivät suostuneet ottamaan sinne ennen kuin vakuutuksen kattavuus tarkistettu. Ja siinä kestikin sitten liian kauan.
voin suositella, tosin maaliskuun jälkeen alkaa olla liian kuuma. suht lyhyellä lennolla takuulämpöön. hyvä hygieniataso, turvallinen liikkua. ainoa miinus on liikenne, jota on _paljon_...
Siisti ja kiva, lämmin ja kaunis, ei liian pitkä lento. Ei kannata jäädä Funchalin turistialueelle vaan ottaa hotelli joko ihan keskustasta tai sitten toiselta puolen saarta. Autoillakin voi turvallisesti ja patikoida (jos ei aivan viimeisillään ole). Olen itse ollut siellä raskaana ja kivaa oli, vaikkakin kärsin pahoinvoinnista, mikä ei ravintolassa syödessä tietysti aina ollut kivaa ;).
Jos Eteläinen Eurooppa kiinnostaa niin menkää Bilbaoon tai Jereziin Espanjaan.
No tottakai on, mutta lähinnä ajattelen, ettei saisi niin helposti esim. turistiripulia jossain egyptissä. Ja sikälikin olisi hyvä, että maa olisi turvallinen kaikinpuolin. Jonnekin vain tekisi mieli ja kaipaan irtiottoa. Jos en tule raskaaksikaan, niin kaipaan edes jotain piristettä mitä odottaa.
ap
itselleni on tullut 3 eri ravintolasta, joista yksi on vielä varsin hyvätasoinen! Ikinä en ole ulkomailla saanut mitään vatsapöpöä raskaana tai muuten vaan ollessani.
meidän piti lähteä tänä talvena reissuun, mutta yllärinä tullut kaksosraskaus "sotki" lomausuunnitelmat. Vielä raskauden todettuamme olimme lähdössä jonnekin, mutta alkuraskauden megakamala pahoinvointi ei innostanut lähteämään mihinkään.. Nyt kun olo on parempi, on sitten ollut ennenaikaisia supisteluita sun muuta mukavaa. No kerkiää sitä matkustamaan, mutta meidän loma on sitten kahden yön hotelliloma lähikaupungissa ;)
Yksi asia mitä mietin pitkään lomaa suunnitellessa, oli ruokailu. Vaikken ole todellakaan mitenkään hysteerinen, niin toksoplasmoosin vaara esim. Kreikassa on kuitenkin aika suuri. Viininystävänä, raskaana ollessa, ruokailu olisi ollut se "minun juttuni". Toksoa vältellessä olisi sitten ravintoloissa jäänyt syömättä ihanat kreikkalaiset salaatit jne. No voihan niitä tehdä itsekin huoneistossa, mutta kyllä minulla Kreikan ja Italian matka jäi pois vaihtoehdoista juurikin tuon herkuttelun rajoittamisen takia.
Me mietimme lopulta Espanjaa, siellä kuitenkin tapaksia voisi syödä, sekä ihania lämpimiä ruokia. Tai sitten joku upea kaupunkiloma, taidetta, hyvää ruokaa ja shoppailua.
Toivottavasti pääsette lähtemään jonnekin lomalle. Tahdoin vain tuoda ilmi miten meidän lomasuunnitelmien kävi :D
Onnea myös raskautumiseen, kyllä tämä aina lomamatkan voittaa..
Se kiinnostaisi mua kovasti. Mitä pitää jättää syömättä? Mutta varmaan pizzat ja pastat suht turvallisia? Ei tuolla ainakaan liian kuuma keväällä/alkukesästä ole.
Jos tulisin heti raskaaksi, olisi raskaus n. puolivälin hiukan paremmalla puolella, korkeintaan viikolla 28. Ja jos taas en tule heti raskaaksi, niin paljon vähemmän ois viikkojakin. Lentoaika on vain n. 3 h.
ap
edes ilman raskautta. Eikös jokaisessa maassa ole myös niitä raskaana olevia naisia?