kun kummille ei kerrota lapsen nimeä, painoa, syntymäaikaa eikä mitään
meidät on armollisesti kelpuutettu kummeiksi miehen veljen lapselle (ja sanon armollisesti, koska olemme olleet selvästi viimeinen vaihtoehto, emmekä olisi tämänkään lapsen kummeja, jos kaikki muut sukulaiset ja tuttavat eivät olisi jo "käytettyjä" aikaisempien lasten kummeina). Odotukset siitä, että kummilahja pitää olla sellainen perinteinen "kova ja kiiltävä" ovat erittäin selvät. Eli jotain hopeista lusikkaa ja valkokuvakehystä ja tavanmukaista hörhötintä pitää olla. No nyt niihin tavanomaisiin kummihörhöttimiinhän pitää kaivertaa lapsen nimi, paino, syntymäaika jne. "muistoksi". Mutta näitä tietoja ei meille kerrota. Ovat "salaisuuksia". Onko siis asiallista antaa kaiverruksia varten vain lahjakortti, jotta vanhemmat voivat itse kaiverruttaa tekstit? Eikö tuollainen ole aika puolinainen, keskeneräinen lahja ja sinänsä aika tyylitön? Lisäksi se tuottaa saajalleen työtä kun pikkulapsiperheessä pitää lähteä ainakin kahdelle retkelle kultasepänliikkeeseen (hörhöttimet on vietävä kaiverrukseen ja haettava kaiverruksesta). Itse en sellaista lahjaa haluaisi ja minulle on aina opetettu, ettei lahjaksi saa antaa mitään, mikä aiheuttaa vaivannäköä. Voisinko siis kaiverruttaa lahjaa jotain ihan muuta, vaikka jonkun pienen runon, tms noiden salaisuustietojen sijasta? (Ja jos ne kerran ovat nyt salaisuuksia, haluavatko vanhemat niitä myöhemminkään mihinkään näkyville?) Tai keksiikö joku jotain sellaita kummilhjaa, joka olisi tarpeeksi perinteinen, mutta johon ei tarvitse kaiverruttaa mitään?
Todennäköisesti lahja ei itse asiassa tyydytä saajan vanhempia missään tapauksessa, mutta täytyyhän minun silti itse yrittää käyttäytyä asiallisesti.
Kommentit (38)
eivät halua kertoa tietoja, niin lahjakortti kaiverrukseen on minusta ihan korrekti. Ihan vanhempien oma valintahan tuo on. Käsittääkseni aika yleistäkin, että tiedot käydään kaiverruttamassa jälkikäteen.
Meillä kummit itse kävivät kaiverruttamassa tiedot jälkikäteen, mutta itse halusivat näin eivätkä halunneet nimeä tietoon etukäteen.
Ei tuo mitenkään poikkeuksellista ole että lapsen tietoja ei kerrota kummeillekaan ennen kastetilaisuutta. Yleinen käytäntö käsittääkseni on, että kummi vie laphja sitten kastetilaisuuden jälkeen kaiverrutettavaksi.
Jotkut vanhemmat ovat antaneet ko tiedot suoraan kaiverruttajalle...
Lusikka tuli ilman kaiverruksia ja kummit veivät kaiverrettavaksi ristiäisten jälkeen. Vaikea kertoa etukäteen kun itsekin päätimme nimen viime tingassa.
viet kaiverrutettavaksi. Näin on meillä tehty kummilapsien kanssa, samoin omien. Omista on kerrottu kyllä mitat, mutta nimi on ollut salaisuus ristiäisiin saakka.
Ihan normaali käytäntö minusta.
anopilta hänen ostamaansa kehykseen, mutta itse oltaisiin oltu valmiit kustantamaan nuo jutut. Ja jos teille ei kerran kerrota painoa&pituutta edes, niin joko kaiverruttaisin syntymäpäivämäärän tai antaisin sellaisenaan. En antaisi erikseen lahjakorttia enää, koska ei kerran noita mittoja/kellonaikaa ole kerrottu (outoa kyllä kieltämättä).
meidät on armollisesti kelpuutettu kummeiksi miehen veljen lapselle (ja sanon armollisesti, koska olemme olleet selvästi viimeinen vaihtoehto, emmekä olisi tämänkään lapsen kummeja, jos kaikki muut sukulaiset ja tuttavat eivät olisi jo "käytettyjä" aikaisempien lasten kummeina). Odotukset siitä, että kummilahja pitää olla sellainen perinteinen "kova ja kiiltävä" ovat erittäin selvät. Eli jotain hopeista lusikkaa ja valkokuvakehystä ja tavanmukaista hörhötintä pitää olla. No nyt niihin tavanomaisiin kummihörhöttimiinhän pitää kaivertaa lapsen nimi, paino, syntymäaika jne. "muistoksi". Mutta näitä tietoja ei meille kerrota. Ovat "salaisuuksia". Onko siis asiallista antaa kaiverruksia varten vain lahjakortti, jotta vanhemmat voivat itse kaiverruttaa tekstit? Eikö tuollainen ole aika puolinainen, keskeneräinen lahja ja sinänsä aika tyylitön? Lisäksi se tuottaa saajalleen työtä kun pikkulapsiperheessä pitää lähteä ainakin kahdelle retkelle kultasepänliikkeeseen (hörhöttimet on vietävä kaiverrukseen ja haettava kaiverruksesta). Itse en sellaista lahjaa haluaisi ja minulle on aina opetettu, ettei lahjaksi saa antaa mitään, mikä aiheuttaa vaivannäköä. Voisinko siis kaiverruttaa lahjaa jotain ihan muuta, vaikka jonkun pienen runon, tms noiden salaisuustietojen sijasta? (Ja jos ne kerran ovat nyt salaisuuksia, haluavatko vanhemat niitä myöhemminkään mihinkään näkyville?) Tai keksiikö joku jotain sellaita kummilhjaa, joka olisi tarpeeksi perinteinen, mutta johon ei tarvitse kaiverruttaa mitään?
Todennäköisesti lahja ei itse asiassa tyydytä saajan vanhempia missään tapauksessa, mutta täytyyhän minun silti itse yrittää käyttäytyä asiallisesti.
että noi tiedot kaiverrutetaan sit vasta ristiäisten jälkeen.
Mutta minä olen lapsen kummi jonka nimeä ei haluttu paljastaa ennen ristiäisiä. Muut tiedot kyllä annettiin. Joten kaiverruksen maksoin ja pakettiin tuli kaiverrus maksettu tarra.
Ap:lle sanoisin että muista kuitenkin että kummilapsesi on täysin syytön, viaton ja ulkopuolinen vanhempiensa ja sinun välisiin juttuihin, joten koita kuitenkin kohdella häntä kuten kummilasta kuuluu.
Kummit jos hankkii lusikan tms. niin jättää kaiverrukset odottamaan. Ne saa ainakin meidän kaupungeissa jälkikäteen haettua, kuuluu hintaan.
Olen itsekin ystävän lapselle kummi ja sukulaisen muksulle ja tehnyt myös noin.
Jos et halua alkaa kummiksi, niin älä ala!
Moni ystäväkin on sinua parempi vaihtoehto.
tuotteenpakettissa on merkintä, että kaiverrus kuuluu hintaan.
ja tietenkin itse kummina olen kaiverruttanut tiedot sitten ristiäispäivän jälkeen. (me päätettiin nimi lapselle vasta kastepäivänä lopullisesti)
päin on tapana, jos antaa jotain kaiverrutettavaa kummilahjaksi, se että vanhemmat käyvät sitten nimenannon jälkeen kaiverruttamassa strategiset mitat ja nimen tai mitä haluavatkaan. Jos siis eivät halua paljastaa nimeä etukäteen. Ja turhaa se on etukäteen kaiverruttaa mitat ja sitten vielä myöhemmin nimi.
Mekin saatiin omalle lapsellemme valokuvakehys ja säästöpossu, joista toinen oli ostettu eri liikkeestä eri paikkakunnalta, mutta niin vain siihenkin saatiin ilmaiseksi tiedot kaiverrutettua. Meille ei tuottanut vaivaa viedä niitä kultasepänliikkeeseen ja sieltä hakea, eli sitä en koe mitenkään vaikeaksi.
Jos kummilapsesi vanhemmat eivät kerro mitään tietoja, niin älä kaiverruta lahjaan mitään. Ei mielestäni ole keskeneräinen lahja! Ja sitä paitsi jos sattuu tulemaan kaksi samanlaista, niin toisen lahjoista voi sitten vaihtaa.. Itselleni kävi näin kun kummilapseni sai kaksi samantyyppistä "kovaa ja kiiltävää" ja vanhemmat halusivat sitten vaihtaa.. Tyylitöntä tai ei, mutta annoin kuitin ja vanhemmat vaihtoivat lahjan. Pääasia että lahja loppupeleissä miellytti..
tuotteenpakettissa on merkintä, että kaiverrus kuuluu hintaan.
ja tietenkin itse kummina olen kaiverruttanut tiedot sitten ristiäispäivän jälkeen. (me päätettiin nimi lapselle vasta kastepäivänä lopullisesti)
ps, mitä ihmettä tekee kummilusikalla? tai sellaisella kääröllä, mihin voi laittaa syntymätodistuksen tms??
viemme ensin lahjan ristiäisiin ja sitten heti viemme sen myös pois? Sehän todella hyvältä käytökseltä kuulostaa! Törkeältä itse asiassa. Mutta näin kai sitten tehdään. TÄhänastisten kummilastemme tiedot on kyllä kerrottu meille etukäteen. Tosin jotkut myös toivoivat, että ne hörhöttimetkorvattaisiin jollain oikeasti arvokkaalla, joten näin teimme.
Moni ystäväkin on sinua parempi vaihtoehto.
Mitä tähän tulee, niin se on todella tehty meille kyllä selväksikin. Kaverit vaan ovat jo loppuneet. Mitä en kälyn tapauksessa hirveästi ihmettele.
Lasta en tietenkään syytä.
Minulla ei toisaalta ole tästä mitään mahdollisuutta sen enempää kieläytyä kuin suostuakaan. Sitä ei kysytä minulta, vaan mieheltäni. Sitäpaitsi jos joku tekee toisin kuin kälymme haluaisi, siitä seuraa vuosikausien mökötys. Joten koko suku tekee kuten hän käskee...
Itse olen ollut töissä parissakin kultasepänliikkeessä ja itsestään selvästi kaiverrus kuuluu tuotteen hintaan! Eli vanhemmat tuo sitten itse kaiverrettavaksi. Onpa todella tökeröä palvelua tuollaisissa liikkeissä..
Lapsen vanhemmat eivät välttämättä voi kertoa nimeä, jos he eivät itsekään sitä vielä satavarmasti tiedä. Eikö se olisi kaikkein ikävintä, että kaiverruisit nimen ja sitten se olisikin pielessä, kun mieli olisikin muuttunut.
Se kieltämättä kuulostaa oudolta, että edes painoa & pituutta ei kerrota - mutta toisaalta sillä ei ole mitään väliä, koska olisi pöhköä kaiverruttaa se etukäteen ja nimi vasta juhlan jälkeen.
Ja ei - siinä ei ole mitään törkeää - lahjan vieminen kaiverrutettavaksi jälkeenpäin on hyvin tavallinen käytäntö ja yleensä se todellakin kuuluu hintaan, kuten ketjussa on moneen kertaan todettu.
Joku ihmetteli, mitä kummilusikalla tehdään: SYÖDÄÄN! Ovat ainakin meillä lapsilla vakikäytössä, sopivankokoiset ja hyvät lusikat.
viemme ensin lahjan ristiäisiin ja sitten heti viemme sen myös pois? Sehän todella hyvältä käytökseltä kuulostaa! Törkeältä itse asiassa. Mutta näin kai sitten tehdään. TÄhänastisten kummilastemme tiedot on kyllä kerrottu meille etukäteen. Tosin jotkut myös toivoivat, että ne hörhöttimetkorvattaisiin jollain oikeasti arvokkaalla, joten näin teimme.
Moni ystäväkin on sinua parempi vaihtoehto.Mitä tähän tulee, niin se on todella tehty meille kyllä selväksikin. Kaverit vaan ovat jo loppuneet. Mitä en kälyn tapauksessa hirveästi ihmettele.
Lasta en tietenkään syytä.
Minulla ei toisaalta ole tästä mitään mahdollisuutta sen enempää kieläytyä kuin suostuakaan. Sitä ei kysytä minulta, vaan mieheltäni. Sitäpaitsi jos joku tekee toisin kuin kälymme haluaisi, siitä seuraa vuosikausien mökötys. Joten koko suku tekee kuten hän käskee...
kun et kerran tiedä lapsesta yhtään mitään
ollaan kyllä kerrottu lasten pituudet ja painot, mutta nimiä ei, vaikka ne on olleet jo päätettyinä. Ite ollaan viety kehykset ja lusikat kaiverrettaviksi eikä siinä mun mielestä ole mitään erikoista.
tilanteessa, jossa mulle ei kerrottais kummilapsesta mitään. Sen ymmärrän, että nimi pidetään ristiäisiin asti salassa, mutta että syntymäaika, paino ja pituus... jos ei noita mulle kerrottais, en kyllä kummiksikaan rupeis.
Miksi ei kerrota? Onko ihan suoraan sanottu ettei haluta sanoa? Syntymäpäivää!??