Lapsen kaveri haluaisi yökylään, lapsi ei mutta ei kehtaa sanoa.
Ekaluokkalaisella on ihan kiva kaveri, jonka kanssa on koulussa ja viikottain myös vapaa-ajalla. Nyt kaveri oli ehdottanut, että voisiko tulla meille yökylään. Lapseni ei haluaisi mutta ei haluaisi suututtaa kaveriakaan (on sen tyyppinen, että suutahtaa helposti). Enkä minäkään oikein lämpene nyt yökyläilylle. Onko väärin ohjeistaa lapsi sanomaan, että äiti sanoi, ettei nyt oikein käy, kun on aika paljon ohjelmaa viikonloppuisin?
Vai pitäisikö minun nyt vain suostua ja yrittää houkutella lapsi innostumaan ajatuksesta?
Kommentit (27)
Ja perusteluja tivatessa sano että ei vain sovi ja sillä selvä.
Et ole selitysvelvollinen onko millaista menoa, oletteko väsyneitä vai miksi ei sovi. Totea vain että ei sovi.
ja siinä se. Kerran lapsellani oli ollut ilmeisesti jotain eripuraa koulukaverinsa kanssa(olivat silloin aika pieniä) ja kaverin äiti soitti ja kysyi että voiko tämä lapsi tulla meille yökylään ja mä sanoin että tietty voi mutta kun sitten juttelin oman lapseni kanssa ja hän ei halunnutkaan että kaveri tulee yöksi niin jouduin soittamaan tälle äidille ettei nyt käykään. Ja tämä äiti oli niin ihana ja luonteva, ei ollenkaan suuttunut tai mitään vaan otti asian ihan rehdisti. Olen monta kertaa ajatellut tätä lapseni kaverin äitiä että kun itsekin osaisin toimia näin sivistyneesti vastaavissa ongelmatilanteissa. Asiasta on jo monta vuotta ja lasten välinen kaveruus ja yökyläily sujuu taas mallikkaasti.
vaan siksi,e ttei KUKAAN luokalla tulisi kiusatuksi. Kun se kiusaaminen on just sitä, että joitain syrjitään ja sitten kaikilla on vähän kelju olo ja sitä keljua oloa puretaan kiusaamiseen. Jos taas tulee sellainen olo, että me kuulumme yhteen ja pidämme kaikki toistemme puolta, ei tule kiusaamista. Ja se olo luodaan yhteisillä mukavilla kokemuksilla. Kuten yökyläilyillä ja synttäreillä.
haloo !
tarkoitetaan tietysti, että kaikki kaverit vuorollaan, ettei jotakuta jätetä ulkopuolelle. Ei kaikkia yhtä aikaa tarvi kutsua yökylään - mutta synttäreille kyllä. Mutta ettehän te koulukiusaajat ja minäminätyypit tätä halua ymmärtää.
ei kylään eikä synttäreille!
vanhemmat, lapset, lasten kaverit?
synttäreille yleensä kutsutaan vain pari kaveria luokalta ja yökyläilyä harrastavat vain muutamat.
Siitä huolimatta luokkahenki on hyvä eikä mitää kiusaamista ole.
Kaikilla on omat kaverit tytöillä yleensä vain muutama ja pojat ovat isommalla porukalla pelaamassa vaikka jalkkista.
Kaikki otetaan peleihin mukaan mutta vapaa-aikana ollaan omien kavereiden kanssa. Yleensä sellaisten joiden kanssa on yhteisiä harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita. Ihan ymmärrettävää minusta eikä mitään syrjimistä tai kiusaamista todellakaan.
voi sanoa kohteliaasti mutta selkeästi. Esim. että kiva ajatus, mutta me ei olla vielä valmiita siihen. Katsotaan sitten kun olette esim. kolmannella luokalla (tai joulun jälk. tai mikä nyt on hyvä)
Useamman lapsen äitinä ja aikoisen kaverimäärän nähneenä olen huomannut, että lapsille joutuu vaan sanomaan suoraan välillä ja jos suuttuu niin sitten suuttuu. Siitä ei voi lähteä liikkeelle, että elellään niin että kaverit ei suutu. Lapsesi on ihan hyväkin oppia sietämään kaverinsa tumpsuilua ja olemaan antamatta sen vaikuttaa omaan toimintaansa. Itse sanoisin omalle lapselleni, että ei voi tulla. Siis kolmella sanalla ei voi tulla. En lisäilisi mitään nyt tai tässä kuussa tsm. Se siirtää vain asiaa ja aikuisen ei tarvitse selventää ajatuksia lapsille joka asiassa. Ei niin ei. Sitäpaitsi erikoista sekin, että kaveri kutsuu itse itsensä kylään.