Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidin rooli perheessänne? Työnjako?

Vierailija
13.11.2009 |

Hei minkälaiset roolit teillä on perheessänne? Teettekö ruuan valmiiksi kun mies tulee töistä kotiin vai osallistuuko mies kokkailuun? Kuka hoitaa pyykit ja kauppareissut?

Meillä minä hoidan pyykit ja mies kokkailun (vaikka kotona olenkin). Yleensä käydään kaupassa yhdessä. Äitini vanhan kansan ihmisenä sanoo usein, että kyllä naisen pitäisi tehdä ruoka valmiiksi. Kun mies tulee töistä kotiin on väsynyt jne jne..

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan työtä sekin, joten ei mun mielestä tarvii kokata miehelle valmiiks

Vierailija
2/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkena tein ruuan valmiiksi. Mutta lauantaina mies teki ruuan ja sunnuntaina teimme yhdessä (yleensä)

Myös siivoilin viikolla mutta perjantaina kun mies tuli kotiin hän imuroi ja pesi lattiat.

Minä olen aina hoitanut pyykkihuollon ja lumenluonnin sekä ruohon leikkuun. Myös lämmitys oli vastuullani, puulämmiteinen talo.

Kaupassa kävimme/käymme kerran viikossa. joten suunnittelen noin karkeasti viikon ruokalsita. nyt kun lapset isompia ja valmistavat ruokaa niin saattavat soittaa että tuo työmatkalla jotakin tiettyä ruoka-ainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat taaperoita, mies kävi kaupassa kerran viikossa ja minä sitten täydensin viikon aikana. Hoidin kaikki siivoukset, pyykit ja ruoanlaiton. Mies osallistui lasten hoitoon, kun tuli kotiin eli leikki ja huolehti myös iltapesuista ja vaipanvaihdosta.

Nyt, kun lapset ovat isompia, hoidan myös kaupat. Miehelle ei oikeastaan jää mitään kummempaa. Leikkii edelleen lasten kanssa ja hoitaa iltajutut, jos olen poissa (olen pari kertaa viikossa illat poissa).

Mulle on ihan sama, miten ihmiset hoitavat työnjaon. Itse koen kuitenkin olevani etuoikeutettu, kun voin olla edelleen kotona, joten haluan ettei mieheni tarvitse työpäivän jälkeen enää murehtia kotihommista.

Vierailija
4/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sen minkä ehdin ja kerkeän. Teen myös ruuan aina arkisin. Jos odottaidin, että mies töistä tutuaan alkaa kokkaamaan, niin lapset ehtisi jo nukkumaan ennen ruuan valmistumista. Joskus viikonloppuna mies kokkaa tai jos olen pois kotoa (tulee silloin aikaisemmin töistä).

Minä hoidan kaiken pyykkeihin liittyvän ja pääasiassa siivoukset. Jos en ole jaksanut/ehtinyt, niin sitten mies viikonloppuna imuroi ja usein samalla pesee lattiatkin. Tarvittaessa pesee vessojakin, mutta yleensä hoidan ne säännöllisesti. Pölyt pyyhin minä. Viikonloppuna mies tekee lasten kanssa tarpeen mukaan pihatöita ja minä joskus viikolla.

Minä käyn kaupassa päivällä, mutta joskus käydään kaikki yhdessä lauantaina.

Vierailija
5/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen mies hoisi tiskit ja pyykasi vaikka olikin töissä 7.30-1600.. mulla oli muuta menoa.. myös imutoi ainakin 2 kertaa viikossa, minä muuten. ruoat hoidan minä, mutten miehen takia, eikä ole ruoka valmiina kun mies tulee kotiin. mies hoitaa myös yösyötöt, on aina hoitanu, se on tullu meilla tavaksi..

Vierailija
6/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidan lapset, pyykinpesut, kuivaamiset, silittämiset, teen kauppalistan valmiiksi miehelle, jotta osaa ostaa kaupasta mitä tarvitaan, siivoan, laitan ruoan.

Eli teen kaiken kotiin liittyvän, mies käy töissä. Joskus kun pyydän, mies saattaa osallistua lasten vaipanvaihtoihin tai syöttämisiin.

Vierailija
7/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain rintaruokinnassa oleva lapsi. En kokkaa miehelle valmiiksi.

Vierailija
8/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhdessä. On aikamoista vääntöä kun on allergioita. Tosi vaikea keksiä mitään uutta.

Vierailija
9/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ollessa kotona hoidamme lapset puoliksi: leikkiminen, vaipanvaihto, aamupalat, pukemiset, iltajutut jne. Usein viikonloppuaamuna toinen jää nukkumaan ja toinen nousee lasten kanssa. yleensä se nukkumaan jäävä olen minä, koska mies usein koko viikon matkoilla ja silloin olen töissä lasten kanssa aamusta iltaan ja yönkin yöheräilijän kanssa.

Vierailija
10/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minkälaiset roolit teillä on perheessänne? Teettekö ruuan valmiiksi kun mies tulee töistä kotiin vai osallistuuko mies kokkailuun? Kuka hoitaa pyykit ja kauppareissut?

Meillä minä hoidan pyykit ja mies kokkailun (vaikka kotona olenkin). Yleensä käydään kaupassa yhdessä. Äitini vanhan kansan ihmisenä sanoo usein, että kyllä naisen pitäisi tehdä ruoka valmiiksi. Kun mies tulee töistä kotiin on väsynyt jne jne..

Mutta ihan noin kuin ap:lla meillakin on, voin tosin leipaista leipaa/sampyloita/kakkua silloin talloin lisaksi. Mina hoidan pyykit, kauppareissut paasaantoisesti yhdessa. Meilla ei aitinikaan sano asiasta mitaan, isani nimittain kokkaa lapsuudenkodissani. ;-)

Vierailija
11/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaalien lasten kanssa kotiäidiltä voi odottaa suurimman osan kotitöistä tehdyksi. Tietysti mies tekee sitten iltaisin juoksevia ja nukuttaa vuorollaan jne. Tuntuu, että monilla äideillä on jotain ongelmaa, jos yhden vauvan kanssa ei suihkussakaan voida päivän aikana käydä saati astianpesukonetta täyttää tai edes syödä ei muka ehdi. Tuntuu aika hurjalta saamattomuudelta.

Vierailija
12/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies menee heti tietokoneelle kun tulee kotiin ja siellä istuu jossei komenna pois.

Vierailija
13/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus en ole jaksanut tehdä mitään, jolloin mies syö töitten jälkeen ihan vaan leipää tai tuo tullessaan kaupungiltä meille jotakin. Tämä onnistuu kun on vasta yksi pieni lapsi, joka silloin tällöin saa purkkiruokaa. Kauppareissut ollaan hoidettu nyt yhdessä, koska minä viimeisilläni raskaana ja kauppareissut tosi tuskaisia. Jatkossa voi olla, että minä teen yhden ison kauppareissun ja mies katsoo lapsia sillä aikaa.

Pyykit hoidan ainoastaan minä. Mikään siivousintoilija en tosiaankaan ole, joten meillä siivotaan aika harvoin ja yleensä silloin yhdessä. Pientä siivousta toki teen viikolla. Iltaisin mies hoitaa samalla lailla lasta kuin minäkin. Yleensä toinen hoitaa lapsen iltatoimet ja nukkumaan menemisen ja toinen järjestelee sillä välin tavarat paikalleen ja tiskit koneeseen.

Vierailija
14/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaalien lasten kanssa kotiäidiltä voi odottaa suurimman osan kotitöistä tehdyksi. Tietysti mies tekee sitten iltaisin juoksevia ja nukuttaa vuorollaan jne. Tuntuu, että monilla äideillä on jotain ongelmaa, jos yhden vauvan kanssa ei suihkussakaan voida päivän aikana käydä saati astianpesukonetta täyttää tai edes syödä ei muka ehdi. Tuntuu aika hurjalta saamattomuudelta.

Meilla ei siis ole EHTIMISESTA kiinni vaan mies HALUAA kokata. :-) Eli tietysti annan hanen kokata kun han tykkaa siita ja osaa sen hyvin. Eikohan nain ole ap:llakin?

t: yksi noista edellisista

Vierailija
15/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ajatellut aloittaa kokkaamisen viimeistään silloin kun lapsi alkaa syödä kiinteitä. :) Olen myös ehdottanut miehelle, että voitaisiin suunnitella etukäteen syömiset ja ostaa tarvikkeet useaksi päiväksi valmiiksi niin voisin kokata. Meilläkin on paljon allergioita, joten ruokapuolen suunnittelu ei ole mitenkään helppoa ja haluaisin ruokalistaan edes jotain mielipiteitä.

Vierailija
16/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis huono kotiäiti?

Vierailija
17/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis huono kotiäiti?

Vierailija
18/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoo, että olen hyvä _äiti_. Hän tietää, etten ole mikään mestarikokki ja on itse sanonut ettei oleta että kokkaan. Ei varmaan tykkää mun pöperöistä. :)

Vierailija
19/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoo, että olen hyvä _äiti_. Hän tietää, etten ole mikään mestarikokki ja on itse sanonut ettei oleta että kokkaan. Ei varmaan tykkää mun pöperöistä. :)

Nain juuri. Juuri tasta syysta meillakin kokkaa mun mies, ja lapsuudenkodissani mun isa. Eivat kesta syoda sita ruokaa mita me naiset laitettaisiin. ;-) Mutta siis niin kauan kuin kokkaa omasta halustaan, eihan siina ole kenellakaan mitaan nokan koputtamista.

Vierailija
20/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai pitäisi olla. :) Itse vaan tunnen välillä huonoa omatuntoa asiasta, vaikka mies mielellään kokkaakin. Outo tyyppi olen. :)

Mutta siis niin kauan kuin kokkaa omasta halustaan, eihan siina ole kenellakaan mitaan nokan koputtamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä