Lapsen kaveri haluaisi yökylään, lapsi ei mutta ei kehtaa sanoa.
Ekaluokkalaisella on ihan kiva kaveri, jonka kanssa on koulussa ja viikottain myös vapaa-ajalla. Nyt kaveri oli ehdottanut, että voisiko tulla meille yökylään. Lapseni ei haluaisi mutta ei haluaisi suututtaa kaveriakaan (on sen tyyppinen, että suutahtaa helposti). Enkä minäkään oikein lämpene nyt yökyläilylle. Onko väärin ohjeistaa lapsi sanomaan, että äiti sanoi, ettei nyt oikein käy, kun on aika paljon ohjelmaa viikonloppuisin?
Vai pitäisikö minun nyt vain suostua ja yrittää houkutella lapsi innostumaan ajatuksesta?
Kommentit (27)
Mulle oli jo lapsena selvää, että itse ei voi itseään kutsua mihinkään, joten outoa tuolta kaverilta olla tuppautumassa.
Sanot vaan reippaasti, että teillä on nyt ennen joulua viikonloppuisin niin paljon ohjelmaa että aikaa yökyläilyille ei ole, katsotaan asiaa myöhemmin.
Tätä foorumia ei vissiin ole tarkoitettu ajatusten vaihtoon ja pohdintaan vaan aina pitää olla joku elämää suurempi ongelma??
ap
Tätä foorumia ei vissiin ole tarkoitettu ajatusten vaihtoon ja pohdintaan vaan aina pitää olla joku elämää suurempi ongelma?? ap
Kai sulla nyt jotain vanhemman ihmisen auktoriteettiä on?
Tottakai teillä noin sinänsä on oikeus sanoa,e ttä nyt ei ole hyvä hetki, varsinkin, jos ei ole. Ja sinähän sen päätöksen teet, joten sinun voi myös sanoa tehneen sen päätöksen.
Mutta sitten on kyllä niinkin, että jos teillä kuitenkin käy muita kavereita yökylässä ja/tai jos tuo "huono aika" kestää lähes ikuisesti, niin ei se oikein reilua ole työntää tätä yhtä ulkopuolelle. Ehkä voisi kuitenkin joskus kokeilla, että miten se sujuisi ja silloin sitten panostaa siihen, että se todella sujuisi. Sillä tavalla luodaan yhteisöä ja ehkäistään kiusaamista luokassa.
Eli äidille ei nyt tällä hetkellä sovi. Lapsi voi muuttaa mieltään myöhemmin, sinä myös, näin päästään kuitenkin diplomaattisesti eteenpäin.
Lapsesi kertoo kaverille, että äiti ei suostu yökyläilyyn....
vai eikö sinusta noin saisi sanoa? Pitäisikö lapsen sitten sanoa, että hän ei halua toista yökylään.
Sanoisin että nyt ei käy, katsotaan joku toinen kerta.
Äidin piikkiin, eikä selittelyjä. Aikuiset eivät aina ole selittelyvelvollisia lapsillem varsinkaan muille lapsille.
Meillekin on joskus ängennyt oikein väkisin naapurin lapsia. Olen sanonut että nyt ei voi tulla. Ja voi herranen aika sitä vänkäystä minkä ne mukulat ovat pitäneet; "miksei muka?! mitä sä sitten teet, sun pitää kertoa.." Ja siis sitä vänkäystä on pitäneet ne vieraat lapset, ei omat.
Olen sanonut vain että nyt ei käy ja pihalle leikkimään mars!
Joskus pitää olla lapsille vain mustavalkoisen tiukkana, potematta siitä mitään omantunnontuskia.
ei kannata opettaa valehtelemaan...
ei lapset, ei aikuiset. Eli jos on helpompi sanoa että sinä et halua kuin että lapsi ei halua niin siitä vaan, missään tapauksessa en miettisi hetkeäkään että pitääkö ko. lapsi ottaa yökylään kun niin kovasti haluaa...
Ekaluokkalaisella on ihan kiva kaveri, jonka kanssa on koulussa ja viikottain myös vapaa-ajalla. Nyt kaveri oli ehdottanut, että voisiko tulla meille yökylään. Lapseni ei haluaisi mutta ei haluaisi suututtaa kaveriakaan (on sen tyyppinen, että suutahtaa helposti). Enkä minäkään oikein lämpene nyt yökyläilylle. Onko väärin ohjeistaa lapsi sanomaan, että äiti sanoi, ettei nyt oikein käy, kun on aika paljon ohjelmaa viikonloppuisin? Vai pitäisikö minun nyt vain suostua ja yrittää houkutella lapsi innostumaan ajatuksesta?
lapsi kutsuttaa itsensä yökylään? suutuu helposyi!
Ei tuo nyt niin kivalta kaverilta vaikuta.
Kannattaisiko valita kaverit vähän huolellisemmin?
ei siitä kukaan suutu. Ihan normaalia toimintaa, joskus käy ja joskus ei. Sellaista se on.
pikkasen pomppas tuo silmään, siis pitääkö kutsua koulukavereita yökylään ettei túle kiusatuksi ? ? ? Meillä tyttö kolmannella luokala ja ei ole kertaakaan ollut luokkakavereita yökylässä.
t. ei ap
vaan siksi,e ttei KUKAAN luokalla tulisi kiusatuksi. Kun se kiusaaminen on just sitä, että joitain syrjitään ja sitten kaikilla on vähän kelju olo ja sitä keljua oloa puretaan kiusaamiseen. Jos taas tulee sellainen olo, että me kuulumme yhteen ja pidämme kaikki toistemme puolta, ei tule kiusaamista. Ja se olo luodaan yhteisillä mukavilla kokemuksilla. Kuten yökyläilyillä ja synttäreillä.
pikkasen pomppas tuo silmään, siis pitääkö kutsua koulukavereita yökylään ettei túle kiusatuksi ? ? ? Meillä tyttö kolmannella luokala ja ei ole kertaakaan ollut luokkakavereita yökylässä. t. ei ap
Ihan selvästi siinä lukee JOS vain idiootti ei käsitä mitä sillä tarkoitetaan!
pikkasen pomppas tuo silmään, siis pitääkö kutsua koulukavereita yökylään ettei túle kiusatuksi ? ? ? Meillä tyttö kolmannella luokala ja ei ole kertaakaan ollut luokkakavereita yökylässä. t. ei ap
ei kutsuta ala-aste ikäisiä (eivätkä tietenkään omatkaan yökyläile) muutenkin harvakseltaan tuota harrastetaan lähinnä bestikset vaan keskenään.
Se on meidän perheen tapa ja muut sen vaan joutuvat hyväksymään, sitä ei mikään vinkuna eikä ininä naapureiden taholta muuta.
Kuitenkaan kukaan ei kiusaa ketään.
Katotaan joskus myöhemmin uudestaan.
vaan siksi,e ttei KUKAAN luokalla tulisi kiusatuksi. Kun se kiusaaminen on just sitä, että joitain syrjitään ja sitten kaikilla on vähän kelju olo ja sitä keljua oloa puretaan kiusaamiseen. Jos taas tulee sellainen olo, että me kuulumme yhteen ja pidämme kaikki toistemme puolta, ei tule kiusaamista. Ja se olo luodaan yhteisillä mukavilla kokemuksilla. Kuten yökyläilyillä ja synttäreillä.
haloo !
haloo !
tarkoitetaan tietysti, että kaikki kaverit vuorollaan, ettei jotakuta jätetä ulkopuolelle. Ei kaikkia yhtä aikaa tarvi kutsua yökylään - mutta synttäreille kyllä. Mutta ettehän te koulukiusaajat ja minäminätyypit tätä halua ymmärtää.
mun siis pitäis luvata vuorollaan kaikki luokkakaverit kylään, ettei kiusattais.
4 lasta ja jokaisella luokalla 25-28 oppilasta. Nää sitten vuorollaan kävis meillä yökylässä, ettei vain ketään kiusattais.
Kyllä se päätäntävalta on kuitenkin vielä minun taskussa ja meillä kyläilee porukkaa juuri sen verran kuin minulle sopii.