Ulkomailla asuvat, onko H1N1 paniikkia? Otetaanko rokotuksia innokkaasti?
Suomessa on aikamoinen paniikki. Onko samanlaista muualla, esim. naapurimaissa ja kauempana. Kuinka innokkaasti otetaan rokotuksia ja kuinka paljon sairastetaan?
Useampikin kommentti samasta maasta tervetullut sillä moni saattaa kokea asian eri tavalla kuin toinen.
Kommentit (50)
Itse hain rokotuksen lapsille ja sita sai kylla odottaa jonossa tuntikausia. Pojan koulussa on ollut tautia, joten en halua sita meille sita kautta. Itse en ole saanut rokotusta, koska sita viela jaellaan riskiryhmalaisille ja lapsille, eika minulla mikaan kiire sen suhteen ole.
Suomi taitaa tässäkin asiassa olla Euroopan amerikkalaisin valtio. Eipä tämän ketjun mukaan muissa Euroopan maissa paljon rokotusjonoissa notkuta.
Kannattaa miettiä, ovatko iltapäivälehdet kuitenkaan niitä vakuuttavimpia tietokanavia.
Helsingissä olen kolme kertaa käynyt rokotteen hakemassa, enkä kertaakaan ole jonottanut.
Joillain on ihmeellinen tarve painaa Suomea aina alas. Onko se jotain alemmuudentuntoa?
että riskiryhmäläisiä seisotetaan jonossa. Espoossakin 5 tuntia! Kyllä sen täytyy kertoa surkeista järjestelyistäkin kun pitäähän jotain tietoa olla minkä verran alueella asuu riskiryhmäläisiä.
Kiva kuulla kokemuksia ja näkemyksiä muiden maiden rokotusasioista, uutisoinnista ja käytännöistä.
pohjoisessa rokotuskeskukset on oikeasti tyhjiä, 3 ihmistä oli käynyt esimerkiksi maanantaina kun rokottaminen alkoi miljoonakaupungin yhdessä rokotuspisteessä, mutta eivät edes olleet riskiryhmäläisiä joten eivät saaneet piikkiä.
Ihmiset on ihan coolisti, täällä on kait 30-40 ihmistä kuollut siihen (olemme 60 miljoonaa ihmistä) ja pohjoisessa on epidemia, muttei paniikkia lähimainkaan. Ei edes ole "päivän puuheenaihe" koko influenssa.
Raskaanaolevat ja pienet lapset eivät edes saa Pandemrixiä, kun adjuvantin käytöstä raskaanaolevilla ja pikkulapsilla ei ole tutkimustuloksia, toinen rokote saatavilla nyt perjantaina.
Ja miten muiden maiden rokotuskäytäntö, suositellaanko rokotusta kaikille vaikka rokote olisi Pandemrix?
Entä onko pohjoismaissa asuvia kuulolla? Millaisia rokotuskäytäntöjä ja asenteita?
Hollanninkielinen alue on ollut aktiivisempi ottamaan rokotuksia, ranskankieliset skeptisempiä. Ranskassa myös skeptisyys vallalla. Me otimme lapsillemme rokotteet, itsellekin olisin ottanut, mutta vielä ei saanut.
kysyn kuitenkin etta miten saitte rokotteen, ovatko lapset siis riskiryhmaa? meille on sanottu, etteivat rokota jos eivat ole riskiryhmaa, oli ika mika tahansa. nain siis brysselissa.
ei mitään paniikkia, rokotteen saa jonottamatta kaikki halukkaat.
Vahvistan, olen hermona lähinnä luettuani liikaa suomalaisia lehtiä ja palstoja. Itse tosin olen myös raskaana, ja vähän ahdistaa se, ettei sitä rokotetta saa ennen kuin ekan kolmanneksen jälkeen. Mutta siis tosiaan, meno ja suhtautuminen on ihan eri planeetalta kuin Suomessa. Tällä hetkellä vain pieni osa harkitsee rokottamista.
Suomalaisuus on muutakin kuin iltapäivälehdet ja vauva-palsta & Suomi-24.
Viralliset lähteet hyvin rauhoittelevia, eikä todellakaan mitään paniikkia lietsota. Musta tuntuu, että moni kanavoi sen oman päänsisäisen kaaoksen koko Suomea koskevaksi.
Rokotetta suositellaan ja se tarjotaan ilmaiseksi. Onko tämä paniikin lietsontaa? Mielestäni se on hyvin toimivan yhteiskunnan merkki.
Itse olen ottanut rokotteen, samoin otin myös lapsilleni (nuorin kohta 4 vuotta). En silti panikoi tai rajoita elämääni mitenkään.
Itse hain rokotuksen lapsille ja sita sai kylla odottaa jonossa tuntikausia. Pojan koulussa on ollut tautia, joten en halua sita meille sita kautta. Itse en ole saanut rokotusta, koska sita viela jaellaan riskiryhmalaisille ja lapsille, eika minulla mikaan kiire sen suhteen ole.