kun kummille ei kerrota lapsen nimeä, painoa, syntymäaikaa eikä mitään
meidät on armollisesti kelpuutettu kummeiksi miehen veljen lapselle (ja sanon armollisesti, koska olemme olleet selvästi viimeinen vaihtoehto, emmekä olisi tämänkään lapsen kummeja, jos kaikki muut sukulaiset ja tuttavat eivät olisi jo "käytettyjä" aikaisempien lasten kummeina). Odotukset siitä, että kummilahja pitää olla sellainen perinteinen "kova ja kiiltävä" ovat erittäin selvät. Eli jotain hopeista lusikkaa ja valkokuvakehystä ja tavanmukaista hörhötintä pitää olla. No nyt niihin tavanomaisiin kummihörhöttimiinhän pitää kaivertaa lapsen nimi, paino, syntymäaika jne. "muistoksi". Mutta näitä tietoja ei meille kerrota. Ovat "salaisuuksia". Onko siis asiallista antaa kaiverruksia varten vain lahjakortti, jotta vanhemmat voivat itse kaiverruttaa tekstit? Eikö tuollainen ole aika puolinainen, keskeneräinen lahja ja sinänsä aika tyylitön? Lisäksi se tuottaa saajalleen työtä kun pikkulapsiperheessä pitää lähteä ainakin kahdelle retkelle kultasepänliikkeeseen (hörhöttimet on vietävä kaiverrukseen ja haettava kaiverruksesta). Itse en sellaista lahjaa haluaisi ja minulle on aina opetettu, ettei lahjaksi saa antaa mitään, mikä aiheuttaa vaivannäköä. Voisinko siis kaiverruttaa lahjaa jotain ihan muuta, vaikka jonkun pienen runon, tms noiden salaisuustietojen sijasta? (Ja jos ne kerran ovat nyt salaisuuksia, haluavatko vanhemat niitä myöhemminkään mihinkään näkyville?) Tai keksiikö joku jotain sellaita kummilhjaa, joka olisi tarpeeksi perinteinen, mutta johon ei tarvitse kaiverruttaa mitään?
Todennäköisesti lahja ei itse asiassa tyydytä saajan vanhempia missään tapauksessa, mutta täytyyhän minun silti itse yrittää käyttäytyä asiallisesti.
Kommentit (38)
niin voit kieltäytyä koko jutusta!
Vaikutat niin h*lvetin innostuneelta!
Mieti mitä ongelmia sulle tulee jatkossa lahjojen hankinnasta
valouvakehyksen johon tulee syntymäaika yms tiedot, kun kehys maksetaan niin samalla siihen sisältyy kaiverruksen hinta että me vanhemmat veimme sitten itse kehyksen sinne liikkeeseen ja haimme parinpäivän päästä ja näin ovat toimineet kaikki tuntemani ihmiset, eli ihan yleinen käytäntö.
meillä on nimet olleet selvillä ihan syntymästä asti, ilmoitin suoraan liikkeeseen vanhimman tiedot ja näin saivat tehdä kaiverruksen ennen kastetta. Lahja avattiin paketista kasteen jälkeen. Toisten lahjat olen antanut mukaan kaiverrettavaksi, siis pyytänyt, että kaiverruttaisivat, että tietää, mikä kenenkin on. :) Ja jää muistiin erilailla.
Myös niille lapsen vanhemmille jotka käyttäytyvät näin. Kyllä on kauas tarkoituksestaan kaste ja kummius etääntyneet, jos ne ovat tällaiseksi pelleilyksi menneet. Kasteessa lapsi liitetään Jumalan yhteyteen seurakunnan jäseneksi, ja kummien tarkoitus on tukea lapsen uskonnollista identiteettiä. Miten nämä nimi-, paino- ja lahjasotkut siihen liittyvät??
siihen ei mahdu kaivertamaan korkeintaan kuin nimikirjaimet..
Miten ihmeessä paino ja pituus on noin suuria salaisuuksia? Nimi meilläkin on ollut salaisuus kaikissa ristiäisissä, mutta aina meille on nimikirjaimet annettu (ollaan miehen kanssa 8:n lapsen kummeja yhteensä...).
Jos joku tuo kaiverrettavia lahjoja, heille kerrotaan tiedot etukäteen. Muut kuulevat sitten vasta ristiäisissä.
Kätevää ja kaunista, kun saa lahjat valmiina, eikä tartte kiikutella ees taas. Eri asia, jos nimeä ei ole vielä päätetty.
Meidän piireissä on kyllä tapana lähettää heti lapsen synnyttyä tieto läheisille strategisista mitoista ja syntymäpäivästä, sekä tietysti sukupuolesta. Musta todella outoa, etteivät vanhemmat suostu niitä kertomaan. Tai itseasiassa vielä oudompaa, ettei AP:n mies tiedä vlejensä lapsen syntymäpäivää... No jokainen tavallaan.
Ja on ihan normaalia viedä ristiäisiin lahja, joka sitten otetaan takaisin ja viedään kaiverrettavaksi. Siinä ei ole mitään outoa. Meillä lahjan ostaja hoitaa aina kaiverrusrumban.
Ymmärrän, että vauvan nimi pidetään salassa, mutta että kummikin pidetään salassa h-hetkeen saakka. Ihmeellistä.
Mutta minä olen lapsen kummi jonka nimeä ei haluttu paljastaa ennen ristiäisiä. Muut tiedot kyllä annettiin. Joten kaiverruksen maksoin ja pakettiin tuli kaiverrus maksettu tarra.
Kellonaikaa vaiko päivää? En tiedä. Mutta naurettavaa käytöstä vanhemmilta. Me kerroimme etukäteen vauvan nimen, mitat ja syntymäajan kummeille, niin sai kerralla kummilusikan valmiiksi. En ala juoksuttaa kahden pienen lapsen vanhempia pitkin kultasepänliikkeitä. Ja samaten on meille kerrottu kummilapsen tiedot etukäteen.
näkeekö joku muu? :)
Kuudes tekstirivi aloituksessa.
tapauksessa jonkun sellaisen tinaisen valokuvakehyksen mihin ei tule kaiverruksia. Sellaisiakin on myytävänä, vasta kävin katselemassa kehyksiä kultasepänliikkeessä.
Mutta mä en suostuisi kummiksi ap:n tilanteessa. Meillä on vähän sama tilanne yhden kummilapsen kanssa. On siis miehen siskon lapsi. Ei olla missään tekemisissä niiden kanssa, koskaan en ole edes tuon kummilapsen kanssa jutellut. Meillä "riidat" alkoivat siitä, kun minä tulin kertalaakista raskaaksi häiden jälkeen. Miehen sisko meni samoihin aikoihin naimisiin mutta he joutuivat yrittämään lasta pari vuotta. Tosin ei ollut mitään raskaita hoitoja (ivf tms) vaan ihan hormoonipillereillä. Tämäpä sitten appivanhempien kanssa löi meihin välit poikki, kun heille ei tuo kertalaaki onnistunut ja olivat niin kateellisia meidän vauvasta. Anoppikin sanoi raskaudestani kuultuaan, että hän ei sitä lasta sitten hoida ja tässä talossa ei vauvoista puhuta.
Sitten kun miehen sisko sai lapsensa niin pyysi meitä heti kummiksi. Tulkitsin jonkinasteiseksi anteeksipyynnöksi oikutteluista. Olisi sanonut _anteeksi_, mutta ei niin ei.
Mun meni niin maku koko jengistä, että en halua olla niiden kans missään tekemisissä. Mies ei ole koskaan ostanut mitään lahjoja tuolle kummilapselle, mä olen jotain halpaa (max 10e) ostanut jos on käyty ryystämässä synttärikahvit.
Tarinan opetus: ei olisi pitänyt suostua kummiuteen (suostuimme, kun ajattelimme, että helvetti on muuten suvussa valloillaan:D). Suoraan sanottuna pelkkää pakkopullaa.
Mutta samalla tämä on opetus vanhemmille: älkää pyytäkö kummiksi kuin läheisiä YSTÄVIÄ (sukulainen tai ei).
Suosittelen ap:lle myös kieltäytymistä, ystävällisesti sanoen.
Eli jos välit eivät erityisen hyvät, kummiksi ryhtyminen ei niitä paranna vaan päinvastoin. Eniten tästä kärsii se kummilapsi johon jää välit etäisiksi vaikka muuta olisi halunnut.
näissä nimissä ja muissa tiedoissa sitten on. Mikä se on, että ristiäisissä pitää vasta nimi ilmoittaa. Meidän vauvojen nimet on kaikki tienneet ennen kuin ovat edes syntyneet ja käsittääkseni tämä on aika yleinen käytäntö noin niin kuin globaalistikin.
tajuta että vanhemmat eivät tahdo julkistaa nimeä ennen kastetta, saattaahan se siihen mennessä jopa muuttua!
Turha siihen on painoa ja muita tietoja kaivertaa etukäteen, vai?
Meillä kummit on hoitaneet kaiverrukset kastetilaisuuden jälkeen.
Ihan normaalia, ainakin meilläpäin...