Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Useamman lapsen vanhemmat; Joululahja-asiaa?

Vierailija
13.11.2009 |

Jos teillä on useampia lapsia, odotatteko lasten kummien muistavan heitä kaikkia tasapuolisesti, vai ostavan lahjan vain kummilapselleen?

Olen ostanut kummilapselleni aina vähän "isomman" lahjan ja muistanut hänen sisarustaan jollain pienemmällä (Olemme aika läheisiä ystäviä perheen kanssa muutenkin, mutta aikuisten kesken emme vaihda lahjoja).

Jotenkin vain on alkanut tuntua, että vanhemmat odottavat minun ostavan lapsille samanarvoiset lahjat molemmille. Olen kyllä miettinyt sitä pienempääkin lahjaa, jotta olisi mieluinen, mitään ihan krääsää se ei siis ole ollut, mutta ei ehkä niin kallista ja isoa, kuin tälle kummilapselle.

Millaisia odotuksia teillä on kummeja kohtaan? Rehellisesti?

Olenko toiminut nolosti?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjoja tulee muutenkin liikaa. Mikä se sellainen kummi on joka koko sisarussarjan muistaa lahjoilla..

Vierailija
2/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan odota Pekan kummien antavan lahjaa myös Mikolle, Maijalle ja Pirjolle!!

Heillä on omat kummit, jotka muistavat kukin omaa kummilastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota että omat lapsetkaan saa lahjoja toisen lapsen kummeilta. Lahjoja tulee joka vuosi liikaa, ei harmita yhtään

Vierailija
4/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä kummilasta, emmekä osta muille kuin kummilapsille joululahjoja. Tästä on puhuttu etukäteen ja se on sopinut kaikille.

Vierailija
5/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vanhempien sisarus, niin joo, sit on hankkinut jotain pientä kaikille. Mutta jos on "vaan" kummi, niin muistaa ainoastaan kummilastaan

Vierailija
6/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa, niin sisarukselle/sisaruksille voi tuoda esim. karkkipussin tmv. pientä.

Ajattelen myös niin, että jos kyse vanhempien sisarusten perheestä, (eli "omien lasten serkkuja") ja tapana on lahjoja antaa, niin ostaisin kaikille serkuille ~samanarvoiset lahjat, mutta kummilapselle vähän kalliimman/kaksi lahjaa.

Vierailija
7/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä riittää, et jokainen muistaa omaa kummilastaan. Eikä sen kummilapsen lahjankaan tarvi mikään kamalan kallis olla.

Vierailija
8/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan ok, jos ostaa lahjan kummilapselleen. Tosin en odota yhdeltäkään kummilta mitään kalliita lahjoja. Isovanhemmat ja me vanhemmat ostetaan niitä kalliimpia, jos on tarpeen.

Joku lasteni kummeista ostaa jotain pientä myös sisaruksille, mutta en tosiaan odota sitä.

Itse ostan pienen lahjan myös kummityttöni veljelle, mutta en koe sitä pakoksi, vaan haluan ostaa, kun hänellä ei ole kovin läheisiä kummeja.

Vierailija
9/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa samoilla linjoilla. Mammat tuntuu olevan samaa mieltä:)

-ap-

Vierailija
10/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin:)

2

Vierailija
11/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. täti tai setä, oletan hänen muistavan myös muita perheen lapsia, mutta mahdollisesti pienemmällä paketilla. Jos taas kummi ei ole sukua, oletan hänen muistvan vain kummilastaan.

Minusta on vähän hassua, kun meidän perheen kahdella lapsella (eksäni kanssa saadulla) on molemmilla yhtenä kummina isänpuoleinen lähisukulainen ja toisen kummi muistaa aina kumpaakin näistä lapsista, mutta toisen kummi vain kummilastaan (nämä kummit ovat sisarukset keskenään).

Vierailija
12/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasta kohden on kolme kummia. Sitten on isovanhemmat, jotka kummatkin ostaa parikin lahjaa. Ja kun vanhemmat haluaa kumpikin valita kullekin lapselle lahjan, niin johan tuosta kertyy.

Eli jos kummit tois jotain kaikille lapsille, niin siitä kertyisi jo ihan liian paljon, ja sitten ei itse enää voisi ostaa oikein mitään, ettei tuu älytöntä lahjavuorta. Siispä toivon kummeilta lahjaa vain kummilapselle, jotta pääsen itsekin valitsemaan lapselle jotain, minkä tiedän olevan mieleisen lahjan. Tai vaikkapa parikin pakettia ilman, että koko homma menee älyttömyyksiin.

Vierailija
13/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heillä on yhteensä 7 sisarusta. Omiakin lapsia on, mahdottomuus olisi kummilasten sisaruksille lahjat ostaa, tiukoille menisi rahat! Eivätkä varmaan myöskään kummilasteni vanhemmat odota muistavan. Syntymäpäivinä saatan muistaa pienellä paketilla.

Vierailija
14/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen samoin kuin ap: kummilapsi saa kalliimman ja sisarus jonkun muodollisen lahjan.

Minusta on ihan sama, minkähintaisia lahjoja kummit tuovat. Sen toivon, että he tuovat lahjan, edes viiden euron arvoisen, myös sisarelle. Meillä kun on kummi, joka muistaa ainoastaan omaa kummilastaan...

Vierailija
15/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin.

Poikkeuksena sisareni lapset, joille ostan molemmille jotain sekä jouluna että synttärinä, vaikka olen vain toisen kummi. Samoin toimii siskoni. Olemme sen verran läheisiä, että tämä on vakiintunut käytännöksi. Muuten mennään lahja/kummilapsi -linjalla ja toimii hyvin.

Vierailija
16/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan odota sisarukselle lahjaa

Vierailija
17/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isohkot perheet, eli mulla 3 sisarusta, miehellä 4 sisarusta, kaikilla lapsia (äkkiä laskettuna 2 + 3 + 3 + 1 + 2 + 2 + 3 eli 16 kpl, joista vanhin jo jo päälle 20 ja nuorin 2 v).

Olemme yhden mun sisaruksen lapsen kummeja ja yhden miehen sisaruksen lapsen kummeja. Kummallakin kummilapsella on sisaruksia, toisella 2 ja toisella 1. Meillä on 2 lasta ja kummallakin on kummankin sisarus puolisoineen (erit kummallekin) + 1 kaveripariskunta kummeina.

Ei olla ikinä ostettu mitään joululahjoja niille muille, jotka eivät ole kummilapsia, koska meillä ei osteta sisarusten lapsille muutenkaan joululahjoja, jos eivät ole kummilapsia. Se on mun suvussa sovittu ihan ääneen, koska niitä on niin monta.

Miehen suvusta en tiedä, mikä on sopimuksen aste, mutta yksikään noista miehenkään sisaruksista ei osta meidän lapselle, joten oletan että on ok olla ostamatta.

Eli meillä vain kummit ostavat omalle kummilapselleen, oli sukulaisia tai ei.

esim. täti tai setä, oletan hänen muistavan myös muita perheen lapsia, mutta mahdollisesti pienemmällä paketilla. Jos taas kummi ei ole sukua, oletan hänen muistvan vain kummilastaan.

Minusta on vähän hassua, kun meidän perheen kahdella lapsella (eksäni kanssa saadulla) on molemmilla yhtenä kummina isänpuoleinen lähisukulainen ja toisen kummi muistaa aina kumpaakin näistä lapsista, mutta toisen kummi vain kummilastaan (nämä kummit ovat sisarukset keskenään).

Vierailija
18/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin toimimme itsekin.

Vierailija
19/19 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa yhteensä kuusi kummilasta, molemmilla omat. (ovat siis kertyneet ennen yhteisen elämämme alkua)

Minun ovat pelkästään sisarusten lapsia ja miehellä sisarusten ja kaverien. Meidän perheessä on jo aikaa sitten sovittu lapsiluvun kasvaessa, että ostetaan joululahjat vain kummilapsille. Omani on vasta alle 2v. mutta sisarusteni lapset osa jo ihan täysi-ikäisiä ja yhteensä heitä on yli 10. Ei siis varaa ostaa kaikille.

Myös miehellä ollut käytäntönä, että ostaa vain kummilapsille. Näin on siis jatkettu myös sen jälkeen kun pistettiin hynttyyt yhteen.

Synttärinä sit muistetaan jokaista synttärisankaria, kenen synttäreille kutsutaan. Oon joskus kuullu, että ei muisteta muita kuin kummilapsia synttärinä, vaikka olis synttäreille käsketty. Ja nyt kyse sedästä tai tädistä. Ei kai se lapsen vika oo, jos ei heidän kummilapsensa ole...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme