Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkä mä nyt olekkaan täysimettänyt???

Vierailija
12.11.2009 |

Kaveri sai vauvan, ja juteltiin siinä sitten imetyksestä. Kerroin, että täysimetin vauvaani puoli vuotiaaksi, vain kaksi kertaa sai korviketta (yhden annoksen/kerta)kun minä kävin omissa menoissani enkä saanut pumpattua lainkaan maitoa. Kuulin, että en siis ole täysimettänyt lastani sittenkään :O Mitä ihmettä??? Onko se tosiaan yhdestä tai kahdesta kerrasta kiinni? Lapseni sai laitokselta asti vain ja ainostaan äidinmaitoa, korviketta nuo kaksi kertaa välillä 3-5kk. Eihän tuo nyt tee hänestä osittainimetettyä? Olen käsittänyt että osittaisimetys tarkoittaa lähes päivittäistä korvikeannosta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisimetys tarkoittaa nimenomaan sitä että päivän mittaan antaa sekä korviketta että imettää. Kyllä pääsääntöisesti rintamaitoa saanut vauva on täysimetetty vaikka oliskin välillä saanu muutamia kertoja korviketta. Tuo nyt on jotain jeesustelua taas kaveriltasi.

Vierailija
2/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetetty lapsi saa vain oman äidin maitoa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-(en minäkään) vauvani sai yhtenä päivänä luovutettua maitoa, nimeen oman luovutettua). Muuten mentiin äidinmaidolla, mutta mielestäni en ole täysimettänyt

Vierailija
4/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä sillä on?? Anna kaverin tuntea paremmuutta antaessaan sinun ymmärtää ettet ole muka täysimettänyt. Siinähän istuu imettämässä vaikka vuoden, ei se sun äityittä muuta.

Vierailija
5/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysehän on vain termeistä, ei kai sillä käytännön tasolla mitään väliä ole

Vierailija
6/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole minäkään, vaikka vauva sai vain 10 ml korviketta laitoksella. :-) Mutta onko sillä sitten mitään väliä oletko vai etkö?

Vierailija
7/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai ensinmäisinä elinpäivinään luovutettua maitoa, pakottavista syistä (olin itse teho-hoidossa), imetin hänet heti kun terveyteni sen salli. Joidenkin mielestä en ole täysimettänyt, mutta en välitä koska OMASTA MIELESTÄNI OLEN. Tästä pidän myös kiinni.

Vierailija
8/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muutama korvikekerta asiaa muuta. Osittaisimetyksessä korvikkeen antaminen on kutakuinkin säännönmukaista.

Vierailija
9/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on täysimetys?

Täysimetys tarkoittaa sitä, että vauva saa ravintonsa täysin äidin rinnasta. Tieteellisiä tutkimuksia arvioidessa Maailman terveysjärjestö WHO käyttää termiä "täysimetys" (exclusive breastfeeding), kun vauva ei saa mitään muuta ruokaa tai juomaa, ei edes lypsettyä äidinmaitoa - mutta voi saada tarvittavat ravintolisät kuten vitamiinit tai lääkkeet. "Predominant breastfeeding" eli enimmäkseen imetetty vauva saa pääasialliseksi ravinnokseen rintamaitoa, mutta sen lisäksi vettä tai vesipohjaisia juomia tai esimerkiksi hedelmämehuja.

Tavallisen imettävän äidin ei tarvitse ajatella asiaa tieteellisellä tarkkuudella. Vauvaansa voi pitää terveellisyyden, turvallisuuden ja helppouden kannalta täysimetettynä, vaikka tämä olisikin saanut synnytyssairaalassa pieniä lisämaitoannoksia tai satunnaisesti korviketta pullosta. Tosin imetyksen ja äidinmaidon vaikutuksiin vauvan suolistossa ja elimistössä saattavat vaikuttaa jo ensimmäiset, pienet määrät "vierasta ainetta".

Jos vauva ei ole vielä aloittanut kiinteitä ruokia, hän on joko täysimetetty, osittaisimetetty (osittain korviketta, osittain rintamaitoa) tai saa äidinmaidonkorviketta.

Vierailija
10/10 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä väliä sillä on oletko täysimettänyt vai osittainimettänyt vai antanut pelkkää korviketta..meillä muksut saanu 1kk rintaa sen jälkeen maito vaan yksinkertaisesti loppui ja muksut on saanut korviketta..en tunne että olisin huonompi äiti kuin muut..tai tenavani olisivat jääneet jostakin paitsi...eivätkä ne ole sairastaneet sen enempää kuin muidenkaan muksut vaikka ovat korvikketta saaneet...tärkeintä on että lapsi on tyytyväinen ja kasvaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi