Työsuhdeasioista tietäviä,voiko pitää paikkaansa,että
en saa olla sairaan lapsen hoidon takia poissa töistä koska mies on kotona sairaslomalla (jalka kipsissä). Käytänössä mies ei vielä pärjää tuon taaperon kanssa,joten mun oli pakko olla kotona,esimies soitti ja sanoi,että ei käy.
Kommentit (22)
edestakaisin,vielä tässävaiheessa,ehkä muutaman viikon päästä kyllä. Mutta siis mua nyt kiinnostaa tämä asian juridiikka
Ei voi molemmat vanhemmat olla kotona. Meillä miehen työnantaja vaatii TODISTUKSEN siitä, että olen ollut töissä niinä päivinä jolloin mies on sairaan lapsen kanssa kotona.
miten ihmeessä hän pääsisi hakemaan lasta päiväkodista tämän sairastuessaan kesken päivän,no onhan tietty taxi keksitty
ap
miten ihmeessä hän pääsisi hakemaan lasta päiväkodista tämän sairastuessaan kesken päivän,no onhan tietty taxi keksitty
ap
Onko lapsi pk:ssakin?? Ja sekään ei riitä?? Millainen saamaton ja avuton ruikuttaja se sun miehesi oikein on???
Lapsi on sairas mutta päiväkodissa, isä kotona, mutta sinun pitäisi olla kotona myös?
virallisesti lain mukaan kai sinulla ei ole oikeutta jäädä töistä pois, jos miehesi on kotona. Käytännössä kuitenkin työnantajalla on velvollisuus pyrkiä mahdollisuuksien mukaan antamaan sinulle perhesyistä johtuvaa vapaata, palkatonta luonnollisesti... Siis aika ääliö työnantaja, jos ei paria palkatonta tuossa tilanteessa anna, vaikka toisaalta ei kai ole mikään pakko jos haluaa olla pässi.. sinuna kertoisin asian oikean laidan, ja jos ei suostu paria palkatonta antamaan, niin tekaisisin jonkun aiheen sairaslomalle ja olisin itse saikulla (palkallisella) ne muutaman päivän.
siis tottakai lapsi on pk.ssa,minähän olen töissä ja mies sairiksella. No lapsi sairastuu siellä pk.ssa kesken päivän,oksentaa ja ripuloi,miten ihmeessä mies pystyy hänet hakemaan ja hoitamaan kun ei pysty/saa varata vielä sille jalalle,kyseessä on 3v lapsi???
ap
muutamia vuosia sitten. Se 3 päiväähän on tarkoitettu "sairaan lapsen hoitoon tai hoidon järjestämiseen". Eli miehesi voi näin ollen järjestää hoidon, ja sinä et voi jäädä kotiin ja saada palkkaa.
Sama homma, jos puoliso ois vaikka työtön, niin ei töissäkäyvä puoliso voi jäädä töistä pois sairaan lapsen takia. Enkä mä ymmärrä, miksi pitäisikään.
Jos ne portaat tuottavat ongelmia, niin voihan isä ja lapsi pysyä alakerrassa. Jos yksinhuoltaja teloo itsensä, yksin se ne lapsensa hoitaa edelleen, varmaan sun miehesikin pärjää ihan hyvin.
siis oliko tämä nyt teoreettinen kysymys, lapsi on NYT päivähoidossa, ja kysymyksesi koskee tilannetta JOS lapsi sairastuu??
viestistäsi sai sen käsityksen että lapsi on nyt sairaana, isän kanssa ja sinä joudut olemaan töissä. Ja myöhemmässä viestissäsi kerrot lapsen olevan päivähoidossa parasta aikaa...
palkatonta työnantajan tulisi sinulle kyllä pyrkiä järjestämään ja sinun antamasi syy on kyllä erittäin hyvä peruste palkattoman loman saantiin.
virallisesti lain mukaan kai sinulla ei ole oikeutta jäädä töistä pois, jos miehesi on kotona. Käytännössä kuitenkin työnantajalla on velvollisuus pyrkiä mahdollisuuksien mukaan antamaan sinulle perhesyistä johtuvaa vapaata, palkatonta luonnollisesti... Siis aika ääliö työnantaja, jos ei paria palkatonta tuossa tilanteessa anna, vaikka toisaalta ei kai ole mikään pakko jos haluaa olla pässi.. sinuna kertoisin asian oikean laidan, ja jos ei suostu paria palkatonta antamaan, niin tekaisisin jonkun aiheen sairaslomalle ja olisin itse saikulla (palkallisella) ne muutaman päivän.
Ainahan voi sanoa, että toista vanhempaa ei saatu kiinni, joten työssäolevan on pakko lähteä sairas lapsi hakemaan. Inhottava työnantaja voi senkin vähentää palkasta, mutta ei ne voi sua siitä muuten rangaista. Loppu lapsen sairauslomasta on minustakin miehen vastuulla. Täällä on niin monta äitiä, jotka on hoitaneet useaakin lasta jalka kipsissa tai 40 asteen kuumeessa, että miehellesi ei taida herua myötätuntoa...
siis tottakai lapsi on pk.ssa,minähän olen töissä ja mies sairiksella. No lapsi sairastuu siellä pk.ssa kesken päivän,oksentaa ja ripuloi,miten ihmeessä mies pystyy hänet hakemaan ja hoitamaan kun ei pysty/saa varata vielä sille jalalle,kyseessä on 3v lapsi???
ap
1. Useimmat ihmiset pitävät lapset kotona sairasloman aikaan. Oikeus on toki myös viedä hoitoon.
2. Miehellä on varmaankin kepit, eikö? Ei tarvitse varata sille jalalle. Voi myös pyytää ystävää, isovanhempaa, sisarusta tms. hakemaan lapsen.
3. Voi mennä kaverin kyydissä tai vaikka taksilla ihan itsekin.
Mietipä: jos tilanne olisi toisin päin, jäisikö mies pois töistä vai olettaisiko sinun selviävän?
[i Mietipä: jos tilanne olisi toisin päin, jäisikö mies pois töistä vai olettaisiko sinun selviävän?
[/quote]
kysy työterveyshuollosta ap ettet menetä palkkaa turhaan
Eihän ap ole oikeutettu palkkaan jos toinen vanhemmista on kotona. Palkatonta toivottavasti saa halutessaan. Vai pitäisikö ap:n mennä työterveyshoitoon valehtelemaan olevansa itse kipeä?
Jos jalka on kokonaan nivusista asti kipisissä niin silloin on jo oma liikkuminen todella vaikeaa.
Lapsen hakeminen ei pitäisi olla mikään ongelma. Taksilla sitten jos ei muuten pääse. Kyllä keinot keksii jos on pakko.
Mun mies on telonut itseään urakalla urheilun puitteissa eikä yksi jalan kipsi ole menoa yhtään haitannut. Kotona voi järjestää asumisen yhteen tasoon niin ettei tarvitse loikkia rappusia edestakaisin vai onko ap;llä wc-tilat ihan eri kerroksessa kuin asuintilat?
Voi hyvä luoja teidän juttujanne.
Jos mies on sairaslomalla, hän ei lorvi kotona vaan sairasloma on tarkoitettu omaan kuntoutumiseen, ei lapsenhoitoon.
Ja asia ei tosiaan ole esimiehen päätettävissä vaan kannattaa tsekata mitä työehtosopimuksessa sanotaan ja ottaa tarvittaessa liittoon yheyttä.
Lisään vielä että sillä kuka pärjäisi ja kuka ei, ei ole paskankaan merkitystä. Ainoastaan sillä mitä sopimuksissa sanotaan. Tämä EI ole mielipideasia.
kyseisessä tilanteessa,itse pärjäisin kyllä ja miehenikin varmasti hammasta purren,muttei se minusta ole oikein hänen toipumistaan ajatellen,tosiaan tuo asian oikeellisuus kiinnosti.
ap
kipsi tai ei? Ei niiden tarvitse ulos mennä. Kyllä minä ainakin pärjäsin kipseineni kahden lapsen kanssa.