Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*^* LOKAKUUN PÄIVÄNSÄTEET 2009 *^*

05.01.2009 |

Uutta ketjua, kirjoitan myöhemmin lisää :)

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lokakuiset! Oltiin tiputtu toiselle sivulle, missäs kaikki luuraa?

Meidän tyttö on tällä viikolla käynyt parin tunnin jaksoja totuttelemassa hoitotätiin. Mulla alkaa työt ensi maanantaina, ranskalaiset on ihan hulluja kun niillä on näin järjettömän lyhyt äitiysloma täällä. No, ainakin toistaiseksi totuttelu sujuu hyvin, tyttö hymyilee ja juttelee hoitajalle kovasti, ja myös nukkuminen ja syöminen hoidossa onnistuvat. Joka kerta haettaessa on ollut rauhallinen ja tyytyväinen. Eri asia on sitten ÄIDIN totuttelu, se on ainakin vielä ihan vaiheessa... Snif.

Minkä ikäisenä teille on suomalaisessa neuvolassa suositeltu kiinteiden aloitusta? Täällä taidetaan suositella 4kk iästä alkaen. Ja aloittavat joko vihanneksista tai hedelmistä, lastenlääkärin "koulukunnan" mukaan. Tyttö täyttää kohta 3kk ja herää öisin 0-1 kertaa syömään (plus joskus pitää viedä tutti), auttaisikohan kiinteä iltapala yöunia?

Alennusmyynneissä on tullut luuhattua, täällä on aika hyvät alet, usein koko kauppa 30-60 prosentin alennuksessa. Lastenvaatteita olen tullut ostaneeksi ison pinon, vaikka tuntuu että kaappi on jo täynnä käyttöönottoa odottavia vaatteita... Mutta kun ne on niin söpöjä, ja lapselle on kiva ostaa kun ei tarvitse vaivautua sovittamaan!

Vierailija
42/56 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisempaa ollut nyt täällä...

-Cerise: täällä suositellaan täysimetystä 6kk, sen jälkeen kiinteiden aloitus, mutta ilmeisesti rintamaito pääasiallinen ravinto vuoden ikäiseksi (korjatkaa, jos olen väärässä?) ja mikäli ei täysimetä, niin kiinteiden aloitus 4-6kk. Minä en siis imetä ja ajattelin, että aloitellaan tuossa kuukauden päästä, koska meillä menee ihan järkyttävät määrät tuota korviketta. Joel vetäisee lähes aina sen 2dl kerrallaan ja päivällä 2-3h välein. No, eipä sitten tosiaan yöllä mene ollenkaan, niin se tasaa sitä.

Meillä oli eilen 3kk neuvola. Joel ei ONNEKSI ollut piikistä juuri moksiskaan, ovathan nuo niin ohuita ja teräviä nykyään. Ei siis oikeastaan edes hokassut sitä, kun täti pisti, mutta ilmeisesti se aine sitten kirveli, niin sitä huusi hetken. Yön nukkui taas hyvin, eikä onneksi tullut ongelmia siitä! Neuvolan terveydenhoitajakin sanoi "hyvin meni, äiti oli reipas" :D Olin ehkä niin kärsivän näköinen, kun hän sitä rokotetta valmisteli siinä.. Vaikka olen itsekin hoitoalalla, eikä minulla ole mitään piikkikammoa, niin silti inhottavaa, kun pientä pistetään. :( Joelin mitat: 63cm, 7215g. Eli aika hurja kasvupyrähdys, mutta viime neuvolassa olikin tullut vähemmän.

TH sanoi Joelin ihosta, että hän epäilee maitoallergiaa?! Joelilla on siis naama ihan punainen ja kuiva, päänahka karstainen, polvi- ja kyynärtaipeet kuivat ja punakat ja kaulan poimut punaiset myös. Pidin tuota ajatusta silti vähän kaukaa haetulta, koska Joelilla ei ole mitään muita oireita, kakka on normaalia, ei pulauttele juuri yhtään, ei kitise ikinä, jollei ole nälkä tai väsy, nukkuu yöt läpeensä ja hän on kasvanut hirmuista vauhtia! Kun siis luin noita maitoallergian oireita vauvalla, niin siellä oli nuo iho-ongelmat, itku ja huuto, ripulointi, oksentelu, ei kasva, ei nuku jne. Mutta kaippa sitä voi olla lievempääkin mallia, joka oireilee sitten vain iholla. Hyvähän se on tutkia kuitenkin :) Esikoisella huomenna 5v. lääkärintarkastus ja th käski ottamaan Joelin sinne mukaan ja epäili, että lääkäri varmaan laittaa sitten lähetteen keskuslastenneuvolaan ja sieltä homma sitten etenee...

Niin, esikoinen huomenna 5v. :( Viikonloppuna sitten synttärijuhlat. On kyllä kertakaikkisen haikeaa... Olen juuri tällainen itkupilli-äiti, joka jää varmaan koulun pihallekin vollottamaan sitten aikanaan :D

Onko kenelläkään muuten mitään hajua noiden erityiskorvikkeiden hinnoista? Olen ymmärtänyt, että ne ovat älyttömän kalliita! Ja saako sen KELA-korvauksen suoraan siinä apteekin kassalla kela-kortilla, kun niitä ostaa, vai pitääkö ne ensin maksaa ja jonkun kuitin ja kaiken maailman lomakkeiden kanssa hakea? Noista kelan jutuista ei ikinä tiedä...

Joel kääntyy kyljelleen, mutta siinä ottaa sitten se käsi vastaan, eikä pääse eteenpäin. Se vaatisi vain pienen potkaisun jalalla, eiköhän se sieltä ihan näinä päivinä onnistu! :)

Laihdutus-kuulumisia: Kävimme viikonloppuna anoppilassa ja pääsin kunnon vaa'alle. Olin laihtunut 2kg! Tavallaan ihan itsestään, en kyllä todella harrastanut mitään liikuntaa tuossa joulun alla, päinvastoin söin ihan älyttömän paljon, enkä mitään dieetti-ruokaa! Minulla on kyllä taipumusta tällaiseen tunnesyömisen vastakohtaan, eli kun menee huonosti, tai on sydänsuruja, niin olen syömättä. Minä vain kertakaikkiaan unohdan ja sitten, kun tulee päänsärky, väsyttää ja pyörryttää, niin alan miettimään, että koskas muuten viimeksi... Meillä oli TODELLA vaikea jakso tuossa ennen joulua ja se kesti oikeastaan eiliseen asti, kun saatiin puhuttua kunnolla asiat halki ja nyt näyttää taas paremmalta. Ilmeisesti tämän paaston aikana mahalaukkunikin on pienentynyt niin, että tulen täyteen paljon pienemmästä määrästä ruokaa nykyään! Ongelmani on juuri ollut nuo annoskoot, ei niinkään mitä syö, vaan kuinka paljon. Mites teillä muilla menee? Ajattelin nyt ensi viikosta alkaen (niin taas, aina se on huomenna ;)) alkaa harrastamaan sitä liikuntaa taas, ettei vain lauhdu vaan kiinteytyisi myös. Nyt siis 172cm/78kg, 13kg vielä ihannepainoon...

Eipä tässä kai muuta tällä kertaa, täytyy alkaa hieman suunnittelemaan noita synttäri-juhlia. Ja ehkä vähän taas vaihteeksi siivotakin... Kirjoitelkaas äiskät ahkerammin! ;)

Lillian ja Joel 3kk

!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=0bc3c20a-e212-11dd-a536-…!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onnea kaikille laihtuneille! Täällä se on vasta haaveissa, josko huomenna aloittaisin...

Eilen tuli täyteen 3kk ja käytiin neuvolassa. Mitat olivat 6.050 / 52.5. Ihan hyvin neiti kasvaa rintamaidolla kauheasta pukauttelusta huolimatta. Meillä kans neuvolantäti vähän varoitteli mahdollisesta allergiasta, kun yhdistää sairaanloissen pulauttelun, pitkän kakkavälin ja ilmavaivat. Sovittiin, että aloitellaan maistella kiinteitä jo 4kk iässä tai vähän aiemminkin, jospa se auttaisi maha-oireisiin. Onko kenelläkään kokemusta? Mitään iho-oireita ei ole. Ajattelin, että kokeilisin itse maidotonta dieettiä, mutta silloinhan en saa syödä juuri mitään????. Itsellä on laktoosi-intoleranssi ja olen tottunut vähälaktoosisiin tuotteisiin ja opetellut syömään paljon juustoa, koska maitoa en juo. Mitähän sitä tekisi?

Eilen saatiin myös rokote ja neiti "mulkaisi" terkkaa pahasti ja antoi kunnon ääninäytteen=).

Terkka kehui tyttöä jänteväksi. Onkin muutaman kerran kääntynyt vatsalle, mutta toinen käsi jäänyt mahan alle. Osaa jo hienosti pitää leluja kädessä ja viedä suuhun jyystettäväksi. Isoveljelle tuli alahampaat näillä main!!

Kumpa saisi nukkua yöt.....

Vierailija
44/56 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Olimme tänään 3kk neuvolassa. Tyttö painoi 5,730kg ja 60cm. Pituus vähän yllätti, kun ei ollut kasvanut kuin 1cm viimekertaisesta (3 viikkoa sitten). Th sanoi kyllä tuon olevan ihan hyvä ja normaali.

Piikki tuli pyllyyn ja huuto oli melkoinen. Th sanoikin, että "tuo ei ole enää itkua vaan hän on vihainen". Väsymys siihen vielä päälle niin kyllä uni maitto neidille vaunuissa. Kävin apteekista jo ostamassa panadol 60mg ja annan yötä vastaan varmuuden vuoksi, jos vaikka rokote vaikuttaa jotenkin.

Meillä nyt näin varovasti sanoen alkaa toivottavasti pikku hiljaa yöt rauhottumaan. Viime yönä neiti nukkui ensin 20-0.45 eli ihan hyvä pätkä. Seuraavan kerran söo vasta aamulla klo 5.30. Puoli kolmen aikaan yöllä oli lieviä masuvaivoja, jotka meni onneksi suht helpolla pois. Ei tarvinnut tyttöä sängystä nostaa, tutti auttoi. Puoli kuudesta sitten nukuttiin vielä puoli kahdeksaan, jolloin oli muutenkin pakko nousta kun esikoinen vietiin päiväkotiin.

Omenaa annoin tässä toissa iltana ja se olikin viimeinen kerta vähään aikaan omenaa. Siitä tuli ihan järkyttävät ilmavaivat, joita sitten huudettiin illalla 1,5h. Neuvolassa sanoivatkin, että omenasta saattaa joillekkin tulla pahojakin ilmavaivoja. Ei myöskään suositellut meille ihan heti banaania ja mangoa, myös nuo voivat aiheuttaa ilmaa masuun. Sanoi, että luumu, mustikka ja persikka olisivat varmaan kaikkein turvallisimmat. Meillä on syöty jo porkkanaa ja päärynää ja nuo näyttävät sopivan. Luumua sai tänään ja vatsa ainakin toimi!

Nyt menen vähän viihdyttelemään tyttöä, ennen päivän vikoja tirsoja.

Tarita ja Vera

Vierailija
45/56 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeita mittoja lokakuisten kolmikuukautistarkastuksista... Saas nähdä miten täällä, ensi viikolle pitäisi muistaa varata aika pediatrille. Kaksikuukautistarkastuksessa paino oli 4,4kg. Piikit on taas tulossa peppuun, pitääpä alkaa äidin valmistautua tytön koitokseen :-)

Meillä on totuteltu tällä viikolla hoitotätiin, ja toistaiseksi se ainakin sujuu tosi hyvin (koputan puuta). Mennessä vauva hymyilee ja kujertelee tädille, ja kotiin haettaessa tunnelma on aina ollut rauhallinen, joko tyttö on ollut nukkumassa tai sitten sitterissä tai leikkimatolla seurustelemassa. Hoitotäti vaikuttaa varmaotteiselta ja hellältä. Luulen että rankinta tää on mulle itselleni, ilman vauvaa vain haahuilen enkä osaa tehdä mitään järkevää.

Ensi viikolla siis paluu töihin, voi apua...

Vierailija
46/56 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin siis 4kk lääkärineuvolassa, pituutta oli 58cm ja painoi 4.8kg, pienen pienenä edelleen kasvaa mutta antaa kasvaa vain =o)

Toista rota-rokotetta en vielä laitattanut kun on ollut yskässä ja nuhassa, käydään se sitten ensi viikolla kun on siskon 5v neuvola.

Soseita olen Iidalle antanut viikon verran, maissia ja persikkaa, ilmavaivat ovat selvästi helpottuneet ja nukkuu paremmin. Vaikka kerta määrä ei ole kuin 1/4 prk, enkä ole kuin kerran päivässä antanut, niin muutos on huima! Ennen heräili päiväunilla 1/2-1h välein ja sai nukuttaa uudelleen niin nyt nukkuu 2-3h yhteen menoon ja yölläkin 3-5h. Tai sitten on oppinut talon tavoille ;o)

Nyt on Iida alkanut viihtyä lattialla, muutaman kerran on päässyt mahalleen kääntymään, nyrkkejä imeksii ja leluja huiskii ja kiinni tarttuu. Jokeltelu on muuttunut kiljahduksiin ja on itsekin ihmeissään omista äänistään.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Vierailija
47/56 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella aikaisin joudut palaamaan töihin. Hyvä hoitopaikka ja mukava hoitotäti onneksi helpottaa äidin tuskaa. Isomman tytön kanssa aikanaan tajusin vasta ensimmäisten varahoitokokemusten jälkeen miten ihanan perhepäivähoitajan saimme.

Täällä ei vieläkään kääntyillä eikä oikein osata tarttua esineisiin. No, kaikki aikanaan. Kunpa vain oppisi olemaan vertailematta muihin vauvoihin. Isompi tyttö oppi kaiken todella aikaisin, ja pelkään lataavani liikaa odotuksia tähän toiseen...

Niin no, auto on korjauksessa ja ollaan täysin julkisten varassa. Onneksi saan vaunujen kanssa matkustaa ilmaiseksi, ja pääasiassa julkisilla kuljenkin, mutta isommille kauppareissuille lähtisin mieluiten autolla. Vaunujen alakorin maksimikuorma 5kg kun tulee jo muutamasta maitopurkista täyteen. Hieman kärjistettynä :) Ja ostin melkein satasen juoksulenkkarit alennusmyynnistä. Hullu hinta, mutta nyt ei ole lenkkaritkaan syynä miksei voisi lenkille lähteä. Ja pakko tässä kohta on muutenkin jotain liikuntaa tehdä, vatsalöllö ei muuten lähde pois. Jumppaankaan en päässyt, kun puski pientä flunssanpoikasta päälle. Ensi viikolla sitten on ihan pakko mennä.

Vierailija
48/56 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tarvitaankin nyt, työt alkaa maanantaina ja mun mieli on niin maassa kuin vain voi... Täysin outo haahuileva olo ilman vauvaa. Kaiken lisäksi mun maidontulo on loppumassa, eli tässä on nyt samaan aikaan hoitoon totuttelu, imetyksen lopahdus ja töihin paluu :'( Vähän liikaa ainakin mulle, tyttö näyttää voivan ihan hyvin.

Mulla on meneillään lantionpohjalihasten kuntoutus, lääkäri määräsi kymmenen kertaa kuntoutusta. Ihan rutiinia täällä. Se vain jäi mietityttämään, että täällä on ihan totaalinen liikuntakielto noin 3kk synnytyksen jälkeen, siihen asti että kuntoutus on käyty läpi. Kävellä saa, muttei juosta, jumpata, tanssia, uida... Suomessa ei taida olla moista? Kuntouttajakätilö sanoi ettei missään nimessä saa tehdä vatsalihaksia, jumpata tai tehdä mitään missä lantionpohjalihaksiin kohdistuu painetta ennen kuin ne lihakset on vahvistettu uudelleen.

Vierailija
49/56 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Cerise niitä lantionpohjalihaksia siellä Ranskassa kuntoutetaan? Täällä siis lyödään vaan ohjelappuset käteen ja sanotaan et kandee tehdä. Ja lapsivuodeosastolla oli vapaaehtoinen fysioterapeutin luento, joka tunnin puhui siitä miksi kannattaa treenata. Taisi tästä ennenkin olla puhetta, mutta just tuo fysioterapeutti sanoi ettei tavallisia vatsalihasliikkeitä saa tehdä niin kauan, kuin vatsalihasten välissä on rako. Jumppaan ym harrastuksiin saisi palata sitten, kun pystyy tekemään 10 haarahyppyä täydellä rakolla, yskäisy joka hypyn välissä.

Kuulostaa varmasti tyhjältä puheelta, mutta kyllä se tyttö hoitotädin kanssa pärjää. Itsellesi varmasti vaikeinta ainakin alkuun.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Vierailija
50/56 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tiistaina meillä oli neuvola ja tyttö kasvaa hyvin rintamaidolla, mitat olivat 61,8 cm ja 6280 g. Neiti kääntyilee, tarttuu leluun ja ponkaisee itsensä suorille jaloille käsistä nostettaessa, veljensä tapaan kovin jämäkkä tapaus on. Sai rokotteen myös, mutta ei ollut moksiskaan, eikä siitä oireitakaan tullut.

Yöt ja unet kaikkiaan ovat olleet viime aikoina kovin rikkonaisia. Kahdesta yösyötöstä on siirrytty lukemattomiin ja en tiedä vaivaavatko hampaat vai mikä on (esikoiselle tulivat ekat hampaat 3,5kk iässä). Varsinaiseen nälkään ei kyllä herätä. Omat yöunet ovat olleet tosi vähissä jo viikon, mutta eiköhän tämä tästä taas jossain vaiheessa.

Meillä alkoi vauvauinti ja esikko (1,5v) ja tyttönen uivat samassa ryhmässä, oikein ihana harrastus on. Esikoinen oppi viime kerralla menemään itse uimarenkaan avulla, kyllä äiti oli ylpeä!

Oma kuntoilu on alkanut. Käyn 2-3 kertaa viikossa jumpassa tai salilla ja vauvajumpassa. Kylläpä tekee hyvää. Paino laskee kovin hitaasti, eikä yhtään voi laihduttaa tai heti näkyy maidon määrässä, joten maltillisesti imetysaika on mentävä, onneksi liikkua sentään voi. Päivittäin ulkoillaan aamupäivä esikon tahtiin tai puuhastetaan muuta mukavaa, iltapäivä ja ilta menee usein enemmän omissa oloissa. Voi kun saisi jonkin rytmin tuolle neidillekin jo pian iltaan,

sellaista meillä, ihania talvipäiviä!

Rouvaii ja tyttönen 3 kk 1 vko

Vierailija
51/56 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katyez, kuvailenpa nyt sitten mitä siellä kuntoutuksessa tehdään, mulla on tosin takana vasta eka sessio kymmenestä.

Ensin kyseltiin kaikenlaista "alapääasiaa": onko virtsankarkailua tai esim. kylvyn jälkeen "holahtaako" alapäästä vettä lattialle, pystyykö pysäyttämään pissasuihkun kesken kaiken, onko tunnottomuutta/kipuja seksin aikana jne.

Sitten olin selälläni makaamassa, kätilön sormet alapäässä ja tein parikymmentä minuuttia erilaisia harjoituksia joissa piti jännittää ja rentouttaa noita eri alapään lihaksia. Hassultahan se tuntui mutta ajattelin että ujostelut pois, eiköhän se kätilö ole uransa aikana tavaraa nähnyt... Ajattelin että käyn kyllä kaikki kymmenen sessiota kiltisti kun kerta ilmaiseksi saa (kuuluu "kela"korvattaviin täällä), suhtaudun siihen ikäänkuin lahjana jonka annan itselleni 60-vuotispäiväksi. Tällä hetkellä ei nimittäin ole mitään ongelmaa mutta useinhan niitä tulee vasta vanhemmiten.

Kätilö muuten sanoi että aika moni jokapäiväinen ele rasittaa turhaan lantionpohjalihaksia, jokaisen naisen pitäisi kuulemma opetella esimerkiksi lukitsemaan lihakset ennen aivastamista tai yskimistä, ja nousta makuuasennosta kyljen kautta eikä vatsalihaksilla. Kuulemma myös jumppatuntien vatsalihasliikkeet on useimmiten "miehiä varten" kehitettyjä ja rasittavat ja heikentävät naisten lantionpohjalihaksia.

Vierailija
52/56 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...joten ajattelin nostaa ja laittaa samalla pari riviä kuulumisia.

Mitäpä muille lokakuisille kuuluu??

Meillä on opittu nukkumaan vaunuissa päiväunet 2kertaa päivässä ; tähän astihan nukuttiin vaan liikkuvissa vaunuissa mutta nyt vedellään hirsiä vaikkei vaunut liikukaan ja n. 2-3 tuntia kerrallaan. Toiset unet aamupvällä ja toiset iltapäivällä. Kolmannet lyhyet (max 45min unet) nukkuu sisällä illemmalla. Meillä myös on opittu nukkumaan omassa pinnasängyssä joten sekin on äidiller ja isälle luksusta. Öisin kyllä syödään 3-4 tunnin välein mutta ihan hyvin oon jaksanut.

Rokotuksesta (3kk) ei suuria oireita tullut. Supon kyllä varuiksi laitoin yötä vasten.

Meidän poikaa ei kääntyminen kiinnosta. Nyrkkejä syö hullun lailla ja kuola valuu. Tykkää seurata kun heiluttelee helistintä...ja tykkää kovasti seurustella. Sitterissä istuessa jo välillä nappaa lelukaaren lelusta kiinni, lattialla ei niinkään.

Tämmöisiä pääpiirteissään.

Kirjoitelkaahan muutkin!

Tanni

Vierailija
53/56 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa Cerise mielenkiintoiselta :) mut varmasti hyvä ainakin siinä mielessä, että tulee tehtyä oikeilla lihaksilla ja saa henk koht opastusta. Musta tuntuu, että mulla ei ainakaan vielä ole kunnolla palautunut, vaikka ahkerasti yritän treenata.

Naistenklinikalla muuten se fysioterapeuttitäti näytti vähän samannäköistä kapistusta, millä yleensä tehdään alkuraskauden ultra ja kertoi että sillä voi mitata lantionpohjalihasten puristusvoiman. Ja samalla kertoi, että paljon on asiakkaita jotka ovat eläneet inkotenssiongelmien kanssa vuosikaudet kun ovat kuvitelleet, että se kuuluu synnytyksen jälkeen asiaan.

Nyt on meilläkin saatu ekat rokotukset. Tosin ei neuvolassa. Mentiin mukaan meningokokki B -rokotetutkimukseen, ja käydään Myyrmäessä rokotetutkimusklinikalla rokotuksissa. Saa siellä sen meningokokin lisäksi yleiset rokotukset + pneumokokin (meniköhän oikein) ja hepatiitti B:n rokotteet, vaikkei riskiryhmään kuulutakaan. Eipä siitä haittaakaan ole. Joudutaan pitämään aina rokotuksen jälkeen 7 päivää "päiväkirjaa" eli mittaamaan lämpö ja merkkaamaan onko ollut iho-oireita, ruokahaluttomuutta, itkuisuutta, ärtyneisyyttä ym. Eli samoja kuin yleiseen rokotusohjelmaan kuuluvista rokotteista voi tulla.

Eilen oli tyttö hieman kärttyisempi ja itkuisempi, mutta kuumetta ei noussut. Ja nyt on viime päivinä vähän alkanut kädet paremmin löytymään ja viihtyy paremmin puuhamatollaan kiliseviä leluja läpsäytellen. Parit ekat naurut on myös kuultu.

No, nyt päikkäriaika ja koirien kanssa ulos. Mukavaa päivänjatkoa ja loppuviikkoa!

Vierailija
54/56 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikken olekaan paljoa aikaisemmin kirjoitellut... mutta aina käyn lukemassa! tannin kirjoitus olisi melkein sopinut mun kirjoitukseksi! Meidän poika just vajaa kolme kk ja nukkuu päivällä kahdet unet vaunuissa, 2-3h kerrallaan. Täälläkin kesti jonkun aikaa ennen kuin oppi nukkumaan liikkumattomassa vaunussa, alussa piti aina olla vauhti päällä. Ja illalla vielä nukkuu omassa sängyssä puoli tuntia-tunti. Yötkin nukkuu omassa sängyssä ja herää syömään vain kerran (ihan luksusta!) kello kahden ja viiden välillä, minkä jälkeen nukahtaa yleensä heti uudestaan :) poika on myös oppinut nukahtamaan omaan sänkyyn illalla, pari kertaa kun käy tuttia palauttamassa suuhun niin yleensä nukahtaa kiltisti. Yleensä laitan peiton vähän niinkun kapaloksi ympärille, se rauhoittaa nukahtamista huomattavasti, muuten pää ja kädet heiluvat hurjasti ja nukahtaminen kestää pitempään...

Kääntymistä ei harrasteta täälläkään vielä, vaikka vähän kyljelle pääsee ja jaloillaa jumppaa hurjasti. Kädet menevät suuhun vähän väliä ja välillä jää leluja tunnustelemaan. Vielä ei tartu leluihin vaikka katseleekin lelukaaren alla pitkäänkin niitä kiinnostuneena. Hymyt ja naurut ovat ihanan sydäntä lämmittäviä ja jutustelusta ei välillä näytä tulevan loppua kun kesken ruokailuakin pitää pysähtyä antamaan lausuntoa ;)

Oma olo on oikein hyvä, olen käynyt pari kertaa jumpassakin :) ihan kiva kun välillä saa tehdä joitain ihan omaakin!

Jaksamisia kaikille kanssasisarille, pitäkää huolta itsestänne ja vaaveista!

T. Sabriina ja poika kohta 3kk

Vierailija
55/56 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa miten nopeasti aika kuluu... Vauva-aika menee aina niin nopeasti ja ennen kuin huomaakaan, juoksee iso taapero jo äidin sylistä leikkimään... :-( NAUTTIKAAMME siis näistä kuukausista täysin rinnoin!

3kk neuvolassa käytiin, tyttösen mitat komeat 65cm ja 7150g :-) Hyvin kasvaa rintamaidolla ja tyytyväinen on. Pentavacista tuli illalla korkea kuume, mutta supon voimin vauva nukahti ihan hyvin yöunille. Seuraavana päivänä ei mitään enää.

Kääntymistä ei meillä edes yritetä ja tyttö viihtyy yleensä ottaenkin huonommin vatsallaan kuin selällään. Olen kuitenkin pitänyt pieniä aikoja vatsallaan monta kertaa päivässä, että tottuisi siihenkin asentoon. Selällään huitoo kovasti ja (ehkä) yrittää tarttua leikkimatossa roikkuviin leluihin. Lähinnä kuitenkin keskittyy seurusteluun, jutteluun ja olemaan iloinen :-) Käsiä syö jatkuvasti, kun tuo tuttikaan ei kovista yrityksistä huolimatta ole vielä kelvannut.

Meillä nukutaan hyvin samankaltaisesti kuin muilla. Yöunet rauhalliset 20-08, toisinaan herää syömään, toisinaan ei. Aamulla tunti-pari verran hereilläoloa ja sitten akta päikkärit ulkona 2-4h, toiset samanlaiset iltapäivällä. Jos tyttö herää toisilta päiväunilta vasta 17 aikaa, ei enää nukuteta kolmansia unia. Jos herää neljältä, otetaan pienet tirsat vielä kuuden maissa. Tyttö nukahtaa unilaulun säestyksellä itsekseen sekä yöunille että vaunuihin.

Elämä tuntuu tällä hetkellä oikein seesteiseltä ja helpolta. Ensi viikoksi pääsemme koko perhe hiihtolomalle Vuokattiin täysihoitoon! Isommat lapset odottavat kovasti talviharrasteita ja uimista ym. mutta äiti eniten sitä valmista pöytää... :-)

Nyt pitää lähteä vaipanvaihtoon, tulee sellainen tuoksahdus tyttösen pöksyistä.

Kirjoittelemisiin!

Vierailija
56/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko vähän avautua meidän kamalasta aamusta? No, ensin esikoinen heräsi klo 6.00 (normaalisti klo 8-9) noiden ihanien aurauskoneiden suloääniin, mitkä jylisivät suoraan hänen ikkunansa alla. Tietenkään hän ei nukahtanut uudestaan, joten hän tuli sitten pyörimään viereeni ja herätti tohinallaan (ja aurauskoneiden avustuksella) myös pikkuveljen. No sitten alkaa aamutouhut, tyttö oli menossa innoissaan päiväkotiin, kun eilen oli meidän kanssa kotona ja taisi olla vähän tylsää (tyttö 5v). Laitoin tytölle vaatteet valmiiksi lattialle, josta hän voi ne itse pukea sillä välin, kun syötän Joelin. No siitäkös riemu repesi:

"Yöök, en halua noita housuja, haluan kauniit housut!" (ihan nätit pinkit kolitsit olivat)

"En halua päiväkodissa puuroa, haluan syödä kotona muroja!" (no tietysti)

"Haluan ottaa pienen pupu-lelun mukaan, enkä mitään typerää isoa!" (päiväkodissa lelupäivä ja tyttö valitsi sen kaikista pienimmän, n. 3cm korkean pupun, joka olisi hukkunut alle viidessä minuutissa)

Ja kaikkia muitakin vastalauseita jokaikisestä asiasta huudon ja itkun kera. Minä sitten yritän jotain perustella samalla, kun syötän Joelia ja kuin ihmeen kaupalla sain molemmille vaatteet päälle ja pääsimme ulos. No, siihen aurauskoneiden meteliin nähden he olivat saaneet yllättävän vähän aikaiseksi! Eli tarvoimme siellä nilkkoja myöten lumessa ja nyrjäytin nilkkani. Onneksi en kaatunut, kun Joel oli kantoliinassa! En kyllä koskaan enää liukkailla keleillä viä häntä siinä! Saimme esikoisen päiväkotiin ja siellä hän oli jo todella hyvällä mielellä. Ajattelin fiksusti, että menempäs nyt kauppaan samalla, kun tässä kerran ollaan (kauppa on samassa rakennuksessa kuin pk). Klo 7.45, ihmettelin, että miksi kaupassa on niin pimeää. No, sepäs aukesikin vasta kahdeksalta ja siinä me sitten lumisateessa seisoskelimme vartin ja yritin pitää Joelin tyytyväisenä. Tästä eteenpäin ei sitten ihme kyllä tullut muita vastoinkäymisiä, mutta oli kyllä kurja aamu! Kiitos, kun sain avautua :D

Joel oli vielä viime viikolla todella kiinnostunut tuosta kääntymisestä ja yrittikin aina kääntyä lattialla ja sängyssäkin. Nyt se ei sitten tässä viikolla ole kiinnostanut ollenkaan, hän ei ole kertaakaan tuossa matolla ainakaan minun nähdessäni edes yrittänyt. No, eiköhän se innostus sieltä joskus sitten löydy! :)

Ajattelin tänään antaa Joelille porkkanaa, saa nähdä miten maistuu. Joel on nukkunut yli kuukauden jo yönsä täysin, mutta nyt muutamana yönä herännyt syömään klo 4-7 välillä. Mietin, että tuo maito ei varmaan riitä enää koko yöksi. Esikoiselle aloin antamaan sitten maissivelliä yötä vasten, mutta nykyään niitä ei kuulemma suositella enää. Miksi? Tietääkö kukaan? Kun olen useassa eri paikassa törmännyt tähän tietoon, mutta missään sitä ei ole osattu perustella...

Noniin, ei muuta sitten tällä kertaa. Hyvää viikonloppua kaikille! :)

Lillian ja Joel, melkein 3½kk