Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiittämisestä: onko "noloa" pyytää lasta kiittämään, jos se

Vierailija
15.11.2009 |

kiitos ei sieltä meinaa tulla tai "unohtuu"? 3-vuotiaasta kyse, yleensä katsoo hölmistyneenä, jos saa joltain vieraalta jotain käteensä (esimerkiksi kaupassa sai heijastimen).

Tai, mikä olisi fiksu tapa esittää asia lapselle?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin sanon sille siinä tilanteessa että muistapa kiittää...

Vierailija
2/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista kaikkea, joten juuri noissa tilanteissa on mitä mainioin tilaisuus opettaa hänelle kerta toisensa jälkeen, miten toimitaan, kun saa joltain jotakin. Tottakai kannattaa ja pitääkin sanoa, jos lapsi itse ei muista kiittää, että "Miten sanotaan?"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seitsemään ikävuoteen asti, eli teidän on oltava esimerkkinä mitä pitää tehdä, se sanominen ei paljoa auta, lapset ei ole valmiiksi ohjelmoituja.

Vierailija
4/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten se kiitos tulee. Muistan saman omasta lapsuudestani. Samoin olen toiminut, jos lapsi ei vastaa tervehdykseen tms. Nyt on oppinut kauniisti pyytämään sitä sun tätä kysymällä "saisinko" - se on mukavaa:-) Toki yritän itse muistaa pyytää ja kiittää kauniisti joka tilanteessa. Mies kuuluu niihin, jotka pyytävät "anna" ja kiitosta ei kuulu.

Kiitos on muuten hyvä sana, menee myös "ole hyvän" sijaan vastauksena kiitokseen:-) Kiitos, kiitos!

-ap

Vierailija
5/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhain tapa on olla itse esimerkkinä eli muistaa itse aina kiittää. (jokapäiväisissä tilanteissa muistaa sanoa ole hyvä ja kiittää kun lapsi antaa jotain, ruokapöydässä, kaupan kassalla olehyvä/kiitos, ovea aukaistaessa ym.)

Meillä toiminut tod. hyvin eli hyvät tavat tarttuneet lapsiin eikä juurikaan ole tarvinnut tätä muistutella.

Vierailija
6/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen voi tehdä monella fiksusti. Itse kuiskaan lapselle iloisesti, että muista kiittää. Joskus olen kuullut vähemmän kivan tavan, jolloin aikuinen vain nolaa lapsen (kailottaa suureen ääneen opettaen).

Vierailija
7/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kiitä edes kaupan kassalla. Itselläni tulee automaattisesti Kiitos jos joku ojentaa minulle jotain. Myös tervehtiminen ja hyvästely ovat kohteliasta käytöstä.

Vierailija
8/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se vain osoittaa, että vanhempi välittää lapsensa tapakasvatuksesta ja toisista ihmisistä. Pelkästään positiivista.

Sanomattakin lienee selvää, että olen tehnyt noin myös omien lasteni kohdalla. Juuri tällä viikolla kuulin esikoisen vanhempainvartissa opettajalta, että kohta 8-vuotias poikani on luokkansa herrasmies, kohtelias ja hyvinkäyttäytyvä, kuulemma oikein harvinaisuus pojaksi. Olipa kiva kuulla tämä palaute!

Vierailija
9/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs lapsi sen muuten oppii jollei käytännöntilanteissa?

Meillä lapset kiittää kotonakin esim, ruuasta. Mutta ei siitä tarvitse numeroa tehdä. Meillä 5v unohti kiittää syntymäpäivä lahjoistaan kun oli niin tohkeissaan pakettien kimpussa. Ei kukaan kuitenkaan pahalla katsonut.

Vierailija
10/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seitsemään ikävuoteen asti, eli teidän on oltava esimerkkinä mitä pitää tehdä, se sanominen ei paljoa auta, lapset ei ole valmiiksi ohjelmoituja.

Meillä harvemmin vanhemmat vastaanottavat vierailta ihmisiltä lahjoja tai ylipäätään mitään lasten nähden. Tilanne on yllättävä lapselle, ja ihan varmasti kaipaa muistutusta kiitoksesta.

Saitko tästä kirjoituksesta sulan hattuun itsellesi, kun mielestäsi osoitit, että muilla ei aikuisetkaan kiitä? ;)

Vierailija
11/11 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjotaan ruokaa, ojennetaan tavaroita jne. Eikö teillä silloin kiitetä ja sanota ole hyvä???

Meillä harvemmin vanhemmat vastaanottavat vierailta ihmisiltä lahjoja tai ylipäätään mitään lasten nähden. Tilanne on yllättävä lapselle, ja ihan varmasti kaipaa muistutusta kiitoksesta. Saitko tästä kirjoituksesta sulan hattuun itsellesi, kun mielestäsi osoitit, että muilla ei aikuisetkaan kiitä? ;)