Miten voitte väittää, että taloudelliset syyt ei ole peruste viedä alle 1v hoitoon?
Muissa ketjuissa useammatkin sanoi, etteivät ymmärrä miks joku vie 10kk ikäisen hoitoon kun ei ole varaa jäädä hoitovapaalle. Miten siis voi sanoa, että kaikki ongelmat on ratkaistavissa niin, että voi olla vauvan kanssa pidempään kotona. Ei sossu ainakaan avusta, jos on työpaikka odottamassa. Meidän poika aloitti hoidon 10kk iässä ja juurikin taloudellisista syistä. Poika oppi kävelemään jo 8,5kk iässä siis kun joku mainitsia myös, että hoitoon saisi viedä vasta kun kävelee tai viittasi siihen mielestäni. En kyllä ymmärrä miten tuo se peruste voi olla, koska tiedän pari lasta, jotka on lähteneet kävelemään vasta lähempänä 2v ikää.
Kommentit (76)
Sossu ei auta, jos puoliso on töissä ja saa jonkinmoista palkkaa.
Kuka _ei_ voi tehdä lisäkeikkaa?
Hesen kassalleko pitäisi mennä? Ennemmin vedän itseni hirteen. (nimim. opiskelunsa Hesen kassalla maksanut)
ennemmin kuin itse joustat.
Sinulla on siis joku merkonomitutkinto tms. joka estää sinua likaamasta käsiäsi nyt missään muissa kuin paperinsiirtelytöissä.
tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen, jos ei oikeasti ole MITÄÄN, mistä nipistää.
Ja joo, en ole sossun elätti, meillä on monta lasta omistusasunnossa, ja yhteensä yhdeksän vuotta olen kotona ollut. Ja aina on ollut puskuria tilillä hätätilanteita varten, en ymmärrä, miten ihmiset voiva elää kädestä suuhun.
Miksi ei säästetä ensin vähän pesämunaa, ja sitten vasta yritetä lasta, jos on noin tiukkaa? Mutta ehkä nämä ovat niitä ihmisiä, jotka ostavat asuntonsakin 100% velkarahalla, kun kaikki on saatava ilman säästämistä.
Ihan maisterin paperit on. Vuosia Hesellä työskenneltyäni tiedän alan vaatimukset ja tiedän, että en todellakaan ole hyvä äiti, jos joudun sitä työtä vielä tekemään.
Eikä kovinkaan moni Hese edes suostu palkkaamaan ikäistäni hommaan täysin ylikoulutettua ammattioikeuksistaan tietäväistä ihmistä.
Eikä muutenkaan ole nykyään kovinkaan helppoa saada lisätöitä, etenkään kun miehen työ vaatii paljon matkustelua, eikä illoiksi ole saatavilla hoitoapua. Miehen työ takaa sen, että lapsen ei tarvitse olla hoidossa kuin 6-7h/pv, koska minulla ei ole pakkoa tehdä ylityötunteja.
t. 26
ennemmin kuin itse joustat.
Sinulla on siis joku merkonomitutkinto tms. joka estää sinua likaamasta käsiäsi nyt missään muissa kuin paperinsiirtelytöissä.
Monet mun kaverit on tehneet niin, et on ostettu asunto isolla velalla joltai lähikunnan pellolta, jonne tarvii kaksi autoa ja josta työmatkat on pitkiä. Ja sitten kun lapsi tulee, huomataankin kuinka hirvittävän yksinäistä ja kuolettavan tylsää onkaan asua siellä "puhtaan luonnon keskellä jossa lapsen on hyvä kasvaa". Kaksi autoa ja laina on iso menoerä, joista ei voi tinkiä, ja kun ollaan totuttu kuluttamalla saamaan mielekkyyttä ja arvostusta elämään, niin on vaikea tottua tulemaan toimeen vähällä. Ja sit kun ei pää kestä sitä korvessa kökkimistä ja säästämistä, niin töihin vaan heti kun pääsee.
Me tehtiin se päätös, että muutetaan sit sinne pellonpientareelle kun lapset on tehty ja heidän kanssaan oltu kotona kunnes ovat kypsiä hoitoon. Siihen asti voidaan varsin hyvin asua ilman autoa lähiössä vuokralla, ja kun alettiin säästämään lasta varten jo ennen kuin olin edes raskaana, niin ihan hyvin voin olla kotona monta vuottakin.Elintaso on ihan ok, ja palvelut ja harrastukset on kaikki lähellä.
Mut ei varmasti tarvitse sanoa, että meitä pidetään vähän outoina. Tehdä nyt lapsi kaupungin saasteiden keskelle vuokra-asuntoon, ilman mitään pyrkimyksiä päästä porvarilliseen elämään kiinni! Epäilyttävää! Eikä autoa - miten ne pärjää?
Ja me vaan eletään onnellisina. Eiköhän me ehditä hankkia materiaa vielä riesaksi asti.
mutta niin köyhä, että pitää lykätä vauva hoitoon?
Minullakin on maisterin paperit, eikä todellakaan ole tarvinnut enää vuosiin noin köyhä olla. Mut hei, minä saan myös hyvää palkkaa. Sain jo ennen lapsia ja osasin myös laskea, paljonko meidän perhe kuluttaa ja paljonko pitää tienata. Luulisi toistenkin maisterien osaavan peruskoulumatikkaa.
on aina niin huvittavia, kun aina huudetaan, että pienistä asioista saa helposti säästettyä paljon rahaa. Oletetaan, että kaikki käy vähintään kerran vuodessa ulkomailla, harrastetaan kalliisti, syödään lähes päivittäin ravintoloissa, vedetään tupakkaa posket lommolla ja lehtiä tulee luukut täyteen. Jos noissa asioissa on säästetty jo aiemmin, nuo vinkit ei paljon auta.
Jos teillä kerran on noin äärettömän pienet menot jo aiemminkin ollut, niin teillä on sitten varmaan kertynyt hyvin säästöjä, joita voi käyttää hoitovapaan rahoittamiseen.
Jos ei ole kertynyt mitään, niin johonkin ne teidän rahat sitten on kuitenkin hukkuneet, vaikka nuo lehtitilaukset ja vakuutukset eivät juuri osuneet kohdilleen.
Vai eikö teillä ole ikinä ollut oikeita tuloja?
niin kauan kun olet kotihoidontuella. Sen jälkeen vasta (3v) saat ainoastaan alennettua tukea jos jäät kotiin nysväämään....
me ei olla saatu penniäkään sossulta ja tulot vajaa 1300e/kk puhtaana minun ja mieheni..
aloja ja työpaikkoja niitä taas olikaan, joissa ainoat vaihtoehdot ovat olla kotona hoitovapaalla tai 40 tuntia viikossa töissä? Kyselin niitä tuossa viikko sitten tällä palstalla, mutta aika vähän niitä vastauksia tuli. Lopputulos oli se, että työnantaja on hankala, ei työ itsessään. Miksette voi sanoa taas sitä, että kyseessä on harvinaisen hankala työnantaja?
on aina niin huvittavia, kun aina huudetaan, että pienistä asioista saa helposti säästettyä paljon rahaa. Oletetaan, että kaikki käy vähintään kerran vuodessa ulkomailla, harrastetaan kalliisti, syödään lähes päivittäin ravintoloissa, vedetään tupakkaa posket lommolla ja lehtiä tulee luukut täyteen. Jos noissa asioissa on säästetty jo aiemmin, nuo vinkit ei paljon auta.
Jos teillä kerran on noin äärettömän pienet menot jo aiemminkin ollut, niin teillä on sitten varmaan kertynyt hyvin säästöjä, joita voi käyttää hoitovapaan rahoittamiseen. Jos ei ole kertynyt mitään, niin johonkin ne teidän rahat sitten on kuitenkin hukkuneet, vaikka nuo lehtitilaukset ja vakuutukset eivät juuri osuneet kohdilleen. Vai eikö teillä ole ikinä ollut oikeita tuloja?
en ole sanonut omasta tilanteestani mitään. Meillä on molemmat vanhemmat töissä, mutta lapset silti kotihoidossa.
On ollut tosin aika, jolloin olen ollut työttömänä ja opiskellut, jolloin ei niitä tuloja ole paljon ollut, mutta se oli aikana ennen lapsia.
Kommentoin vain tuota asennetta, jossa oletetaan että kaikki tuhlaavat rahat viinaan ja tupakkaan ja huudetaan, että eikö niitä voi jättää ostamatta.
Missä sitä lasta ajateltiin pitää noiden lisäkeikkojen aikana? Jos siis ei hoitoon viedä.
T:yh
Missä sitä lasta ajateltiin pitää noiden lisäkeikkojen aikana? Jos siis ei hoitoon viedä. T:yh
tässäkin keskustelussa ollut pääpointtina se, ettei siellä hoidossa oltaisi kymmentä tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa.
Mä olen ollut "oikeilla" tuloilla vasta reilun vuoden verran. Sitä ennen vuositulot ovat olleet 10 000e tai alle.
Lapsi kuitenkin haluttiin vielä "hyväsää iässä". Lapsen ollessa puoli vuotias, minulle tarjottiin työsuhdetta omalta alaltani. Meillä päin oman alani työt ovat todella kiven alla, joten montaa hetkeä ei tarvinnut miettiä.
Miehellä ei ollut mahdollisuutta jäädä kotiin, sillä säästöjä ei ollut tarpeeksi, eikä minun palkkani olisi kompensoinut hänen palkkatasonsa pudotusta.
Vaihtoehtoina oli siis jäädä kotiin, ja siirtyä työttömäksi tai ottaa työpaikka vastaan (työ alkoi vanhempainvapaan päätyttyä, joustovaraa ei ollut enempää).
Tuon hetken jälkeen ei tällä alueella ole ollut tarjolla yhden yhtäkään alani työpaikkaa.
Meillä kävi tuuri, että saimme aivan mahtavan pph:n lapsellemme. Ja hänen kanssaan lapsemme jatkaa aina eskariin asti.
Vai eikö teillä ole ikinä ollut oikeita tuloja?
Vaan se nyt oli aivan turhaa. Sillä johan tuolla alkupuolella todettiin, että aina on joku, jolla se töihin meno on pakollista, mutta kuitenkin enemmän niitä, joilla olisi varaa säästää jostain.
Ja jos toisaan ei enää olisi mitään mistä voisi säästää, ja jos menot tosiaan olisivat noin pienet, niin silloin kyseessä olisi alipalkattu ihminen, ja asia korjaantuisi ottamalla yhteyttä työsuojelupiiriin, että saisi edes lain määrämän minimipalkan.
Että mitäpä jos ei kuitenkaan väiteltäisi kuvitteellisilla tilanteilla, joita ei käytännössä tässä maassa edes ole.
Jos teillä kerran on noin äärettömän pienet menot jo aiemminkin ollut, niin teillä on sitten varmaan kertynyt hyvin säästöjä, joita voi käyttää hoitovapaan rahoittamiseen. Jos ei ole kertynyt mitään, niin johonkin ne teidän rahat sitten on kuitenkin hukkuneet, vaikka nuo lehtitilaukset ja vakuutukset eivät juuri osuneet kohdilleen. Vai eikö teillä ole ikinä ollut oikeita tuloja?
en ole sanonut omasta tilanteestani mitään. Meillä on molemmat vanhemmat töissä, mutta lapset silti kotihoidossa. On ollut tosin aika, jolloin olen ollut työttömänä ja opiskellut, jolloin ei niitä tuloja ole paljon ollut, mutta se oli aikana ennen lapsia. Kommentoin vain tuota asennetta, jossa oletetaan että kaikki tuhlaavat rahat viinaan ja tupakkaan ja huudetaan, että eikö niitä voi jättää ostamatta.
että pitäisi vaihtaa se keikkatyöhön, jota tekisin siloin kun omat pienet koululaiset ovat kotona? Kauhea ajatus, että olisin kaikki illat ja viikonloput töissä, enkä näkisi lapsiani ollenkaan, kun minulla on kerran vara valita se päivätyökin.
Vaan se nyt oli aivan turhaa. Sillä johan tuolla alkupuolella todettiin, että aina on joku, jolla se töihin meno on pakollista, mutta kuitenkin enemmän niitä, joilla olisi varaa säästää jostain. Ja jos toisaan ei enää olisi mitään mistä voisi säästää, ja jos menot tosiaan olisivat noin pienet, niin silloin kyseessä olisi alipalkattu ihminen, ja asia korjaantuisi ottamalla yhteyttä työsuojelupiiriin, että saisi edes lain määrämän minimipalkan. Että mitäpä jos ei kuitenkaan väiteltäisi kuvitteellisilla tilanteilla, joita ei käytännössä tässä maassa edes ole.
en ole sanonut omasta tilanteestani mitään. Meillä on molemmat vanhemmat töissä, mutta lapset silti kotihoidossa. On ollut tosin aika, jolloin olen ollut työttömänä ja opiskellut, jolloin ei niitä tuloja ole paljon ollut, mutta se oli aikana ennen lapsia. Kommentoin vain tuota asennetta, jossa oletetaan että kaikki tuhlaavat rahat viinaan ja tupakkaan ja huudetaan, että eikö niitä voi jättää ostamatta.
aloin haastamaan riitaa? Tämän lainatun viestiketjun ensimmäinen viesti on ensimmäinen koko aiheeseen kirjoittamani viesti. En ole keksinyt mitään tilanteita, vaan ilmaisin huvittuneisuuteni noihin kommentteihin, joissa kehotetaan jättämään ne siiderit ja tupakat kauppaan, kun ei oikeasti tiedetä ostaako kyseinen henkilö niitä koskaan.
että pitäisi vaihtaa se keikkatyöhön, jota tekisin siloin kun omat pienet koululaiset ovat kotona? Kauhea ajatus, että olisin kaikki illat ja viikonloput töissä, enkä näkisi lapsiani ollenkaan, kun minulla on kerran vara valita se päivätyökin.
hitto tässä on puhunut että pitäisi päivätyö vaihtaa ilta- ja viikonlopputöihin. On puhuttu siitä, että niitä työtunteja (ja samalla hoitotunteja) voi vähentää.