Isovanhemmat omivat vauvani!
Avaudun, koska en kehtaa tilittää miehellenikään. Eli minua ärsyttää suunnattomasti isovanhempien vouhotus - heti, kun hyökkäsivät synnärille meitä katsomaan, alkoivat jo varailla, että ottavat vauvan sitten hoitoon. Toki, mutta ajattelin että joskus isompana.
No nyt ollaan oltu kuukausi kotosalla ja tänä aikana anoppi on pimputtanut ovikelloa joka toinen päivä ja soittanut joka päivä. En saa edes nukkua univelkaani, kun aina puhelin soi... jollen vastaa, tulee ovelle. Kinunnut jo monesti, että ottaa pojan heille tai lähtee lenkille (näyttelemään muille tuttavilleen).
Hän ei ymmärrä, että imetän ja sen vuoksi en voi olla vauvasta kauaa erossa. Enkä halua. Enkä tahdo antaa häntä tuolle yli-innokkaalle muijalle, sillä haluan tutustua omaan lapseeni ensin itse. Olen vedonnut sikaflunssan mahdollisuuteen, etten halua altistaa poikaa sille, mutta kun rokotekin on jo kuulemma otettu, niin....
Hassua, että koen näin, mutta -. Omat vanhempani asuvat kauempana, mutta kyllä he soittelevat myöskin joka päivä. Alkaa ottaa päähän tämä puhelinpäivystys. Miksi kaikkien on pakko soitella???
Kommentit (77)
kerrot miehellesi tilanteesta. Ei syyllistäen. Vaan tyyliin "minusta tuntuu jne"
ensinnäkin se on TEIDÄN vauva, sinun ja miehesi, ei pelkästään sinun.
Ja sitten. En ymmärrä, miksi et voi ystävällisesti sanoa mummille vaikka "Ihanaa, kun olet kiinnostunut lapsesta, saat kyllä hänet varmasti hoitoon joskus muutaman kuukauden kuluttua. Nyt haluaisimme kuitenkin itse tutustua häneen ensin."
Ja sitten soittelijoille ja muille sanot, että on pakkoa nukkua, heippa vaan. Soittelet sitten takaisinpäin kuin jaksat.
Kannattaa kyllä olla väleissä, luultavasti tulet tarvitsemaan tuota ärsyttävää ämmää vielä - ja suhtautumaan kiitollisuudella hänen avuntarjoamisiin.
Laittakaa nyt jotain rajoja, hyvät ihmiset.
Ja onnea kovasti vauvasta!
itse asettaa rajat tuolle. Sitä ei tee kukaa sinun puolesta.
Itse tiedät parhaiten miten paljon jaksat vieraita ja kuin usein.
Parasta olisi jos miehellesi kertoisit ja miehesi ymmärtäisi ja voisi puhua omille vanhemmilleen!
Varaudu myös siihen että mmieheltä et välttämättä saa tukea ja joudut itse puhumaan apelle ja anopille.
ikävästä mummista, joka pitää äitiä kynnysmattona.
vaan sanoa, että haluatte omaa rauhaa vähän. On sun pystyttävä miehellesi asia sanomaan ja hänen taas on pystyttävä asia sanomaan äidilleen. Tai sinun itsesti. Tai sitten suljet puhelimen ja laitat oveen lapun, älä soita ovikelloa, meillä nukutaan!
jaksaa "painostaa" sillä, että pulloruokki omansa silloin 70-luvulla ja äitiyslomakin oli vain 3 kk ->vauva hoitoon. Ja hyvin kuulemma meni. Mutta minä olen mielessäni ihan vastaan näitä mummin juttuja. Alkaa tosin v*ttaa vähitellen tämä vaikuttaminen.
Kiitos kommenteista, kaipa tässä minustakin löytyy se epäkorrektimpi miniä ;)
ap
lastenhoitoautomaatti, joka hoitaa lasta kun SINÄ suvaitset pyytää..
tarjolla hoitajia, jotka voi tilata hoitamaan tarpeen tullen.
Ei tarvitse mäntin mummon tuollakaan kiristää.
herranen aika sentää! Siis pitääkö sun mielestä ap:n tiodellakin PÄIVITTÄIN päivystää!!? Voi tauti miten ihmeessä te ihmiset ajattelletta?? Kyllä kai ap:lla saa olla muutakin elämää kuin anoppi. Ei kenenkää tarvi päivittäin vastata ja olla tekemisissä jos ei jaksa.
Mummi voi käydä harvemmin. Sukulaisia ei valitettavasti voi valita. Onneksi seuran voi.
Jos lapsesi ei haluaisi että tulet katsomaan hänen vauvaansa. Oliko itselläsi hyvät välit isovanhempiisi? Jos oli, niin ethän evää tätä suurta rakkautta lapseltasi.
Olisit kiitollinen että lapsella rakastava isoäiti. Se on kuule suurempi rikkaus kuin mitkään tavarat.
Nyt pienenä, kun isoäiti kiintyy lapseen, niin siitä on sinulle ja lapsellesi paljon iloa tulevaisuudessa.
Älä ole itsekäs, ajattele lapsesi tulevaisuutta!
sanot suoraan että ennen ollut ennen ja nykyään tehdään aikalailla erilailla asiat. Sano myös että tottelet neuvolatädiltä saatuja ohjeita ja syötät ihan rintamaitoa :)
jaksaa "painostaa" sillä, että pulloruokki omansa silloin 70-luvulla ja äitiyslomakin oli vain 3 kk ->vauva hoitoon. Ja hyvin kuulemma meni. Mutta minä olen mielessäni ihan vastaan näitä mummin juttuja. Alkaa tosin v*ttaa vähitellen tämä vaikuttaminen.
Kiitos kommenteista, kaipa tässä minustakin löytyy se epäkorrektimpi miniä ;)
ap
selviää niin mieli muuttuu mummon avun suhteen.
lastenhoitoautomaatti, joka hoitaa lasta kun SINÄ suvaitset pyytää..
etes pyytäs tollasta hoitaa jos noin sekasi on että päivittäin häirittee.
Ja en kyllä ole anopin apua koskaa kerjänny ja pyytäny, tulishan tuo mutta hoidetaan ne asiat muuten. Anoppi voi kyläillä.
vaan tässä mummossa joka tunkee toisen kotiin.
Ei tuollaisen mummon hoitoapua kukaan tarvitse, nyt tai myöhemmin. Turha luulla itseään korvaamattomaksi.
LUONNOLLISTA että äiti haluaa olla vauvan lähellä!! Hyvin luonnollista ja minusta normaalin äidin reaktio!! Tottakai se mieli voi muuttua kun lapsi kasvaa. Tilannehan on aivan eri sitten. Ny on kyse kk ikäisestä vauvasta, joka on rintaruokinnalla!! MIettikääpäs hetki.
On eri antaa mummille 4v kuin ihan pieni vauva joka syö vain rintaa! Ja tarvii äitiä lähelleen. Ja äiti tarvii myös vauvan, näin se luonto hoitaa et vauva pysyy hengissä.
selviää niin mieli muuttuu mummon avun suhteen.
Voihan sitä nätisti asiasta sanoa, ei kai kaikesta tarvitse ensimmäisenä vetäistä sitä hernettä nenään?
Ei sinun ole pakko vauvaasi anopille antaa, hetkeksikään, jos et halua. Eikä vastata puhelimeen. Sinä ja miehesi päätätte, miten vauvaa hoidetaan. Jos haluat olla oikein höveli, voithan sanoa että tulet mukaan näyttämään vauvaa anopin ystäville, mutta ei sinun tarvitse antaa vauvaa anopille jos se tuntuu pahalta.
vaan tässä mummossa joka tunkee toisen kotiin.
Ei tuollaisen mummon hoitoapua kukaan tarvitse, nyt tai myöhemmin. Turha luulla itseään korvaamattomaksi.
Voihan sitä nätisti asiasta sanoa, ei kai kaikesta tarvitse ensimmäisenä vetäistä sitä hernettä nenään?
mummi on niin pösilö ettei sievä puhe auta? JA ei ota kuuleviin korviin?
mummi on niin pösilö ettei sievä puhe auta? JA ei ota kuuleviin korviin?
Aseta rajat. Anopille on sanottava suoraan, joko sinä tai miehesi, että tuo tuntuu tunkeilulta, ja että haluatte olla rauhassa välillä. Meillä oli samaa anopin kanssa esim. ristiäisissä. Hän "varasti" vauvan ja vei kauas minusta, kuvautti sukunsa keskellä jne. Ymmärrän kyllä, että vauvaa pidetään sylissä ja halutaan kuvia ym. mutta molemmat osapuolet tuntevat eron siinä, hoidetaanko sylittelyt ym. yhteisymmärryksessä ja hyvässä hengessä, vauvankin parasta ajatellen, vai tuollaisella omimismentaliteetilla. "Vauva on myös minun, minä päätän hänestä nyt". Myös oman äitini suhteen oli havaittavissa kuvaamaasi yliaktiivisuutta jo esikoisen kohdalla.
Kun meille syntyi toinen, homma ärsyttäväksi. Kun mummo oli meillä käymässä tms., hän todellakin OMI esikoisen itselleen. Eli minä en saanut tehdä esikoisen kanssa mitään, en pukea, en suunnilleen sanoa sanaakaan, kun mummo oli toistamassa asiaa tai tunkemassa väliin. Vauva oli minun ja esikoinen hänen. Lopulta ärähdin asiasta, ja silloin ehkä hänkin vasta itse ymmärsi, millaiseksi oli asiassa menty.
Eli suoraa puhetta ennenkuin omat hermot menevät.