Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottakaa rokotepäätöksessä tämä huomioon

Vierailija
13.11.2009 |

Suomen viranomaisten tiedottamista sitää GlaxoSmithKleinen kanssa tehty sopimus, johon kuuluu vaitiolo rokotehaitoista, ennenkuin GlaxoSmithKleine itse niistä raportoi. Eli jos nyt todetaan että rokote tappaa lapsia tai minkä ikäisiä vaan, tai aiheuttaa halvaantumista, altistaa sikainfluenssalle tai mitä tahansa vastaavaa, niin siitä me emme saa viraomaisilta lainkaan tietoa.

En väitä että rokote näin tekee, mutta on syytä huomioida salaisena pidetyn sopimuksen merkitys etenkin kun nyt alkaa tulla uutisointia kuolleista, jotka saivat rokotteen. Nämä tapaukset uutisoidaan sikainfluenssakuolemina ja sanotaan ettei vasta-aineet ehtineet vielä muodostua. Sekin voi olla totta, mutta JOS olisi niin että rokotteella olisi edes pieni osatekijävaikutus tautia voimistaen tms. niin terveydenhuoltoihmiset ovat viranomaisia ja heitä siten sitoo tämä ylhäältä annettu käsky pitää suu kiinni rokotehaitoista.

Suurinta osaa ihmisistä, ainakin aikuisista, rokote varmasti hyödyttää, joten olisi varmasti katastrofi suututtaa GlaxoSmithKleine ja vaarantaa näin loppujen rokote-erien saanti uurisoimalla niistä haitoista joita havaitaan, olkoonkin että joku osa ihmisistä tulee haittavaikutuksia saamaan.

Kun päätätte etenkin lastenne kohdalla asiaa, niin huomioikaa myös se ettei valmistaja ota tästä rokotteesta mitään vastuuta vaan on tehty erityissopimus paitsi vaitiolosta haittojen osalta, myös valmistajan vastuuvapaudesta ja että valtio ottaa niskoilleen jos jotain tulee.

Ei ole vähäpätöinen asia ettei rokotetta ole tutkittu pienillä lapsilla.

Huomionarvoista on myös se että tavallinen influenssarokote antaa huonosti suojaa pienille lapsille ja ennemminkin tilastojen valossa johtaa pienillä lapsilla suurempaan riskiin joutua sairaalahoitoon influenssan takia. Tosin tavallinen influenssarokote on erilainen eikä sisällä skvaleenia, joten voihan olla että tämä si-rokote antaakin suojaa myös pienille. Tietoa tai näyttöjä asiasta ei kuitenkaan ole kun rokote on vielä tutkimatta (tai tutkitaan siis parhaillaan kun nyt käytön myötä saadaan kokemuksia.)

Mitä tulee lääkeyhtiöihin on hyvä muistaa että kyse on vain bisneksestä, ei hyvää tarkoittavasta lääketieteestä. Kaikenlaista kummallista tapahtuu kuten esim vuosi sitten 72kg:n elävällä lintuinfluenssaviruksella saastunut tavallisen kausi-influenssan rokote-erä, joka huomattiin sattumalta ja valmistaja ei osaa antaa asiaan selitystä. (Tämä valmistaja oli Baxter)

Jotenkin kummalliselta tuntuu sekin että si-rokotteeseen on myönnetty patentti muutamaa kuukautta aikaisemmin ennenkuin tauti Meksikosta löytyi. Tietysti kyse voi olla aivan hyvin sattumasta, mutta hassua että ihan sattumalta tehdään rokote tautiin jota ei ole edes vielä löytynyt ja sitten se löytyykin muutaman kuukauden kuluttua patentoinnista.

En nyt tarkoita tällä pelotella ketään tai vastustaa rokotetta. Rokote on varmasti ihan hyvä tapa ainakin aikuisväestölle suojautua tältäkin taudilta. Lapsille rokote on kuitenkin vielä arvoitus ja lapset eivät voi itse tehdä päätöstä omalta kohdaltaan, joten toivoisin vain vanhemmilta että nämäkin seikat otetaan huomioon.

Täysin riskitöntä vaihtoehtoa ei ole. On pantava puntariin tiedot taudista ja tiedot rokotteesta ja pitää olla vielä kriittinen saamiensa tietojen lähteiden osalta ja päätettävä mihin luottaa ja saako luottamaltaan lähteeltä kaiken tiedon, ettei esim. mahdollisia haittoja jätetä kertomatta (esim. THL on sitoutunut vaitioloon).

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

foliot päähän ja menoksi!!! :)

Ap, onko jäänyt lääkkeet ottamatta? Kertoisitko miten juuri SINÄ tiedät tuosta "salaisesta sopimuksesta?" Kuiskivatko äänet siitä korvaasi?

Vierailija
42/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tulee rokotteesta jotain pysyvää muutaman vuoden päästä tai jotain rokotteen oton jälkeen niin valituksiahan ei voi tehdä eikä mistään saa korvauksiakaan.

niin en oo ap, mut halusin tähän tämän sanoa jos joku ei tienny tuota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei voisi tehdä valituksia? Ja miksei voi saada korvauksia? Miten tässä on erilainen tilanne kuin muiden rokotteiden kohdalla?

Suomessahan on nykyään oikeusjärjestelmässä myös ryhmäkanne.

Joku kirjoitti että lapsensa sai kutsun rokotetutkimukseen: oletko vähän yksinkertainen? Totta kai rokotteita testataan lapsilla, lähinnä niiden tauteja ehkäisevää tehoa. TÄTÄ rokotetta ei ole testattu.

Olen samaa mieltä kuin muut siinä että on kummallista että joku täällä av-palstalla tietää tuosta salaisesta sopimuksesta, mistä kukaan muu ei tiedä. Luulisi tuollaisen tiedon vuotavan lehdistöön jos se tännekin vuotaa! :)

Vierailija
44/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös täällä suomessakin testattu useilla sadoilla lapsilla, ennen yleistä jakelua?

joo, ja juuri luin tilaston, että esim jenkeissä kuolee tavalliseen kausi-influessaan muutama kymmenen lasta vuodessa (todennäköisesti sairastavat syöpää tms.) ja sikaan on nyt kuollut yli 500 lasta. että ei kyl ole ihan verrattavissa nuo luvut, siis kymmenkertainen määrä on sikaan kuollut, ja myös ihan perusterveitä lapsia - niin kuin täällä Suomessakin se perusterve torniolainen tyttö. tuskinpa hän olisi tavalliseen influenssaan kuollut, ellei sitten ollutkin jokin sairaus jota ei vain oltu vielä todettu.

jos nyt ajattelisi tän rokotteen pahimmassa tapauksessa aiheuttavan jopa kuolemantapauksia niin ne taitaisivat olla juuri noita riskiryhmiin kuuluvia, esim syöpäpotilaita ja muita joilla immuunipuolustus heikentynyt. omille perusterveille lapsille otan TOTTAKAI ne rokotteet, niin olen ottanut kaikki muutkin tarjotut rokotteet vuosien varrella.

suomalaiset ovat eläneet jo niin kauan täällä turvallisessa pohjolassa kuin tynnyrissä, monella ei ole mitään käsitystä millaisia tauteja maailmalla riehuu. itse olen ulkomailla asuessa sairastanut trooppisia tauteja, en koskaan antaisi lapseni sairastua sellaiseen jos voisin sen jotenkin estää! sen sijaan en ole itse koskaan sairastanut mitään influenssaa eivätkä ole lapsenikaan. tää sika nyt kuitenkin on aivan eri juttu, kuin tavallinen influenssa. se joka sitä ei tajua, on vähän dille. mutta mua ei kiinnosta kyllä henkilökohtaisesti se, ottaako joku toinen nuo piikit lapsilleen vai ei. mun lapset saavat ne tänään ja hyvä niin.

Vierailija
45/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näistä salaisista rokotteisiin liittyvistä asioista tietoiset AV-asiantuntijat varmaan mielellään antavat diabetestä sairastavalle lapselleen insuliinia eivätkä kiellä rinta- tai eturauhassyöpään sairastuneita vanhempiaan syömästä syöpälääkkeitä. Silti lääketeollisuutt aina kritisoidaan siitä, että sillä vaan tehdään rahaa. No hitto vie, niin tehdäänkin, eikai siinä nyt pitäisi kenellekään normaalijärjellä varustetulla ihmisele olla mitään ihmeellistä. Milläs niitä lääkkeitä kehitettäisiin jos siitä ei saisi mitään rahaa? Näyttäkää minulle se valtio tai hyväntekeväisyysjärjestö joka pystyisi kehittämään koko ajan entistä parempia ja tehokkaampia hoitoja maailman tuhansiin sairauksiin.

Vierailija
46/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioinut juuri nämä seikat ap, tai oleMME huomioineet. SEn takia ei rokotuksia meille. Tästä on Ruotsissa ainakin ihan avointakin keskustelua käyty.

Vierailija
47/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jos ihmisen pelolla rahastetaan, ja tässä si-rokotteessa juurikin on näin!!

Aika moni näistä salaisista rokotteisiin liittyvistä asioista tietoiset AV-asiantuntijat varmaan mielellään antavat diabetestä sairastavalle lapselleen insuliinia eivätkä kiellä rinta- tai eturauhassyöpään sairastuneita vanhempiaan syömästä syöpälääkkeitä. Silti lääketeollisuutt aina kritisoidaan siitä, että sillä vaan tehdään rahaa. No hitto vie, niin tehdäänkin, eikai siinä nyt pitäisi kenellekään normaalijärjellä varustetulla ihmisele olla mitään ihmeellistä. Milläs niitä lääkkeitä kehitettäisiin jos siitä ei saisi mitään rahaa? Näyttäkää minulle se valtio tai hyväntekeväisyysjärjestö joka pystyisi kehittämään koko ajan entistä parempia ja tehokkaampia hoitoja maailman tuhansiin sairauksiin.

Vierailija
48/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jos ihmisen pelolla rahastetaan, ja tässä si-rokotteessa juurikin on näin!!

Vierailija
49/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiantuntijoita olen vakuuttunut rokotuksen tärkeydestä. Se on varma asia, että tauti tappaa osan ihmisistä ja vaikka ei tappaisikaan on raju juttu, joka kaataa paljon ihmisiä petiin.Riskien kannalta paras vaihtoehto on suojatua sairaudelta mahdollisimman hyvin.Tällaisten epidemioiden kukistamiseksi pitää unohtaa minäminä ja ajatella muitakin. Tämä on minun kantani.

Vierailija
50/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaiset ovat ostaneet rokotteet eikä rokotteen valmistajan niistä saama ansio riipu mitenkään siitä, ottavatko ihmiset rokotteen vaiko eivät. Viranomaiset puolestaan ovat tehneet ostopäätöksen oikean asiatiedon pohjalta. Voisitko vähän täsmentää, miten tavallisten tallaajien pelko nyt yhdistyy tässä rahaan??

Vierailija
51/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.torontosun.com/news/canada/2009/02/27/8560781.html

toki kuten näissä ketjuissa on käynyt ilmi, kaikkeen mediaan tulee suhtautua erittäin varauksellisesti.

Suomessa on lapsilla tutkittu H1N1-rokotetta, mutta ko. valmiste ei ole Suomessa markkinoilla. Eli Pandemrixia ei tutkittu täällä - tai missään.

Vierailija
52/52 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.torontosun.com/news/canada/2009/02/27/8560781.html" alt="http://www.torontosun.com/news/canada/2009/02/27/8560781.html">http://www.torontosun.com/news/canada/2009/02/27/8560781.html</a&gt;

toki kuten näissä ketjuissa on käynyt ilmi, kaikkeen mediaan tulee suhtautua erittäin varauksellisesti.

Suomessa on lapsilla tutkittu H1N1-rokotetta, mutta ko. valmiste ei ole Suomessa markkinoilla. Eli Pandemrixia ei tutkittu täällä - tai missään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi