Täydelliset endometrioosin oireet, lekuri ultras ja totesi, että
ei ole endoa. Noinko helposti se selvitetään? Ja tyrmätään mahdollinen, ikävien ja pahojen oireiden aiheuttaja?
Kommentit (22)
Lääkäri sanoi, että koska minulla saattoi olla kovia kipuja jopa viikkoa ennen kuukautisia (vaikka pääosin kuukautisten alkaessa), niin sanoi ettei voi olla endoa koska siinä kipuja on vain kuukautisten aikana. Ultrasi myös. Sanoi että kyse on oviskivuista (siis viikkoa ennen kuukautisia ja kuukautisten aikana!!! Haloo!). Olin Forumin lääkäriasemalla ja kuvittelin että siellä on ammattitaitoisia lääkäreitä mutta eipä ollut. Puolen vuoden kulttua kuitenkin tähystettiin toisen lääkärin toimesta ja endoa oli, kiinnikkeitä koko vatsa täynnä.
kävit arvauskeskuksessa.
Mene yksityiselle erikoislääkärille.
Mun yksi tuttu valmistui just lääkäriksi ja on töissä arvauskeskuksessa. Sanoi, että joutui tekemään raskaana olevalle rakenneultraa ja oli vaan sanonut, että "kaikki hyvin", kun hän ei kuulemma edes tiennyt mikä on vauvan jalka.
Samoin mä pyysin arvauskeskuksen lekuria katsomaan uktrassa vauvan sappirakkoa tarkemmin ja arvioimaan kokoa, koska aiemmassa ultrassa epäiltiin suureksi. Lääkäri kysyi multa ultrakuvaa ruudulta katsoessaan "onks se tuo tuossa?". Sanoin, että en tiedä, en ole lääkäri. Lekuri sanoi, että en mäkään tiedä, en ole oikein hyvä näissä. Menin sitten yksityiselle, missä sain kunnon lausunnon ja vauva oli ok..
Että mun silmissä arvauskeskuslaiset on kyllä yks tyhjän kanssa.
kuukautiskipuja kovemmat ovulaatiokivut, toispuoleiset sellaiset.. voiko olla endon oire? Kuukautiset (imukykyisin tamponi vaihdettava tunneittain pahimpina vuotopäivinä) todella runsaat ja pitkäkestoiset.
Pienet endometrioosit ei useinkaan näy ultrassa, mutta aiheuttavat suurimmat kivut. Tämä on ihan tiedetty fakta ja joku vuosi sitten aiheesta löytyi ainakin OYS:n sivujen kautta tietoa.
Itselläni leikkaava lääkäri väitti molemmilla leikkauskerroilla ennen toimenpidettä (laparoskopiaa) että ei voi olla endometrioosia ja niin vain sitä molemmilla kerroilla löytyi. Harmi vaan että ei tullut tervehtimään toimenpiteen jälkeen. Olisi ollut kiva kuulla jonkinlainen pahoittelu tältä mieheltä. Kivut olivat todella kovat.
ei ole endoa. Noinko helposti se selvitetään? Ja tyrmätään mahdollinen, ikävien ja pahojen oireiden aiheuttaja?
Meillä tehdään rakenneultrat terveyskeskuksessa. Ja monissa muissakin kunnissa.
- 5
Mullakin ensin ultrattiin jonka perusteella sanottiin ettei mitään hälyttävää näy! Oireiden vuoksi tehtiin kuitenkin laparoskopia jossa varmentui paha endo jo suolistossakin. Enään ei sekään riittänyt ja jouduttiin tekemään laparotomia mutta silläkään ei kaikkea endoa saatu pois (varsinkin suolisto), tästä seurasi lapsettomuus ja hoidot. Hoidoilla onnistuimme lapsia saamaan josta olen todella kiitollinen mutta endosta eroon en päässyt. Lisäksi tuli hormonaaliset munasarjakystat joihin noi oireet myös sopii! Nyt kaikki päättyi vuosien jälkeen munasarjojen sekä kohdun poistoon! Nyt vasta hirvittävät kivut mahan aluuelta saatu pois...
Itsekin tässä todennut että välillä tähän mahdotonta saada hyvää hoitoa joten älä lannistu! Käy yksityisellä tai pyydä päästä toiselle lääkärille. Mullakin eka lääkäri antoi järkkyjen endo/kysta kipujen jatkua 2kk niin kovina ettei todellakaan kovat särkylääkkeet tahtoneet auttaa, toinen lääkäri leikkasi sitten päivystysleikkauksena samantien:)
Eihän tavallisen tk-lääkärin alaa edes ole mitkään rakenneultrat. Ylipäätään lääkärit (jotein hienojen lääkärikeskusten spelialisteja lukuunottamatta) ovat ko. hommassa yleensä aikan surkeita. Ultraamiseen tarvitaan tosi vankka praktiikka ja yleensä ultrauksen suorittavat siihen erityisen koulutuksen saaneet kätilöt. Tähän on siis ainakin vahva pyrkimys ja näin toimitaan ainakin täällä maaseudulla, Keski-Pohjanmaalla.
Meillä tehdään rakenneultrat terveyskeskuksessa. Ja monissa muissakin kunnissa.
- 5
osaisko joku kiltti kertoa aiheuttaako endo vuotohäiriöitäkin, esim. tiputtelua ja epämääräisiä kierron vaihteluita?
ja ne ovat ihan samoja erikoit
lääkäreitä, jotka kulman takana pitävät iltapäivisin yksityispraktiikkaa. Ja ainakin Tampereella kaikki ultrat hoitaa nimenomaan (erikois)lääkäri, ei mikään kätilö tai hoitaja.
Mikään muu ei auttanut ja kävin lääkärissä+gynellä tuona aikana todella monta kertaa. Onneksi vihdoin löytyi lääkäri joka uskoi minua ja sai minut kuukausien taistelun jälkeen lopulta sairaalaan tutkimuksiin ja laparoskopiajonoon. Tätä edelsi kyllä aikamoinen paperisota ja ekalla kerralla minut tiputettiin jonosta pois jne. Kaiken kaikkiaan ekoista pahoista oireista laparoskopiaan meni n 1,5v. Sinä aikana muu elämä unohtui ja endometrioosi hallitsi kaikkea. Pienikin stressi aiheutti kipuja, joten mitään tärkeitä juttuja en saanut hoidettua tuona aikana loppuun. (opiskelin ja tuona aikana sain suoritettua vain muutaman tentin, koska aina tenttipäivänä oli niin kovat kivut, että en päässyt sängystä ylös ilman Litalginia ja se taas unetti rankasti).
Mullakin ensin ultrattiin jonka perusteella sanottiin ettei mitään hälyttävää näy! Oireiden vuoksi tehtiin kuitenkin laparoskopia jossa varmentui paha endo jo suolistossakin. Enään ei sekään riittänyt ja jouduttiin tekemään laparotomia mutta silläkään ei kaikkea endoa saatu pois (varsinkin suolisto), tästä seurasi lapsettomuus ja hoidot. Hoidoilla onnistuimme lapsia saamaan josta olen todella kiitollinen mutta endosta eroon en päässyt. Lisäksi tuli hormonaaliset munasarjakystat joihin noi oireet myös sopii! Nyt kaikki päättyi vuosien jälkeen munasarjojen sekä kohdun poistoon! Nyt vasta hirvittävät kivut mahan aluuelta saatu pois...
Itsekin tässä todennut että välillä tähän mahdotonta saada hyvää hoitoa joten älä lannistu! Käy yksityisellä tai pyydä päästä toiselle lääkärille. Mullakin eka lääkäri antoi järkkyjen endo/kysta kipujen jatkua 2kk niin kovina ettei todellakaan kovat särkylääkkeet tahtoneet auttaa, toinen lääkäri leikkasi sitten päivystysleikkauksena samantien:)
-8-
osaisko joku kiltti kertoa aiheuttaako endo vuotohäiriöitäkin, esim. tiputtelua ja epämääräisiä kierron vaihteluita?
ilmenivät kovina vatsakipuina ja muina suoliston toimintahäiriöinä, minulla lähinnä niin että suolisto tyhjeni todella nopeasti ja kivuliaasti ja itse toimenpiden oli aina kivulias. Endo painoi suolistoa kasaan ja aiheutti kipua. Kiinnikkeitä alkoi myös muodostua niin että lopulta koko suolisto oli melkoisessa solmussa.Minulla leikkaukset toivat avun.
nim. äskeinen joka muutamaan otteeseen leikattu
ja minulla ei ollut vuotohäiriöitä, kuukautiset oli runsaat ja kivuliaat. Yleensä ajallaan mutta välissä tiputtelua ei ollut, en siis osaa sanoa aiheuttaako tiputtelua yleensä.
Myös yhdyntä takaapäin luultavasti mahdoton.
-8-
Jos endo levinnyt suolistoon niin millaisia oireita?
lääkärit voivat olla noin tiedotamattomia ja tutkitaan huonosti. Itselläni oireita alkanut tulla lasten saannin jälkeen ja tunnistan itseni noista teksteistä. Aina olen kärsinyt kovista kuukautiskivuista, mutta nyt ne rajoittavat elämää. Särkylääkkeitä syön paljon ja se sit taas aiheuttaa muita vatsaoireita. Eli kannattaako tosiaan suoraan mennä yksityiselle? Eli ei yrittäkään terveyskeskuksen kautta...
"Pienet endometrioosit ei useinkaan näy ultrassa, mutta aiheuttavat suurimmat kivut. Tämä on ihan tiedetty fakta ja joku vuosi sitten aiheesta löytyi ainakin OYS:n sivujen kautta tietoa."
Lyhyesti näin kävi minulle: Yksikin lekuri (vanhempi mies) katsoi minua kun kesäpäivänä pöydälle jäänyttä HooKoon Blöötä. Naisilla nyt vaan kuulemma on kuukautiskipuja jne..
Kun sitten sattui kerran eteen kipukohtaus lääkärin silmien alla, niin irtosi mm. Litalgin kysymättä ja siitä alkoi kunnon tutkimukset. Joista ensin lekuri sanoi, että "ei noin pieni voi aiheuttaa". Lopulta yksi tohtori kertoi tuon, että juuri "pienimuotoisin" voikin olla kaikkein kivuliain ja hankalin tunnistaa.
Noh, kaikenlaista tuli koettua, kokeiltua ja tunnettua. Lopulta raskaus ja sen jälkeen hormonikierukka oli lopullinen niitti endolle. Ei ole enää näkynyt/tuntunut.
Eli lähti käsistä... Toisin sanoen viimeisimmän papakokeen yhteydessä todettiin, että on ektopiaa runsaanlaisesti. Voiko tämä liittyä endotyyppiseen kipuiluun? Ts. jos sitä limakalvoa on sitten muuallakin.
siellä voit toki käydä. Kyllä kaikkien gynekologien _pitäisi_ tunnistaa nykyään endon oireet, mutta saat kyllä lähetteen sairaalaan myös yksityiseltä. Yksityisen kautta ei kannata tutkimuksiin lähteä, ellei sitten satu olemaan paksumpi rahapussi. Ultra ei vielä paljon maksa, mutta jos siinä ei kerran näy mitään, se on turhaa. Laparoskopialle sitten hintaa jo tuleekin, en muista enää kuinka paljon, mutta ei ollut mitään toiveita työssäkäyvälle opiskelijalle mennä yksityisen kautta siihen toimenpiteeseen. Maksoi tuhansia markkoja silloin.
Mun suvussa on endometrioosia, ja kaikki oireetkin viittasi siihen e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Kun menin gynelle (yksityiselle), hän vain ultrasi ja väitti, ettei se ole endoa, vaan PCO:ta. Kuukauden päästä meinasin taas pyörtyä kivusta, ja menin eri gynelle (myös yksityiselle), joka totesi pelkästään tunnustelemalla, että mulla oli ainakin yksi iso pesäke, luultavasti endometrioosia. Laparoscopiassa se sitten viimeistään varmistui ja pesäkkeet (niitä oli paljon) poistettiin.
Eli en luottaisi yhden lääkärin ultraamiseen. Joidenkin lääkäreiden on hirveän vaikea myöntää endometrioosin olemassaoloa, syystä jota en tiedä.
Mikä on lääkärin kokemus tuosta spesiaalialasta? Eli oliko jokin erikoislääkäri?
Ultrallahan ei nimittäin saada täyttä varmuutta endon olemassaolosta ja -olemattomuudesta. Täysi varmuus saadaan vain vatsantähystyksellä -laparoskopialla.
Itselläni oli myös aivan täydellisesti endoon sopivat oireet kipuineen kaikkineen ja laparoskopia tehtiin. Löydös oli negatiivinen, kaikki kuulemma huippukunnossa. Mutta ultralla ei olisi voitu selvittää asiaa, näkyvyys ei olisi ollut riittävä.