Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt selvisi miksi syöpää niin paljon

Vierailija
15.11.2009 |

Alkoholissa on syöpää aiheuttavaa ainetta

14.11.2009 20:30

A A Päivi Repo

Helsingin Sanomat

Alkoholissa ja tupakassa on samaa syöpää aiheuttavaa ainetta, asetaldehydia. Sitä syntyy kehossa aineenvaihdunnan myötä, mutta sitä on myös monissa alkoholijuomissa ja elintarvikkeissa sekä tupakansavussa.

Aine on äskettäin todettu ensimmäisen luokan syöpää aiheuttavaksi myrkyksi. EU:n ruokaturvallisuusviraston suosituksen mukaan päivittäisen saannin pitäisi jäädä alle 0,39 milligrammaan päivässä, mutta todellinen määrä voi olla moninkertainen.

Pitkään asetaldehydia tutkinut emeritusprofessori Mikko Salaspuro sanoo, että päivittäinen saanti voi vaihdella 0,1 mikrogrammasta sataan milligrammaan. Suurin osa saannista on alkoholista ja tupakasta, mutta asetaldehydia on myös elintarvikkeissa kuten soijassa, johon se on syntynyt käymisessä.

Ainetta syntyy myös aineenvaihdunnassa eri puolilla kehoa. Osalla suomalaisista tämä aineenvaihdunta on erityisen nopeaa, ja he ovat muita alttiimpia saamaan ruuansulatuskanavan syövän.

Nopeudesta kertoo se, että huono olo tulee muutaman lasillisen jälkeen, eikä vasta seuraavana päivänä.

"Oireet kuten kasvojen punoitus ovat merkki siitä, että alkoholi ei sovi", sanoo asetaldehydia pitkään tutkinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Peter Eriksson. Samanlainen herkkyys on monilla aasialaisilla, mutta vielä vahvempana. Jos jatkaa juomista oireista huolimatta, syövän vaara on suurempi kuin muilla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oma syyni: tulee huono olo jo alkoholia juodessa. Ei siis järkeä juoda. Tätä vaan suurin osa ihmisistä ei halua ymmärtää.

Vierailija
2/4 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut järjellä ajateltuna jo ihan selvää että alkoholi on sellainen myrkky ettei se missään nimessä hyvää tee kropalle. Ehkä lasi viiniä silloin tällöin on ihan jees, mutta sitten tämä suurkulutus/jatkuva tissuttelu joka kuuluu niin monen elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

läheisille ja tuntemattomille sivullisille.

Humalainen on aina poikkeuksetta agressiivinen tai sekava etenkin jos taustalla piilee mielenterveydellisiä sairauksia.

Minulla on tapana kiertää humalaiset kaukaa.

Vierailija
4/4 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä viestistä! Mä en juo alkoholia, koska en yksinkertaisesti pysty juomaan sitä, mulle tulee jo kahdesta viinilasillisesta ällö olo - kun muut on vasta nousuhumalassa, mä olen jo krapulassa. Aivan kuten joku aiemmin kirjoitti, minunkaan ystäväni ei tätä tajua, vaan luulee että mulla on juomattomuuteeni jotkut ylevät moraaliset syyt. Mä en myöskään koskaan saa humalasta mitään kiksejä edellä mainituista syistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi