Ulkomailla asuvat, onko H1N1 paniikkia? Otetaanko rokotuksia innokkaasti?
Suomessa on aikamoinen paniikki. Onko samanlaista muualla, esim. naapurimaissa ja kauempana. Kuinka innokkaasti otetaan rokotuksia ja kuinka paljon sairastetaan?
Useampikin kommentti samasta maasta tervetullut sillä moni saattaa kokea asian eri tavalla kuin toinen.
Kommentit (50)
Mielenkiintoista lukea myös muiden maiden käytännöistä!
Koulutkin pidettiin muutamia päiviä kiinni.
Tamifluta määrätään edelleen kuumepotilaalle helposti vaikkei tautia testatakaan.
Tiedättekö saako sitä "parempaa" rokotetta siellä yksityiseltä kuka vain? Meillä on Ranskan matka edessä ens kuun alussa ja mietin voiskohan rokotteen lapsille ottaa sieltä?
mutta tuskin siä saavat. Rokotukset tapahtuu vielä kutsuttuina niille järjetetyissä jumppasaleissa yms. Mutta eipä niissä ole pahemmin tunkua tosiaan näkynyt! Itse kuulun kahteen ensimmäiseen riskiryhmään, ja kukaan lääkäri ei ole edes ehdottanut rokotusta minulle, pitää nyt katsoa mitä gynis ajattelee ensi viikolla, mutta ainakin alkusyksystä oli ehdottomasti rokotetta vastaan.
Kyllä täällä Ranskassa on (onneksi!) tosi paljon rauhallisempaa kun Suomen keskustelupalstoilla!
Lehdet eivät ole enää useampaan kuukauteen kirjoitelleet koko asiasta. Rokotteen saa omalta yleislääkäriltä, minkäänlaisia jonoja ei ole missään kadunkulmissa. Rokotevastaisia taukkeja Saksassa kyllä riittää, mutta heitä ei ole päästetty medioissa ääneen.
Hävetti kyllä jotenkin oman kotimaan puolesta lukea lehdistä, että siellä pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa seistään tuntitolkulla sateessa jonottamassa ja tapellaan sitten vielä ajankuluksi siinä jonossa. En tiedä, sattuiko tällaista useillakin paikkakunnilla, mutta aika puistattavaa joka tapauksessa.
Rokote ei taida tehdä kauppaansa eli riskiryhmäläiset ovat tainneet siitä enimmäkseen kieltäytyä. En tiedä, missä vaiheessa rokotuksissa ollaan ja moniko on sen sitten ottanut loppujen lopuksi.
Ihan rauhallisesti mennään ja pestään käsiä usein. Myös käsidesit on käytössä esim. tarhoissa ja muissa paikoissa, joissa ihmisiä on paljon. Se on ehkä se näkyvin merkki.
sain lastenlääkärille perustella kun halusin rokotteen lapsille 4 ja 2 v. Heidät rokotettiin kohta 2 vkoa sitten Pandemrixillä. Odotan kolmatta lasta ja lääkärini ei suostu minua saman merkkisellä rokotteella rokottamaan, vaan odottelemme adjuvanttia sisältämätöntä rokotetta joka saapunee viikon sisään.
Täällä harvoin näkee lehdissä mitään juttua sikaflenssusta, vähän aikaa sitten näin tv-ohjelman jossa haastateltiin paria lääketieteen tohtoria aiheesta. Mutta ei mitään paniikkia vaikkakin esikoiseni kindergartenista on tällä hetkellä yli puolet kipeänä ja poissa tarhasta.....
Englanti, Lontoo:
ihmisten keskuudessa sika on jo 'haudattu', piikin saisivat astmaatikot (just kaveri sai lapun että saa jos haluaa, ja miettii nyt mitä tekis) jne riskiryhmät mutta harva tietääkseni on ottanut. ei siitä paljon puhuta tv:ssa tai missään muuallakaan.
itse olen koulussa töissä ja ei täällä mitenkään ihmeellisesti asiaan ole paneuduttu ylemmän tahon puolelta.
Kannattaa jättää Ilta-Sanomat ja Ilta-Lehti lukematta, jos haluaa asianmukaista tietoutta Suomen tilanteesta.
Itse hain itselleni rokotteen kolmisen viikkoa sitten, koska olen raskaana. Edessäni oli pari ihmistä.
Riskiryhmäläiselle hain viime viikolla. Pääsimme suoraan rokotettavaksi.
Isomalle haettiin tänään ja odotettiin 15 minuuttia. Penkillä istuttiin muiden kanssa.
Näin Helsingissä.
siellä ainakin oli taudista paljonkin puhetta.
Desinfioivia saippuoita ja nesteitä oli näkyvillä jne. Lehdissä juttua ja ihmisten keskuudessa asiasta puhuttiin paljon.
Kouluja oli pari ainakin suljettuna jne.
Ehkä tilanteita ei voi verrata eri maiden välillä, kun taudin kulku ei mene ajallisesti samassa kaaressa kaikissa maissa.
On luonnollista, että mediassa puhutaan pandemiasta sen epidemiavaiheessa.
Ja tosiaan, keltainen lehdistö ei kai edusta Suomea?
on ensimmäinen aalto ollut jo aiemmin tänävuonna, mutta koskaan ei samanlaista hysteriaa ollut kuins Suomessa silloinkaan. uutta aaltoa odotellaan talven myötä.
rokotuksia jaellaan paljon harkitummin, tällä hetkellä vain riskiryhmät ja hoitohenkilöstö saavat sen, ja kaikkia lapsia esim ei edes harkita rokotettavan vielä tässä vaiheessa ainakaan. Rokotetta on varastossa yllin kyllin mutta nyt katsellaan maltilla eikä hoppuilla sen tökkäämisessä kaikkiin.
Ilmainen ja tehokas hoito ja ilmaiset Tamiflut löytyy kaikille heti tarpeen vaatiessa. epidemiapiikin ollessaan huipussa ihmisiä kehotettiin pysymään kotona sairastamassa eikä terveyskeskuksiin saanut sitä lähteä levittämään. kansallinen puhelinpalvelu avattiin ja päivystyksestä saa puhelinneuvonnan kautta saa Tamiflut tilattua apteekkiin tai päivystykseen niin että joku lähiomainen ne voi noutaa.
Ja toki ssairaalahoitoa tarvitsevat sinne sitten ohjataan heti, mutta suurimman osan kohdlla tauti on onneksi osoittautunut pelättyä lievemmäksi. Eli ei ollenkaan normaalia kausiflunssaa tappavamaksi. Se tarttuu toki ja leviää helpommin sekä kiusaa hieman eri kohderyhmiä mutta ei tässä mistään rutosta ole kyse
enkä minä ainakaan koe keskusteltuani asiasta muiden kanssa että ihmisillä olisi hysteriaa ja paniikkia, ihan asiallisesti suhtaudutaan ja kiinnitetään huomiota hygieniaan ja vitamiinien syöntiin jne.
Briteissä populaatiota on reilu 61 miljoonaa,ja tämän hetken tilastojen mukaan sikainfluenssaan on menehtynyt hieman yli 180 ihmistä.
Aivan niin! 1 oikea tapa tehdä asia kuin asia.
meillä uskotaan edelleen, että joka asiaan on olemassa yksi absoluuttinen totuus :D
Minusta suomalaisuuden kaunein ja syvin olemus juuri kiteytyy täällä av-palstalla. Hysteria, panettelu ja kateus :-) Tämä on kuin Suomen yhteiskunta pienoiskoossa.
Ja tosiaan, keltainen lehdistö ei kai edusta Suomea?
ihmiset paljon SI:stä puhuvat kun iltapäivälehtiä lukevat jne. Täällä Ranskassa on epidemiavaihe, mutta asiasta ei silti juurikaan puhuta.
yritetään rokotuksin estää toinen aalto. Järkevää. Toivottavasti virus ei muunnu.
mutta mihin se lie nyt unohtunut. Hullut suomalaiset jonottaa tuntitolkulla rokotuksiin ja sitten ne ketkä piiikin onnistuu saamaan kehuu sitä kuin suurtakin saavutusta (no saavutushan sekin on, että jonottaa monta tuntia ja piikit riittää vielä, kun jotkut jonottaa, mutta jää silti ilman).
mualla on ehkä punnittu enemmän kannattaako kaikkia silti rokottaa, mitä se rokote voi aikaansaada raskaana olevissa, tai lapsissa joista suurin osa näyttää silti toipuvan taudista hyvin sen saatuaan. ja myös sitä että influenssarokote kerran annettuna on aika kyseenalainen suoja teholtaan virusta vastaan alle 10 vuotiaiden kohdalla...
No, suomessa yritetään rokotuksin estää toinen aalto. Järkevää. Toivottavasti virus ei muunnu.
Aivan niin! 1 oikea tapa tehdä asia kuin asia.
meillä uskotaan edelleen, että joka asiaan on olemassa yksi absoluuttinen totuus :D
Minusta suomalaisuuden kaunein ja syvin olemus juuri kiteytyy täällä av-palstalla. Hysteria, panettelu ja kateus :-) Tämä on kuin Suomen yhteiskunta pienoiskoossa.
Muutamia alemmuudentuntoisia tuntuu tästäkin ketjusta löytyvän ;)
Onko siis h1n1 tai muut influenssat/flunssat näkyneet lähipiirissänne/työyhteisössänne nyt tavallista loppuvuotta enemmän? Koetteko että on jotain mahdollisuutta välttyä sikainfluenssalta?
ja todella monet tuttavani ovat rokotetta vastaan. En tunne ketään joka ottaisi rokotuksen itselleen tai lapsilleen. Minä, mieheni ja lapsemme ovat kyllä rokotettuja.
Lasteni päiväkodissa on jo monta possunuhatapausta.
Itse pelkään kyllä tautia mutta eipä naapurit ja muut tutut tunnu siitä välittävän, juovat kuulemma päivittäin kuumaa kanakeittoa kun sen pitäisi vahvistaa immuunitasoa... Mutta rokotusta eivät ajattelekaan!
Kuolleita taitaa olla 14 tähän mennessä. Vai oliko jo enemmän? Yksi 7 kk ikäinen vauva kuoli lähiaikoina :(