Lievän sikainfluenssan sairastaneet!
Millaisia oireita teillä on ollut? Meillä töissä pk:ssa on kyseinen tauti jyllännyt jo parisen viikkoa. Mulla on ollut pää kipeä jo muutaman päivän ja kurkku kans. Eilen alkoi ajoittainen pahoinvointi ja päässä tuntuu hassulta. Vähän niinku huimaisi tai jotain. Kädet varsinkin ovat olleet väsyneen oloiset. Välillä nousee hiki jo pienestä puuhastelusta ja on aivan kuin veto pois. Kuumetta ei ole eikä mun mielestä varsinaisesti lämpöäkään. Enimmillään korvasta näyttänyt 37,5, mutta seuraavalla kerralla voi olla vaik 36,9.Kurkkua kutittaa ja pitää yskiä välillä et saa sen tunteen pois kurkusta. Voiko ton taudin sairastaa oikeesti näin lievänä? Maanantaina pitäis mennä töihin kun tuntuu hassulta olla pois näin vähäisin oirein. Mutta samalla tartutan kaikki muut jos onkin sikaflunssaa.
Kommentit (11)
Kävin lääkärillä, kun en voinut olla töissä huimauksen takia. Keuhkot kuunneltiin, mutta kaikki ok. Saikkua sain, mutta eivät kyllä edes epäilleet SI:tä, kun kuume puuttui.
Ja lääkäri ainakin määritteli hyvin todennäköisesti sikainfluenssaksi, koska lapsella oli se.
Mutta mistä hitosta sitä tietää, kun ei enää testata! Pakko varmaan mennä töihin maanantaina, kun omien kriterieni mukaan olen työkykyinen.
näinä aikoina kannattaa vähän tarkastaa niitä "omia kritteereitä". Ei riitä, että tunnet olevasi jokseenkin työkykyinen, arvioi tartutatko. Itsekin olin saikulla flunssan takia, joka ei tosiaankaan ollut paha, mutta ihan pientä lämpöä ja sen lisäksi hakkaava yskä ja pahasti vuotava nenä. Miettikääpä itse: miten kiva olisi hakea lapsi punasilmäiseltä, yskivältä ja räkivältä hoitajalta joka hikoilee kuin sika pienestäkin liikkeestä?
Lastenhoitaja
kuumetta alkupäivän jälkeen siinä 38 tietämissä,yskänpuuskia varsinkin öisin ja isommalla kurkkukipua. Ei nuhaa. Eka päivänä kuume nousi 39 ja toisella 38.5. Onko sikaa? Tympii kun ei tiedä varmasti. Mieskin sairastui lievästi. Yleensä meillä ei aikuiset sairastele ainakaan kuumetta ei tule. Eskarilainen aloitti taudin ja paljon on eskarista ja koulusta ollut poissaoloja. Sika siis jyllää alueella mutta kun ei testata eikä onneksi tarvita sairaalahoitoa ei voi olla varma. Vai mitä te sanoisitte? Toivoisin niin ettei enää tarvitsisi ajatella koko possua:(
miksi joka paikassa (terv.huollon puolelta) jankutetaan sitä kovaa kuumetta, kun taudin voi tosiaan sairastaa hyvin lievänä, kuumeettomanakin ja thl:n tutkimusprofessori Petri Ruudun mukaan jopa oireettomanakin...
Itsellä parisen viikkoa sitten ensin tuli kurkku kipeäksi, sitten kaikki ylävartalon lihakset, sitten maha ja alkoi ripuli. Väsytti ja palelsi myös. Kuumetta ei ollut vaikka muuten tosi kipeä olinkin. Uskon sen olleen sikainfluenssaa vaikka mistä sen voi tietää kun ei testattu...
miksi joka paikassa (terv.huollon puolelta) jankutetaan sitä kovaa kuumetta, kun taudin voi tosiaan sairastaa hyvin lievänä, kuumeettomanakin ja thl:n tutkimusprofessori Petri Ruudun mukaan jopa oireettomanakin...
En mene omaan työhöni jos nenäni vuotaa kovin, tai lämpöä on ollut alta vuorokauden. Päätä särkee ja en pystyssä pysy.
Tunnetko olevasi kunnossa?
kurkku kipeä, lihaksia särki, vilunväristyksiä, yleinen väsymys ja "kipeä" olo. välillä huono olo ja vatsakin oli hiukan löysällä. Lämpöä enimmillään 37,3.
Kaikilla muilla perheenjäsenillä oli yli 39 kuume ja kovaa yskää, kurkkukipua, myöhemmin nuhaa. Olivat melkoisen kipeitä. Minä pääsin siis paljon lievemmin oirein.
Huom! Kannattaa ottaa ihan rauhassa vaikka ei olisi sitä kuumetta, ettei tule sitten niitä jälkitauteja.
Sitten alkoi henkeä ahdistaa kunnolla ja kas, sain oikein kunnon hengenahdistuskohtauksen ja ambulanssireissuhan siitä tuli.
Samaten esikoisen ope oireili ensin lievästi, sitten tuli vasta ne varsinaiset oireet.
Nyt tuosta minun kohtauksesta on viikko ja tänään olin ekaa kertaa jalkeilla. Ja aivan muussia on polvet ja heikko on olo.
Koko aikana ei kuume noussut yli 37,5:n.
Tämä on varmuudella sikainfluenssaa, lapsen opelta otettiin testit, samaten toisen lapsen päiväkodissa on todettuja tapauksia runsaasti.
siis lievää kuumetta ja huimausta ja väsymystä ja päänsärkyä mutta ei muuta. Ihmettelen kans onko tämä nyt sitä vai ei..