Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diagnosoikaa minut.

Vierailija
18.11.2009 |

Nainen, 27 vuotta. Perusterve.

Oireet:

nivel-/lihaskivut

matala Hb

pahoinvointi

oksentelu

väsymys/uupumus

alakuloinen mieli/masennusta/mielialan heittelyä

mustelmia varsinkin raajoissa, ilman mitään ilmeistä syytä

TSH on 0,96 ja T4-V on 14, joten molemmat kilpirauhasarvot ovat aivan mainiot. Tuöehdusarvot ei koholla.

Mikä ihme minua vaivaa? Rupeaa menemään usko omaan pääkoppaan terveyden lisäksi. Lääkärillä olen käynyt, hän on otattanut juuri kilpirauhaskokeet, pienen verenkuvan ja tulehdusarvot. Nyt on laittanut lisää kokeita, mm keliakia ja helikobakteeri.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensa pelkastaan raajojen mustelmat ovat "normaaleja", mutta jos esim. selkaan ilmestyy ilman syyta mustelmia, kyseessa voi olla erilaiset hyytymishairiot (ja asiaa hematologille niiden selvittamiseen). Itsellani tuli mm. selkaan housujen vyosta (ei erityisen tiukasta) mustelma ja taustalla oli hyytymishairio (joka havisi ajan kanssa). Syotko/oletko syonyt jotain laakkeita (reseptilla tai ilman)? Tulehduskipulaakkeet (aspiriini erityisesti) voivat vaikuttaa hyytymiseen, kuten myos monet muutkin laakkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-millaiset elintavat? alko? tupakka? ravinto? liikunta? elämäntilanne?

-Entä natrium/kalium -arvot?

-masennus?

-huono yleiskunto?

-jos ei noissa mitään ongelmaa, niin mars sisätautilääkärille.

Vierailija
4/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä paracetamolia mutta myös ibuprofeenia noihin nivelkipuihin. Raajoissa suurin osa mustelmista. Mitään sen kummempaa reseptilääkettä en syö kuin Sertralin (annostus 50mg/pvä).

Vierailija
5/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos syot sita saannollisesti ja lisaksi jos laakitys yhteensa kuormittaa paljon maksaa, se voi myos vaikuttaa hyytymiseen. Tosiaan jos mustelmat ovat lahinna raajoissa, se ei ole niin huolestuttavaa kuin jos niita olisi muualla (kaikki me kolhimme raajojamme jopa huomaamattamme). Eli ehka tuo mustelmataipumus selittyy talla. Kaikkien mainitsemiesi oireidenhan ei tarvitse valttamatta liittya yhteen.

Vierailija
6/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tupakoi

Ravinto lähinnä kasviksia, lihaa, pähkinöitä, marjoja, juustoja, kananmunia. Välillä tulee syötyä hiilihydraattipitoisesti ja silloin ruokavalio on todella huono (eli runsaasti karkkia, keksiä, pullaa, vaikka mukaan mahtuu myös se ruisleipä, siinäpä samalla syy karppaukseen).

Liikuntaa yritän lisätä koko ajan, vaunulenkkejä lasten kanssa teen, salijäsenyys on ja sinne raahaudun kun pystyn ja jaksan.

Elämäntilanne: pari pientä lasta, kertonee kaiken

natrium/kalium: ei tietoa

masennus: ei mielestäni ole juuri nyt ainakaan tyypillisin oirein

Yleiskunto on huono, koska vaikka yritän olla miten aktiivinen, tuntuu siltä että kunto ei vaan nouse.

Hmmh. Noissa on ongelmia. Parhaillaankin yritän skarpata, koska tiedän itsekin että parantamisen varaa on. Liikunta, rutiinit, pitää se oikeanlainen syöminen.

Kiitos viesteistä. Taidan tehdä niin että yritän vain parantaa elämäntapojani, ja annan lääkärin pohtia missä on vika ja onko vikaa yleensäkään. Vaikkakin mietityttää vielä että mikä vaivaa ja missä, niin ei se ainakaan paremmaksi tule valittamalla.

Vierailija
7/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina vain kuullut Aspiriinista. Tämä selittynee varmaan tällä, taidan vaihtaa kokonaan paracetamoliin, mahankin vuoksi. Ja tosiaan, kaikkien oireiden ei tarvitse liittyä yhteen, listasin vain kaikki mitkä mieleen tuli koska en tosiaan tiedä mikä kuuluu yhteen ja mikä ei.

Vierailija
8/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sertralin voi aiheuttaa mustelmaherkkyyttä mutta ibuprofeiini kyllä selvästi todennäköisempi syy. Onko runsaat kuukautiset? Maitotuotteet ja tee heikentävät raudan imeytymistä, C-vitamiini parantaa, selittyisikö raudanpuute näillä. masennus tekee tosi monenlaisia oireita. Hyötyisit hyvän yleislääkärin arvioinnista:)

Vierailija
9/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hirveän hajamielinen ja huonomuistinen olen myös.

Vierailija
10/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pernisiöösistä anemiasta, mutta siinä esiintyy normaalia isompia punasoluja, minun punasoluni ovat PVK:n mukaan liian pieniä tilavuudeltaan.

Vierailija
12/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ainakaan maininneet trombosyyttiarvon olevan liian matala.

Vierailija
13/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mamman epätoivoinen luulosairaus.

Vierailija
14/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kahvin juonti

Vierailija
15/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olen saanut mieleni avulla aikaiseksi matalan Hb:n? Entä sellaiset nivelkivut että en saa nukuttua? Sen että pahimmillaan oksennan joka päivä pahoinvoinnin vuoksi?

Olen tosin kyllä itsekin taipumassa pian luulosairauden puolelle.

Ylipainoa ei ole paljon, kahvia juon mukillisen päivässä.

Vierailija
16/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on esiintynyt vuosia. Tänä aikana olen asunut useammassa eri osoitteessa.

Ja niin, en ole raskaana.

Vierailija
17/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat ap ainakin Hb:n nousemaan rautatableteilla että menes apteekkiin ostamaan ja tämän jälkeen sulla sitten loppuu myös tuo väsymys/uupumus.

Mustelmia tulee itsekin vaikken edes paljon kolhisi paikkoja mihinkään eli oot vaan herkkä kuten minä mustelmille :)

nivel-/lihaskivut voi olla oire että tuut kipeäksi.

Näin muutamalla kaverillani ja miehelläni jos ovat sairastumassa niin tietävät kun kuume nousee jos niveliä ja lihaksia särkee.

pahoinvointi ja oksentelu niin syötkö miten hyvin? Jos ruoka jää vähäiselle niin voi olla että huono olo tulee melko äkkiä ellet sitte ole raskaana :)

Vierailija
18/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinvointi ja oksentelu johtuivat masennuksesta. Alakulo/masentuneisuushan sinulla yhtenä oireenakin oli. Kaikenlaiset kivunkin tuntemukset lisääntyvät, kun ahdistaa eikä ehkä jaksa pitää itsestään huolta niin hyvin kuin pitäisi.

Vierailija
19/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se muuta tarvi. Nimim. kokemusta on

Vierailija
20/24 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia/

Kaikkien oireiden ja erityisesti mahavaivojen ja alhaisen hb:n vuoksi kannattaa mennä lääkäriin. Oletko allerginen jollekin? Onko keliakia kokeet otettu? Onko hyytymistekijät tutkittu?

T: hyytymisongelmainen fibromyalgikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän